THEPOWERGAME
Η απεργία που κήρυξε το Συνδικάτο Αμερικανών Σεναριογράφων απειλεί να τινάξει στον «αέρα» δεκάδες τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές του Χόλιγουντ.
Έπειτα από 15 χρόνια, η ηγεσία του συνδικάτου αποφάσισε να κατεβάσει τα μολύβια, ως διαμαρτυρία για τις μισθολογικές διαπραγματεύσεις με τα μεγαλύτερα στούντιο και τις πλατφόρμες στο Χόλιγουντ..
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
«Η συμπεριφορά των εταιρειών δημιούργησε μια οικονομία περιστασιακής απασχόλησης εντός του εργατικού δυναμικού», ανέφερε το WGA, το οποίο εκπροσωπεί περίπου 11.500 σεναριογράφους.
Η κινητοποίηση αυτή σημαίνει ότι θα ανασταλεί άμεσα η προβολή δημοφιλών εκπομπών, όπως είναι τα «late-night shows», και θα καθυστερήσουν τα γυρίσματα τηλεοπτικών σειρών και ταινιών που επρόκειτο να προβληθούν φέτος.
Η τελευταία απεργία των σεναριογράφων, το 2007-08, κράτησε 100 ημέρες και στοίχισε δύο δισεκατομμύρια δολάρια στον τομέα της οπτικοακουστικής ψυχαγωγίας.
Γιατί κάνουν απεργία οι σεναριογράφοι
Οι σεναριογράφοι ζητούν αύξηση του μισθού τους, εγγυήσεις για τη σταθερότητα της θέσης εργασίας τους και μεγαλύτερο μερίδιο από τα κέρδη που αποφέρει η απογείωση του streaming.
Οι εργοδότες τους, λένε, βγάζουν κέρδος και αυξάνουν τους μισθούς των στελεχών. Οι ίδιοι εργάζονται με τον ελάχιστο μισθό, την ώρα που τα τηλεοπτικά κανάλια προσλαμβάνουν ολοένα και λιγότερους, για να γράφουν ολοένα και πιο μικρής διάρκειας σίριαλ.
Τα στούντιο, από την άλλη, λένε ότι πρέπει να μειώσουν το κόστος λόγω των οικονομικών πιέσεων που δέχονται.
Η AMPTP διαφωνεί με πολλά από τα αιτήματα του συνδικάτου, όπως με την υποχρεωτική πρόσληψη ενός προκαθορισμένου αριθμού σεναριογράφων για κάθε παραγωγή ή με την επανεξέταση της αποζημίωσης που λαμβάνουν οι σεναριογράφοι για τις σειρές που προβάλλονται σε υπηρεσίες streaming και μπορεί να παραμείνουν στις πλατφόρμες επί χρόνια. Επί δεκαετίες οι σεναριογράφοι εισπράττουν δικαιώματα για την επαναχρησιμοποίηση του έργου τους, για παράδειγμα όταν μεταδίδονται σειρές σε επανάληψη στην τηλεόραση ή από τις πωλήσεις DVDs. Πρόκειται είτε για ένα ποσοστό επί των εισπράξεων των στούντιο για την ταινία ή την εκπομπή, είτε για ένα προκαθορισμένο ποσό για κάθε επανάληψη επεισοδίου.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Με το streaming οι σεναριογράφοι αποζημιώνονται ετησίως με ένα προκαθορισμένο ποσό, ακόμη κι αν η δουλειά τους γίνει παγκόσμια επιτυχία, όπως με τις σειρές Bridgerton ή Stranger Things, τις οποίες είδαν εκατοντάδες εκατομμύρια τηλεθεατές σε όλον τον κόσμο.
Το WGA ζητεί την αναπροσαρμογή του ποσού, καθώς θεωρείται «πολύ χαμηλό» αν ληφθεί υπόψη η «μαζική, διεθνής επαναχρησιμοποίηση» των προγραμμάτων αυτών. Τα στούντιο, ωστόσο, επισημαίνουν ότι τα δικαιώματα που εισέπραξαν οι σεναριογράφοι έφτασαν στο ποσό-ρεκόρ των 494 εκατομμυρίων δολαρίων το 2021, από 333 εκατομμύρια δέκα χρόνια νωρίτερα, κάτι που εν μέρει οφείλεται στην εκρηκτική αύξηση των θέσεων εργασίας, λόγω της αύξησης της ζήτησης του streaming. Λένε επίσης ότι, αφού τα τελευταία χρόνια ανταγωνίζονταν μεταξύ τους και δαπανούσαν μεγάλα ποσά για να αυξήσουν τον αριθμό των συνδρομητών τους, τώρα οι επενδυτές τούς ασκούν πιέσεις ώστε να περιοριστούν οι δαπάνες και να αυξηθούν τα έσοδα.
Τα στούντιο αρνούνται ότι προφασίζονται οικονομικές δυσκολίες για να ενισχύσουν τη θέση τους στις διαπραγματεύσεις με τους σεναριογράφους. «Πιστεύετε ότι η Disney θα απέλυε 7.000 ανθρώπους για πλάκα;», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια πηγή προσκείμενη στην AMPTP. «Μόνο μια πλατφόρμα είναι κερδοφόρα αυτήν τη στιγμή, το Netflix», σχολίασε, υπενθυμίζοντας ότι η κινηματογραφική βιομηχανία είναι «ένας πολύ ανταγωνιστικός τομέας».
Ποιοι στηρίζουν τις κινητοποιήσεις
Ο Τζίμι Φάλον και ο Στίβεν Κόλμπερτ, οι διάσημοι παρουσιαστές δύο δημοφιλών «νυχτερινών» τοκ σόου, εξέφρασαν την υποστήριξή τους στους σεναριογράφους στο γκαλά της Met στη Νέα Υόρκη, αργά το βράδυ της Δευτέρας. «Στηρίζω την ομάδα μου», διαβεβαίωσε ο Φάλον, τονίζοντας ότι δεν θα μπορούσε να κάνει την εκπομπή χωρίς αυτούς, αν και παραδέχτηκε ότι το σόου θα ματαιωθεί λόγω της απεργίας.
«Τα αιτήματα των σεναριογράφων δεν είναι παράλογα. Είμαι μέλος συνδικάτου και στηρίζω τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Αυτή η χώρα οφείλει πολλά στις συνδικαλιστικές οργανώσεις», είπε από την πλευρά του ο Στίβεν Κόλμπερτ.
Άλλοι σημαντικοί δημιουργοί που τάχθηκαν υπέρ της κινητοποίησης είναι οι σεναριογράφοι του «Spider-Man: Across the Spider-Verse», Φιλ Λορντ και Κρις Μίλερ, ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης του «Dopesick», Ντάνι Στρονγκ.
Οι ηθοποιοί που εκφράζουν επίσης την αλληλεγγύη τους στους σεναριογράφους του Χόλιγουντ είναι οι Ελίζαμπεθ Όλσεν, Αμάντα Σάιφρεντ και Μπράιαν Τίρι Χένρι.
«Το Σωματείο είναι λογικό και δίκαιο. Οι νέοι σεναριογράφοι είναι πολύ ευάλωτοι. Οι αμοιβές μειώνονται, καθώς οι επιχειρήσεις αναπτύσσονται. Οι αριθμοί το αποδεικνύουν. Πρέπει να υπάρξει μια δίκαιη συμφωνία. Όσο πιο γρήγορα τα στούντιο ασχοληθούν σοβαρά με το να καταλήξουν σε μία συμφωνία, τόσο το καλύτερο για όλους μας», ανέφεραν οι Φιλ Λορντ και Κρις Μίλερ.