THEPOWERGAME
Το ιαπωνικό ουίσκι παραμένει ένας μαχητής. Με αξία 3,86 δισεκατομμύρια δολάρια πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς Spherical Insights, αναμένεται να αποτινάξει τη στασιμότητα της βιομηχανίας οινοπνευματωδών ποτών στο σύνολό της, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 9,2%, και να γίνει μια αγορά 9,32 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2032.
Καμία μάρκα δεν έχει κάνει τόσα πολλά για να τροφοδοτήσει αυτήν την επέκταση όσο η Suntory Holdings Ltd.
Ο ιδρυτής της, Shinjiro Torii, σύμφωνα με το Bloomberg, πρωτοστάτησε στην κατηγορία εκτός Οσάκα το 1923, όταν έβαλε σε βαρέλι ουίσκι, κατά την παράδοση της Σκωτίας (εξ ου και η γραφή χωρίς «e»). Ενενήντα ένα χρόνια αργότερα, μια έκφραση single malt σε βαρέλι sherry από το ίδιο αποστακτήριο κρίθηκε ως η καλύτερη στον κόσμο από τη Whisky Bible, πυροδοτώντας μια πύρινη λαίλαπα πριμοδότησης και συλλεκτικότητας (και ελλείψεων), που δεν έχει ακόμη κοπάσει.
Η περιορισμένη έκδοση των 35.000 δολαρίων ανά φιάλη παρουσιάστηκε σε ένα γκαλά στο Παρίσι το βράδυ της Τετάρτης και η Suntory το διαφημίζει ως το πιο πολύτιμο blended ουίσκι στην 101χρονη ιστορία της. Είναι η παλαιότερη δήλωση ηλικίας του Hibiki μέχρι σήμερα.
Ιστορία 35 ετών
Η ετικέτα Hibiki λανσαρίστηκε το 1989 ως ένα πάντρεμα ουίσκι βύνης από τις ιστορικές τοποθεσίες single malt της Suntory, το Yamazaki, έξω από την Οσάκα, και το Hakashu στους δασωμένους πρόποδες των ιαπωνικών Άλπεων, μαζί με ουίσκι σιτηρών από την Chita, την αποστακτική στήλη της εταιρείας νότια της Nagoya. Καθένα από τα μείγματα με ηλικιακή δήλωση βασίζεται σε ένα διαφορετικό στυλ βαρελιού, που είναι ο «πρωταγωνιστής» του συνόλου. Συχνά αυτό αναφέρεται ως το «heart malt» -δεν είναι απαραίτητα το υψηλότερο ποσοστό κατ’ όγκο στο χαρμάνι (αφού αυτό είναι σχεδόν πάντα ένα grain whisky), αλλά δίνει τον τόνο ή την κορυφαία νότα.
Το Hibiki 21 στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στους σκούρους φρουτώδεις τόνους των ισπανικών δρύινων puncheons, που έχουν ωριμάσει με sherry, από τα μεγαλύτερα δοχεία που χρησιμοποιούνται για την ωρίμανση του ουίσκι. Το Hibiki 30 αξιοποιεί τα αρώματα σανταλόξυλου της ιαπωνικής δρυός Mizunara. Η καρδιά του Hibiki 40, ωστόσο, ωρίμασε σε αμερικανική λευκή δρυ. Είναι υπεύθυνη για την ηλιοκαμένη πορτοκαλί απόχρωση του ουίσκι και την πολυπλοκότητα του μελιού και του γαρίφαλου στο κομψό σώμα του.
Επιπλέον, το Yamazaki αντικατέστησε όλους τους αποστακτήρες του το 1988, οπότε το ουίσκι που μπήκε στο βαρέλι μεταξύ 1978 και 1983 «δεν μπορεί ποτέ να αναπαραχθεί -έχει μια μοναδική ταυτότητα», λέει ο Taki Nakatani, παγκόσμιος διευθυντής μάρκας για το χαρτοφυλάκιο ουίσκι της Suntory.
Και ενώ δεν υπάρχει τίποτα ρητά μοναδικό στην παρατεταμένη παλαίωση σε αμερικανική δρυ -είναι το δοχείο που χρησιμοποιείται για τα περισσότερα παλιά σκωτσέζικα στα ράφια σήμερα-, στο Yamazaki το εν λόγω βαρέλι συχνά κατασκευάζεται σε βαρέλια των 480 λίτρων (127 γαλόνια), τα οποία επιτρέπουν μια πιο ήπια ωρίμανση κατά τη διάρκεια των δεκαετιών σε σχέση με την πιο επιθετική προσέγγιση ενός τυπικού βαρελιού bourbon των 200 λίτρων πρώτης πλήρωσης. Όσο μικρότερο είναι το βαρέλι, τόσο περισσότερη επαφή έχει το παλαιωμένο απόσταγμα με το ξύλο και τόσο περισσότερη γεύση εξάγεται.
Στη συνέχεια, υπάρχει το δευτερεύον συστατικό βύνης του ελαφρώς αποπικραμένου Hakashu, που προσθέτει ένα στρώμα καπνού που αντισταθμίζεται από τα λουλουδάτα, πλούσια σε εστέρες στοιχεία του Chita. Το ουίσκι σιτηρών που παρήχθη σε αυτό το αποστακτήριο στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και στις αρχές της δεκαετίας του ’80 αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος του όγκου του μείγματος.
