THEPOWERGAME
Πολλές δεκαετίες, αλλά και 120 εκατομμύρια δολάρια από το δικό του «ταμείο», κόστισαν στον 85χρονο σκηνοθέτη Φράνσις Φορντ Κόπολα για να ολοκληρώσει τη νέα του ταινία επιστημονικής φαντασίας, Megalopolis, η οποία έκανε πρεμιέρα την προηγούμενη εβδομάδα στο πλαίσιο του 77ου Φεστιβάλ των Καννών.
Ο Κόπολα έφτασε στη συνέντευξη Τύπου για την ταινία ευδιάθετος, δηλώνοντας ότι το άκουσμα των χειροκροτημάτων στην πρεμιέρα του έδωσε συναισθήματα «ανακούφισης και χαράς». Τα γυρίσματα ήταν χαοτικά, όπως ανέφερε στο The Hollywood Reporter, με βασικoύς συντελεστές να παραιτούνται ή να απολύονται στην πορεία.
Τον σκηνοθέτη πλαισίωναν στην εκδήλωση τόσο μέλη της οικογένειάς του όσο και ηθοποιοί (τους οποίους έχει πει ότι θεωρεί οικογένεια): Aubrey Plaza, Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Giancarlo Esposito, Laurence Fishburne, Jon Voight, Talia Shire και Roman Coppola.
Ο Esposito, ο οποίος υποδύεται τον δήμαρχο της Ρώμης στην ταινία, παραδέχτηκε ότι κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας συχνά δεν ήξερε «τι επρόκειτο να συμβεί» ή πού «πήγαινε» ο Κόπολα με το έργο. Βλέποντάς την, όμως, για πρώτη φορά στις Κάννες, «ξαφνικά το κατάλαβα: δεν έπρεπε να ξέρω τίποτα, δεν έπρεπε να ξέρω τίποτα ούτε εγώ ούτε και ο Φράνσις». Απευθυνόμενος στον Κόπολα, είπε: «Έχω ελπίδα για τον κόσμο μας εξαιτίας σου».
Ο Driver, ο οποίος πρωταγωνιστεί στην ταινία ως Cesar Catilina, μια ιδιοφυΐα που σκοπεύει να οικοδομήσει μια ουτοπική πόλη, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία μοντάζ. Ο Κόπολα δήλωσε ότι ο πρωταγωνιστής του είχε μεγάλη επιρροή στο μοντάζ της ταινίας, ενώ ο Driver δήλωσε ότι η δημιουργία της ταινίας «έμοιαζε με πειραματικό θέατρο, γεγονός που την έκανε να μοιάζει επαναστατική και συναρπαστική». Ο Driver πρόσθεσε ότι δεν πιστεύει ότι «θα ξαναδούμε ποτέ κάτι τόσο ευφάνταστο σε τέτοια κλίμακα. Νομίζω ότι είναι μια μοναδική ταινία… Νομίζω ότι θα γίνεται όλο και πιο πλούσια ιστορικά».
Η ταινία έχει έντονο πολιτικό υπόβαθρο, με τον Shia Labeouf (ο οποίος δεν παρευρέθηκε στην συνέντευξη Τύπου) να υποδύεται τον γόνο μιας πλούσιας οικογένειας που καταλήγει να γίνει μια φιγούρα τύπου Ντόναλντ Τραμπ. Ο Κόπολα βλέπει παραλληλισμούς μεταξύ της σύγχρονης Αμερικής και της πτώσης της Ρώμης.
«Η πολιτική μας μάς έχει οδηγήσει στο σημείο που μπορεί να χάσουμε τη δημοκρατία μας», δήλωσε ο σκηνοθέτης. «Δεν είναι οι πολιτικοί που θα δώσουν απάντηση. Πιστεύω ότι είναι οι καλλιτέχνες της Αμερικής. Το όνειρό μου, η ελπίδα μου, είναι ότι είναι οι καλλιτέχνες της χώρας μας που θα φωτίσουν το φως».
Στη συνέχεια ο Κόπολα απευθύνθηκε στον Voight, ο οποίος είναι ένας από τους πιο γνωστούς συντηρητικούς ηθοποιούς του Χόλιγουντ, ρωτώντας τον πώς αισθάνεται για την κατεύθυνση της χώρας, δεδομένου ότι έχει διαφορετικές απόψεις από τον σκηνοθέτη. Ο Voight είπε ότι πιστεύει πως όλοι θέτουν τα ίδια ερωτήματα: πώς να βοηθήσουμε τον κόσμο για την επόμενη γενιά. Δήλωσε ο ηθοποιός: «Συμφωνώ με αυτήν την ταινία, συμφωνώ ότι τα ανθρώπινα όντα είναι ικανά να λύσουν κάθε πρόβλημα στο οποίο μπαίνουμε».
