THEPOWERGAME
Λίγες ώρες έχουν απομείνει μέχρι την απονομή των 96ων Βραβείων της Ακαδημίας Κινηματογράφου, τα γνωστά Όσκαρ, με τις προβλέψεις και τα στοιχήματα να έχουν πάρει κυριολεκτικά «φωτιά». Η αντίστροφη μέτρηση μέχρι την 10η Μαρτίου, οπότε και η Ακαδημία θα απονείμει τα φετινά βραβεία, έχει ξεκινήσει και η αγωνία των υποψηφίων κορυφώνεται.
Μεγάλη είναι και η αγωνία από ελληνικής πλευράς, καθώς, το Poor Things, η ταινία του Έλληνα σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου, μετά την επιτυχία της στις Χρυσές Σφαίρες, βρίσκεται υποψήφιο σε 11 από τις κατηγορίες των μεγαλύτερων κινηματογραφικών βραβείων παγκοσμίως.
Συγκεκριμένα, η παγκόσμια επιτυχία του Γιώργου Λάνθιμου διεκδικεί βραβείο Όσκαρ Καλύτερης ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Διασκευασμένου Σεναρίου, Β’ Ανδρικού Ρόλου, Μοντάζ, Φωτογραφίας, Μουσικής, Κοστουμιών, Σκηνογραφίας, Κομμώσεων και Μακιγιάζ.
Οι New York Times έχουν συγκεντρώσει τους υποψηφίους και έχουν σταχυολογήσει τα φαβορί της κάθε κατηγορίας.
Τα φαβορί των Όσκαρ 2024 σε κάθε κατηγορία
Καλύτερη ταινία Oppenheimer
Η κούρσα για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, μάλλον, έχει «κλειδώσει» για το Oppenheimer. Ο Κρίστοφερ Νόλαν έδωσε στους ιθύνοντες της Ακαδημίας μια ταινία από το αγαπημένο τους είδος -τη βιογραφία, δηλαδή, ενός μεγάλου άνδρα της ιστορίας- και αφού η ταινία απέφερε σχεδόν ένα δισεκατομμύριο δολάρια παγκοσμίως, ο δρόμος για το κορυφαίο Όσκαρ είναι «στρωμένος».
Όσο και αν οι υπόλοιποι υποψήφιοι της κατηγορίας φαίνονται να «απειλούν» τον Νόλαν, μάλλον η αγωνία για αυτήν την κατηγορία έχει τελιώσει.
Καλύτερη σκηνοθεσία Κρίστοφερ Νόλαν, Oppenheimer
Παρόλο που ο 53χρονος Νόλαν έχει φτάσει να θεωρείται ο κορυφαίος σκηνοθέτης blockbuster της γενιάς του, ένα κατόρθωμα που δεν έχει καταφέρει ακόμα είναι να κερδίσει Όσκαρ. Αυτό θα αλλάξει (λογικά) το Σαββατοκύριακο, ολοκληρώνοντας ένα ταξίδι που ξεκίνησε πριν από 15 χρόνια. Τότε τα Όσκαρ διεύρυναν, μεν, τον αριθμό των υποψηφίων για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, αλλά το Batman: Ο Σκοτεινός Ιππότης είχε σνομπαριστεί τότε από τις δύο κορυφαίες κατηγορίες. Τώρα, ο Νόλαν θα κερδίσει και τις δύο.
Καλύτερος ηθοποιός Κίλιαν Μέρφι, Oppenheimer
Ο πρωταγωνιστής του Oppenheimer, Κίλιαν Μέρφι, είναι αυτός που έχει όλες τις προϋποθέσεις να πάρει αυτό το Όσκαρ και υπερτερεί στο σύνολο των υποψηφίων. Οι υποψήφιοι που έχουν κερδίσει τα βραβεία SAG και BAFTA, όπως ο Μέρφι, δεν φαίνεται να χάνουν ποτέ «στη γραμμή του τερματισμού», που είναι τα Βραβεία Όσκαρ.
