THEPOWERGAME
Η Rolex είναι η πρώτη -και συχνά η μόνη- μάρκα ρολογιών που σκέφτονται οι άνθρωποι όταν πρόκειται για ρολόγια υψηλής ποιότητας. Πρόκειται για το brand, με πλούσια ιστορία και παράδοση, που είναι αναγνωρίσιμο σε όλες τις γωνιές του κόσμου και συμβολίζει τον πλούτο, την επιτυχία, το γούστο, το στυλ και την ποιότητα.
Η δέσμευσή της για την καινοτομία, την ποιότητα και την αποκλειστικότητα την έχει κάνει μία από τις πιο επιτυχημένες μάρκες στον κόσμο.
Η Mercedes, η Gucci και η Apple έχουν αποκτήσει παγκόσμιο κύρος ισάξιο με αυτό της Rolex. Αυτές οι μάρκες έχουν ριζώσει τόσο βαθιά στην παγκόσμια κουλτούρα, που έχουν φτάσει να αντιπροσωπεύουν πολύ περισσότερα από τα προϊόντα που φέρουν την ετικέτα τους.
Οι στρατηγικές που τοποθέτησαν τη Rolex στον θρόνο της
Η τεχνική καινοτομία της Rolex, η ευστροφία του μάρκετινγκ, η σχεδιαστική συνέπεια, η οικονομική ανεξαρτησία και η επιλεκτική σπανιότητα έχουν δημιουργήσει την παγκόσμια παρουσία της εταιρείας στις καρδιές και τα μυαλά δισεκατομμυρίων ανθρώπων, σύμφωνα με δημοσίευμα του robbreport.
- Τεχνικές καινοτομίες
Το 1905 ο γερμανικής καταγωγής Hans Wilsdorf και ο κουνιάδος του, Alfred Davis, ίδρυσαν στο Λονδίνο μια ομώνυμη εταιρεία που εισήγαγε ελβετικούς μηχανισμούς, τους εγκατέστησε σε βρετανικές θήκες και τους πούλησε σε κοσμηματοπώλες που έβαζαν τα ονόματά τους στα καντράν. Διαισθανόμενος τις δυνατότητες επιτυχίας της δικής τους μάρκας στην αναπτυσσόμενη αγορά ρολογιών χειρός, ο Wilsdorf ονειρεύτηκε και εξασφάλισε το 1908 το εμπορικό της σήμα.
Από την αρχή ο Wilsdorf κατανόησε την ελκυστικότητα της χρονομέτρησης ακριβείας. Το 1910 ένα Rolex έγινε το πρώτο ρολόι χειρός που έφερε το Ελβετικό Πιστοποιητικό Χρονομετρικής Ακρίβειας, το οποίο απονεμήθηκε από το Επίσημο Κέντρο Αξιολόγησης Ρολογιών στη Βιέννη της Ελβετίας. Αναγνωρίζοντας τον θετικό αντίκτυπο που είχε αυτή η αξιολόγηση στις πωλήσεις, ο Wilsdorf εξασφάλισε το 1914 ένα πιστοποιητικό ακριβείας «Class A» από το Αστεροσκοπείο Kew, το οποίο συνήθως προορίζεται για τα ναυτικά χρονόμετρα. Αυτή η πιστοποίηση βρήκε απήχηση στους Βρετανούς πελάτες, οι οποίοι κατανοούσαν ότι η ακριβής χρονομέτρηση -η λύση στο μακροχρόνιο πρόβλημα της πλοήγησης του γεωγραφικού μήκους- είχε δώσει τη δυνατότητα στη Βρετανική Αυτοκρατορία να κυριαρχήσει στις θάλασσες, τόσο στη μάχη όσο και στο εμπόριο. Έτσι ξεκίνησε η σύμβαση της προσφοράς μηχανικής ακρίβειας στους πολίτες, που ελάχιστοι απαιτούν, αλλά πολλοί επιθυμούν. Από τότε η Rolex προσφέρει ακρίβεια αιχμής.
