THEPOWERGAME
Ο Μισέλ Δημόπουλος ήταν ο άνθρωπος που άλλαξε τροχιά στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και εκείνο τιμά τη μνήμη του, με μια σειρά από πρωτοβουλίες και δράσεις.
Ο Μισέλ Δημόπουλος, διευθυντής του Φεστιβάλ από το 1991 μέχρι το 2005, έδωσε νέα πνοή και διεύρυνε τους διεθνείς ορίζοντες του θεσμού, κάνοντας πραγματικότητα τη διεθνοποίηση του Φεστιβάλ.
Μετονομασία Χρυσού Αλέξανδρου Meet the Neighbors+
Το Φεστιβάλ θυμάται την αγάπη του Μισέλ Δημόπουλου για την ανακάλυψη νέων δημιουργών και γι’ αυτό μετονομάζει τον Χρυσό Αλέξανδρο του ενισχυμένου και διευρυμένου τμήματος Meet the Neighbors+ σε «Χρυσός Αλέξανδρος – Μισέλ Δημόπουλος».
Το αναβαθμισμένο Meet the Neighbors+ περιλαμβάνει πρώτες ή δεύτερες ταινίες από τις 36 χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, στις οποίες απευθύνεται η Αγορά, ο αναπτυξιακός πυλώνας του Φεστιβάλ.
Ο Χρυσός Αλέξανδρος – Μισέλ Δημόπουλος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ (όπως και ο Χρυσός Αλέξανδρος – Θόδωρος Αγγελόπουλος στο Διεθνές Διαγωνιστικό).
Ειδική προβολή
Το Φεστιβάλ, σε μια ξεχωριστή βραδιά, αφιερώνει μια προβολή στη μνήμη του. Η ταινία του Βίκτορ Ερίθε, αγαπημένου δημιουργού του Μισέλ Δημόπουλου, Το πνεύμα του μελισσιού, θα προβληθεί το Σάββατο 4 Νοεμβρίου, στις 18:00, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας. Για τον Μισέλ και την κληρονομιά του στο σινεμά θα μιλήσουν μαζί με την ομάδα του Φεστιβάλ οι δημοσιογράφοι Βένα Γεωργακοπούλου και Μαρία Κατσουνάκη και ο κριτικός κινηματογράφου Χρήστος Μήτσης. Κοντά μας στην προβολή θα είναι και η οικογένεια του Μισέλ Δημόπουλου.
Το πνεύμα του μελισσιού θα προβληθεί στο πλαίσιο του αφιερώματος στα Φαντάσματα. Έγραφε ο Μισέλ Δημόπουλος στην ειδική έκδοση του Φεστιβάλ για τον ισπανό δημιουργό: «O Βίκτορ Ερίθε, αυτός ο τελειομανής κι ακριβοθώρητος του κινηματογράφου, είναι ένας σπάνιος δημιουργός που η οικουμενικότητά του, αλλά και η μοναδικότητα και το σπαρακτικό στοιχείο των ταινιών του προκαλούν πάντα την προσοχή, τον θαυμασμό και την απόλαυση».
Σε ένα χωριό της Καστίλης το 1940, ένα μικρό κορίτσι παρακολουθεί την ταινία Frankenstein που προβάλλεται στο δημαρχείο της περιοχής. Επηρεασμένη από την ταινία, αρχίζει να βλέπει το τέρας παντού και, θεωρώντας το φίλο, σφυρηλατεί σιγά σιγά έναν παραμυθένιο κόσμο με τη φαντασία της, που γίνεται το καταφύγιό της, μακριά από την πραγματικότητα. Μια φανταστική αλληγορία για τη Ισπανία του Φράνκο (όπου ο φασισμός σηματοδοτεί τον θάνατο της αθωότητας, την καταστροφή της φαντασίας). Η ταινία του σπουδαίου Βίκτορ Ερίθε καταργεί τις λογικές συνδέσεις μεταξύ των εικόνων προς όφελος μιας συνειρμικής αφήγησης που θυμίζει τις επινοήσεις που φτιάχνουν τα όνειρα. Σε αυτό το μοναδικό αριστούργημα, ο σκηνοθέτης προσκαλεί το κοινό να τον ακολουθήσει σε μια εξερεύνηση των αρχέγονων πηγών της ποίησης: αθωότητα, όνειρα και φαντασία. Θέλει να ξαναγίνουμε παιδιά, για να ανακτήσουμε την ικανότητά μας να εκπλαγούμε μπροστά στο άφατο, στο μυστηριώδες, στο μαγικό. Γιατί μόνο τα παιδιά είναι αθάνατα.
Αφιερωμένο στον Μισέλ Δημόπουλο το Πρώτο Πλάνο
Παράλληλα, το τεύχος 312 του περιοδικού του Φεστιβάλ Πρώτο Πλάνο θα είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στον Μισέλ Δημόπουλο, φιλοξενώντας ορισμένα από τα πιο συναρπαστικά κείμενα που είχε γράψει ο ίδιος για ταινίες και σκηνοθέτες που αγάπησε, κείμενα τα οποία «συνομιλούν» με το πρόγραμμα του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στη διάρκεια της θητείας του στο Φεστιβάλ, ο Μισέλ Δημόπουλος επιμελήθηκε πολλές ρετροσπεκτίβες και αφιερώματα, καθώς και τριάντα εκδόσεις και μονογραφίες αφιερωμένες σε έλληνες και ξένους σκηνοθέτες, αφήνοντας πίσω του μια πολύτιμη παρακαταθήκη, η οποία αποτυπώνει τόσο τη βαθιά του αγάπη για το σινεμά όσο και την πολυσχιδή κινηματογραφική του ματιά.