Καλύτερη ηθοποιός Λίλι Γκλάντστοουν, Killers of the Flower Moon
Με πολλές από τις κορυφαίες κούρσες να έχουν κλείσει, αυτή θα είναι η πιο αμφίρροπη «μεγάλη» κατηγορία της βραδιάς των Όσκαρ. Η Έμα Στόουν κυριαρχεί σε κάθε σκηνή του Poor Things, αλλά έχει ήδη κερδίσει το Όσκαρ για το La La Land και οι ιθύνοντες το συνυπολογίζουν αυτό στην απόφαση του να της απονείμουν άλλο ένα. Αν και για τη Γκλάντστοουν μπορεί να είναι η μόνη ευκαιρία για μια νίκη για το Killers of the Flower Moon, η δική της θα ήταν μια ιστορική νίκη για τους ιθαγενείς Αμερικανούς ηθοποιούς και μόλις κέρδισε το βραβείο SAG, που συνήθως είναι ο καλύτερος προγνωστικός δείκτης αυτής της κούρσας.
Καλύτερος β’ ανδρικός ρόλος Ρόμπερτ Ντάουνι Τζ., Oppenheimer
Οι ιθύνοντες των Όσκαρ λατρεύουν να βλέπουν έναν σταρ του κινηματογράφου να μεταμορφώνεται, και, μετά από μια δεκαετία που πέρασε φορώντας κοστούμια για τη Marvel, ο Ντάουνι απέδειξε πόσο «ευλύγιστος» μπορεί να είναι ακόμα και με αυτή τη δραματική ερμηνεία που κάνει ως πολιτικός αντίπαλος του Oppenheimer, Lewis Strauss. Βοηθάει, επίσης, το γεγονός ότι αν και οι έτεροι υποψήφιοι του Oppenheimer, Νόλαν και Μέρφι, κινήθηκαν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας κατά τη διάρκεια της περιόδου των βραβείων, ο Ντάουνι είναι αγαπημένο παιδί του Χόλιγουντ, κερδίζοντας τη μία αίθουσα μετά την άλλη με τους ζεστούς και πνευματώδεις ευχαριστήριους λόγους του. Τρεις φορές υποψήφιος, αυτή είναι η ώρα του να πάρει επιτέλους το χρυσό αγαλματίδιο.
Καλύτερος Β’ Γυναικείος Ρόλος ΝταΒιν Τζόι Ράντολφ, The Holdovers
Η Ράντολφ έχει σαρώσει τόσο σταθερά αυτή τη σεζόν των βραβείων που φαίνεται ότι θα το επαναλάβει και του χρόνου, απλώς από συνήθεια. Η ερμηνεία της ως πενθούσα μαγείρισσα στο The Holdovers είναι λεπτότατη και δίνει στους ιθύνοντες την καλύτερη ευκαιρία να αναγνωρίσουν μια ταινία που πολλοί από αυτούς αγάπησαν. Η νίκη της είναι τόσο σίγουρη.
Καλύτερο πρωτότυπο σενάριο Anatomy of a Fall
Εδώ έχουμε μια σταθερή κούρσα με τρεις αντιπάλους. Το Anatomy of a Fall ήταν αρκετά δυνατό ώστε να αποσπάσει μια πολύτιμη υποψηφιότητα για καλύτερη σκηνοθεσία, και παρόλο που δεν έχει καμία πιθανότητα να κερδίσει τον Νόλαν σε αυτή την κατηγορία, οι ιθύνοντες θα μπορούσαν να το επιβραβεύσουν εδώ. Ενώ πολλά μέλη της Ακαδημίας ψηφίζουν με την καρδιά τους είτε το Past Lives, είτε το The Holdovers, τελικά, μάλλον η δυναμική του Anatomy of a Fall στα τέλη της σεζόν θα το βάλει στην κορυφή.
Καλύτερο προσαρμοσμένο σενάριο American Fiction
Και εδώ, η κούρσα είναι τριπλή. Ο νικητής της καλύτερης ταινίας παίρνει σχεδόν πάντα πρώτα το τρόπαιο του σεναρίου, αν και η επικράτηση του Oppenheimer μέχρι στιγμής δεν έχει επεκταθεί σε αυτή την κατηγορία. Εν τω μεταξύ, η Barbie ήλπιζε να προκριθεί ως πρωτότυπο σενάριο μέχρι που η Ακαδημία έκρινε ότι πρόκειται για διασκευασμένο έργο και επομένως πρέπει να διαγωνιστεί σε μια πιο δύσκολη κατηγορία. O τελικός νικητής θα είναι μάλλον το American Fiction, μια πολύ αγαπητή ταινία για το κείμενο της (βασισμένη στο μυθιστόρημα του Πέρσιβαλ Έβερετ «Erasure» του 2001), η οποία μάλιστα πέτυχε μια νίκη-έκπληξη σε αυτή την κούρσα στα BAFTA.
Καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων Spider-Man: Across the Spider-Verse
Το εφευρετικό blockbuster Spider-Man: Across the Spider-Verse κέρδισε το βραβείο Producers Guild Award, αλλά μπορεί να το αγνοήσουν τα μέλη της Ακαδημίας, καθώς είναι το μεσαίο μέρος μιας τριλογίας (το πρώτο Spider-Verse κέρδισε σε αυτή την κατηγορία και τα μόνα sequel που έχουν νικήσει ήταν οι ταινίες του Toy Story). Αντιμετωπίζει το The Boy and the Heron του Χαγιάο Μιγιαζάκι, μια επιλογή υψηλού επιπέδου που θα είναι δημοφιλής στους διεθνείς ψηφοφόρους και έχει πάρει τρόπαια από τα BAFTA και τις Χρυσές Σφαίρες. Πραγματικά αυτή η αναμέτρηση είναι αμφίρροπη, αν και το προβάδισμα παίρνει το Spider-Verse.
Καλύτερο ντοκιμαντέρ 20 ημέρες στη Μαριούπολη
Αν και είναι δύσκολο να το παρακολουθήσεις, με πολλές σκηνές θανάτου και διαμελισμού, το 20 Days in Mariupol, για την πολιορκία της ουκρανικής πόλης από τους Ρώσους, είναι τόσο δυνατό σε μια χρονιά γεμάτη πόλεμο και φρικαλεότητες.
Καλύτερη διεθνής ταινία The Zone of Interest, Ηνωμένο Βασίλειο
Με απλά λόγια, δεν πρέπει ποτέ να στοιχηματίζετε εναντίον της υποψήφιας καλύτερης ταινίας σε αυτή την κατηγορία. Αν η Γαλλία είχε υποβάλει την ταινία Anatomy of a Fall, θα είχαμε πραγματική κούρσα. Χωρίς αυτό, το Zone of Interest ενδιαφέροντος κερδίζει με διαφορά.
Καλύτερη φωτογραφία Oppenheimer
Η ώθηση για να δει κανείς το Oppenheimer στη μεγαλύτερη δυνατή οθόνη IMAX πρόσθεσε εκατοντάδες εκατομμύρια στο box office του και έκανε τη νίκη του Όσκαρ κινηματογραφικής φωτογραφίας δεδομένη.
Καλύτερη πρωτότυπη μουσική Oppenheimer
Το Oppenheimer έχει περισσότερη μουσική από ό,τι οι περισσότερες ταινίες έχουν λεπτά. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς αυτό το τρίωρο δράμα να κυλάει χωρίς τη δίνη της μουσικής του Λούντβιχ Γκόρανσον που συνοδεύει κάθε σκηνή.
Καλύτερο τραγούδι What Was I Made For? (Barbie)
Αν και η ζωντανή εκτέλεση του I’m Just Ken από τον Ράιαν Γκόσλινγκ θα αποτελέσει σχεδόν σίγουρα ένα από τα κορυφαία στιγμιότυπα της τελετής απονομής των Όσκαρ, ανταγωνίζεται σε αυτή την κατηγορία το τραγούδι What Was I Made For? της Μπίλι Άιλις από το Barbie – και οι ιθύνοντες των Όσκαρ λατρεύουν την Μπίλι Άιλις, η οποία στο παρελθόν κέρδισε σε αυτή την κατηγορία για το τραγούδι της James Bond No Time to Die. Και αυτό το τραγούδι είναι ακόμα καλύτερο από εκείνο!
Καλύτερος ήχος Oppenheimer
Υπάρχει χώρος για μια έκπληξη εδώ, καθώς η ταινία Zone of Interest κατάφερε να κερδίσει το BAFTA σε αυτή την κατηγορία για τα διακριτικά, εκνευριστικά ηχο-τοπία της. Παρόλα αυτά, το Oppenheimer θα έπρεπε να κερδίσει .
Καλύτερο μοντάζ Oppenheimer
Απέναντι σε τέσσερις υποψηφιότητες με καλό μοντάζ αλλά ελάχιστα φανταχτερή, η φλορέντο μίξη του χρονοδιαγράμματος του Oppenheimer προσφέρει στους ιθύνοντες μια ξεχωριστή επιλογή.
Καλύτερος σχεδιασμός παραγωγής Barbie
Με τον πλαστικό φανταστικό κόσμο της, γεμάτο ιδιοφυώς συναρμολογημένα ονειρικά σπίτια, η Barbie έχει πολλές πιθανότητες να κερδίσει ένα δεύτερο Όσκαρ εδώ. Μπορεί να αποκρούσει το Poor Things, το οποίο πήρε το βραβείο BAFTA για τα σουρεαλιστικά του σκηνικά; Αυτή η κούρσα θα είναι δύσκολη.
