Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

“Πληγή” για το κλίμα το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο

Μια μεγάλη «πλήγη» για το κλίμα είναι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο και τους λόγους εξηγεί το Bloomberg. Όταν το Icon of the Seas της Royal Caribbean ξεκινήσει το πρώτο του επίσημο ταξίδι στις 27 Ιανουαρίου, το ταξίδι είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει κύματα. Το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το Icon έχει μήκος πάνω από 360 μέτρα και ζυγίζει περίπου 250.000 μικτούς εγγεγραμμένους τόνους. Διαθέτει 20 διαφορετικά καταστρώματα, 40 εστιατόρια, μπαρ και σαλόνια, επτά πισίνες, έξι νεροτσουλήθρες και έναν καταρράκτη 55 μέτρων. Η Royal Caribbean λέει ότι το πλοίο της θα εγκαινιάσει «μια νέα εποχή διακοπών».

Ίσως και να είναι έτσι. Αλλά το Icon είναι επίσης μια διπλασιασμός σε μια αρνητική πτυχή της σημερινής εποχής της κρουαζιέρας: τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Όπως γράφει το Bloomberg, το 2022, ο Bryan Comer, διευθυντής του θαλάσσιου προγράμματος στο Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές, εξέτασε το αποτύπωμα άνθρακα της κρουαζιέρας σε σύγκριση με τη διαμονή σε ξενοδοχείο συν τα αεροπορικά ταξίδια – δεδομένου ότι οι κρουαζιέρες είναι ουσιαστικά πλωτά ξενοδοχεία. Η ανάλυσή του διαπίστωσε ότι ένα άτομο που κάνει κρουαζιέρα στις ΗΠΑ για 1.200 μίλια (2.000 χιλιόμετρα) με την πιο αποδοτική εταιρεία κρουαζιέρας θα είναι υπεύθυνο για περίπου 1.100 λίβρες (500 κιλά) CO2, σε σύγκριση με 518 λίβρες (235 κιλά) για μια πτήση μετ’ επιστροφής και διαμονή σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων. Με άλλα λόγια: Η κρουαζιέρα παράγει «περίπου διπλάσια ποσότητα συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου» σε σχέση με την πτήση, λέει ο Comer.

Για να μην αναφέρουμε ότι «συνήθως οι άνθρωποι πετούν για να κάνουν κρουαζιέρα», σημειώνει η Στέλλα Μπαρτολίνι Καβίτσι, σύμβουλος θαλάσσιας πολιτικής στην OceanMind, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που χρησιμοποιεί δορυφορικές και άλλες τεχνολογίες για να κατανοήσει τις επιπτώσεις του ανθρώπου στη θάλασσα. Το να πετάς σε ένα λιμάνι κρουαζιέρας σημαίνει ότι «καταλήγεις σε διακοπές με αρκετή ένταση άνθρακα», λέει η ίδια.

Έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί 24% πιο αποδοτικά από το διεθνές πρότυπο για τα νέα πλοία

Εκπρόσωπος της Royal Caribbean αναφέρει ότι το Icon έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί 24% πιο αποδοτικά από το διεθνές πρότυπο για τα νέα πλοία, τα οποία σύμφωνα με τους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) πρέπει να είναι ήδη 30% πιο ενεργειακά αποδοτικά από εκείνα που κατασκευάστηκαν το 2014. Η εταιρεία θα παρακολουθεί επίσης το Icon «τους επόμενους έξι έως 12 μήνες για να διασφαλίσει ότι παίρνουμε αυτό για το οποίο σχεδιάσαμε το πλοίο», δήλωσε ο εκπρόσωπος.

Το 2022, το πιο πρόσφατο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι άμεσες (ή Scope 1) εκπομπές της Royal Caribbean ανήλθαν σε 5,5 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2, από 5,3 εκατομμύρια τόνους το 2019.

Μόλις πριν από λίγα χρόνια, το μέλλον της κρουαζιέρας φαινόταν ότι βρισκόταν σε δεινή θέση. Όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί του Covid-19 καθήλωσαν τα πλοία για μήνες, υπήρξε μεγάλη ανησυχία στον κλάδο ότι το ενδιαφέρον των επιβατών θα αργούσε να επιστρέψει. Αλλά μόλις οι περιορισμοί άρθηκαν, «ο κόσμος δεν το σκέφτηκε δύο φορές», λέει ο Bartolini Cavicchi. «Η παγκόσμια κρουαζιέρα της Oceania εξαντλήθηκε μέσα σε μία ημέρα τον Ιανουάριο του 2021. Οι άνθρωποι απλά πέθαιναν να επιστρέψουν εκεί έξω».

Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA), η οποία αναφέρει ότι τα μέλη της αντιπροσωπεύουν περίπου το 95% των παγκόσμιων ταξιδιών κρουαζιέρας, προβλέπει ότι ο όγκος των επιβατών θα φθάσει τα 36 εκατομμύρια φέτος, από σχεδόν 32 εκατομμύρια το 2023 και 30 εκατομμύρια το 2019. Πέρυσι, ο συνασπισμός ClimateTrace (μέλος του οποίου είναι η OceanMind) δημοσίευσε μια ανάλυση που διαπίστωσε ότι οι εκπομπές των κρουαζιερόπλοιων είναι ήδη κατά 6% υψηλότερες από ό,τι ήταν πριν από την πανδημία.

Ο αντίκτυπος των κρουαζιερόπλοιων στο κλίμα δεν περιορίζεται στις εκπομπές που παγιδεύουν θερμότητα στην ατμόσφαιρα. Τα τεράστια πλοία εκτοξεύουν επίσης μια ουσία που μοιάζει με αιθάλη, γνωστή ως μαύρος άνθρακας, η οποία απορροφά το ηλιακό φως και παγιδεύει τη θερμότητα στο έδαφος. Στην Αρκτική, η οποία φιλοξενεί ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό κρουαζιέρων, ο μαύρος άνθρακας μπορεί να κατακάτσει στο χιόνι και τον πάγο, επιταχύνοντας το ρυθμό με τον οποίο λιώνουν οι παγετώνες. Ο Bartolini Cavicchi λέει ότι ενώ τα κρουαζιερόπλοια αντιπροσωπεύουν περίπου το 1% του παγκόσμιου στόλου, είναι υπεύθυνα για το 6% των εκπομπών μαύρου άνθρακα.

Σε αντίθεση με τις πτήσεις, των οποίων οι επιπτώσεις στο κλίμα προκάλεσαν το flygskam ή το flight-shaming, τα κρουαζιερόπλοια δεν τυγχάνουν πάντα του ίδιου περιβαλλοντικού ελέγχου. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η ναυτιλία θεωρείται συχνά πιο ενεργειακά αποδοτική από τα αεροπορικά ταξίδια, κάτι που ισχύει για τα φορτηγά πλοία χάρη στους σχετικά μικρούς χώρους διαβίωσης και την αποτελεσματική χρήση του χώρου. Τα κρουαζιερόπλοια, αντίθετα, είναι ενεργειακά σκουπίδια: οι παραθεριστές που πληρώνουν περιμένουν περισσότερα τετραγωνικά και οι σύγχρονες κρουαζιέρες προσφέρουν ένα σωρό ανέσεις.

«Έχετε πράγματα όπως η θέρμανση της πισίνας και η διατήρηση των φώτων αναμμένων», λέει ο Comer. «[Έχετε] θέρμανση και κλιματισμό, έχετε το καζίνο. Υπάρχει πολύς εξοπλισμός που πρέπει να λειτουργεί για να διασκεδάζουν και να αισθάνονται όλοι άνετα».

Ταυτόχρονα, οι εταιρείες κρουαζιέρας σπεύδουν να αναφέρουν τους στόχους βιωσιμότητας. Η Royal Caribbean Cruises, η MSC Cruises και η Norwegian Cruise Line Holdings έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050, ενώ η Carnival Corp. σχεδιάζει να επιτύχει ουδετερότητα ως προς τον άνθρακα έως το 2050.

Για να επιτύχουν αυτούς τους στόχους, οι εταιρείες κρουαζιέρας αντικαθιστούν όλο και περισσότερο τα καύσιμα με βάση το πετρέλαιο με εναλλακτικές λύσεις με λιγότερη ένταση άνθρακα, συνηθέστερα με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Η CLIA αναφέρει ότι, από τα 44 νέα πλοία που έχουν παραγγελθεί μέχρι το 2028, περισσότερα από τα μισά θα κινούνται με φυσικό αέριο. Το Icon of the Seas λειτουργεί με δεξαμενή καυσίμου LNG 300 τόνων.

