THEPOWERGAME
Η φετινή καλοκαιρινή σεζόν, αν και δεν έχει τελειώσει ακόμα για πολλούς ελληνικούς προορισμούς, έστειλε πολλά μηνύματα για τις αλλαγές στις συμπεριφορές των τουριστών, οι οποίες διαμορφώνουν τη στρατηγική των tour operators για το 2025. Οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί της Ευρώπης έχουν ήδη φτιάξει το πρόγραμμά τους για την επόμενη χρονιά, στο οποίο αποτυπώνονται οι νέες ταξιδιωτικές τάσεις.
Η έμφαση στις τιμές είναι ο κυρίαρχος παράγοντας γύρω από τον οποίο κινούνται οι tour operators, καθώς φέτος έγινε ακόμα πιο εμφανής η τάση των Ευρωπαίων τουριστών για ελεγχόμενες δαπάνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα 5άστερα ξενοδοχεία στους ακριβούς προορισμούς δεν πήγαν όσο καλά θα ήθελαν και αναγκάστηκαν να βγάλουν προσφορές ακόμα και μέσα στον Αύγουστο. Αντίθετα, τα 4άστερα και 3άστερα ξενοδοχεία σημείωσαν πολύ καλύτερες επιδόσεις.
Ταυτόχρονα, φέτος παρατηρήθηκε μια άνοδος στη ζήτηση για προορισμούς που μέχρι τώρα δεν ήταν και τόσο γνωστοί στους ξένους επισκέπτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Λέσβος, με το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης να σημειώνει φέτος μέχρι και τον Αύγουστο αύξηση στους επιβάτες εξωτερικού κατά 40,3%. Έως έναν βαθμό, αυτό προέρχεται από την ανάγκη για οικονομικότερες επιλογές. Ταυτόχρονα, όμως, παρατηρείται και μια ανάγκη των Ευρωπαίων να εντοπίσουν προορισμούς με λιγότερο συνωστισμό. Ο βομβαρδισμός των δημοσιευμάτων περί υπερτουρισμού οδηγεί τους ταξιδιώτες να αναζητήσουν πιο «άγνωστα μέρη», αλλά και να ταξιδέψουν σε λιγότερο δημοφιλείς εποχές, κάτι που τους προστατεύει και από την πολύ δυνατή ζέστη της Μεσογείου.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες συνυπολογίστηκαν από τους tour operators κατά τον σχεδιασμό των προγραμμάτων τους για το 2025 και ήδη έχουν αρχίσει να υπογράφουν συμβόλαια με τους ξενοδόχους.
Αυξάνουν τις θέσεις για Ελλάδα οι tour operators
Σε επίπεδο προγραμματισμού, όλοι οι tour operators αυξάνουν τις αεροπορικές θέσεις τους για την Ελλάδα και κατά συνέπεια προσπαθούν να αυξήσουν και τις κλίνες που δεσμεύουν, εξηγεί στο powergame.gr o Μιχάλης Βαμιεδάκης, πρόεδρος Ελλάδος και διευθύνων σύμβουλος των allsun Hotels και σύμβουλος ανάπτυξης του Danaos Travel. Και αυτό συμβαίνει για όλες τις μεγάλες αγορές τουριστών, Αγγλία, Γερμανία και Σκανδιναβία.
Ειδικά στην Κρήτη, τον μεγαλύτερο τουριστικό προορισμό της Ελλάδας, οι tour operators έχουν διατηρήσει τον ίδιο αριθμό θέσεων για την αιχμή της σεζόν και πλέον επιχειρούν αυξήσεις στα άκρα της, καθώς το αεροδρόμιο του Ηρακλείου έχει φτάσει στα όριά του. Εκτός από τις αγορές της Γερμανίας, της Αγγλίας, της Γαλλίας, της Πολωνίας και της Σκανδιναβίας, που κυριαρχούν στην Κρήτη, φέτος σημειώθηκε αύξηση από τις αγορές της Ρουμανίας και της Σερβίας, αναφέρει ο ιδιοκτήτης του Oreo Travel, Στράτος Μπερέτης. Σημειώνει, μάλιστα, ότι μετά τον κορονοϊό επανέκαμψαν οι Ελβετοί, οι Ολλανδοί, οι Βέλγοι και οι Αυστριακοί, οι οποίοι είχαν μειωθεί την εποχή που υπήρχε μεγάλη εισροή Ρώσων τουριστών. Εκτιμά ότι οι αγορές αυτές θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία και την επόμενη χρονιά.
