Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν και έτσι ένα ποτήρι κρασί δεν είναι τόσο δελεαστικό για τις νεότερες γενιές, που έχουν διαφορετικές προτιμήσεις ή δεν πίνουν τόσο όσο οι γονείς τους. Υποχωρούν, κατά συνέπεια, οι αξίες των αμπελώνων, διότι τελικά η κατανάλωση είναι χαμηλότερη. Ένας ακόμη λόγος είναι η εξασθένηση της ζήτησης από την Κίνα. Δεδομένης της υποχώρησης της παγκόσμιας κατανάλωσης κρασιού κατά 12% από τα υψηλά επίπεδα που είχαν καταγραφεί το 2007, είναι ελάχιστοι οι αμπελώνες που έχουν καταφέρει να διατηρήσουν αμετάβλητη την αξία τους, σύμφωνα με έρευνα της Knight Frank.
Στις εξαιρέσεις αυτές συγκαταλέγεται η περιοχή της Καμπανίας, όπου παράγεται ο εκλεκτός αφρώδης οίνος της Champagne, αλλά και η Βρετανία, που έχει εξελιχθεί στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη περιοχή από την παγκόσμια άνοδο των θερμοκρασιών. Αν και η κλιματική κρίση έχει επηρεάσει την οινοπαραγωγή στη Νότια Γαλλία, οι αμπελώνες στη Βρετανία έχουν τετραπλασιαστεί από το 2000 και η παραγωγή αυξήθηκε πέρυσι 75% από το 2019. Σήμερα η Βρετανία μετρά 890 αμπελώνες και 194 οινοποιεία, ενώ οι αξίες στους αμπελώνες του Έσεξ κατέγραψαν άνοδο 20%, κόντρα στις πτωτικές τάσεις που επικρατούν παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την Knight Frank, η παραγωγή οίνου έχει συρρικνωθεί κατά το ένα πέμπτο την τελευταία 20ετία. Σε έρευνες αγοράς, οι νεότεροι απαντούν πως προτιμούν την μπίρα και τα Hard Seltzer’s, δηλαδή τα κατασκευασμένα αλκοολούχα ποτά με ανθρακούχο νερό.
Από τη συνολική εικόνα προκύπτει πως τις μεγαλύτερες επιπτώσεις έχουν υποστεί οι αμπελώνες της Νέας Ζηλανδίας. Οι αξίες στην περιοχή Μάρλμπορο, η οποία εξειδικεύεται στην ποικιλία Sauvignon Blanc, παρουσίασαν πέρυσι πτώση 33% από τα ιστορικά υψηλά επίπεδα του προηγούμενου έτους. Στους διάσημους αμπελώνες της Κομητείας Νάπα και Λος Καρνέρος στην Καλιφόρνια, αντίστοιχα, καταγράφηκαν απώλειες της τάξεως του 15%. Υποχώρηση της τάξεως του 10% υπολογίζεται στις περσινές αξίες των αμπελώνων της κοιλάδας Μπαρόσα της Αυστραλίας και της Cotes du Rhone στη Γαλλία. Προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες, οινοπαραγωγοί σε περιοχές όπως το Μπορντό της Γαλλίας ή η Μεντόσα της Αργεντινής έχουν αλλάξει τις καλλιέργειες σε φρούτα, λαχανικά, ελιές ή έχουν τοποθετήσει φωτοβολταϊκά πάνελ.
Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών είναι η Γαλλία. Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, η νεότερη γενιά Gen Z, δηλαδή τα άτομα που γεννήθηκαν την περίοδο 1995 με 2012, καταναλώνει 50% λιγότερο οίνο κατά κεφαλήν σε σχέση με τη γενιά της χιλιετίας (1981-1996). Στην πιο ευάλωτη θέση βρίσκονται οι παραγωγοί του «χύμα» κρασιού που μεταφέρεται σε μεγάλες ποσότητες και συσκευάζεται συνήθως στα σημεία πώλησης.
Όπως επισημαίνεται από τη Meininger’s International, ο αφρώδης οίνος έχει μεγαλύτερη απήχηση στο καταναλωτικό κοινό από το κόκκινο κρασί, ενώ ισχυρές αποδόσεις έχουν τα κρασιά ετικέτας. Μολονότι, δε, οι οινοπαραγωγοί έχουν υποστεί επιπτώσεις από την κλιματική κρίση, η παραγωγή υπερβαίνει τη ζήτηση στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Αποθέματα από προηγούμενες σοδειές, ωστόσο, έχουν συσσωρευτεί. Όπως αναφέρουν οι Financial Times, η αμερικανική Constellation Brands έκανε λόγο για πτώση των παραδόσεων οίνου και οινοπνευματωδών ποτών κατά 16,5% το προηγούμενο τρίμηνο σε σχέση με έναν χρόνο πριν.