Πώς είναι η γεύση του;
Στο σύνολό του, το Hibiki 40 έχει μια σχεδόν εκνευριστικά λεπτή φύση. Τα αρώματα φρούτων του οπωρώνα αποκαλύπτονται στο σιφόνι μόνο αφού το 86-proof υγρό έχει αρκετό χρόνο για να ζεσταθεί στο χέρι σας. Μια coda από καβουρδισμένη καρύδα και κακάο δεν είναι παρά ένας μακρινός ψίθυρος μετά τη γουλιά. Ο επικεφαλής μπλέντερ της Suntory, Shinji Fukuyo, παραδέχεται ότι φλερτάρει ενεργά με αυτό το υποτονικό αποτέλεσμα. Και ως διαχειριστής των αρχαιότερων κρύπτων της Ιαπωνίας με αποστάγματα βύνης και σιτηρών, είχε ένα ευρύ φάσμα επιλογών για να το επιτύχει.
«Θα ήθελα οι άνθρωποι να απολαύσουν το καθαρό άρωμα που έχει ακονιστεί με τα χρόνια», λέει, ελπίζοντας να φέρει στον νου «την ηρεμία των παλιών ναών και αποθηκών και το νοσταλγικό ζεστό συναίσθημα που τα συνοδεύει».
Αποκαλέστε το μια εννοιολογική προσέγγιση της διαβρωμένης ομορφιάς, παρά οποιαδήποτε υπερμεγέθη γευστική νότα. Και με μόνο 400 φατνωμένα ντεκαντέρ της έκφρασης να έρχονται στην αγορά παγκοσμίως αυτόν τον μήνα, θα κοστίσει 35.000 δολάρια -τουλάχιστον- για να το σκεφτείτε. Όταν η Yamazaki κυκλοφόρησε την παλαιότερη έκφρασή της το 2020, το 55χρονο ουίσκι φορούσε τιμή 27.600 δολαρίων και έπρεπε να μπείτε σε κλήρωση για να το αγοράσετε -σήμερα έχετε μπροστά σας πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια.
Αφού γιόρτασε την εκατονταετηρίδα της πέρυσι με μια τριάδα μοναδικών εκδόσεων περιορισμένης έκδοσης, η Suntory συγχρόνισε το Hibiki 40 Year Old για να αποτελέσει μια τολμηρή δήλωση για το τι έχουν να προσφέρουν τα επόμενα εκατό χρόνια: μεγάλες, παλιές, ακριβές προσφορές.
Ο Fukuyo άφησε να εννοηθεί ότι υπάρχει αρκετό ώριμο απόθεμα για να προμηθεύσει ακόμη παλαιότερα χαρμάνια τα επόμενα χρόνια. Αυτό έρχεται έπειτα από σχεδόν μια δεκαετία απόσυρσης των εκφράσεων με ηλικιακή δήλωση (η Hibiki ήταν ένας πρώτος υιοθετητής χαρμανιών χωρίς ηλικιακή δήλωση, αντικαθιστώντας τις προσφορές 12 και 17 ετών με το Harmony, το 2015). Και ο εργοδότης του έχει διακηρύξει ανοιχτά ότι μια μεγαλύτερη ροή από single malts με ηλικιακή δήλωση θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2027.
Εν τω μεταξύ, η ιαπωνική βιομηχανία ουίσκι κάνει βήματα για να αυτοπροσδιοριστεί καλύτερα. Τον Απρίλιο τέθηκαν σε ισχύ τα αυτοεπιβαλλόμενα πρότυπα επισήμανσης, τα οποία επιβάλλουν ότι οτιδήποτε πωλείται ως «ιαπωνικό ουίσκι» πρέπει να αποστάζεται στην Ιαπωνία.
Παρ’ όλα αυτά, η Nikka -ο κύριος ανταγωνιστής της Suntory στην κατηγορία- γιορτάζει την 90ή επέτειό της με την κυκλοφορία του Nine Decades, ενός μείγματος ουίσκι βύνης και σιτηρών που χρονολογείται από το 1945, μερικά από τα οποία προέρχονται από το αποστακτήριο Ben Nevis στη Σκωτία. Ως εκ τούτου, η φιάλη των 3.000 δολαρίων θα πωλείται απλά ως «Blended Whisky».
Το 2021 η Diageo Plc απέκτησε μειοψηφικό μερίδιο στην Kanosuke, ένα βιοτεχνικό αποστακτήριο έξω από την Kagoshima. Ένα από τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της μάρκας σήμερα είναι το Hioki Pot Still, μια φιάλη ουίσκι αξίας 120 δολαρίων χωρίς ένδειξη ηλικίας, κατασκευασμένο από βυνοποιημένο και μη βυνοποιημένο κριθάρι, σύμφωνα με την ιρλανδική παράδοση.
Οι ενθουσιώδεις θαυμαστές μάλλον δεν θα συμφωνήσουν ποτέ σε ένα μόνο στυλ που να αποτελεί την επιτομή της κατηγορίας. Αλλά δεδομένων των τάσεων όσον αφορά τη συλλεκτικότητα, φαίνεται ότι ένα μπουκάλι ιαπωνικού ουίσκι που κοστίζει όσο ένα μικρό SUV μπορεί να είναι, σε γενικές γραμμές, αρκετά φθηνό.
Διαβάστε επίσης
Ευρωβαρόμετρο: Οδηγός των Ελλήνων στις κάλπες του Ιουνίου η ακρίβεια
Ακίνητα: Δημιουργούνται νέοι πόλοι στα κτίρια γραφείων