Γ.Δ.
1417.5 -0,14%
ACAG
+0,19%
5.35
BOCHGR
+0,88%
4.57
CENER
+1,04%
8.74
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-0,77%
9.07
NOVAL
-1,23%
2.4
OPTIMA
+1,25%
13
TITC
+3,68%
35.2
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,14%
1.43
ΑΒΕ
-0,44%
0.452
ΑΔΜΗΕ
+1,27%
2.4
ΑΚΡΙΤ
+2,24%
0.685
ΑΛΜΥ
+5,44%
3.585
ΑΛΦΑ
+0,12%
1.6065
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.48
ΑΡΑΙΓ
+0,51%
9.85
ΑΣΚΟ
+1,57%
2.59
ΑΣΤΑΚ
-1,14%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
-30,00%
3.08
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.1
ΒΙΟ
+1,13%
5.36
ΒΙΟΚΑ
+2,43%
1.685
ΒΙΟΣΚ
+0,33%
1.52
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
+1,56%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,46%
17.44
ΔΑΑ
+1,41%
7.9
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+0,41%
12.35
ΔΟΜΙΚ
+4,01%
2.98
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,33%
0.299
ΕΒΡΟΦ
+2,14%
1.435
ΕΕΕ
-0,06%
33.6
ΕΚΤΕΡ
+8,07%
1.58
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
0,00%
2.02
ΕΛΛ
+1,14%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,34%
1.76
ΕΛΠΕ
+0,95%
6.88
ΕΛΣΤΡ
+0,98%
2.06
ΕΛΤΟΝ
+3,59%
1.904
ΕΛΧΑ
+0,45%
1.788
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+2,15%
1.19
ΕΤΕ
-1,75%
7.206
ΕΥΑΠΣ
-2,76%
3.17
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.8
ΕΥΡΩΒ
-1,43%
1.9715
ΕΧΑΕ
+0,35%
4.355
ΙΑΤΡ
-1,00%
1.485
ΙΚΤΙΝ
-1,07%
0.3225
ΙΛΥΔΑ
+3,24%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-1,24%
4.785
ΙΝΛΙΦ
-0,46%
4.37
ΙΝΛΟΤ
+1,65%
0.925
ΙΝΤΕΚ
+0,34%
5.82
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
-1,43%
1.035
ΙΝΤΚΑ
-1,44%
2.74
ΚΑΡΕΛ
0,00%
346
ΚΕΚΡ
+0,79%
1.27
ΚΕΠΕΝ
+9,90%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.46
ΚΟΡΔΕ
+2,20%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+6,92%
1.112
ΚΟΥΕΣ
-0,18%
5.69
ΚΡΙ
-0,67%
14.75
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,43%
0.938
ΛΑΒΙ
-0,63%
0.79
ΛΑΜΔΑ
-0,69%
7.2
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
0,00%
0.248
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
+1,09%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.79
ΜΕΝΤΙ
+0,93%
2.17
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-2,18%
3.365
ΜΙΝ
0,00%
0.545
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,28%
19.8
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.59
ΜΟΤΟ
-0,39%
2.55
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-0,81%
24.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.02
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,67%
33.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+2,84%
0.868
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,95%
20.8
ΟΛΠ
+0,99%
30.5
ΟΛΥΜΠ
+0,85%
2.37
ΟΠΑΠ
+0,60%
15.09
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.797
ΟΤΕ
-3,02%
14.77
ΟΤΟΕΛ
-0,37%
10.7
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
+0,42%
2.4
ΠΕΙΡ
-2,34%
3.76
ΠΕΡΦ
-0,52%
5.7
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
-1,13%
3.955
ΠΛΑΚΡ
-3,33%
14.5
ΠΡΔ
+1,53%
0.266
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.2
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,76%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.64
ΣΑΡ
0,00%
10.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,59%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-1,90%
1.55
ΣΠΕΙΣ
+3,83%
5.96
ΣΠΙ
+3,35%
0.556
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.76
ΤΖΚΑ
+1,76%
1.445
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,24%
1.646
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,66%
3.745
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Οι πολυτελείς κρουαζιέρες “ρίχνουν” 1,5 δισ. στην Καραϊβική

