THEPOWERGAME
Κατά την τελευταία δεκαετία, οι ταινίες τρόμου έχουν κατακτήσει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο του βορειοαμερικανικού box office και πλέον αντιπροσωπεύουν τακτικά ετήσιες πωλήσεις εισιτηρίων αξίας περίπου 1 δισ. δολαρίων, ή το 10% των θεατών στις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Φέτος, έναν μήνα σχεδόν πριν από το Halloween, το είδος έχει ήδη συγκεντρώσει 587 εκατ. δολάρια, με επιτυχίες όπως το A Quiet Place: Day One, το Alien: Romulus και το Longlegs, μια πρωτοποριακή ανεξάρτητη ταινία. Αυτό το ποσό είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, αλλά υψηλά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με το Bloomberg.
Την ώρα που το ευρύτερο box office αγωνίζεται να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, ο τρόμος έχει γίνει ένα σχετικά «σίγουρο» είδος για τις αίθουσες. «Η εμπειρία της παρακολούθησης μιας ταινίας τρόμου στον κινηματογράφο είναι απαράμιλλη», λέει ο Άντονι ΛαΒέρντε, διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Emagine Entertainment, η οποία διαθέτει 330 αίθουσες σε όλες τις μεσοδυτικές πολιτείες. «Υπάρχει μια μοναδική ενέργεια που προέρχεται από το να μοιράζεσαι την αγωνία, τις κραυγές και τη συγκίνηση με άλλους».
Αυτή η έξαρση αδρεναλίνης διαφοροποιεί τον τρόμο από είδη όπως η κωμωδία και το δράμα, τα οποία κατά την τελευταία δεκαετία είδαν τις εισπράξεις τους να συρρικνώνονται, καθώς οι πλατφόρμες streaming, όπως το Netflix και το Prime Video της Amazon.com, έχουν εκπαιδεύσει το κοινό να περιμένει τέτοιες ταινίες να κάνουν πρεμιέρα στα τηλέφωνά τους ή στα σπίτια τους και όχι στους κινηματογράφους. Αυτή η αλλαγή έχει οδηγήσει σε μια φυγή προς τον τρόμο για τους παραγωγούς και τους θεατές, με τον τρόμο να συγκεντρώνει 70% περισσότερα δολάρια στο box office το 2023 απ’ ό,τι το 2013.
Αυτό το οικονομικό μοντέλο παρέμεινε αμετάβλητο κατά την τελευταία δεκαετία, από το The Conjuring, το οποίο συγκέντρωσε περισσότερα από 316 εκατομμύρια δολάρια με προϋπολογισμό 20 εκατομμυρίων δολαρίων το 2013, μέχρι το M3GAN, το οποίο συγκέντρωσε 181 εκατομμύρια δολάρια με προϋπολογισμό 12 εκατομμυρίων δολαρίων το 2022. Η M3GAN, μια ταινία για μια τεχνητή νοήμονα κούκλα σε δολοφονικό παραλήρημα, απευθύνθηκε σε νεότερο κοινό, χάρη, εν μέρει, σε έναν ανατριχιαστικό χορό που κάνει και έγινε viral στο TikTok. Τέτοιο υλικό υπήρξε καθοριστικό για την οικοδόμηση της απήχησης του τρόμου για τη γενιά Z, η οποία μετά την πανδημία αποτελεί την πιο ένθερμη πελατεία του είδους. Μια έρευνα τον Οκτώβριο του 2022 διαπίστωσε ότι το 66% των ερωτηθέντων της Gen Z είχε παρακολουθήσει μια ταινία τρόμου στους κινηματογράφους τους προηγούμενους 12 μήνες, σε σύγκριση με το 42% των millennials, το 23% των Gen Xers και το 6% των baby boomers.
Για τα στούντιο, το είδος του τρόμου επωφελείται επίσης από έναν αξιοζήλευτα χαμηλό πήχη οικονομικής επιτυχίας. Σε αντίθεση, ας πούμε, με τις ταινίες δράσης, οι οποίες έχουν συνήθως υψηλό κόστος παραγωγής λόγω των ειδικών εφέ και των αμοιβών πολλών εκατομμυρίων δολαρίων για τους ηθοποιούς, οι ταινίες τρόμου έχουν συχνά άγνωστους ηθοποιούς. Τα τελευταία χρόνια επιτυχημένες ταινίες, όπως οι Barbarian, Smile και The Black Phone, απέφεραν 10 φορές τον προϋπολογισμό τους στο box office, καθιστώντας τις μεταξύ των πιο κερδοφόρων πρωτοβουλιών της σύγχρονης κινηματογραφίας. Τα 217 εκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιες πωλήσεις εισιτηρίων για το Smile, την πιο επιτυχημένη ταινία τρόμου το 2022, είναι λιγότερα από τον προϋπολογισμό παραγωγής μιας τυπικής ταινίας υπερηρώων των Marvel Studios, η οποία έχει πολύ υψηλότερο όριο κερδοφορίας.
Αν σας ιντριγκάρει το είδος του τρόμου, αλλά φοβάστε πολύ για να το παρακολουθήσετε μόνοι σας στο σπίτι, μη φοβάστε. Αρκετές ταινίες που φτάνουν αργότερα φέτος θα μπορούσαν να αποτελέσουν κίνητρο για να πάτε στον κινηματογράφο. Υπάρχει ένα μείγμα από ανατριχιαστικά σίκουελ και ριμέικ, από το Smile 2 (18 Οκτωβρίου) μέχρι το Nosferatu του Robert Eggers (25 Δεκεμβρίου), το οποίο έχει κάνει τους σινεφίλ στον ιστότοπο της κοινότητας Letterboxd έτοιμους, όπως λέει και το τρέιλερ, να υποκύψουν στο σκοτάδι.
Διαβάστε επίσης
UBS: Το Μαϊάμι εμφανίζει τον υψηλότερο κίνδυνο φούσκας ακινήτων
Kung Fu Kenny: Ο σπρίντερ με την “alter ego” περσόνα
Στο ναδίρ η ζήτηση για LNG: Οι προοπτικές των τερματικών σταθμών στην Ευρώπη