Οι νέοι προορισμοί
Εκτός από τη Λέσβο, που μπήκε δυναμικά από φέτος στον διεθνή τουριστικό χάρτη, νέοι ελληνικοί προορισμοί εμφανίζονται σταδιακά στα προγράμματα των tour operators. Προϋπόθεση είναι ο προορισμός να έχει αεροδρόμιο σε όσο το δυνατόν πιο κοντινή απόσταση, αλλά και ικανό αριθμό κλινών, για να καλύψουν τα μεγέθη του μαζικού τουρισμού.
Μια σημαντική κίνηση είναι αυτή που κάνει ο Primotours, ο μεγαλύτερος μεμονωμένος tour operator της Δανίας. Έχοντας διάφορα brands στο χαρτοφυλάκιό του, δουλεύει ήδη την Κρήτη, τη Ρόδο, τα Σύβοτα, την Πάργα, το Μεγανήσι και την Πάλαιρο, ενώ τώρα εντάσσει στο πρόγραμμά του και την Εύβοια. Δύο αεροπλάνα εβδομαδιαίως, δηλαδή συνολικά 360 άτομα, θα φτάνουν από το 2025 στο αεροδρόμιο της Αθήνας και από εκεί θα μεταφέρονται στην Ερέτρια. Αυτήν την εποχή ο tour operator υπογράφει συμβόλαια με ξενοδοχεία της περιοχής, κλείνοντας πακέτα all inclusive. Να σημειωθεί ότι οι Δανοί είναι τουρίστες της μεσοαστικής τάξης, κυρίως οικογένειες, που δεν τους αρέσει να κλείνονται μέσα στο ξενοδοχείο, αλλά θέλουν να γνωρίσουν τη φύση, τα αξιοθέατα και τον πολιτισμό της περιοχής που επισκέπτονται.
Ένας ακόμα ανερχόμενος προορισμός είναι η Σητεία της Κρήτης. Ήδη από φέτος το αεροδρόμιό της σημείωσε αύξηση της τάξης του 49% στην επιβατική του κίνηση από το εξωτερικό, με πτήσεις από Σκανδιναβία και Ισραήλ. Η δημιουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι, που θα αυξήσει τη χωρητικότητα του νησιού σε πτήσεις, αναμένεται να δημιουργήσει και άλλους προορισμούς εντός της Κρήτης. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι αυτήν τη στιγμή εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις στο νότιο τμήμα των νομών Ηρακλείου και Ρεθύμνου.
Τέλος, η νοτιοανατολική Θράκη σημείωσε πολύ καλές επιδόσεις φέτος, κυρίως σε ό,τι αφορά τον οδικό τουρισμό που προέρχεται από την Τουρκία, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Το παραλιακό μέτωπο της ακριτικής περιοχής προσέλκυσε το τουριστικό ενδιαφέρον, ενώ οι επισκέπτες ενδιαφέρονται και για τη φύση, τον πολιτισμό και τη γαστρονομία της Θράκης. Οι τουριστικοί επιχειρηματίες της Θράκης κάνουν μια προσπάθεια να προωθήσουν την περιοχή ως ενιαίο προορισμό, κάτι που αρχίζει να αποδίδει, και εκτιμούν ότι την επόμενη χρονιά θα καταφέρουν να σημειώσουν ακόμα καλύτερες επιδόσεις.
Διαβάστε επίσης
Οι 9 κλάδοι με τις περισσότερες απολύσεις
Φρενιτίτιδα franchise στα σινεμά και το 2025
Πράσινο υδρογόνο: Ένα βήμα μπροστά, δύο πίσω για τις επενδύσεις