THEPOWERGAME

Ένας εντυπωσιακός ανδριάντας του Μεγάλου Αλεξάνδρου δεσπόζει στο αίθριο της Πειραιώς 138. Είναι το κεντρικό έργο της μεγάλης έκθεσης «Προδανεισθείς Χρόνος» του Μουσείου Μπενάκη για τον καταξιωμένο γλύπτη Γιάννη Παππά. Ουσιαστικά πρόκειται για πολυδιάστατη συλλογή σχεδίων, ζωγραφικών έργων, γλυπτών και φωτογραφιών, της οποίας μόλις ξεκίνησε η παρουσίαση. Ο μπρούντζινος ανδριάντας του μεγαλύτερου στρατηλάτη όλων των εποχών αναμφίβολα αποτελεί την ατραξιόν της: φυλασσόταν επί μακρόν στο εργαστήριο του καλλιτέχνη και είναι ίδιος με αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο Σύνταγμα, με την υπογραφή και πάλι του κορυφαίου γλύπτη.

Με τις πρώτες δοκιμές του Γιάννη Παππά να ξεκινούν το 1941, το έργο χυτεύτηκε σε μπρούντζο το 1972. Αλλά είχε προ ηγηθεί μακρά διαδρομή ολοκλήρωσης του γλυπτού από σχέδια, μελέτες, προ πλάσματα – τα οποία επίσης μπορούμε να θαυμάσουμε στην έκθεση. Έχοντας ερευνήσει διεξοδικά τη δράση του, μέσα από αρχαία γλυπτά και ψηφιδωτά με παραστάσεις του Αλέξανδρου, κάνοντας εμβριθείς ανατομικές μελέτες αλόγων, σχεδιαστικές σπουδές έφιππων αγαλμάτων της Αναγέννησης και, βέβαια, ατέλειωτες δοκιμές, αναζήτησε την ιδανική αποτύπωση του Μακεδόνα. Θέλησε να τον «διαβάσει» και να τον «επικοινωνήσει» με τον δικό του. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό: Τα κατάφερε, βήμα βήμα, με μία συγκινητική, σχεδόν εμμονική προσήλωση στο θέμα του. Το γλυπτό έχει βάρος 1.200 κιλά και δια στάσεις 3,50 μ. ύψος και 3,80 μ. μήκος. Σε μέγεθος μεγαλύτερο του φυσικού, παρουσιάζεται σε νεαρή ηλικία, όπως τον οραματίστηκε ο δημιουργός του, ένας ορμητικός, δωρικός, με αυτοπεποίθηση νέος άντρας. Η δημιουργία του ήταν απαιτητική, άλλωστε, αυτή καθαυτή η έκθεση αποτελεί φόρο τιμής στη δυσκολία της ίδιας της δημιουργικής προσπάθειας, στη σύνθετη διαδικασία πίσω από το έργο κάθε -σημαντικού- καλλιτέχνη.
Διαβάστε επίσης
Αντισυστημισμός 2025: Ένας δυσεπίλυτος γρίφος
Εξωδικαστικός: Μόνο το 8,2% των δανείων είναι ρυθμισμένο
Ρεύμα: Βαρίδι 2,42 δισ. οι ληξιπρόθεσμες οφειλές το 2023