THEPOWERGAME
Είναι ίδια με τα αληθινά, όμως δημιουργούνται από τον άνθρωπο και η βασική τους διαφορά από τα φυσικά έγκειται στη σπανιότητα και την ηλικία. Οι πωλήσεις τεχνητών διαμαντιών καταλαμβάνουν πλέον, σύμφωνα με εκτιμήσεις, έως και το 20% της παγκόσμιας αγοράς, όπως μεταδίδει το καναδικό CBC.
Η στροφή στα τεχνητά διαμάντια έγινε λόγω εξέλιξης της συγκεκριμένης τεχνολογίας και του πολέμου στην Ουκρανία, που εκτόξευσε στα ύψη τις τιμές των αληθινών. Έτσι, το 2022 οι παγκόσμιες πωλήσεις τεχνητών διαμαντιών αυξήθηκαν κατά 38% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, σε σχεδόν 12 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με ανάλυση της βιομηχανίας από την κορυφαία εταιρεία ανάλυσης στον κλάδο, Paul Zimnisky, του γνωστού αναλυτή Πολ Ζεμίνσκι της Νέας Υόρκης. Η άνοδος των τελευταίων χρόνων ήταν θεαματική, καθώς το 2016 οι σχετικές πωλήσεις δεν ξεπερνούσαν το 1 δισεκατομμύριο. Θεωρείται πως αυτή η τάση συνεχίστηκε σε αντίστοιχο ποσοστό και το 2023.
Ειδικά στις ΗΠΑ, το 2022 καταγράφηκε αύξηση κατά 63% σε σχέση με το 2021. Όπως μεταδίδει το αμερικανικό CNBC, πριν από τα Χριστούγεννα και εν όψει της φετινής γιορτινής σεζόν, το γνωστό πολυκατάστημα Walmart διεύρυνε τις προσφορές του, με δαχτυλίδι αρραβώνα με τεχνητό διαμάντι 1,5 καρατίου στα 698 δολάρια! Σύμφωνα με την εταιρεία, ένα αληθινό διαμάντι του ιδίου μεγέθους πωλείται στη λιανική στα 6.000 δολάρια. Σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις, όπως συγκεκριμένα αναφέρει ο ανεξάρτητος αναλυτής της βιομηχανίας, Ένταν Γκόλαν, στο CNN, μία μέση τιμή για ένα δαχτυλίδι αρραβώνα με τεχνητό διαμάντι ενός καρατίου ανέρχεται σε 2.318 δολάρια. «Αυτό είναι σημαντικά φθηνότερο -ακόμη και 73%- από ένα φυσικό διαμάντι ιδίου μεγέθους, κοπής και διαύγειας, το οποίο θα κόστιζε περί τις 8.740 δολάρια».
Εταιρείες mainstream και πολυτελείας δημιουργούν τις δικές τους σειρές τεχνητών διαμαντιών
Αυτή η ταχύτατη αύξηση του ενδιαφέροντος προέρχεται -εκτός από τη χαμηλή τιμή- και από τις καταναλωτικές ανησυχίες όσων δεν θέλουν να τροφοδοτούν αγορές «ματωμένων διαμαντιών» ή ρωσικά «διαμάντια που χρηματοδοτούν τον πόλεμο στην Ουκρανία». Έτσι, τη σχετική τάση πρόσεξαν και mainstream εταιρείες, όπως οι Pandora και Swarovski, που δημιουργούν πλέον τις δικές τους σειρές.
Το ίδιο συμβαίνει στον κλάδο πολυτελείας, με την Prada να τα εντάσσει στην τελευταία συλλογή κοσμημάτων της. Άλλωστε, πολλές διασημότητες προτιμούν πλέον να φορούν τεχνητά διαμάντια σε επίσημες εκδηλώσεις, όπως έχουν κάνει ήδη η Τέιλορ Σουίφτ, η Τζένιφερ Λόπεζ και η Πάμελα Άντερσον.
Ακόμη και η Tag Heuer του Φρεντερίκ Ανρό, ενός από τους πέντε κληρονόμους της LVMH, τα εισήγαγε σε ένα από τα ακριβότερα ρολόγια της.
Θα ρίξουν άραγε τις τιμές;
Το 2018 η Αμερικανική Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου άνοιξε τον δρόμο, αλλάζοντας τις προδιαγραφές της ώστε τα τεχνητά διαμάντια να θεωρούνται πλέον ουσιαστικά τα ίδια με τα εξορύξιμα, με ίσες οπτικές, φυσικές και χημικές ιδιότητες. Επίσης, βαθμολογούνται και πιστοποιούνται χρησιμοποιώντας τα ίδια στάνταρ, από ανεξάρτητους γεμολογικούς οργανισμούς.
Ωστόσο, παρ’ ότι είναι «αληθινά», δεν είναι σπάνια. «Ένα τεχνητό διαμάντι είναι αληθινό, αλλά ίσως χρειάστηκε μερικές εβδομάδες για να δημιουργηθεί», αναφέρει ο Γκόλαν. «Τα φυσικά διαμάντια διαμορφώθηκαν σε 800 εκατομμύρια έως 3 δισεκατομμύρια χρόνια και δεν υπάρχει απεριόριστο απόθεμα από αυτά».
Ο Πολ Ζεμίνσκι προβλέπει πως μία απεριόριστη παροχή τεχνητών διαμαντιών στην αγορά θα συνεχίσει να ρίχνει τις τιμές. «Είναι ένα κατασκευασμένο προϊόν, επομένως θεωρητικά μπορούμε να παράγουμε όσα θέλουμε», αναφέρει.
Τα τεχνητά διαμάντια είναι δημοφιλή στους Millennials και την Gen Z
Η αμερικανική εταιρεία Vrai είναι μία από τις λίγες που ελέγχουν όλη τη γραμμή παραγωγής, από την ανάπτυξη και κοπή του διαμαντιού έως τον σχεδιασμό του δαχτυλιδιού και την παράδοση στα σημεία λιανικής πώλησης. Πλέον επεκτείνεται στη βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.
Για ένα μεγάλο διάστημα η μόνη επιλογή ήταν ορυκτά διαμάντια, που έχουν «περιβαλλοντικό και ανθρώπινο κόστος στις κοινότητες από τις οποίες προέρχονται», αναφέρει η διευθύνουσα σύμβουλος της Vrai, Μόνα Ακάβι. «Βλέπουμε μία βιομηχανία που αλλάζει». Σύμφωνα με την ίδια, τα τεχνητά διαμάντια είναι ιδιαίτερα αγαπητά στους καταναλωτές που προέρχονται από τις γενιές των Millennials και την Gen Z. «Νιώθουν καλά αγοράζοντάς τα, επειδή δεν χρειάστηκε να κάνουν συμβιβασμούς στις αξίες τους».