Η ζήτηση για τα ρολόγια Rolex αυξήθηκε γρήγορα και οι βρετανικοί φόροι στους ελβετικούς μηχανισμούς που χρησιμοποιούσε η εταιρεία ώθησαν τον Wilsdorf να μεταφέρει την επιχείρηση στη Γενεύη της Ελβετίας το 1919. Με το κόστος παραγωγής μειωμένο, ο Wilsdorf έθεσε ως στόχο να λύσει το πρόβλημα της υγρασίας και της σκόνης που εισέρχονταν στο περίβλημα του ρολογιού και κατέστρεφαν τον μηχανισμό. Η ομάδα της επινόησε μια πλήρως σφραγισμένη θήκη ρολογιού, την οποία ο Wilsdorf ονόμασε Oyster και την κυκλοφόρησε με μεγάλη επιτυχία το 1926. Κατά τη δεκαετία του 1920 αυτή η βιδωτή συσκευή ήταν τόσο καινοτόμος, που ορισμένοι καταναλωτές, οι οποίοι είχαν συνηθίσει να προστατεύουν τα ρολόγια τους ακόμη και από τη βροχή, ήταν επιφυλακτικοί. Θα χρειαζόταν κάποια ευφυΐα στο μάρκετινγκ για να πεισθεί ο γενικός πληθυσμός ότι η θήκη Oyster ήταν πράγματι αδιάβροχη.
Το 1931 η εταιρεία παρουσίασε το πρώτο ρολόι χειρός με αυτόματο κούρδισμα, γεννώντας το θρυλικό Oyster Perpetual. Ο μηχανισμός αυτόματης περιέλιξης ήταν ένα τεχνικό θαύμα, που τράβηξε την προσοχή των ανθρώπων για την ευκολία του, ενώ μείωσε τη φθορά του μηχανισμού χειροκίνητου κουρδίσματος και των σπειρωμάτων της κορόνας, μειώνοντας έτσι τα διαστήματα σέρβις και βελτιώνοντας την αντοχή στο νερό.
Η δεκαετία του 1950 ήταν μια χρονιά καμπής για τη Rolex, καθώς κυκλοφόρησαν το Air-King (1958), το Explorer (1953), το Submariner (1953), το GMT Master (1955), το Day-Date (1956), το ανθεκτικό στο ηλεκτρομαγνητικό πεδίο Milgauss (1956), το Lady-Datejust (1957) και το πρώτο μοντέλο Deep Sea (1960).Με εξαίρεση το Day-Date, το οποίο ήταν το πρώτο ρολόι που έδειχνε την ημέρα της εβδομάδας και την ημερομηνία στο καντράν.
- Καινοτομίες μάρκετινγκ
Η Rolex συνέδεσε τα ρολόγια της με τολμηρούς εξερευνητές, ρεκόρ και αθλητές-σταρ.
Χρηματοδότησε αθλητικές εκδηλώσεις, καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες και φιλανθρωπικά έργα.
Διατήρησε μια αίσθηση μυστηρίου γύρω από την εταιρεία και τα προϊόντα της.
Οι καταναλωτές εξακολουθούσαν να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί ως προς την ικανότητα του Rolex Oyster να αντέχει στο νερό. Ο Wilsdorf διέλυσε αυτές τις αμφιβολίες βυθίζοντας τα Rolex Oyster σε ενυδρεία που είχε στήσει στις βιτρίνες πολυκαταστημάτων με μεγάλη επισκεψιμότητα, όπως το Harrods, στο Λονδίνο, ενώ οι διαφημίσεις έφεραν τις εικόνες των βυθισμένων Oyster σε μια πολύ ευρύτερη διεθνή πελατειακή βάση.
Ο Wilsdorf δεν σταμάτησε εκεί. Το 1927 προσέγγισε τη Mercedes Gleitze, την πρώτη γυναίκα που θα διέσχιζε κολυμπώντας τη Μάγχη για πάνω από 10 ώρες, και της ζήτησε να φορέσει στον λαιμό της ένα αδιάβροχο Rolex. Το ρολόι δεν είχε διαρροή και το κατόρθωμα αυτό έγινε είδηση μέσω μιας άλλης ιδέας του Wilsdorf: μιας αγγελίας που έβαλε στις εφημερίδες με τη μαρτυρία της Gleitze για τις επιδόσεις του ρολογιού.