Tουλάχιστον 1,5 δισ. δολάρια έχουν δαπανήσει από το 2019 οι εταιρείες κρουαζιέρας για την εκμετάλλευση, την επέκταση ή τη βελτίωση των ιδιωτικών νησιών και παραλιών τους στην Καραϊβική. Συνδυαστικά, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, έχουν βελτιώσει τις υποδομές σε τουλάχιστον 15 νησιά και παραλίες που εκτείνονται σε 5.200 στρέμματα στις Μπαχάμες, το Μπελίζ, τη Δομινικανή Δημοκρατία, την Αϊτή και το Μεξικό.

Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com
Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com

Οι εταιρείες Carnival Corp, Disney Cruise Lines, Norwegian Cruise Line, MSC Cruises και Royal Caribbean Cruises βρίσκονται στην «κούρσα» της πολυτέλειας. Η λεγόμενη Perfect Day at CocoCay (ένα ιδιωτικό νησί 55 μίλια από το Νασάου) της Royal Caribbean, όπου 9.500 επιβάτες πλοίων την ημέρα μπορούν να ξοδέψουν χρήματα, αποδίδει 40% ή και περισσότερο από την ίδια την επένδυση, σύμφωνα με εκτίμηση του αναλυτή της UBS, Ρόμπιν Φάρλεϊ.

«Ο νούμερο 1 λόγος που οι άνθρωποι κάνουν κρουαζιέρα είναι για τους προορισμούς», δήλωσε ο Τζέι Σνάιντερ, επικεφαλής της Royal Caribbean για την καινοτομία προϊόντων. «Έτσι δημιουργούμε προορισμούς».

Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com
Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com

Ωστόσο, η απόκτηση γης προκαλεί τώρα μια αλλαγή. Τα έθνη της Καραϊβικής -τα οποία επί δεκαετίες προσέφεραν φορολογικές ελαφρύνσεις και προνομιακές τοποθεσίες για ιδιωτικούς προορισμούς των κολοσσών της κρουαζιέρας- αρχίζουν να αγωνίζονται για ένα δικαιότερο μερίδιο.

Οι Μπαχάμες πήραν πρόσφατα θέση όταν η Royal Caribbean έβαλε στο στόχαστρό της το Paradise Island, ένα θρυλικό καταφύγιο γνωστό για την απήχηση που έχει στις διασημότητες και το σκηνικό ταινιών, όπως το Casino Royale του Τζέιμς Μποντ.

Το Paradise Island στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com
Το Paradise Island στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com

Η κυβέρνηση προσέφερε αρχικά μια καλή συμφωνία, μισθώνοντας επτά στρέμματα δημόσιας παραλίας για μόλις 140.000 δολάρια ετησίως. Η δημόσια κατακραυγή και η αλλαγή της κυβέρνησης το 2021 οδήγησαν σε επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας. Στο τέλος, η Royal Caribbean συμφώνησε να δώσει στην κυβέρνηση ένα μερίδιο από το έργο και ένα ποσοστό 1% των μελλοντικών εσόδων για τουριστικά έργα, όπως η αποκατάσταση του κέντρου του Νασάου. Οι επενδυτές από τις Μπαχάμες θα μπορούν επίσης να επενδύσουν -μαζί με την κυβέρνηση- για να κατέχουν έως και το 49% του έργου. Το μέγεθος του μεριδίου της κυβέρνησης θα εξαρτηθεί από την εκτιμώμενη αξία της δημόσιας γης.

