THEPOWERGAME
Τα δαχτυλίδια αρραβώνων με πολύτιμους λίθους ανεβαίνουν όλο και περισσότερο στην προτίμηση των καταναλωτών σε σχέση με τα παραδοσιακά διαμάντια, κατακτώντας ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Οι καταναλωτές στις ΗΠΑ μάλιστα, θα ξοδέψουν φέτος ένα ποσό-ρεκόρ 6,4 δισ. δολαρίων για κοσμήματα με αφορμή τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, που αντιπροσωπεύει το 10% της συνολικής ετήσιας δαπάνης, σύμφωνα με τον Ankur Daga, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας κοσμημάτων Angara.
Φέτος, τα δωράκια αυτά μπορεί να είναι λίγο διαφορετικά από το παραδοσιακό, φυσικό διαμαντένιο μονόπετρο. «Βλέπουμε μια στροφή σε πολύ μεγαλύτερα δαχτυλίδια αρραβώνων με κεντρική πέτρα, αλλά και στα ζαφείρια και ρουμπίνια», δήλωσε ο Daga στο CNBC. Πριν από μια δεκαετία, περίπου το 5% των δαχτυλιδιών αρραβώνων ήταν έγχρωμοι πολύτιμοι λίθοι, σύμφωνα με τον Daga. Τώρα, το ποσοστό αυτό είναι πάνω από 15%.
Περισσότερο από το 20% των ανθρώπων θα αναβάθμιζαν το δαχτυλίδι αρραβώνων τους σε έγχρωμο πολύτιμο λίθο – όπως σμαράγδι, κίτρινο διαμάντι ή ροζ ζαφείρι, για παράδειγμα – αν μπορούσαν, δήλωσε ο Daga στο CNBC, επικαλούμενος τα αποτελέσματα έρευνας της Angara σε δείγμα άνω των 2.000 ανθρώπων.
Ο «γίγαντας» της βιομηχανίας Signet Jewelers βλέπει την ίδια τάση των πολύτιμων λίθων στην κατηγορία του γάμου καθώς και στης μόδας. Βλέπει ιδιαίτερη άνοδο στα ζαφείρια, τον μοργκανίτη, το London Blue Topaz, στην ακουαμαρίνα και στον πράσινο χαλαζία.
Πέρα από τα δαχτυλίδια αρραβώνων, η Signet δήλωσε ότι ο αμέθυστος και το ρουμπίνι είναι πάντα δημοφιλείς πέτρες για την εποχή του Αγίου Βαλεντίνου. Ο αμέθυστος είναι ο γενέθλιος λίθος του Φεβρουαρίου και το κόκκινο ρουμπίνι θυμίζει το χρώμα της αγάπης. Αλλά η στροφή προς τους έγχρωμους πολύτιμους λίθους θα μπορούσε επίσης να είναι μια αντανάκλαση του πελάτη που θέλει ένα «πιο ξεχωριστό κομμάτι», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της Brilliant Earth Beth Gerstein. Η εταιρεία, η οποία ειδικεύεται στα διαμάντια που καλλιεργούνται σε εργαστήρια, προσφέρει επίσης πολύτιμους λίθους που καλύπτουν το χρωματικό φάσμα.
«Βλέπουμε επίσης ότι οι πολύτιμοι λίθοι βρίσκουν απήχηση επειδή οι άνθρωποι αγαπούν την εξατομικευμένη προσέγγιση των γενέθλιων λίθων», δήλωσε η Gerstein, προσθέτοντας ότι οι πολύτιμοι λίθοι, σε γενικές γραμμές, «ανταποκρίνονται καλά στο κοινό της γενιάς Z, καθώς γνωρίζουμε ότι θέλουν κάτι που να είναι μοναδικό για αυτούς και να αντικατοπτρίζει το προσωπικό τους στυλ».
