THEPOWERGAME
Η αντίστροφη μέτρηση για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στους χώρους δουλειάς έχει ξεκινήσει, καθώς από 1η Ιουλίου οι εργαζόμενοι σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ θα… χτυπάνε κάρτα, προκειμένου να καταγράφονται ηλεκτρονικά οι συνολικές ώρες εργασίας κάθε εργαζόμενου, οι νόμιμες υπερωρίες, καθώς επίσης και ο προβλεπόμενος ημερήσιος χρόνος ανάπαυσης – διακοπής από τη δουλειά.
Σε πρώτη φάση, το νέο πλαίσιο θα αφορά σε περίπου 130.000 εργαζόμενους και 53 ΑΦΜ εταιρειών, δηλαδή μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς αυτές έχουν τη δυνατότητα εύκολης και άμεσης διασύνδεσης των συστημάτων τους με το ΕΡΓΑΝΗ II, στη συνέχεια, σταδιακά θα επεκταθεί στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική οικονομία.
Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι η πλήρης εξάλειψη της «μαύρης» εργασίας, αλλά και η καταπολέμηση της υποδηλωμένης, η οποία εμφανίζεται ψευδώς δηλωμένη ως μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση, αλλά στην πραγματικότητα είναι πλήρους ωραρίου. Όπως επισημαίνουν στελέχη του ελεγκτικού μηχανισμού στο powergame.gr, ο δρόμος για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου, που έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, περνά από τη ψηφιακή κάρτα εργασίας. Κι αυτό, γιατί πρακτικά, οι εργαζόμενοι που βρίσκονται στο χώρο εργασίας, ενώ έχει γνωστοποιηθεί η αποχώρησή τους ή δεν έχει δηλωθεί η έλευσή τους, θα εντοπίζονται άμεσα και εύκολα από τους ελεγκτές της επιθεώρησης.
Την ίδια στιγμή, ο εκάστοτε ελεγκτής θα γνωρίζει πριν επισκεφθεί έναν χώρο εργασίας ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται εκεί και ποιοι όχι. Κατ’ επέκταση θα έχει μπροστά του την «ακτινογραφία» της επιχείρησης που θα του δίνει τη δυνατότητα να κάνει ελέγχους γρήγορα και αποτελεσματικά.
Πώς θα λειτουργεί στην πράξη η ψηφιακή κάρτα
Κατά την προσέλευση / αποχώρηση στην εργασία ο εργαζόμενος θα «χτυπά» την κάρτα δηλώνοντας την έναρξη / λήξη του ωραρίου. Ο προγραμματισμός της εργασίας και οι πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης – λήξης της εργασίας θα εισάγονται ψηφιακά πλέον στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II και θα είναι διαθέσιμες στους εργαζόμενους μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr). Η κάρτα μπορεί να είναι είτε σε φυσική μορφή, όπως οι κάρτες που χρησιμοποιούν σήμερα πολλές επιχειρήσεις για την καταγραφή των ωρών εργασίας ή ψηφιακή εφαρμογή (application) στο κινητό τηλέφωνο του εργαζόμενου που θα παράγει έναν κωδικό QR code τον οποίο θα «σκανάρει» η αντίστοιχη ψηφιακή εφαρμογή της επιχείρησης. Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν συστήματα ωρομέτρησης θα διαβιβάζουν μαζικά στο ΕΡΓΑΝΗ II τις πληροφορίες έναρξης – λήξης για κάθε εργαζόμενο. Για τις υπόλοιπες η πληροφορία θα διαβιβάζεται αυτόματα μέσω του application.
Στο στόχαστρο οι επιρρεπείς σε παραβάσεις εργοδότες
Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, που θα τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του επόμενου μήνα, η ευθύνη για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας είναι του εργοδότη. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που ένας εργαζόμενος έχει ασθενή μνήμη και δεν χτυπάει… κάρτα, την ευθύνη θα την έχει ο εργοδότης του. Μάλιστα, η επαναλαμβανόμενη μη υποβολή δηλώσεων έναρξης και λήξης στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα ενεργοποιείται «συναγερμό» στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, το οποίο θα κινητοποιεί άμεσα τον ελεγκτικό μηχανισμό του.
Από την πλευρά της επιχείρηση θα μπορεί να προχωρά στην ωρομέτρηση με όποιο τρόπο επιθυμεί, ενώ η δήλωση των στοιχείων ψηφιακής κάρτας εργασίας πρέπει να έχει τα στοιχεία που απαιτούνται. Μάλιστα, στην απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας θα πρέπει να συμπεριληφθούν όλοι οι εργαζόμενοι, όσοι απασχολούνται με μη σταθερό τόπο εργασίας, όπως π.χ. οδηγοί, φύλακες, συντηρητές και τεχνικοί, οι υπάλληλοι γραφείο, αλλά και τα διευθυντικά στελέχη.