Γ.Δ.
1419.16 +0,86%
ACAG
+0,86%
5.85
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
+1,51%
12.08
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
+0,90%
1.574
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+1,69%
11.45
ΑΣΚΟ
+1,69%
3
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,83%
16.7
ΔΑΑ
+1,06%
7.798
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,72%
11.26
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+0,45%
2.25
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
+1,28%
7.94
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
-0,97%
1.842
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
+1,25%
7.794
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
+1,26%
2.096
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,60%
5.01
ΙΝΛΙΦ
-1,89%
4.66
ΙΝΛΟΤ
+0,86%
1.172
ΙΝΤΕΚ
+0,18%
5.53
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
-0,19%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
+1,19%
6.82
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,04%
23.3
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+1,72%
27.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,87%
3.4
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,13%
35.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
+0,82%
14.79
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
+0,07%
13.57
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
+1,14%
3.558
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-0,32%
1.55
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.614
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Νίκος Περάκης: Αφιέρωμα και Χρυσός Αλέξανδρος στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ο Νίκος Περάκης είναι το τιμώμενο πρόσωπο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την προσφορά του στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά.

Έχουν περάσει σχεδόν 40 χρόνια από την εμβληματική του ταινία «Λούφα και Παραλλαγή», η οποία κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο ίδιο Φεστιβάλ, και ήρθε η ώρα ο Νίκος Περάκης να επιστρέψει.

Αν και η ταινία δεν ήταν η πρώτη που κατέθεσε στον παγκόσμιο κινηματογράφο, ήταν αυτή που τον καθιέρωσε. Βέβαια, δέχτηκε και πολύ σκληρή κριτική για το περιεχόμενό της. Κάτι που δεν έλειψε και στις επόμενες προσπάθειές του.

Ο Νίκος Περάκης είναι καυστικός, ανήσυχος, καίριος. Έχει αποκτήσει μια πολύ ισχυρή σχέση με το κοινό και μια σχέση αγάπης-μίσους με τους κριτικούς. Δεν είναι τυχαίο ότι η «Λούφα και παραλλαγή» έκοψε περίπου 1,5 εκατ. εισιτήρια, ενώ η «Λούφα και παραλλαγή: Σειρήνες στο Αιγαίο», το 2005, σημείωσε το ίδιο ρεκόρ.

Στη φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ, από τις 2 έως 12 Νοεμβρίου, ο Νίκος Περάκης θα λάβει τον Χρυσό Αλέξανδρο και παράλληλα θα παρουσιαστεί ένα αφιέρωμα με πέντε ταινίες που αναδεικνύουν το έργο του, τόσο ως σκηνοθέτη, όσο και ως production designer.

Ο Νίκος Περάκης ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία

Ανανεωτής της ελληνικής κωμωδίας, με έμφαση στην καυστική πολιτική σάτιρα και στην απεικόνιση του κοινωνικού παραλόγου, ο Νίκος Περάκης ξεκίνησε την πορεία του στο σινεμά στη δεκαετία του ’60, σπουδάζοντας σκηνογραφία και ενδυματολογία στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μονάχου.

Μετά τη στρατιωτική του θητεία στην Τηλεόραση Ενόπλων Δυνάμεων, ο Νίκος Περάκης επέστρεψε στη Γερμανία, όπου άρχισε να εργάζεται ως σκηνογράφος και σχεδιαστής παραγωγής στο σινεμά, στο θέατρο και στην τηλεόραση, κάνοντας παράλληλα και τα πρώτα του σκηνοθετικά βήματα στις αρχές της δεκαετίας του ’70, στις απαρχές της έκρηξης του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου.

Παράλληλα με τη σκηνοθετική του πορεία, ο  Νίκος Περάκης συνέχισε τη συναρπαστική του διαδρομή ως production designer, συνεργαζόμενος με ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του ελληνικού και γερμανικού κινηματογράφου: από τον Φόλκερ Σλέντορφ στο βραβευμένο με Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας και Χρυσό Φοίνικα Ταμπούρλο, μέχρι τον Γιώργο Πανουσόπουλο και τον Γιώργο Τσεμπερόπουλο μέσα από ορισμένες από τις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες.