Το Megalopolis αναζητεί ακόμη τον διανομέα του στις ΗΠΑ (αλλά έχει λάβει εγγυημένη κυκλοφορία από την Imax και έχει πωληθεί σε ορισμένες περιοχές στην Ευρώπη). Ο σκηνοθέτης πραγματοποίησε μία προβολή στα τέλη Μαρτίου, την οποία παρακολούθησαν αρκετοί επικεφαλής αμερικανικών στούντιο, αλλά δεν προέκυψε αγοραστής.
«Τα στούντιο έχουν μεγάλο χρέος και η δουλειά τους δεν είναι τόσο να κάνουν ταινίες, όσο να πληρώνουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις», δήλωσε ο Κόπολα στις Κάννες, με τον σκηνοθέτη να πιστεύει ότι εταιρείες τεχνολογίας, όπως η Apple, η Amazon και η Microsoft, «με πολλά χρήματα», θα μπορούσαν να είναι το μέλλον και ότι τα στούντιο «ίσως να μην υπάρχουν στο μέλλον».
Κόπολα: Στις Κάννες με το Megalopolis 45 χρόνια μετά το «Αποκάλυψη Τώρα»
Το Megalopolis έρχεται στις Κάννες 45 χρόνια μετά την τελευταία ταινία του Κόπολα που έπαιξε στο διαγωνιστικό τμήμα, το «Αποκάλυψη Τώρα». Ο σκηνοθέτης θυμήθηκε πόσος καιρός έχει περάσει από εκείνες τις ημέρες, δηλώνοντας: «Όταν ήρθα εδώ για το Αποκάλυψη Τώρα, είχα στους ώμους μου την κόρη μου, Σοφία». Όπως και το Megalopolis, το «Αποκάλυψη Τώρα» είχε επίσης χαοτικά γυρίσματα, με σημαντική κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης, και όταν ο Κόπολα έφτασε στο φεστιβάλ με την ταινία σε μορφή «work-in-progress», εκείνος βρισκόταν «σε άμυνα».
Η συνέντευξη Τύπου για το «Αποκάλυψη Τώρα» πραγματοποιήθηκε σε ένα θέατρο 2.000 θέσεων που ήταν κατάμεστο. Ο Κόπολα είχε δηλώσει τότε: «Η ταινία μου δεν είναι ταινία. Η ταινία μου δεν είναι για το Βιετνάμ. Είναι το Βιετνάμ». Και κατακεραύνωσε τον Τύπο για τον τρόπο που κάλυψε την παραγωγή της ταινίας, δηλώνοντας, υπό τις διάσπαρτες αποδοκιμασίες: «Η αμερικανική δημοσιογραφία είναι το πιο παρακμιακό, το πιο ανήθικο, το πιο ψεύτικο επάγγελμα που μπορείς να συναντήσεις. Το έμαθα σε αυτήν την ταινία. Επί τέσσερα χρόνια δεν γράφτηκε ούτε ένα αληθινό πράγμα γι’ αυτήν».
Αλλά στην επίσημη προβολή του «Αποκάλυψη Τώρα», η ταινία κατέληξε να κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα (σε ισοβαθμία με το «Ταμπούρλο»), καθιστώντας την τη δεύτερη ταινία του Κόπολα μέσα σε έξι χρόνια που το πέτυχε, μετά τη «Συνομιλία» του 1974.
Στις δεκαετίες που ακολούθησαν ο Κόπολα έγινε γνωστός για το re-editing παλαιών ταινιών, όπως η «Αποκάλυψη». Είναι κάτι που, όπως λέει, είναι εφικτό επειδή έχει ο ίδιος τα πνευματικά δικαιώματα της δουλειάς του.
«Ποτέ δεν θα ξαναμοντάριζα την ταινία “The Conversation”, γιατί μου αρέσει όπως είναι. Ποτέ δεν ξαναμοντάρισα τον “Νονό”, αν και υπάρχει μια σκηνή που ίσως θελήσω να προσθέσω κάποια στιγμή», δήλωσε ο σκηνοθέτης. Όσο για το «Megalopolis»; Μπορεί να επιστρέψει και να επανεξετάσει το έπος «σε μερικά χρόνια», αλλά έχει ήδη προχωρήσει και γράφει σενάριο για ένα νέο έργο.
Διαβάστε επίσης:
Ολυμπιακοί Αγώνες: Σε αγορές εκτός Παρισιού ποντάρουν Cartier & LVMH
Οι μεγάλοι οίκοι βάζουν το streetwear στα πολυτελή “σαλόνια”
Στάσσης (ΔΕΗ): Διπλασιασμός ισχύος από ΑΠΕ σε τρία χρόνια