Πιέσεις εφοδιασμού για πολύτιμους λίθους
Η ζήτηση για πολύτιμους λίθους αυξάνεται, ενώ από την άλλη η προσφορά πολλών φυσικών πολύτιμων λίθων γίνεται όλο και πιο περιορισμένη. Τα ρουμπίνια και οι επιλεγμένοι εξωτικοί λίθοι έχουν γίνει ακριβότεροι και πιο δύσκολα προμηθεύσιμοι, λόγω των ανησυχιών για την ποιότητα και των περιορισμών στις περιοχές από τις οποίες μπορούν να προέλθουν οι λίθοι. Αυτές οι προκλήσεις έχουν οδηγήσει στην εμφάνιση ομοειδών λίθων όπως ο γρανάτης στη θέση των ρουμπινιών, για παράδειγμα.
«Υπάρχει μόνο ένα ορυχείο στη Μαδαγασκάρη που παράγει το μεγαλύτερο μέρος των ρουμπινιών στον κόσμο”, δήλωσε ο Daga της Angara. «Αν κοιτάξουμε τα ζαφείρια, τα ορυχεία της Βιρμανίας και του Κασμίρ είναι πλέον κλειστά, οπότε έχουμε πραγματικά τη Σρι Λάνκα και τη Μαδαγασκάρη ως τους δύο κύριους προμηθευτές. Ακόμη και στην πλευρά των σμαραγδιών, βλέπουμε ότι η προσφορά σμαραγδιών από τη Ζάμπια και την Κολομβία είναι πολύ πιο δύσκολο να βρεθεί, σε πολύ υψηλότερες τιμές, από ό,τι στο παρελθόν».
Οι τιμές χονδρικής για το ζαφείρι είναι αυξημένες κατά 12% ετησίως τα τελευταία τρία χρόνια, δήλωσε ο Daga. Για τα σμαράγδια είναι 13% και για τα ρουμπίνια 17%. «Ορισμένοι από τους πιο εξειδικευμένους λίθους, όπως τα μαργαριτάρια και τα οπάλια, έχουν αυξηθεί πάνω από 20% ετησίως. Οι τουρμαλίνες έχουν αυξηθεί μέχρι και 36% ετησίως», συμπλήρωσε.
Ο Daga υποστηρίζει ότι η μετατόπιση της προσφοράς και της ζήτησης των πολύτιμων λίθων – και η γενική επιθυμία των καταναλωτών για χρώμα σε πολλά είδη πολυτελείας, όπως τα περιβλήματα από πολύτιμους λίθους στα ρολόγια Rolex ή τις έντονα χρωματιστές Ferrari – καθιστά τους λίθους μια πιο ελκυστική κατηγορία περιουσιακών στοιχείων.
«Αν κοιτάξετε τις δημοπρασίες των οίκων Bonhams, Sotheby’s και Christie’s πολύ πρόσφατα, πάνω από τις μισές παρτίδες πολύτιμων λίθων έχουν πουληθεί πάνω από τις υψηλές εκτιμήσεις, και υπάρχουν αρκετές παρτίδες που πωλούνται τρεις φορές και πλέον της υψηλής εκτίμησης», επισήμανε ο Daga. “Βλέπουμε αυτή τη μετάβαση στο να βλέπουν οι επενδυτές πραγματικά το χρώμα ως μέσο αντιστάθμισης του πληθωρισμού και ως μέσο ανάπτυξης για επενδύσεις».
Ενώ η αγορά των διαμαντιών έχει μετακινηθεί δραματικά τα τελευταία τρία χρόνια προς εναλλακτικές λύσεις εργαστηριακής καλλιέργειας – που αντιπροσωπεύουν το 50% των δαχτυλιδιών αρραβώνων με διαμάντια που αγοράστηκαν πέρυσι, σύμφωνα με τον Daga – δεν ισχύει ακόμη το ίδιο για τους έγχρωμους πολύτιμους λίθους. Περίπου το 75% των πελατών που ψωνίζουν έγχρωμους πολύτιμους λίθους εξακολουθούν να προτιμούν τους φυσικούς, είπε.