THEPOWERGAME
Το 44% των επενδυτών σε έργα τέχνης καταλαμβάνουν οι Αμερικάνοι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του οίκου Christie’s για το 2022.
Μάλιστα, ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε σημαντικά όχι μόνο στο διεθνές χρηματιστήριο τέχνης, αλλά και στα πιο καθοριστικά sales του οίκου Christie’s με τη Νέα Υόρκη να προηγείται στα 1,9 δισ. δολάρια, αφήνοντας πίσω Λονδίνο και Παρίσι.
Το ποσό που δαπανάται από πελάτες είναι γενικά υψηλότερο σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία με την Αμερική να καταγράφει άνοδο 48%. Σύμφωνα με τους αναλυτές του οίκου Christie’s, η τάση αυτή αντικατοπτρίζεται στις μεγάλες δημοπρασίες όπως για παράδειγμα τα Evening Sales έργων τέχνης του 21ου αιώνα τον Μάιο στη Νέα Υόρκη, όπου διαπιστώθηκε αύξηση των πελατών και συμμετεχόντων (bidders-underbidders).
Κάτι άλλο που παρατηρούν οι ειδικοί, είναι ότι οι συλλέκτες και οι επενδυτές είναι ενθουσιασμένοι που επιστρέφουν στα salerooms, έπειτα από την παύση που επέβαλλε η πανδημία COVID-19 και για την ώρα, δεν είναι σε θέση να πουν με απόλυτη σιγουριά ότι το online bidding έχει αντικαταστήσει τον καθιερωμένο τρόπο συμμετοχής στις δημοπρασίες.
Οι πλειοδότες θέλουν ακόμη να έρχονται σε επαφή με τα έργα τέχνης, παρά την απότομη μετάβαση της τέχνης – όπως και άλλων κλάδων – στην ψηφιακή διάσταση.
Ο μέσος όρος των bidders ξεπερνά για το πρώτο εξάμηνο τους 3,7 πλειοδότες ανά lot τόσο για τις ζωντανές (δια ζώσης) δημοπρασίες όσο και για τις διαδικτυακά sales, στοιχείο που δείχνει μια πολύ ισχυρή δέσμευση των πελατών.
Ειδικότερα, το 13% όλων των αγοραστών/πλειοδοτών για το πρώτο εξάμηνο του 2022 συνεχίζει να είναι ενεργό σε όλες τις κατηγορίες και ο οίκος Christie’s συνεχίζει να παρέχει τις ισχυρότερες αποδόσεις στους πωλητές, επιτυγχάνοντας κατά μέσο όρο τιμή σφυριού 117% της χαμηλής εκτίμησης. Οσο για την ανώτερη αναλογία στις πωλήσεις (sell-through) αγγίζει το 87% σε όλες τις δημοπρασίες.
Αυξάνονται οι… πρωτάρηδες
Εντυπωσιακό είναι, δε, ότι το 30% όλων των αγοραστών στις δημοπρασίες του οίκου Christie’s μέχρι σήμερα για το 2022 είναι νέοι, αρχάριοι στην αγορά τέχνης, ενώ το 2021 αντιστοιχούσαν στο 29%.
Τα ⅔ των νέων αυτών παικτών διαπιστώθηκε ότι εισέρχονται μέσω διαδικτυακών πωλήσεων, ενώ το 34% των νέων αγοραστών είναι millennials με το μεγαλύτερο αριθμό να προέρχεται από τις ΗΠΑ.
Όσο για την επικρατέστερη κατηγορία που κερδίζει το επενδυτικό ενδιαφέρον των πλειοδοτών, η πλειονότητα των νέων αγοραστών εισέρχεται μέσω της κατηγορίας Luxury με ποσοστό 38% και μέσω της Τέχνης του 20ου/21ου αιώνα που φτάνει το 31%. Η Ασιατική Τέχνη παρουσίασε αξιοσημείωτη αύξηση στους νέους αγοραστές με την προτίμηση να είναι ξεκάθαρη για τους πίνακες Κινεζικής ζωγραφικής (+37%) και την κλασική τέχνη συν την κατηγορία Old Masters (+21 %). Ακολουθούν οι Διακοσμητικές Τέχνες με ποσοστό 20%.