THEPOWERGAME
Την ώρα που οι επενδυτές και οι συλλέκτες έργων τέχνης αυξάνονται ραγδαία -ιδίως μετά την επιστροφή στην κανονικότητα από την κρίση της πανδημίας COVID-19- εντείνεται το ερώτημα κατά πόσο είναι ασφαλής η απόκτηση ενός έργου τέχνης που ο αγοραστής δεν έχει δει από κοντά, με «γυμνό μάτι».
Εκείνο που θα πρέπει να προσέχουν οι ενδιαφερόμενοι είναι η προέλευση, λένε οι αναλυτές του βρετανικού ασφαλιστικού ομίλου Hiscox, που παρακολουθεί σε ετήσια βάση τις τάσεις της διεθνούς art market.
H προσέλευση, άλλωστε, όπως γνωρίζουν οι μυημένοι στην αγορά τέχνης, εξασφαλίζει περισσότερες ελπίδες για ένα περιθώριο ανόδου στην αξία ενός έργου τέχνης.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, καταγράφεται αύξηση στους νέους αγοραστές, που δηλώνουν ότι η εμπιστοσύνη τους στο Χρηματιστήριο Τέχνης θα ήταν πολύ πιο μεγάλη εάν είχαν σημαντικά στοιχεία της ιστορικότητας και της προέλευσης ενός πίνακα, γλυπτού κ.λπ., κι ας μην ήταν εφικτό να εξετάσουν από κοντά το υποψήφιο περιουσιακό στοιχείο.
Αναλυτικά, από το 87%, που ήταν το ποσοστό των «θαρραλέων» το 2022, σήμερα ανεβαίνει στο 92%, κάτι που… μόνο αδιάφορες δεν αφήνει τις εταιρείες Blockchain και την αγορά των NFTs.
Ακόμη όμως και το 2022 είχε καταγραφεί αύξηση των επενδυτών που ήταν πρόθυμοι να αγοράσουν ένα έργο τέχνης πληρώνοντας σε κάποιο κρυπτονόμισμα.
Ειδικότερα, το 41% των επενδυτών έλεγε το «ναι» στην απόκτηση ενός έργου μέσω της τεχνολογίας Blockchain, ενώ το 2020 ανταποκρινόταν μόνο το 30%.
Στο… πενήντα-πενήντα οι online και διά ζώσης αγορές
Ανοδο των πωλήσεων μέσω Διαδικτύου παρατηρεί η ομάδα του ομίλου Hiscox, ενώ την ίδια ώρα υπάρχει και μια επιστροφή των παραδοσιακών αγορών, δηλαδή μέσω των γκαλερί στον πρωτογενή τομέα, αλλά και των οίκων δημοπρασιών ή των art funds στη δευτερογενή αγορά.
Μάλιστα, εκείνο που «θολώνει» το γενικό συμπέρασμα είναι ότι η κατηγορία των δημοπρασιών -αποκλειστικά- μέσω Διαδικτύου κατέγραψε πτώση στους τρεις πιο ισχυρούς οίκους δημοπρασιών στον κόσμο (Christie’s, Sotheby’s και Phillips), με σύνολο 898 εκατ. δολάρια, όταν το 2021 ήταν 1,32 δισ. δολάρια και το 2020 938 εκατ. δολάρια.
Από την άλλη, οι διαδικτυακές πωλήσεις έργων τέχνης γενικά σημείωσαν άνοδο 6% το 2022, με σύνολο 10,8 δισ.δολάρια, ενώ το 2021 κλείδωναν στα 10,2 δισ. δολάρια.