Η υπουργός Εργασίας, Pia Glover-Rolle, αυτοαποκαλούμενη λάτρης της κρουαζιέρας, βοήθησε να εξασφαλιστούν 200 θέσεις εργασίας στις Μπαχάμες σε ένα νέο παραλιακό κλαμπ. «Παντρεύτηκα σε κρουαζιέρα», δήλωσε η ίδια. «Έχω πάει σε δύο κρουαζιέρες φέτος. Γνωρίζω καλά τη βιομηχανία».

Ακόμα και έτσι, η συμφωνία για το Paradise Island είναι μια νίκη για τη Royal Caribbean. Οι στάσεις σε ιδιωτικά νησιά και παραλίες βοήθησαν στην αναβίωση των εταιρειών κρουαζιέρας από τη φρίκη της πανδημίας, όταν τα θανατηφόρα κρούσματα του Covid-19 στα πλοία οδήγησαν τον κόσμο να διακόψει τις κρουαζιέρες για περισσότερο από ένα χρόνο. Η Royal Caribbean, η Carnival και η Norwegian συγκέντρωσαν, μάλιστα, έσοδα 44 δισ. δολαρίων και ακαθάριστα κέρδη 19,1 δισ. δολαρίων συνολικά πέρυσι.

Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com
Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com

Καθώς άλλοι παλαιότερα δημοφιλείς προορισμοί, όπως εκείνοι στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Ρωσία, έχουν «σβηστεί από τον χάρτη της κρουαζιέρας» λόγω των πολέμων, η Καραϊβική έχει γίνει αποκτήσει τεράστια σημασία για τα κέρδη των εταιρειών κρουαζιέρας. Τον Μάρτιο, ωστόσο, η Royal Caribbean σταμάτησε τις κρουαζιέρες στην Αϊτή -όπου συνήθιζε να φέρνει χιλιάδες επιβάτες την εβδομάδα στην ιδιωτική της χερσόνησο- επικαλούμενη ανησυχίες για την ασφάλεια.

Η εξασφάλιση μιας πολυπόθητης θέσης στο Paradise Island, μόλις μερικές εκατοντάδες μέτρα από το κέντρο του Νασάου, δημιούργησε, βέβαια, ένα πρόβλημα στη Royal Caribbean. Η εταιρεία θεωρούσε ότι η περιοχή του λιμανιού της πόλης ήταν ξεπερασμένη και δεν είχε ελκυστικότητα για τους επιβάτες της. «Δεν θέλουμε να αντικαταστήσουμε το Νασάου ως λιμάνι προσέγγισης, αλλά αντίθετα θέλουμε να προσφέρουμε μια άλλη επιλογή», δήλωσε ο Σνάιντερ.

Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com
Στο Νασάου στις Μπαχάμες στην Καραϊβική © bahamas.com

Είναι κατανοητό γιατί τόσα πολλά έθνη που εξαρτώνται από τον τουρισμό προχώρησαν εδώ και καιρό σε αυτές τις συμφωνίες: Πέρυσι, τα πλοία μετέφεραν τον αριθμό ρεκόρ των 31,7 εκατομμυρίων επιβατών παγκοσμίως, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα προ της πανδημίας επίπεδα. Η Καραϊβική αντιπροσωπεύει τώρα περίπου το 55% της επιβατικής ικανότητας της Royal Caribbean. Αυτό μεταφράζεται σε εκατομμύρια επισκέπτες που θα ξοδέψουν χρήματα σε τρόφιμα, αναμνηστικά και δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των εκδρομών τους.

Είναι, επίσης, δύσκολο να υπερεκτιμήσει κανείς το βάρος που φέρουν οι εταιρείες κρουαζιέρας στην Καραϊβική. Με 37 δισ. δολάρια -το μεγαλύτερο ποσό από κάθε άλλη εταιρεία κρουαζιέρας- η αξία της Royal Caribbean είναι σχεδόν τριπλάσια από το μέγεθος της οικονομίας στις Μπαχάμες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!