- Οικονομική ανεξαρτησία και μη κερδοσκοπικό καθεστώς
Η Rolex παραμένει ιδιωτική εταιρεία και δεν υπόκειται σε πιέσεις για τριμηνιαία κέρδη. Αυτό της επιτρέπει να εστιάζει σε μακροπρόθεσμες στρατηγικές και να αγνοεί τις τάσεις.
Ο Wilsdorf, που θεωρήθηκε ένας οραματιστής και αντισυμβατικός ηγέτης, διατήρησε την ελευθερία που, κατά καιρούς, έμοιαζε να μειώνει τη σημασία της τελικής γραμμής. Αυτή η ελευθερία θα μπορούσε να εξηγήσει τους πόρους Ε&Α και κατασκευής που τοποθετήθηκαν σε ορισμένα από τα πιο ακραία ρολόγια της, όπως το πρώτο Deep Sea και ακόμη και το σχετικά κοινότυπο Daytona, το οποίο ήταν μια εμπορική αποτυχία για δεκαετίες.
Μετά τον θάνατο του Wilsdorf το 1960, η ιδιοκτησία της Rolex S.A. (ένα συγκρότημα διασυνδεδεμένων υποεταιρειών) πέρασε στο Ίδρυμα Hans Wilsdorf, η αποστολή του οποίου είναι απλώς να συντηρεί την εταιρεία επ’ αόριστον. Σύμφωνα με την ελβετική νομοθεσία, η Rolex δεν πληρώνει φόρους για τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια ετήσια έσοδά της, και επειδή οι εταιρικές οντότητες είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις, η Rolex δεν υποχρεούται να αποκαλύπτει οικονομικά στοιχεία.
- Συνέπεια σχεδιασμού
Η Rolex φημίζεται για τις σταδιακές και συντηρητικές αλλαγές που κάνει μόνο στα σχέδια των ρολογιών της και η αισθητική της έχει παραμείνει αξιοσημείωτα συνεπής. Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι τα σχέδιά της τον 20ό αιώνα έθεσαν ένα τόσο διαρκές αισθητικό πρότυπο, που η εταιρεία απλά δεν χρειάστηκε ποτέ να αλλάξει τα πράγματα. Θα μπορούσε επίσης να υποστηρίξει κανείς ότι, επειδή τα μηχανικά ρολόγια χειρός είναι κατηγορηματικά αναχρονιστικά εδώ και περίπου πέντε δεκαετίες, η αμετάβλητη εμφάνιση των ρολογιών Rolex έχει «παίξει» τέλεια στην αυξανόμενη τάση για ρολόγια με ρετρό στυλ. Ωστόσο, μια ματιά σε οποιαδήποτε άλλη μάρκα ρολογιών μας λέει ότι η αυστηρή προσήλωση της Rolex στη σχεδιαστική της κληρονομιά είναι μοναδική μεταξύ των μαζικών παραγωγών ρολογιών.
- Επιλεκτική σπανιότητα
Ίσως η σπανιότητα των κλασικών ατσάλινων επαγγελματικών μοντέλων Rolex στην αγορά vintage να ενέπνευσε την τρέχουσα πρακτική της Rolex να μειώνει τη ζήτηση για τις σύγχρονες εκδόσεις. Ή ίσως η Rolex, όπως οι περισσότερες πολυτελείς μάρκες, χρησιμοποιεί τη σπανιότητα για να δημιουργήσει μια αύρα αποκλειστικότητας γύρω από τη μάρκα της.
Εν ολίγοις, η εταιρεία δημιουργεί προνόμια για τους πιο πιστούς πελάτες της, δημιουργώντας μια αύρα αποκλειστικότητας, και αυξάνει τη ζήτηση.
Οι ημερομηνίες-σταθμοί
- 1933: Ένα Rolex πετάει πάνω από το Έβερεστ σε υψόμετρο άνω των 33.000 ποδιών, με την πρώτη ομάδα που το κάνει, στο πλαίσιο της αποστολής του Χιούστον.
