THEPOWERGAME
H τεχνητή νοημοσύνη είναι η τελευταία τεχνολογική επανάσταση και ήδη έχει φέρει αναταράξεις σε πολλούς τομείς της κοινωνίας. Με τον ίδιο τρόπο που θυμόμαστε την πρώτη φορά που χρησιμοποιήσαμε ένα κινητό τηλέφωνο ή την πρώτη φορά που μπήκαμε στο google, έτσι θα θυμόμαστε και την πρώτη φορά που ανοίξαμε το ChatGPT.
Μέσα σε μόλις δύο μήνες από την έναρξή του το «εργαλείο» έφτασε τους 100 εκατομμύρια χρήστες. Η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εφαρμογή στην ιστορία μετράει, όμως, και εκατομμύρια αντιπάλους. Σχολεία και κολέγια ήταν οι πρώτοι που ζήτησαν την απαγόρευσή του λόγω φόβων για εξαπάτηση, με πολλές ακόμα ειδικότητες να ακολουθούν.
Παρ’ όλα αυτά, η Microsoft δεν πτοείται και ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα επενδύσει ακόμα 10 δισεκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξή του.
Οι λύσεις που προσφέρει η ΑΙ στη βιομηχανία είναι ξεκάθαρες, τι γίνεται όμως με την τέχνη και το σχέδιο; Πόσο η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει τομείς που η έμπνευση και το ταλέντο έχουν τον πρώτο λόγο; Ερωτήματα που σίγουρα δεν έχουν εύκολες απαντήσεις και θα χρειαστεί πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για να έχουμε τελικό σκορ στην «αναμέτρηση».
Τεχνητή νοημοσύνη VS ταλέντου
Η βιομηχανία ρολογιών δεν θα μπορούσε να απέχει από αυτή τη συζήτηση. Εδώ και δεκαετίες τα πολυτελή ρολόγια ποντάρουν στον εξατομικευμένο σχεδιασμό και στη λεπτομέρεια. Μπορεί αυτά να τα προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη;
Ενώ ορισμένες μάρκες, όπως η Hermès, έχουν απορρίψει τέτοια σχέδια με το σκεπτικό ότι η πολυτέλεια θα έχει πάντα ένα ανθρώπινο στοιχείο, άλλες πειραματίζονται ήδη με τις δυνατότητες της ΑΙ.
Η σύγχρονη ωρολογοποιία είναι ήδη σε μεγάλο βαθμό βιομηχανοποιημένη, με τα περισσότερα εξαρτήματα να κατασκευάζονται από μηχανές καθοδηγούμενες από υπολογιστή και πολλά ρολόγια να συναρμολογούνται με τη βοήθεια ρομπότ. Αλλά ακόμη και ύστερα απ’ όλα αυτά που συνέβησαν πριν από ένα τέταρτο του αιώνα, η ανθρώπινη φαντασία συνέχιζε να παίζει τον τελευταίο ρόλο στην παραγωγή.
Ο Fabrizio Buonamassa Stigliani, εκτελεστικός διευθυντής σχεδιασμού της Bulgari και δημιουργός του πολυβραβευμένου Octo Finissimo, ανέφερε στους FT: «Πολυτέλεια σημαίνει ρολόι φτιαγμένο με το χέρι. Ακόμα κι αν κάποιος χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη, το προϊόν πρέπει να είναι φτιαγμένο με το χέρι, από έναν άνθρωπο».
Από την άλλη, η Shelley Niu, ανώτερη σχεδιάστρια της Stability AI, εξήγησε ότι «η εφαρμογή μοντέλων απεικόνισης όπως το Stable Diffusion XL έχει τεράστιες δυνατότητες και μπορεί να φέρει επανάσταση στον χώρο του σχεδιασμού και της δημιουργίας ρολογιών. Αυτά τα μοντέλα προσφέρουν στους σχεδιαστές μια ανεκτίμητη εργαλειοθήκη για να επιταχύνουν τις διαδικασίες σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων και να εξερευνήσουν αχαρτογράφητα εδάφη της δημιουργικότητας. Μπορείτε να το παρομοιάσετε με το να έχετε δίπλα σας μια γεννήτρια ιδεών 24 ώρες το 24ωρο ή να λαμβάνετε μια έκρηξη έμπνευσης από το μέλλον».
Οι καθιερωμένες μάρκες στον χώρο αντιμετώπισαν την έλευση της ΑΙ με καχυποψία. Κάποιες δοκίμασαν τις δυνατότητές της, αλλά όχι στο τελικό στάδιο της παραγωγής. Το σίγουρο είναι ότι αν η τεχνητή νοημοσύνη αυτή τη στιγμή έχει αντίκτυπο στη βιομηχανία ρολογιών, αυτός είναι οι υψηλότερες τιμές των ελβετικών ρολογιών παραδοσιακής κατασκευής. Με την τεχνητή νοημοσύνη τα αντικείμενα που κατασκευάζονται στο χέρι θα είναι ακόμα πιο ακριβά και για ακόμα λιγότερους ανθρώπους.