Τα πλοία που κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο εκπέμπουν 25% λιγότερο CO2 από εκείνα που λειτουργούν με συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, αλλά μια έρευνα του 2023 από περιβαλλοντικούς ακτιβιστές διαπίστωσε ότι τα κρουαζιερόπλοια που λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο συχνά διαρρέουν μέρος αυτού απευθείας στην ατμόσφαιρα ως μεθάνιο, ένα αέριο του θερμοκηπίου που βραχυπρόθεσμα είναι 80 φορές πιο ισχυρό από το διοξείδιο του άνθρακα. Για τρεις από τους τέσσερις τύπους μηχανών, η έρευνα διαπίστωσε ότι το LNG ήταν βραχυπρόθεσμα χειρότερο για το κλίμα από ό,τι τα συμβατικά καύσιμα.

Ο Comer λέει ότι οι φορείς εκμετάλλευσης κρουαζιερόπλοιων θα μπορούσαν να μεταβούν σε πιο βιώσιμα καύσιμα. Η αντικατάσταση του LNG με μεθανόλη – μια εναλλακτική λύση που έχει ελάχιστες έως καθόλου εκπομπές κατά τον κύκλο ζωής – θα μείωνε την παραγωγή μεθανίου.

Ο εκπρόσωπος της Royal Caribbean αναφέρει ότι όταν σχεδιάστηκε το Icon πριν από οκτώ χρόνια, το LNG ήταν το «επόμενο καύσιμο νέας εποχής για κάθε πλοίο» και η μηχανή του πλοίου ήταν η πιο αποδοτική επιλογή. Το επόμενο πλοίο της εταιρείας – το Utopia of the Seas, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη – θα έχει διαφορετικό κινητήρα σχεδιασμένο για να μειώσει τον κίνδυνο διαρροών μεθανίου. Το Celebrity Xcel, το οποίο ανήκει στη θυγατρική της Royal Caribbeans Celebrity και αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2025, σχεδιάζεται με κινητήρα που μπορεί να λειτουργεί με τρία είδη καυσίμων, συμπεριλαμβανομένης της μεθανόλης.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία συνολικά δέχεται πιέσεις για τη μείωση των εκπομπών. Πέρυσι, ο ΙΜΟ άρχισε να απαιτεί από τις εταιρείες με πλοία άνω ενός συγκεκριμένου μεγέθους να υπολογίζουν έναν δείκτη ενεργειακής απόδοσης πλοίων (EEXI) και να αρχίσουν να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με έναν λειτουργικό δείκτη έντασης άνθρακα (CII), ο οποίος συνυπολογίζει τις εκπομπές ενός πλοίου, την ποσότητα του φορτίου που μεταφέρεται και την απόσταση που διανύεται. Από φέτος, τα πλοία θα λαμβάνουν βαθμολογία βιωσιμότητας από Α έως Ε με βάση τα δεδομένα τους- όσα έχουν βαθμολογία Δ για τρία συνεχόμενα έτη ή Ε για ένα έτος, θα πρέπει να υποβάλουν σχέδιο βελτίωσης, αν και δεν είναι σαφές ποιες είναι οι κυρώσεις για κακές επιδόσεις.

Αλλά η βιομηχανία κρουαζιέρας πιέζει για μια μέτρηση που δεν λαμβάνει υπόψη την απόσταση που διανύθηκε, καθώς ο χρόνος των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι σημαίνει ότι είναι πιθανό να λάβουν χειρότερη βαθμολογία CII. Η ξενοδοχειακή υποδομή των πλοίων εξακολουθεί να απαιτεί σημαντική χρήση ενέργειας ακόμη και όταν υπάρχουν λιγότεροι άνθρωποι στο πλοίο και δεν διανύονται ναυτικά μίλια. «Η μέτρηση δεν είναι δεν έχει ρυθμιστεί για πλοία που δεν κινούνται συνεχώς», λέει ο εκπρόσωπος της Royal Caribbean.

Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι αυτή η ασυνέπεια θα μπορούσε ακόμη και να δώσει κίνητρο στα κρουαζιερόπλοια να υιοθετήσουν δρομολόγια με περισσότερο χρόνο εν κινήσει, γεγονός που θα αύξανε τις συνολικές εκπομπές τους. Οι συγγραφείς πρότειναν να αντικατασταθεί η διανυθείσα απόσταση με το ποσοστό του χρόνου παραμονής στη θάλασσα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!