THEPOWERGAME
Tουλάχιστον 1,5 δισ. δολάρια έχουν δαπανήσει από το 2019 οι εταιρείες κρουαζιέρας για την εκμετάλλευση, την επέκταση ή τη βελτίωση των ιδιωτικών νησιών και παραλιών τους στην Καραϊβική. Συνδυαστικά, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, έχουν βελτιώσει τις υποδομές σε τουλάχιστον 15 νησιά και παραλίες που εκτείνονται σε 5.200 στρέμματα στις Μπαχάμες, το Μπελίζ, τη Δομινικανή Δημοκρατία, την Αϊτή και το Μεξικό.
Οι εταιρείες Carnival Corp, Disney Cruise Lines, Norwegian Cruise Line, MSC Cruises και Royal Caribbean Cruises βρίσκονται στην «κούρσα» της πολυτέλειας. Η λεγόμενη Perfect Day at CocoCay (ένα ιδιωτικό νησί 55 μίλια από το Νασάου) της Royal Caribbean, όπου 9.500 επιβάτες πλοίων την ημέρα μπορούν να ξοδέψουν χρήματα, αποδίδει 40% ή και περισσότερο από την ίδια την επένδυση, σύμφωνα με εκτίμηση του αναλυτή της UBS, Ρόμπιν Φάρλεϊ.
«Ο νούμερο 1 λόγος που οι άνθρωποι κάνουν κρουαζιέρα είναι για τους προορισμούς», δήλωσε ο Τζέι Σνάιντερ, επικεφαλής της Royal Caribbean για την καινοτομία προϊόντων. «Έτσι δημιουργούμε προορισμούς».
Ωστόσο, η απόκτηση γης προκαλεί τώρα μια αλλαγή. Τα έθνη της Καραϊβικής -τα οποία επί δεκαετίες προσέφεραν φορολογικές ελαφρύνσεις και προνομιακές τοποθεσίες για ιδιωτικούς προορισμούς των κολοσσών της κρουαζιέρας- αρχίζουν να αγωνίζονται για ένα δικαιότερο μερίδιο.
Οι Μπαχάμες πήραν πρόσφατα θέση όταν η Royal Caribbean έβαλε στο στόχαστρό της το Paradise Island, ένα θρυλικό καταφύγιο γνωστό για την απήχηση που έχει στις διασημότητες και το σκηνικό ταινιών, όπως το Casino Royale του Τζέιμς Μποντ.
Η κυβέρνηση προσέφερε αρχικά μια καλή συμφωνία, μισθώνοντας επτά στρέμματα δημόσιας παραλίας για μόλις 140.000 δολάρια ετησίως. Η δημόσια κατακραυγή και η αλλαγή της κυβέρνησης το 2021 οδήγησαν σε επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας. Στο τέλος, η Royal Caribbean συμφώνησε να δώσει στην κυβέρνηση ένα μερίδιο από το έργο και ένα ποσοστό 1% των μελλοντικών εσόδων για τουριστικά έργα, όπως η αποκατάσταση του κέντρου του Νασάου. Οι επενδυτές από τις Μπαχάμες θα μπορούν επίσης να επενδύσουν -μαζί με την κυβέρνηση- για να κατέχουν έως και το 49% του έργου. Το μέγεθος του μεριδίου της κυβέρνησης θα εξαρτηθεί από την εκτιμώμενη αξία της δημόσιας γης.
Η υπουργός Εργασίας, Pia Glover-Rolle, αυτοαποκαλούμενη λάτρης της κρουαζιέρας, βοήθησε να εξασφαλιστούν 200 θέσεις εργασίας στις Μπαχάμες σε ένα νέο παραλιακό κλαμπ. «Παντρεύτηκα σε κρουαζιέρα», δήλωσε η ίδια. «Έχω πάει σε δύο κρουαζιέρες φέτος. Γνωρίζω καλά τη βιομηχανία».
Ακόμα και έτσι, η συμφωνία για το Paradise Island είναι μια νίκη για τη Royal Caribbean. Οι στάσεις σε ιδιωτικά νησιά και παραλίες βοήθησαν στην αναβίωση των εταιρειών κρουαζιέρας από τη φρίκη της πανδημίας, όταν τα θανατηφόρα κρούσματα του Covid-19 στα πλοία οδήγησαν τον κόσμο να διακόψει τις κρουαζιέρες για περισσότερο από ένα χρόνο. Η Royal Caribbean, η Carnival και η Norwegian συγκέντρωσαν, μάλιστα, έσοδα 44 δισ. δολαρίων και ακαθάριστα κέρδη 19,1 δισ. δολαρίων συνολικά πέρυσι.
Καθώς άλλοι παλαιότερα δημοφιλείς προορισμοί, όπως εκείνοι στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Ρωσία, έχουν «σβηστεί από τον χάρτη της κρουαζιέρας» λόγω των πολέμων, η Καραϊβική έχει γίνει αποκτήσει τεράστια σημασία για τα κέρδη των εταιρειών κρουαζιέρας. Τον Μάρτιο, ωστόσο, η Royal Caribbean σταμάτησε τις κρουαζιέρες στην Αϊτή -όπου συνήθιζε να φέρνει χιλιάδες επιβάτες την εβδομάδα στην ιδιωτική της χερσόνησο- επικαλούμενη ανησυχίες για την ασφάλεια.
Η εξασφάλιση μιας πολυπόθητης θέσης στο Paradise Island, μόλις μερικές εκατοντάδες μέτρα από το κέντρο του Νασάου, δημιούργησε, βέβαια, ένα πρόβλημα στη Royal Caribbean. Η εταιρεία θεωρούσε ότι η περιοχή του λιμανιού της πόλης ήταν ξεπερασμένη και δεν είχε ελκυστικότητα για τους επιβάτες της. «Δεν θέλουμε να αντικαταστήσουμε το Νασάου ως λιμάνι προσέγγισης, αλλά αντίθετα θέλουμε να προσφέρουμε μια άλλη επιλογή», δήλωσε ο Σνάιντερ.
Είναι κατανοητό γιατί τόσα πολλά έθνη που εξαρτώνται από τον τουρισμό προχώρησαν εδώ και καιρό σε αυτές τις συμφωνίες: Πέρυσι, τα πλοία μετέφεραν τον αριθμό ρεκόρ των 31,7 εκατομμυρίων επιβατών παγκοσμίως, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα προ της πανδημίας επίπεδα. Η Καραϊβική αντιπροσωπεύει τώρα περίπου το 55% της επιβατικής ικανότητας της Royal Caribbean. Αυτό μεταφράζεται σε εκατομμύρια επισκέπτες που θα ξοδέψουν χρήματα σε τρόφιμα, αναμνηστικά και δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των εκδρομών τους.
Είναι, επίσης, δύσκολο να υπερεκτιμήσει κανείς το βάρος που φέρουν οι εταιρείες κρουαζιέρας στην Καραϊβική. Με 37 δισ. δολάρια -το μεγαλύτερο ποσό από κάθε άλλη εταιρεία κρουαζιέρας- η αξία της Royal Caribbean είναι σχεδόν τριπλάσια από το μέγεθος της οικονομίας στις Μπαχάμες.