THEPOWERGAME
Σταθερά και προς την άνοδο βαδίζει η ελληνική αγορά τέχνης, με το 2022 να αποτελεί στο σύνολό του ένα θετικό έτος, ιδίως για τις εγχώριες δημοπρασίες. Οι αναμετρήσεις του Δεκεμβρίου δείχνουν ότι οι συλλέκτες και οι επενδυτές προτιμούν να τοποθετήσουν τα χρήματά τους στην ελληνική τέχνη, παρά σε οποιαδήποτε άλλη μορφή εναλλακτικής επένδυσης.
Πριν από λίγες ημέρες, η μεγάλη χειμερινή δημοπρασία της Vergos Auctions έκλεισε με θετικό πρόσημο, ενώ αυξημένο δείχνει να είναι το ενδιαφέρον για το επόμενο ραντεβού του οίκου στις 19 Δεκεμβρίου, όπου θα τεθούν προς δημοπράτηση έργα με προσιτές τιμές. Ο τζίρος άγγιξε τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ καταγράφηκε ποσοστό πώλησης by lot 75% στα 145 έργα.
Ο ίδιος τζίρος είχε καταγραφεί στην αντίστοιχη περσινή δημοπρασία του 2021 όμως, αφορούσε τη διπλάσια ποσότητα των lots (244) καθώς συμπεριλαμβανόταν και η ενότητα των Φιλελληνικών και λαϊκών αντικειμένων.
«Είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι με το αποτέλεσμα από την τελευταία δημοπρασία. Ο τζίρος για αυτή την εποχή είναι σίγουρα εντυπωσιακός. Αυτό που μας δίνει ακόμη πιο μεγάλη ικανοποίηση είναι ότι ο κατάλογος μοιράστηκε, θα λέγαμε, ισόποσα στο αγοραστικό μας κοινό» σχολιάζει σε επικοινωνία με το powergame.gr o Ανδρέας Βέργος, ιδιοκτήτης της Vergos Auctions.
«Δεν είδαμε κάποιον να χτυπά και να αγοράζει μαζικά συγκεκριμένα έργα και χαιρόμαστε πολύ για αυτό, γιατί αισθανόμαστε κατά κάποιο τρόπο ότι δίνουμε την ευκαιρία σε περισσότερο κόσμο να συμμετέχει. Από εκεί και πέρα, βλέπουμε ότι σε κάθε δημοπρασία εισέρχονται περίπου 15 άτομα που συμμετέχουν για πρώτη φορά. Αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό γιατί δείχνει ότι ο σύγχρονος Έλληνας θέλει να αγοράσει έργα τέχνης».
Άλλωστε, όπως πληροφορεί, το μεγαλύτερο μέρος των bidders προτίμησε να διεκδικήσει τα έργα με φυσική παρουσία, μέσα στην αίθουσα κάτι που ενθάρρυνε την ομάδα του οίκου, μιας και την ημέρα της δημοπρασίας, στις 30 Νοεμβρίου, υπήρχε μεγάλη κακοκαιρία στο κέντρο της Αθήνας.
Starlots με υπεραξίες
Σχετικά με «Το Τάμα» του Νικόλαου Γύζη, το κορυφαίο σε τιμή πώλησης έργο της δημοπρασίας, χτυπήθηκε πολύ γρήγορα με τρία-τέσσερα bids από διαφορετικούς ανθρώπους και μόνο από την Ελλάδα. Είχε αρχική τιμή εκτίμησης 200.000 ευρώ και τελικά αγοράστηκε έναντι 293.568 ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας του οίκου.
Ο νέος κάτοχος του έργου, είναι συλλέκτης έργων τέχνης και αγοράζει τακτικά πίνακες. Με την τελευταία κίνηση, έκανε μία από τις πιο σημαντικές επενδύσεις καθώς όχι μόνο απέκτησε μια υπογραφή blue-chip, αλλά και ένα από τα εμβληματικότερα έργα του Γύζη μιας και ζωγραφίστηκε αμέσως μετά από ένα σύντομο ταξίδι του στην Ελλάδα.