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης (EMEKT) του Τμήματος Κινηματογράφου ΑΠΘ θα διοργανώσει ημερίδα για τον Νίκο Περάκη, στην οποία θα μιλήσουν σημαντικές προσωπικότητες από τον ακαδημαϊκό χώρο.

Οι ταινίες που θα προβληθούν

Στο αφιέρωμα θα προβληθούν τέσσερις ταινίες του Νίκου Περάκη από διαφορετικές περιόδους της κινηματογραφικής του πορείας, αλλά και το εμβληματικό Ταμπούρλο, το οποίο ρίχνει φως στη δουλειά του ως production designer.

Ταμπούρλο (1979) @ ΔΤ
Ταμπούρλο (1979) @ ΔΤ

Το Ταμπούρλο (1979), διασκευή του αλληγορικού μυθιστορήματος του Γκίντερ Γκρας, αποτελεί πολύτιμη παρακαταθήκη για κάθε σινεφίλ. Στη Γερμανία του 1924 γεννιέται ο Όσκαρ. Την ημέρα των τρίτων γενεθλίων του, λίγο πριν από την επικείμενη άνοδο του ναζισμού, λαμβάνει ως δώρο από τους γονείς του ένα κόκκινο ταμπούρλο. Ο Όσκαρ αρνείται να μεγαλώσει, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την υποκρισία των γύρω του και τον παραλογισμό του ενήλικου κόσμου.

Μέσα από τα μάτια του θα παρελάσουν καθοριστικές στιγμές της γερμανικής Ιστορίας, ενώ το ταμπούρλο-φετίχ θα γίνει το μοναδικό μέσο έκφρασής του. Ο Νίκος Περάκης, ο οποίος είχε αναλάβει το production design της ταινίας, θυμάται: «Τον περισσότερο χρόνο ταξίδευα, γιατί έπρεπε να περπατήσω όλους τους χώρους με τον Φόλκερ, να σκιτσάρω τις κατασκευές, να πάω με τα τελικά σχέδια στους κατά τόπους συναδέλφους που είχαν την επίβλεψη και να είμαι πίσω στο φινίρισμα και την παράδοση των ντεκόρ πριν καταφθάσει το συνεργείο για τα γυρίσματα».

Bomber & Paganini (1976) @ΔΤ
Bomber & Paganini (1976) @ΔΤ

Η σουρεαλιστική κωμωδία Bomber & Paganini (1976), από την πρώιμη γερμανική περίοδο του Περάκη, προέκυψε όταν ο Αλεξάντερ Κλούγκε αφηγήθηκε στην παρέα της ULM -μιας κοινοπραξίας ανεξάρτητων Filmemacher- μια προφορική νομική άσκηση: ένας παράλυτος βλέπει ένα θησαυρό και στέλνει έναν τυφλό του φίλο να τον μαζέψει. Σε ποιον ανήκει; Το 1972 ο Κλούγκε, ένας από τους συντάκτες του περίφημου Μανιφέστου του Oberhausen, που θεωρείται η ιδρυτική διακήρυξη του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, είχε καλέσει τον Νίκο Περάκη να συμμετάσχει στην ULM και τον εισήγαγε στο ZDF ως σεναριογράφο, σκηνοθέτη και παραγωγό, αναλαμβάνοντας προσωπικά μια τραπεζική εγγύηση -ύψους περίπου του κόστους παραγωγής- για το γύρισμα της πρώτης του ταινίας, «Σύντροφος Συγκάτοικος».

