THEPOWERGAME
Επί 200 χρόνια, δύο πορτρέτα του σπουδαίου ζωγράφου Ρέμπραντ ήταν εντελώς άγνωστα στους μελετητές του. Τα δύο αριστουργήματα πωλήθηκαν στον οίκο Christie’s για περισσότερα από 13 εκατομμύρια ευρώ, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις που είχαν οριστεί μεταξύ 7 και 10 εκατομμυρίων ευρώ.
Το 1824 ένα ζευγάρι πορτρέτων του Ολλανδού καλλιτέχνη πωλήθηκε στον ίδιο οίκο δημοπρασιών και στη συνέχεια οι μικροσκοπικοί πίνακες εξαφανίστηκαν από το προσκήνιο. Τα δύο έργα τέχνης έμειναν για δύο αιώνες εντελώς άγνωστα στους μελετητές, κάτι πολύ ασυνήθιστο για έναν ζωγράφο του επιπέδου του Ρέμπραντ.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Τους πίνακες ανακάλυψε ο Henry Pettifer, διεθνής αναπληρωτής πρόεδρος στον τομέα έργων ζωγραφικής «Old Masters», σε μια συνηθισμένη εκτίμηση στο εσωτερικό ενός σπιτιού. Η οικογένεια μάλιστα δεν είχε ιδέα ότι οι δύο πίνακες είχαν φιλοτεχνηθεί από τον Ρέμπραντ.
«Πρόκειται για μια από τις πιο συναρπαστικές ανακαλύψεις που έχουμε τα τελευταία χρόνια» ανέφερε σε δήλωσή του ο Pettifer, χαρακτηρίζοντας τα πορτρέτα «εξαιρετικά σπάνια». Οι πίνακες πιστοποιήθηκαν μετά από εκτεταμένη επιστημονική έρευνα και ανάλυση που πραγματοποιήθηκε στο Rijksmuseum του Άμστερνταμ.
Νέα στοιχεία για το έργο του Ρέμπραντ
Με ύψος 20 εκατοστά, τα έργα πιστεύεται ότι είναι το τελευταίο γνωστό ζευγάρι πορτρέτων του ζωγράφου που παραμένει σε ιδιωτικά χέρια. Πρόκειται για δύο οικείες απεικονίσεις ενός ηλικιωμένου ζευγαριού που ήταν κοντά στον Ρέμπραντ και την οικογένειά του, παρέχοντας μια μοναδική εικόνα του ρόλου του Ολλανδού δασκάλου ως ζωγράφου στον στενό του κύκλο.
«Ζωγραφισμένα με μια βαθιά αίσθηση της ανθρωπιάς, αυτά είναι από τα μικρότερα και πιο οικεία πορτρέτα που γνωρίζουμε από τον ζωγράφο, προσθέτοντας κάτι νέο στην κατανόησή μας για αυτόν ως έναν προσωπογράφο αδιαμφισβήτητης ιδιοφυΐας» δήλωσε ακόμη ο Pettifer.
Τα πρόσωπα στους πίνακες είναι ο πλούσιος υδραυλικός Jan Willemsz van der Pluym και η σύζυγός του Jaapgen Carels, οι οποίοι ζούσαν στη γενέτειρα του Ολλανδού ζωγράφου, το Leiden, και είχαν στενές σχέσεις με τον Ρέμπραντ και την οικογένειά του.
Το 1635, τη χρονιά που ολοκληρώθηκαν τα πορτραίτα, όταν ο Ρέμπραντ ζούσε στο Άμστερνταμ για τέσσερα χρόνια, το ζευγάρι είχε μόλις αγοράσει τον κήπο δίπλα στο σπίτι της μητέρας του Ρέμπραντ στο Λέιντεν.
Ο γιος τους παντρεύτηκε την ξαδέλφη του Ρέμπραντ από την πλευρά της μητέρας του, και ο εγγονός τους από αυτόν τον γάμο -καλλιτέχνης και ο ίδιος- πιστεύεται ότι εκπαιδεύτηκε από τον Ρέμπραντ τα επόμενα χρόνια.
Μακρύ ταξίδι σε ιδιωτικές συλλογές
Τα πορτρέτα παρέμειναν στην οικογένεια του ηλικιωμένου ζευγαριού μέχρι το 1760, όταν πωλήθηκαν για πρώτη φορά σε δημοπρασία στο Άμστερνταμ. Στη συνέχεια πέρασαν από ιδιωτικές συλλογές στη Βαρσοβία, το Παρίσι και το Ηνωμένο Βασίλειο, προτού αποκτηθούν από τον οίκο Christie’s μέσω ενός προγόνου των σημερινών ιδιοκτητών το 1824.
Οι πίνακες αναφέρονταν ως εξής: «Ρέμπραντ – πολύ ζωηρός και με ωραία χρώματα». Έκτοτε, παραμένουν στην ίδια ιδιωτική συλλογή του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τα πορτρέτα περιόδευσαν στη Νέα Υόρκη και το Άμστερνταμ τον Ιούνιο, πριν επιστρέψουν στο Λονδίνο, όπου ήταν διαθέσιμα στην έκθεση προπώλησης της Classic Week. Ο οίκος Christie’s κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ δημοπρασιών για τον Ρέμπραντ, το οποίο σημειώθηκε το 2009, όταν το «Πορτρέτο ενός άνδρα με τα όπλα ακινητοποιημένα» πωλήθηκε για 23.225.579 ευρώ.