THEPOWERGAME
Ο Γιώργος Λάνθιμος παρουσίασε στο 80ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας τη νέα του ταινία «Poor Things».
Αν και βρέθηκε μόνος στο κόκκινο χαλί, εξαιτίας της απεργίας των ηθοποιών στην Αμερική, το ταλέντο του γέμισε χειροκροτήματα και ιαχές την κινηματογραφική αίθουσα σε αυτή την πρώτη δημοσιογραφική προβολή.
Η ταινία του Έλληνα σκηνοθέτη συμμετέχει στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ διεκδικώντας μαζί με άλλες 22 τον Χρυσό Λέοντα.
Είναι ακόμα πολύ νωρίς να πούμε αν το «Poor Things» θα καταφέρει να κερδίσει την κούρσα για το μεγάλο βραβείο αλλά είναι σίγουρο ότι ο Γιώργος Λάνθιμος έχει κερδίσει τις εντυπώσεις.
Κοινό και κριτική επιτροπή έχουν ούτως ή άλλως εδώ και χρόνια παραδεχτεί την μαεστρία του στις ταινίες και τον δικό του μοναδικό τρόπο να αφηγείται ιστορίες. Και όπως όλα δείχνουν αυτή η εμπιστοσύνη θα συνεχιστεί. Την ίδια εμπιστοσύνη του δείχνει άλλωστε και η σούπερ σταρ Έμα Στόουν που είναι παραγωγός της ταινίας αλλά και πρωταγωνίστρια.
Λάνθιμος: «Δεν ξέρω πώς να περιγράψω την ταινία»
Το «Poor Things» είναι βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Άλισντερ Γκρέι που κυκλοφόρησε το 1992 και γυρίστηκε με την απόλυτη έγκριση του συγγραφέα. Εκτός από την Έμα Στόουν στην ταινία πρωταγωνιστούν ο Γουίλεμ Νταφόε και τον Μαρκ Ράφαλο.
Η Στόουν, για πολλούς στην ταινία της ζωής της, υποδύεται την Μπέλα, μια όμορφη γυναίκα που επιστρέφει μετά την αυτοκτονία της χάρη στον ιδιαίτερο επιστήμονα Γκόντγουιν Μπάξτερ. Η μόνη διαφορά είναι ότι επιστρέφει με το μυαλό ενός μωρό και ζει χωρίς καθόλου ηθικές αναστολές. Πολύ γρήγορα βέβαια η Μπέλα παίρνει τη ζωή στα χέρια της και δίνει το δικό της αγώνα για ανεξαρτησία.
«Βασιστήκαμε στο μυθιστόρημα, αλλάξαμε λίγο τη δομή του, ωστόσο μείναμε αρκετά πιστοί. Απ’ όταν διάβασα το βιβλίο, ήξερα ότι η ταινία θα εστιάζει στον χαρακτήρα της Μπέλα, θ’ ακολουθήσει την δική της οπτική. Μιας γυναίκας με ελεύθερη σκέψη, χωρίς φόβο και προκαταλήψεις, που βιώνει τον κόσμο με τους δικούς της όρους. Αυτή την κατεύθυνση ακολουθήσαμε στην ταινία. Αλλά και το χιούμορ, οι ήρωες, το ύφος, η ουσία του μυθιστορήματος βρίσκεται μέσα στην ταινία» ανέφερε ο Γιώργος Λάνθιμος στην χθεσινή συνέντευξη τύπου.
Ο ίδιος εξήγησε ακόμα ότι η ταινία είναι σύγχρονη παρόλο που είναι γυρισμένη σε άλλη εποχή γιατί ασχολείται με την ελευθερία, τη θέση του άνδρα και της γυναίκας και τη συνολική θεώρηση του κόσμου. «Τα πράγματα έχουν αλλάξει λίγο μέσα στα χρόνια, οπότε ίσως τώρα έχουμε καλύτερα εργαλεία για να εντοπίζουμε την ανισότητα. Ωστόσο, το βιβλίο γράφτηκε τη δεκαετία του ’90 κι από τότε, είναι κάπως αστείο αλλά δεν έχουν αλλάξει και πολλά. Όμως και ο ίδιος ο συγγραφέας χρησιμοποιεί ένα γοτθικό μυθιστόρημα, για να μιλήσει για το σήμερα» σχολίασε ο σκηνοθέτης.
«Οι ταινίες θα έπρεπε να έχουν πολύ περισσότερο σεξ»
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην συνέντευξη τύπου για τις σκηνές σεξ που έχει η ταινία. Η Έμα Στόουν, όπως εξήγησε ο Γιώργος Λάνθιμος, είναι πια πολύ εξοικειωμένη μαζί του και σε ένα τέτοιο σενάριο θα ήταν αδύνατον να λείπει το σεξ.
«Οι ταινίες θα έπρεπε να έχουν πολύ περισσότερο σεξ, δεν ξέρω γιατί δεν συμβαίνει αυτό πια. Πρώτα απ’ όλα, το σεξ είναι δομικό στοιχείο του ίδιου του μυθιστορήματος: η ελευθερία που νιώθει η Μπέλα για όλα, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικότητάς της. Αλλά δεν θέλαμε να κάνουμε μια χυδαία ταινία που θα πρόδιδε την ηρωίδα μας. Χρειάστηκε να έχουμε αυτοπεποίθηση και ν’ αποβάλλουμε κάθε συστολή, το ίδιο κι η Έμα με το σώμα της, κι αυτό το κατάλαβε από την πρώτη στιγμή. Έχουμε κάνει τέσσερις ταινίες μαζί κι έχουμε αναπτύξει έναν δικό μας τρόπο επικοινωνίας, όπου δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Μόλις υπαινιχθώ κάτι, θα πει ναι, θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται» εξήγησε ο σκηνοθέτης.
Ο ίδιος διευκρίνισε ότι προσπάθησε σε μεγάλο βαθμό να κρατήσει την ατμόσφαιρα που ήθελε στα γυρίσματα, παρόλο που δούλεψε με μεγάλα στούντιο. Η στενή σχέση που είχαν αναπτύξει οι ηθοποιοί βοήθησε πολύ στο καλό αποτέλεσμα αλλά και στις περιπτώσεις που αυτό δεν αρκούσε επιστράτευσε τη βοήθεια ειδικού.
Όπως συνηθίζουν να κάνουν τα τελευταία χρόνια οι μεγάλες παραγωγές ο Γιώργος Λάνθιμος ζήτησε τη βοήθεια της Ελ Μακαλπάιν, intimacy coordinator (συντονίστρια σεξουαλικής οικειότητας). «Είναι μια ειδικότητα που στην αρχή έμοιαζε απειλητική για τους κινηματογραφιστές, όμως αν δουλεύεις μ’ έναν καλό άνθρωπο, συνειδητοποιείς ότι είναι κάτι που χρειάζεσαι κι η Ελ τα έκανε όλα τόσο εύκολα. Η Έμα Στόουν και ο Μαρκ Ράφαλο, οι οποίοι έχουν τις περισσότερες σκηνές σεξ, έχτισαν μια οικειότητα στις πρόβες. Αλλά και στους ηθοποιούς που έρχονταν μόνο για μια ή δυο σκηνές στο γύρισμα, η Ελ δημιούργησε ένα πολύ άνετο περιβάλλον».