Καλύτερος σχεδιασμός κοστουμιών Poor Things
Η Barbie έκανε το κοινό να ντυθεί για να πάει στο θέατρο και κυριάρχησε απόλυτα στην περσινή «σοδειά» των αποκριάτικων κοστουμιών. Παρόλα αυτά, οι ιθύνοντες των Όσκαρ έχουν αποδείξει ξανά και ξανά πως όταν πρόκειται για αυτή την κατηγορία, προτιμούν ένα έργο εποχής με πολλά δραματικά φορέματα. Γνωρίζοντας αυτό, το εκκεντρικά μεταμφιεσμένο Poor Things θα πρέπει να επικρατήσει.
Καλύτερο μακιγιάζ και χτένισμα Poor Things
Ποιο είναι το πιο ισχυρό προσθετικό: Η ψεύτικη μύτη του Μπράντλέι Κούπερ ή το πηγούνι του Frankenstein του Γουίλεμ Νταφόε; Η κυριολεκτική αντιπαράθεση μεταξύ του Maestro και του Poor Things έχει μπερδέψει: Τα μέλη της Ακαδημίας συνήθως προτιμούν τη μεταμόρφωση και τη γήρανση που παρουσιάζεται στο Maestro, αλλά το Poor Things είναι ο ισχυρότερος διεκδικητής.
Καλύτερα οπτικά εφέ Godzilla Minus One
Θα μπορούσε ο υποψήφιος με τον μικρότερο προϋπολογισμό να κερδίσει το Όσκαρ οπτικών εφέ; Το Godzilla Minus One, το οποίο κόστισε μόνο 15 εκατομμύρια δολάρια, θα μπορούσε να κάνει την ανατροπή εδώ: Ο σκηνοθέτης του, Takashi Yamazaki, και η ομάδα των εφέ του έχουν κάνει μια αξιαγάπητη δημοσιογραφική προσπάθεια στις ΗΠΑ, μεταφέροντας ένα αγαλματίδιο του Godzilla στις εκδηλώσεις απονομής των βραβείων και εντυπωσιάζοντας τους ψηφοφόρους με όλα όσα κατάφερε η ταινία με τόσο λίγα χρήματα.
Καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko
Καλοφτιαγμένη και γεμάτη συναισθήματα, η αντιπολεμική μικρού μήκους ταινία War Is Over! έχει όλα όσα χρειάζεται για να κερδίσει τους ιθύνοντες των Όσκαρ, συμπεριλαμβανομένου ενός τραγουδιού από τον Τζον Λένον στα credits λήξης.
Καλύτερο ντοκιμαντέρ μικρού μήκους The Last Repair Shop
Δεν θα υπολόγιζε κανείς το The ABCs of Book Banning, ειδικά από τη στιγμή που η σκηνοθέτης Σίλα Νέβινς είναι η καλά δικτυωμένη πρώην πρόεδρος του HBO Documentary Films. Αλλά το The Last Repair Shop, για τους τεχνίτες που εργάζονται για την επισκευή των μουσικών οργάνων που δανείζονται στα δημόσια σχολεία, έχει μεγάλη απήχηση στον πραγματικό κόσμο και είναι πολύ πιο καλλιτεχνικά φτιαγμένο.
Καλύτερη ταινία live-action μικρού μήκους The Wonderful Story of Henry Sugar
Ο Γουές Άντερσον θα μπορούσε να κερδίσει το πρώτο του Όσκαρ για τη διασκευή του Ρόαλντ Νταλ, The Wonderful Story of Henry Sugar, αν και τα πράγματα στα οποία οι ιθύνοντες συνήθως στρέφονται σε αυτή την κατηγορία -πολιτική απήχηση, συγκίνηση που προκαλεί δάκρυα και ξεκάθαρο μήνυμα – δεν είναι ιδιότητες που το υψηλών προδιαγραφών Henry Sugar διαθέτει σε αφθονία. Αντίθετα, το Red, White and Blue, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Μπρίτανι Σνόου ως νεαρή μητέρα που σκέφτεται να κάνει έκτρωση, πληροί όλες τις προϋποθέσεις ενός τυπικού νικητή ταινίας μικρού μήκους ζωντανής δράσης.