THEPOWERGAME
Τα τραγούδια είναι «εξίσου καλά με τον χρυσό και το πετρέλαιο». Αυτή η άποψη επικρατούσε το διάστημα 2018-2021, όταν η Hipgnosis Songs Capital, η εταιρεία του ομογενούς Μερκ Μερκουριάδη, που διαχειρίζεται δικαιώματα της μουσικής βιομηχανίας, κέρδιζε περί τα 2 δισ. δολάρια από τους μουσικούς της καταλόγους, που περιελάμβαναν επιτυχίες του Νιλ Γιανγκ και της Κρίσι Χάιντ. Ήταν η περίοδος που μεγαλοεπενδυτές όπως οι Blackstone (που χρηματοδοτεί και τη Hipgnosis), KKR και BlackRock συγχρηματοδοτούσαν αγορές-μαμούθ των δικαιωμάτων «ιερών τεράτων» της μουσικής, σαν τον Μπρους Σπρίνγκστιν και τον Μπομπ Ντίλαν.
Ο αντίκτυπος των πιο χαλεπών οικονομικών καιρών χτύπησε, όμως, πλέον και τον χώρο των δικαιωμάτων της μουσικής βιομηχανίας -με επιπρόσθετο παράγοντα που περιπλέκει τις αποδόσεις της το streaming- και, όπως σχολιάζει το Bloomberg, φαίνεται πως όταν τα επιτόκια ανεβαίνουν, τα τραγούδια δεν διαπραγματεύονται όπως το πετρέλαιο και ο χρυσός, αλλά περισσότερο όπως τα εμπορικά ακίνητα. Έτσι, οι μετοχές της Hipgnosis διαπραγματεύεται πλέον με έκπτωση 50% στην καθαρή αξία ενεργητικού μετά την κατάργηση μιας πληρωμής μερίσματος νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Και οι μέτοχοι διαμαρτύρονται έπειτα και από μια προσπάθεια αύξησης της τιμής της μετοχής, που έκανε η Hipgnosis, πουλώντας περιουσιακά στοιχεία αξίας 440 εκατ. δολαρίων σε «αδελφό fund» της εταιρείας, που ανήκει στην Blackstone.
Σε ελαφρώς πιο υγιή θέση φαίνεται πως βρίσκεται το ανταγωνιστικό Rival Round Hill Music Royalty Fund Ltd, που διαπραγματεύεται σε έκπτωση 10%, μετά την πρόταση εξαγοράς που δέχθηκε από την Concord και τη νέα χρηματοδότηση από την Apollo.
Η μεταπανδημική αύξηση των επιτοκίων δανεισμού φαίνεται πως έχει διαβρώσει πάντως την αξία μη ρευστοποιήσιμων περιουσιακών στοιχείων, όπως είναι τα μουσικά δικαιώματα, και καθώς οι επενδυτές απαιτούν πλέον υψηλότερες αποδόσεις για να αποζημιωθούν για την αύξηση του ρίσκου.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Hipgnosis, μια αύξηση 0,5% στο προεξοφλητικό επιτόκιο θα μπορούσε να είχε αποτέλεσμα να πληγεί κατά 222 εκατ. δολάρια η συνολική αξία του καταλόγου της, που ανέρχεται σε 2,8 δισ. δολάρια. Η Κάιτριν Κούπερμαν, υπεύθυνη για την αποτίμηση του χαρτοφυλακίου, διατήρησε το προεξοφλητικό επιτόκιο για φέτος, αλλά οι επενδυτές δεν φαίνονται καθησυχασμένοι.
Πέρα από το πρόβλημα των επιτοκίων, ο χώρος των μουσικών δικαιωμάτων έχει κι άλλα ζητήματα να αντιμετωπίσει. Τα καθαρά έσοδα της Hipgnosis μειώθηκαν κατά 12,5% και οι απώλειες διευρύνθηκαν, το έτος που έληξε τον Μάρτιο του 2023. Το ακυρωμένο μέρισμα αντανακλά τις υπερβολικά αισιόδοξες προσδοκίες ως προς την πληρωμή των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης και ενώ η εταιρεία προσπαθεί να συγκρατήσει τα χρέη. Μέρος της υπεραισιοδοξίας της εταιρείας, που τώρα δείχνει να διαψεύδεται, είναι και η λανθασμένη εκτίμηση ότι μια δικαστική απόφαση 12 εκατ. δολαρίων που αφορούσε στα πνευματικά δικαιώματα θα σήμαινε γενικώς υψηλότερα έσοδα για τον κλάδο.
Όπως γράφει το Bloomberg, όπως ο Άνταμ Νιούμαν της WeWork, έτσι και ο Μερκ Μερκουριάδης της Hipgnosis, υποτίμησε τους κινδύνους και επέδειξε υπεραισιοδοξία. Το πρακτορείο εκτιμά πως η εταιρεία δεν έχει πια άλλο χρόνο για να αποδείξει πως το μοντέλο της λειτουργεί στις αγορές και πρέπει πλέον να αποτιμήσει ρεαλιστικά την αξία του μουσικού καταλόγου της και να… πουλήσει στον υψηλότερο πλειοδότη.