Ιδιαίτερη αξία δε, αποκτά το συγκεκριμένο έργο, καθώς προήλθε από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα όταν είχε αποκτηθεί από τον πρώτο αγοραστή του έργου απευθείας από το Νικόλαο Γύζη.
Ερωτηθείς για το κατά πόσο μπορούμε να μιλάμε για ένα come back της αγοράς του Γύζη, ο Α. Βέργος λέει ότι η τελευταία πώληση σίγουρα θα κινήσει το ενδιαφέρον των συλλεκτών. «Το συγκεκριμένο είναι ένα ιστορικό έργο», υπογραμμίζει.
Δεύτερο ακριβότερο έργο της αναμέτρησης ήταν ο πίνακας του Κωνσταντίνου Παρθένη με τίτλο «Αλληγορική Σύνθεση – Νίκη» (λάδι σε μουσαμά, 74×82εκ.). Η αρχική τιμή εκτίμησης ήταν 90.000 ευρώ, αλλά η ζήτηση εκτόξευσε την τελική του αξία στα 152.488 ευρώ.
Και στην περσινή δημοπρασία του οίκου, είχε καταγραφεί υψηλή τιμή πώλησης για έργο του Παρθένη και ειδικότερα για την «Αποθέωση της Ομορφιάς» που είχε αγοραστεί έναντι 370.680 ευρώ. Διερωτάται κανείς αν μπορούμε πλέον, να μιλάμε για μια σταθεροποίηση στις τιμές του μετά από την κρίση που είχε υποστεί η αγορά έργων του Παρθένη από το 2012 και μετά.
«Θεωρώ ότι είναι συγκριακό. Εξαρτάται πάντα από την ποιότητα και τη σπανιότα του έργου. Οι τιμές εκτίμησης ήταν σωστές και απόλυτα εναρμονισμένες με το θέμα και τις διαστάσεις του», αναφέρει ο κ. Βέργος.
Άλμα με Κόττη, Φασιανό
Στα έργα σύγχρονης ζωγραφικής, αξιοσημείωτο ήταν το αποτέλεσμα για τον πίνακα του Γιάννη Κόττη με τίτλο «Λεμονιά» (μικτή τεχνική σε μουσαμά, 163×130εκ. Οι τιμές εκτίμησης κυμάνθηκαν από 7.000 έως 9.000 ευρώ, όμως η τελική αξία του έργου σκαρφάλωσε στα 20.563 ευρώ, κάνοντας μία από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις στη δημοπρασία.
«Είχαμε χρόνια να δούμε τέτοια έκπληξη στα έργα του Κόττη. Τα τελευταία χρόνια οι τιμές ήταν σταθερές αλλά δεν ανέβαιναν. Τώρα, με τις τελευταίες αυτές πωλήσεις θεωρώ πως ξαναζωντανεύει το ενδιαφέρον», σχολιάζει σχετικά ο ιδιοκτήτης της Vergos Auctions.
Υπεραξία καταγράφηκε για τον πίνακα του Αλέκου Φασιανού «Εορτή του αιθέρος» (λάδι σε μουσαμά, 60 x 65εκ.) που από τις 12.000 που ήταν η αρχική του εκτίμηση, πωλήθηκε προς 30.845 ευρώ.
«Τα έργα του Φασιανού πάνε πολύ καλά. Είναι ανοδική η πορεία των τιμών του και καταγράφεται μεγαλύτερη ζήτηση. Αυτό που εμείς βλέπουμε είναι οτι ο κόσμος θέλει πάση θυσία μία δημιουργία του στο σπίτι του, στον χώρο του», λέει Α. Βέργος και κάνει μια αναφορά σε ένα βάζο που είχε ζωγραφίσει ο Φασιανός και είχε σημειώσει υπεραξία στην περσινή δημοπρασία του Δεκεμβρίου. Παρά το γεγονός ότι δεν ήταν ζωγραφικό του έργο, είχε τεράστια ζήτηση και από τις 5.000 που ήταν η αρχική εκτίμηση είχε εκτοξευθεί στα 19.278 ευρώ.