THEPOWERGAME
O Mονέ δεν θα κατείχε τόσο υψηλή θέση στην ιστορία της τέχνης χωρίς τα διάσημα «Νούφαρά» του. Ο σπουδαίος ζωγράφος δημιούργησε όχι απλώς ένα σήμα κατατεθέν της ιδιοσυγκρασίας του, αλλά ένα θέμα στο οποίο η παγκόσμια κοινότητα θα επιστρέψει ξανά και ξανά για να το αποθεώσει (πιο πρόσφατη απόδειξη, η έκθεση του Ai Weiwei). Όπως ακριβώς και ο ίδιος επέστρεψε ξανά και ξανά στα νούφαρα για να τα ζωγραφίσει αλλιώς, αλλά και να τα δει να… ανθίζουν.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Από το 1883, χρονιά που ο Μονέ μετακομίζει στο Ζιβερνί, η δημιουργία ενός ονειρεμένου κήπου γίνεται προτεραιότητά του. Για πολλά χρόνια ο ζωγράφος ακολουθεί πιστά οδηγίες και καταφέρνει να φτιάξει έναν κήπο χωρισμένο σε δύο μέρη. Στον ανθισμένο κήπο δίπλα στο σπίτι του και στον υδάτινο κήπο στην εκτροπή ενός παραποόταμου του Έπτ. Στο δεύτερο αυτό κομμάτι ο Μονέ τοποθέτησε μια ιαπωνική γέφυρα και δεκάδες νούφαρα, με τα οποία γρήγορα παθιάστηκε.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο ζωγράφος έβαλε σιγά-σιγά τα νούφαρα στο κέντρο της δημιουργίας του. Έφτιαξε τεράστιες διακοσμήσεις με τα συγκλονιστικά λουλούδια και έφτασε να δημιουργήσει μια σειρά από νούφαρα για τη γαλλική κυβέρνηση, σε δύο πολύ μεγάλες οβάλ επιφάνειες, στην γκαλερί Orangerie.
Η σειρά αυτή δωρίστηκε στο γαλλικό κράτος από τον ζωγράφο την ημέρα που ακολούθησε την ανακωχή της 11ης Νοεμβρίου 1918 ως σύμβολο ειρήνης. Τα νούφαρα τοποθετήθηκαν όπως είχε σχεδιαστεί στο Μουσείο το 1927, λίγους μήνες μετά τον θάνατό του.
Σύγχρονη εκδοχή των διάσημων λουλουδιών
Χαρακτηριστικό της τεράστιας επιρροής που είχαν τα νούφαρα στην παγκόσμια δημιουργία είναι και η έκθεση “Ai Weiwei: Making Sense”, που εγκαινιάστηκε πριν από δύο μέρες στο Design Museum. Εκεί για πρώτη φορά ο παγκόσμιας φήμης καλλιτέχνης δείχνει το τελευταίο έργο του, εμπνευσμένο από το έργο του Μονέ.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
650.000 κυβάκια, σε 22 χρώματα, αναπαριστούν τα νούφαρα και κόβουν την ανάσα σε κάθε επισκέπτη. Το έργο, μήκους 15 μέτρων, είναι το μεγαλύτερο του Weiwei και φέρει τον τίτλο “Water Lilies #1”. Τα σαν πίξελ «κυβάκια» υπονοούν τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, που είναι στο επίκεντρο της ζωής σήμερα, και αναφέρονται στο πώς διαδίδεται συχνά η τέχνη στον σύγχρονο κόσμο.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
«Πολλά από τα έργα σε αυτήν την έκθεση αιχμαλωτίζουν την καταστροφή της πολεοδομικής ανάπτυξης στην Κίνα τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Με το “Water Lilies #1”, ο Ai Weiwei μάς παρουσιάζει ένα εναλλακτικό όραμα -έναν κήπο παραδεισένιο» είπε ο Justin McGuirk, επιμελητής της έκθεσης και επικεφαλής επιμελητής στο Design Museum. «Από τη μία, τον έχει προσωποποιήσει, εντάσσοντας την πόρτα του σπιτιού του στην έρημο όταν ήταν παιδί και, από την άλλη, τον έχει αποπροσωποποιήσει χρησιμοποιώντας τη βιομηχανική γλώσσα των αρθρωτών LEGO κύβων», πρόσθεσε ο ίδιος.