THEPOWERGAME
Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η επίδειξη μόδας που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο.
Την επίδειξη μόδας πραγματοποίησε, στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, ο ERDEM, ένας ανεξάρτητος οίκος τολμηρής μόδας για γυναίκες και άνδρες, με έδρα το Λονδίνο. Ιδρύθηκε το 2005 από τον σχεδιαστή Ερντέμ Μουραλίογλου (Καναδικής και Τουρκικής καταγωγής).
Τον θυμό της εξέφρασε άμεσα η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία μεταξύ άλλων ανέφερε πως ήρθε η ώρα της επιστροφής των Γλυπτών, καθώς ο σεβασμός είναι μηδενικός.
Πιο αναλυτικά, η ανακοίνωση της Λίνας Μενδώνη αναφέρει:
Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία. Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στη Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Αργότερα, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, η κα Μενδώνη ανέφερε:
«Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας. Όταν, το 2020, ζητήθηκε κάτι τέτοιο, από τον οίκο Dior, το αίτημα δεν έγινε δεκτό από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μετά από συνεργασίες και διαπραγματεύσεις, η επίδειξη διοργανώθηκε, το 2021, στο Καλλιμάρμαρο.
Το Υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο την φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο. Η φωτογράφιση έγινε, ενώ η Ακρόπολη ήταν κλειστή, με περιορισμένο αριθμό μοντέλων, χωρίς καθόλου κοινό και μόνο με την παρουσία του φυλακτικού προσωπικού και των υπεύθυνων αρχαιολόγων.
Η χθεσινή επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία, την οποία προβάλει το Βρετανικό Μουσείο υιοθετώντας για τον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του οικουμενικού μουσείου. Να θυμίσουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα Γλυπτά στη Duveen Gallery υπέστησαν φθορές, εξ αιτίας συνωστισμού και απροσεξίας των επισκεπτών.
Όπως έχω υποστηρίξει πολλές φορές, δεν είμαστε αρνητικοί στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς. Ομως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται».
Χρίστος Δήμας: Ευτελισμός και έλλειψη σεβασμού
Μιλώντας στο MEGA ο υφυπουργός Πολιτισμού, Χρίστος Δήμας, τόνισε πως τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν αποτελούν ντεκόρ για εκδηλώσεις, ενώ συμπλήρωσε πως οι προσπάθειες της κυβέρνησης είναι συστηματικές για την επιστροφή τους στην Ελλάδα.
«Το Βρετανικό Μουσείο συστηματικά τα τελευταία χρόνια ισχυρίζεται πως διαφυλάσσει και προστατεύει τα Γλυπτά του Παρθενώνα από κακή φύλαξη ή πλημμελή συντήρηση, ενώ στην πραγματικότητα με τέτοιου είδους εκδηλώσεις αποδεικνύει όχι μόνο το αντίθετο, αλλά και την έλλειψη σεβασμού που ευτελίζει και προσβάλει τα Γλυπτά του Παρθενώνα».
«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν είναι ντεκόρ για οποιαδήποτε εκδήλωση. Είναι τμήμα ενός μνημείου, κλεμμένα μάλιστα, που ζητούν την επανένωσή του», συμπλήρωσε.
Το ζήτημα της ασφάλειας των Γλυπτών του Παρθενώνα
Το ζήτημα που τέθηκε αφορά κυρίως σε λόγους ασφαλείας καθώς η αίθουσα ήταν γεμάτη κόσμο και ενδεχομένως να υπήρχε κίνδυνος να συμβεί κάτι στα Γλυπτά.
Όπως είπε και η ηγεσία του υπουργείου, ένας από τους λόγους που το Βρετανικό Μουσείο δεν δέχεται την επιστροφή των Γλυπτών -τα οποία φιλοξενεί εδώ και δύο αιώνες- είναι πως η Ελλάδα δεν μπορεί να τα συντηρήσει σωστά. Η ελληνική πλευρά ωστόσο, έχει επανειλημμένα αποδείξει πως αυτό δεν ισχύει, υποστηρίζοντας πως το Μουσείο της Ακρόπολης είναι πλήρως κατάλληλο για να τα υποδεχθεί.
Υπενθυμίζεται πως δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται λόγος για αδυναμία του Βρετανικού Μουσείου να συντηρήσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Το 2018 μάλιστα, εικόνες από διαρροή νερού στις ελληνικές αίθουσες κυκλοφόρησαν ευρέως στα ελληνικά social media, στις οποίες εκπρόσωπος του μουσείου είχε απαντήσει ότι «κανένα από τα γλυπτά δεν έχει υποστεί ζημιά και το θέμα έχει αντιμετωπιστεί».