Bomber & Paganini είναι τα ψευδώνυμα των πρωταγωνιστών, που κατά τη διάρκεια μιας τραγικά αποτυχημένης διάρρηξης o Μπόμπερ χάνει το φως του και ο Παγκανίνι μένει παράλυτος. Καταδικασμένοι να κάνουν τα πάντα μαζί, o τυφλός Μπόμπερ -πρώην πυγμάχος και νταβατζής- σπρώχνει στους κακόφημους δρόμους το αμαξίδιο του Παγκανίνι, ενώ ο παραπληγικός πρώην βιολιστής γίνεται πλοηγός του. Περιμένοντας να συμβεί ένα θαύμα, αιφνιδιάζονται από μια χρυσή ευκαιρία: φαίνεται ότι η πρώην συμμορία τους σχεδιάζει τη ληστεία μιας χρηματαποστολής και ο Παγκανίνι εκπονεί ένα ριψοκίνδυνο σχέδιο που θα λύσει όλα τους τα προβλήματα…

Άρπα Colla (1982) @ ΔΤ
Άρπα Colla (1982) @ ΔΤ

Το Άρπα Colla (1982) είναι η πρώτη ελληνόφωνη ταινία που γύρισε ο Νίκος Περάκης και αντλεί έμπνευση από αυτοβιογραφικά στοιχεία -νωρίτερα είχε γυρίσει και το αγγλόφωνο Milo-Milo στη Μήλο (1979). Αφού επένδυσαν περιουσίες και χρόνο σε λιγότερο δημοφιλείς ταινίες τους, δύο νεαροί σκηνοθέτες είναι υποχρεωμένοι να βιοπορίζονται με διαφημιστικά ο ένας και κριτική κινηματογράφου ο άλλος, αλλά ελπίζουν να επιστρέψουν στον κινηματογράφο. Κάνουν βίζιτες σε παραγωγούς ή παραμυθιάζουν πλούσιους φίλους να επενδύσουν στο ταλέντο τους. «Άρπα Colla» είναι η οπτικοποίηση των κοινών απραγματοποίητων οραμάτων τους…

BIOS + Πολιτεία (1987) @ ΔΤ
BIOS + Πολιτεία (1987) @ ΔΤ

Το BIOS + Πολιτεία (1987), μία από τις πιο αιχμηρές και ευφάνταστες δημιουργίες του ελληνικού σινεμά, στηλιτεύει τις διαχρονικές και αγιάτρευτες παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας. Το κοινό του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει την ταινία με όρους καθολικής προσβασιμότητας για όλους τους θεατές, στο πλαίσιο του προγράμματος του Φεστιβάλ, με χορηγό προσβασιμότητας την Alpha Bank. Η ταινία θα προβληθεί με ακουστική περιγραφή [AD: Audio Description] για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης και με υπότιτλους για Κ/κωφούς και βαρήκοους [SDH: Subtitles for the Deaf or Hard of Hearing].

To πρωί του τελικού για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου ο Καραμάνος, ένας υπάλληλος του ΤΟΕ -Τηλεπικοινωνιακού Οργανισμού Ελλάδος- συνδέει τον προσωπικό υπολογιστή του διοικητή του με μια σατανικά περίπλοκη και εκρηκτική συσκευή. Απειλεί να ανατινάξει τον όροφο και τις δορυφορικές κεραίες από πάνω, εάν δεν του επιτραπεί να εμφανιστεί στο εθνικό δίκτυο 10 λεπτά πριν από τον ποδοσφαιρικό αγώνα για να καταγγείλει όλα τα στραβά που ταλανίζουν τη ζωή του Έλληνα πολίτη και τον κάνουν θύμα ενός κομματοκρατικού και διεφθαρμένου κράτους…

Ψυχραιμία (2007) @ ΔΤ
Ψυχραιμία (2007) @ ΔΤ

Η Ψυχραιμία (2007) μάς μεταφέρει στο τέλος των ψευδαισθήσεων της ευδαιμονίας και στην απότομη ενηλικίωση μιας ολόκληρης γενιάς νέων ανθρώπων, μέσα από τις ιστορίες ετερόκλητων ηρώων που διαπλέκονται σε ένα κοινό νήμα. Οι παράλληλες ιστορίες και οι κοινές τύχες μερικών πολύ διαφορετικών νέων κατά τη διάρκεια ενός καλοκαιρινού εικοσιτετράωρου, από της φυλακής τα σίδερα στους κυλιόμενους διαδρόμους του Ελ. Βενιζέλος κι από τις παραλίες του Σαρωνικού έως τα βοσκοτόπια του Ψηλορείτη.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!