- 1935: Ένα Rolex σημειώνει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας ξηράς στα 276 μίλια/ώρα μαζί με τον διάσημο οδηγό Sir Malcolm Campbell. Λίγους μήνες αργότερα, θα σπάσει το φράγμα των 300 mph στο Bonneville Salt Flats της Γιούτα.
- 1953: Ένα Rolex συνοδεύει τον Sir Edmund Hillary και τον Tenzing Norgay στην πρώτη επιτυχημένη κορυφή του Έβερεστ. Η Rolex κυκλοφορεί μια έκδοση αυτού του ρολογιού, που ονομάζεται Explorer, την ίδια χρονιά.
- 1955: Ρολόγια Rolex συνοδεύουν τις πρώτες εμπορικές διηπειρωτικές πτήσεις. Η Rolex εξοπλίζει τότε τους πιλότους της Pan American με GMT Masters.
- 1956: Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Lyndon B. Johnson, φοράει ως γνωστόν ένα Rolex Day-Date και η εταιρεία διαφημίζεται έντονα γύρω από την επακόλουθη συσχέτιση με παγκόσμιους ηγέτες.
- 1956: Το Milgauss αποδεικνύεται ότι αντέχει σε μαγνητικό πεδίο 1000 gauss στον επιταχυντή σωματιδίων CERN. Οι διαφημίσεις που το ανακοινώνουν απευθύνονται σε μηχανικούς και επιστήμονες.
- 1960: Ένα Rolex Deep Sea Special κατεβαίνει στον βυθό της τάφρου Μαριάνα με το υποβρύχιο Trieste, που κατέγραψε ρεκόρ, ένα κατόρθωμα που έκανε τις εφημερίδες να το μεταδίδουν παγκοσμίως.
- 1963: Η εταιρεία λανσάρει το Cosmograph Daytona, έναν χρονογράφο ειδικά για την αυτοκινητοβιομηχανία, συνδέοντας τη μάρκα διαχρονικά με έναν από τους πιο διάσημους αυτοκινητόδρομους του κόσμου.
- 1976: Γιορτάζοντας την 50ή επέτειο του Oyster, εγκαινιάζεται το πρόγραμμα Rolex Awards for Enterprise, για τη βράβευση ατόμων που συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση του κόσμου σε τομείς από τη διατήρηση μέχρι την υγεία. Η Rolex εξηγεί: «Τα βραβεία σχεδιάστηκαν για να καλύψουν ένα κενό στην εταιρική φιλανθρωπία, υποστηρίζοντας εξαιρετικά άτομα σε όλο τον κόσμο, πρωτοπόρους που δεν είχαν καμία ή ελάχιστη πρόσβαση σε παραδοσιακή χρηματοδότηση και ανταποκρίνονταν σε μεγάλες προκλήσεις με πρωτότυπα και καινοτόμα έργα, που προωθούσαν την ανθρώπινη γνώση και ευημερία».
- 1992: Η Rolex λανσάρει το Yacht-Master και αρχίζει να χρηματοδοτεί αγώνες ιστιοπλοΐας, που προσελκύουν κοινό παγκοσμίως μέχρι σήμερα.
- 2002: Ξεκινά η πρωτοβουλία Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, η οποία χρηματοδοτεί δημιουργικά άτομα στον τομέα των τεχνών, συνδέοντας τη Rolex με ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνών, μουσικών, ερμηνευτών και αρχιτεκτόνων. Το πολιτιστικό κεφάλαιο αυτών των συνεργασιών έχει, χωρίς αμφιβολία, κάποια αξία για τη Rolex, αλλά, όπως θα διερευνήσουμε παρακάτω, μπορεί να αφορά περισσότερο την εκπλήρωση του οράματος του Wilsdorf για τη μετατροπή της Rolex σε πραγματικό εταιρικό ευεργέτη.
Διαβάστε ακόμη:
- Οι πολυτελείς κρουαζιέρες “ρίχνουν” 1,5 δισ. στην Καραϊβική
- Μάθιου Πέρι: 5,1 εκατ. για το τελευταίο σπίτι του Τσάντλερ
- “Εξοικονομώ επιχειρώ” & “Αλλάζω συσκευή για επιχειρήσεις”: Νέα παράταση