THEPOWERGAME
Πόσα χρήματα μπορεί να έδινε κάποιος για μια πόρτα αυτοκινήτου; Όταν αυτή έχει «περάσει» από τα χέρια του Banksy, πάρα πολλά. Μια πόρτα, λοιπόν, μέρος μιας μεγαλύτερης τοιχογραφίας με τίτλο Crazy Horse, του Banksy, είναι αυτήν τη στιγμή σε δημοπρασία και εκτιμάται πως θα πωληθεί έναντι 200.000 δολαρίων.
Ο οίκος δημοπρασιών Julien’s σημειώνει ότι στην τέχνη του δρόμου η ανωνυμία δεν είναι απλώς ένας μανδύας, αλλά μια δήλωση. Αυτή η εξερεύνηση επιχειρεί να εισχωρήσει στον αινιγματικό κόσμο των απρόσωπων καλλιτεχνών του δρόμου, με επίκεντρο τον εμβληματικό Banksy, για να ξετυλίξει τα κίνητρα πίσω από την προτίμησή τους στην αφάνεια και το πώς αυτή επηρεάζει την τέχνη τους και την υποδοχή της.
Η ανωνυμία στην τέχνη του δρόμου μοιάζει με το ασύλληπτο τέχνασμα ενός μάγου, προσθέτοντας ένα στρώμα μυστηρίου και τραβώντας την προσοχή του κοινού στο ίδιο το έργο τέχνης. Επιτρέπει στους καλλιτέχνες να σχολιάζουν ευαίσθητα θέματα χωρίς τους περιορισμούς των κοινωνικών και νομικών κανόνων. Αυτό το πέπλο μυστηρίου προστατεύει τους καλλιτέχνες όχι μόνο από πιθανές νομικές ενέργειες, αλλά και από κοινωνικές προκαταλήψεις, διασφαλίζοντας ότι το έργο τους μιλάει πιο δυνατά από την προσωπική τους ταυτότητα.
Η πορεία του Banksy, από έναν άγνωστο καλλιτέχνη γκράφιτι σε ένα παγκόσμιο καλλιτεχνικό φαινόμενο, αποτελεί παράδειγμα της δύναμης της ανωνυμίας. Τα έργα του, συχνά φορτωμένα με αντιπολεμικά, αντικαπιταλιστικά και αντικαθεστωτικά θέματα, έχουν προκαλέσει συζητήσεις σε όλο τον κόσμο. Η ικανότητα του Banksy να διατηρεί την ανωνυμία του, ενώ το έργο του συγκεντρώνει ευρεία αναγνώριση, αποτελεί απόδειξη της αφοσίωσής του στη μορφή τέχνης και στο μήνυμά του.
Σκηνή στον δρόμο με αποκαλυπτικά στοιχεία
Το έργο, το οποίο δημιουργήθηκε με ζωγραφική αεροζόλ σε πόρτα αυτοκινήτου, προέρχεται από την εγκατάσταση του καλλιτέχνη το 2013 στο Lower East Side της Νέας Υόρκης και αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της τέχνης του Banksy. Ένα κοινωνικοπολιτικό σχόλιο μέσα από ένα έργο στο δρόμο.
Το Crazy Horse αποτελούσε κεντρικό στοιχείο της εγκατάστασης του Banksy που έλαβε χώρα στις οδούς Ludlow και Stanton. Το συνολικό έργο περιελάμβανε δύο οχήματα, απεικονίζοντας μια δυνατή σκηνή: αφηνιασμένα άλογα που επιτίθενται σε μια ομάδα τρομοκρατημένων ανθρώπων.
Η εικόνα αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω από ένα ηχητικό στοιχείο – έναν αριθμό τηλεφώνου που, όταν τον καλούσε κανείς, έπαιζε αποσπάσματα από μια αεροπορική επιδρομή Apache στη Βαγδάτη το 2007. Η συγκεκριμένη αεροπορική επιδρομή, η οποία είχε ως τραγικό αποτέλεσμα τον θάνατο δύο ανταποκριτών του Reuters, πραγματοποιήθηκε από ένα ελικόπτερο με το διακριτικό κλήσης Crazy Horse 18, προσδίδοντας στο έργο τον οδυνηρό τίτλο του.
Τα ηχητικά αποσπάσματα, τα οποία δημοσιεύθηκαν από τα Wikileaks το 2010 υπό τον τίτλο «Collateral Murder», ανέδειξαν την ανατριχιαστική αδιαφορία των στρατιωτών που συμμετείχαν στην αεροπορική επιδρομή. Η ανησυχητική φύση του διαλόγου, συμπεριλαμβανομένης της παρατήρησης ενός στρατιώτη, «Ωραία. Λοιπόν, αυτοί φταίνε που έφεραν τα παιδιά τους σε μια μάχη», προσθέτει ένα ακόμα στοιχείο της σκληρής πραγματικότητας στο έργο τέχνης.