THEPOWERGAME
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των υπηρεσιών του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, μειώνοντας σημαντικά τόσο την γραφειοκρατία όσο και την ταλαιπωρία μπροστά στα γκισέ των ασφαλιστικών ταμείων. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι το υπερταμείο ασφάλισης να σταματήσει να αποτελεί ένα δυσκίνητο δημόσιο οργανισμό, που ταλαιπωρεί τους ασφαλισμένους. Προς αυτή την κατεύθυνση ο ΕΦΚΑ έχει δημιουργήσει δεκάδες νέες ψηφιακές υπηρεσίες, ενώ η εξυπηρέτηση μεγάλου μέρους των ασφαλισμένων επιτυγχάνεται εξ αποστάσεως, είτε μέσω των ψηφιακών υπηρεσιών, είτε μέσω του νέου τηλεφωνικού κέντρου (1555) και του My Efka Live το οποίο σταδιακά επεκτείνεται σε όλη την Ελλάδα.
Ωστόσο, σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, το μεγάλο «αγκάθι» είναι οι χειρόγραφες αιτήσεις συνταξιοδότησης. Δηλαδή, οι δεκάδες φάκελοι που κατέφθαναν και συνεχίζουν να καταφθάνουν στα τμήματα απονομής σύνταξης, μετατρέποντας την καθημερινότητα των εργαζόμενων και των πολιτών σε… Γολγοθά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Εργασίας βάζει τέλος και σε αυτή τη… κακή συνήθεια, κάνοντας το μεγάλο βήμα για τη ψηφιακή ολοκλήρωση του υπερταμείου ασφάλισης. Κι αυτό, γιατί σύμφωνα με πηγές του υπερταμείου ασφάλισης από τον Σεπτέμβριο όλες οι αιτήσεις των ασφαλισμένων, είτε για σύνταξη (κύρια και επικουρική), είτε για εφάπαξ παροχές, θα υποβάλλονται αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικά.
Μάλιστα, οι αιτήσεις για απονομή και μεταβίβαση επικουρικών συντάξεων μπήκαν ήδη στο ψηφιακό δρόμο που χάραξε ο ΕΦΚΑ, καθώς από την 1η Ιουνίου 2022 θα υποβάλλονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσα από την ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ.
Υπηρεσιακοί παράγοντες εκτιμούν ότι με τον τρόπο αυτό θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες και θα μπει «φρένο» σε νέες ληξιπρόθεσμες αιτήσεις, άρα και σε δημιουργία νέου στοκ εκκρεμών συντάξεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΕΦΚΑ, τους τελευταίους 12 μήνες υποβλήθηκαν 94.000 αιτήσεις για επικουρικές συντάξεις ιδιωτικού τομέα. Από αυτές, μόνο οι 13.000 υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά, ενώ οι υπόλοιπες 81.000 με επίσκεψη στις τοπικές διευθύνσεις.
Πάντως, υπηρεσιακοί παράγοντες επισημαίνουν στο «powergame.gr» ότι την περασμένη χρονιά, με την αξιοποίηση των νέων ψηφιακών υπηρεσιών και την λειτουργία της ηλεκτρονικής αίτησης συνταξιοδότησης πάνω από 50.000 άνθρωποι απέφυγαν τις ουρές στα ταμεία, καθώς επέλεξαν να υποβάλλουν ψηφιακά τους φακέλους συνταξιοδότησης.
Αξίζει να υπογραμμισθεί ότι η υποβολή των αιτήσεων με αποκλειστικά ηλεκτρονικό τρόπο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι και της νέας fast track διαδικασίας έκδοσης επικουρικών συντάξεων που θα περιορίσει στο ελάχιστο τους χρόνους απονομής.
Υπενθυμίζεται ότι για τις αιτήσεις συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί από την 1η Απριλίου 2022 και μετά, εάν δεν έχει εκδοθεί απόφαση εντός τριών μηνών από την υποβολή της αίτησης, εφαρμόζεται μία διαδικασία fast track που επιταχύνει σημαντικά την έκδοση της απόφασης.
Μετά την πάροδο του τριμήνου οι εισηγητές διακόπτουν κάθε αλληλογραφία για επαλήθευση των στοιχείων που έχει υποβάλει ο αιτών και η πράξη απονομής σύνταξης ή η απορριπτική απόφαση εκδίδεται με βάση τα στοιχεία του ηλεκτρονικού ασφαλιστικού ιστορικού του αιτούντος (σύστημα «ΑΤΛΑΣ» ή άλλα ηλεκτρονικά συστήματα που τηρούνται στον ΕΦΚΑ) και τη δήλωση του αιτούντος για ασφαλιστικό χρόνο πέρα από αυτόν που έχει καταγραφεί ηλεκτρονικά (συντάξεις εμπιστοσύνης), στο βαθμό που αυτή έχει τεκμηριωθεί με έγγραφα (διαδικασία fast track). Τα έγγραφα αυτά λαμβάνονται υπόψη όταν έχουν προσκομισθεί εντός δεκαπέντε ημερών από την αίτηση συνταξιοδότησης στον ΕΦΚΑ ή έχουν αναρτηθεί, εντός της ίδιας προθεσμίας, ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα μαζί με την αίτηση.