THEPOWERGAME
Μία από καιρό χαμένη επιστολή του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ βρέθηκε στα αρχεία μιας εξέχουσας γαλλικής οικογένειας και βγαίνει σε δημοπρασία. Πρόκειται για χειρόγραφο σημείωμα, το οποίο έχει εμφανιστεί σε πολλά βιβλία του Μότσαρτ τα τελευταία 103 χρόνια.
Οι ηλεκτρονικές προσφορές για την πώληση τεσσάρων τμημάτων, με τίτλο «Autograph Letters, Historical Documents and Manuscripts», από την International Autographs Auctions Europe SL, ξεκίνησαν στην Ελβετία. Εκτιμάται ότι θα επιτύχει 100.000 έως 150.000 ευρώ.
Στην περιγραφή της παρτίδας σημειώνεται ότι μόνο 25 υπογεγραμμένες επιστολές του Μότσαρτ, «αρκετές από τις οποίες είναι ελλιπείς και οι περισσότερες γραμμένες στον πατέρα του ή σε άλλους συγγενείς του», έχουν πωληθεί επίσημα τα τελευταία 50 χρόνια. Αυτό το δείγμα παρουσιάζει ελαφρές κηλίδες, σκισίματα και τσακίσματα, αλλά το μελάνι του παραμένει εξαιρετικά έντονο, επιτρέποντας την ευκρινή ανάγνωση του αξιόλογου περιεχομένου του. Το κείμενο περιλαμβάνει την πρώτη γνωστή αναφορά του Μότσαρτ στα περίφημα κουαρτέτα εγχόρδων του Χάιντν -καθώς και ένα masterclass για το πώς το επιχειρηματικό 27χρονο ταλέντο πουλούσε την πραμάτεια του.
Ο Μότσαρτ έγραψε αυτήν την επιστολή τον Απρίλιο του 1783. Ο «Monsieur!» στον οποίο απευθυνόταν ήταν ο μουσικός Jean-Georges Sieber, με έδρα το Παρίσι -ο οποίος έγινε ο πρώτος άνθρωπος που διέδωσε τη μουσική του Μότσαρτ τέσσερα χρόνια πριν, όταν η εταιρεία του εξέδωσε τη «Συμφωνία αρ. 31 σε Ρε μείζονα» του συνθέτη, γνωστή και ως «Συμφωνία του Παρισιού». Σε αυτήν την επιστολή, γραμμένη στα γερμανικά, ο Μότσαρτ βλέπει τον Sieber να στέλνει τρία ολοκληρωμένα κοντσέρτα για πιάνο.
«Πιθανώς γνωρίζετε για τις σονάτες μου για πιάνο με συνοδεία βιολιού, τις οποίες είχα εκδώσει εδώ από την Artaria and Company», ξεκίνησε ο Μότσαρτ, αναφερόμενος στον ανεπίσημο εκδοτικό του οίκο. «Δεν είμαι πολύ ικανοποιημένος από την τοπική χάραξη», υπαινίχθηκε ο Μότσαρτ, «και ακόμη κι αν ήμουν, θα ήθελα να στείλω και πάλι κάτι στον συμπατριώτη μου στο Παρίσι».
«Σας πληροφορώ, λοιπόν, ότι έχω τρία κοντσέρτα για πιάνο που μπορούν να εκτελεστούν με πλήρη ορχήστρα, με όμποε και πνευστά ή μόνο à quatro», έγραψε ο Μότσαρτ. Ενθαρρυμένος από το γεγονός ότι ήξερε ότι ο Αρτάρια θα τα έπαιρνε αν ο Ζίμπερ αρνιόταν, ο συνθέτης πρόσθεσε: «Μου δίνετε 30 Louis d’or γι’ αυτά, και αυτό είναι το τέλος της δουλειάς μας».
Ο Μότσαρτ προσέφερε, μάλιστα, στον Sieber έξι κουαρτέτα, τα οποία θα γίνονταν τελικά τα πολύ διάσημα κουαρτέτα Haydn. Μόνο ένα ήταν έτοιμο μέχρι τότε, αλλά ο Μότσαρτ φημίζεται ότι έγραφε μουσική πρώτα στο μυαλό του, οπότε πιθανότατα όλα, κατά μία έννοια, πλησίαζαν στην ολοκλήρωση. «Δεν μπορώ να τα αφήσω να φύγουν τόσο φτηνά», διαπραγματεύτηκε ο Μότσαρτ. «Δεν μπορώ να σας αφήσω να αποκτήσετε αυτά τα 6 κουαρτέτα με λιγότερα από 50 Louis d’or».
Κατέληξε δίνοντας μια διεύθυνση για την απάντηση του Sieber, η οποία έχει πλέον χαθεί. Όμως, οι ιστορικοί συμπέραναν ότι ο Sieber απέρριψε τον Mozart, αφού ο Ataria ανακοίνωσε την έκδοση και των έξι κουαρτέτων τον Σεπτέμβριο του 1785, αφού αποζημίωσε τον Mozart με 100 δουκάτα (περίπου 30.000 δολάρια). Ο Μότσαρτ ονόμασε τα έργα αυτά προς τιμήν του Φραντς Γιόζεφ Χάιντν, «πατέρα» του κουαρτέτου εγχόρδων. Όταν ο Χάιντν τα είχε ακούσει έξι μήνες πριν, είπε στον πατέρα του Μότσαρτ: «Ο γιος σας είναι ο μεγαλύτερος συνθέτης που γνωρίζω, είτε αυτοπροσώπως, είτε ονομαστικά».
Διαβάστε επίσης
Νέοι: Σχεδόν το 75% ανησυχεί σοβαρά αν θα βρει σπίτι
Tsakiris: Τα σχέδια της Coca Cola Τρία Έψιλον για τα ιστορικά πατατάκια
Πακέτο 211 εκατ. για το “πρασίνισμα” των νησιών του ΒΑ Αιγαίου