THEPOWERGAME
Την ώρα που οι ασιατικές αγορές βίωσαν αλλεπάλληλες αναταράξεις λόγω του νέου κύματος lockdown σε τουλάχιστον 27 πόλεις της Κίνας, το ασιατικό χρηματιστήριο τέχνης έδειξε να βαδίζει σε εντελώς αντίθετο κλίμα.
Κοντά στα 69,2 εκατ. δολάρια (543 εκατ. δολάρια Χονγκ Κονγκ) κλείδωσε ο τζίρος από τις απογευματινές συναλλαγές μοντέρνας τέχνης που έκανε ο οίκος Sotheby’s στο Χονγκ Κονγκ. Το αποτέλεσμα έδειξε πως όχι μόνο οι πωλητές πήραν μια ανάσα ρευστότητας, αλλά πάνω από το 60% των έργων κατάφερε να υπερβει τις αρχικές τιμές εκτίμησης.
Το μεγάλο φαβορί ήταν o πίνακας του Pablo Picasso «Dora Maar» με θέμα την ερωμένη και για χρόνια μούσα του ζωγράφου. Πρόκειται για λάδι σε πάνελ με διαστάσεις 60×45,5 εκ. το οποίο χρονολογείται το 1939 και θεωρείται από τα καλύτερα έργα του Πικάσο.
Νέος κάτοχος του πίνακα είναι ένας Γιαπωνέζος συλλέκτης που έδωσε το τελικό και νικητήριο bid των 169,4 εκατ. δολαρίων Χονγκ Κονγκ (21,6 εκατ. δολαρίων).
Πρόκειται για τη δεύτερη υψηλότερη τιμή που έχει επιτευχθεί ποτέ για έργο του Picasso στα ασιατικά salerooms, με τον οίκο Sotheby’s να κατέχει τις τέσσερις από τις πέντε κορυφαίες τιμές για Picasso στην Ασία.
ΕΚΤΟΞΕΥΣΕΙΣ
Χαρακτηριστική ήταν η πώληση ενός πίνακα του γαλλο-βιετναμέζου ζωγράφου Le Pho με τίτλο «Figures in a garden», που προήλθε από ιδιωτική συλλογή στις ΗΠΑ. Από τα 2 εκατ. δολάρια Χονγκ Κονγκ που ήταν η αρχική τιμή εκτίμησης, η τελική αξία του έργου έφτασε τα 17,9 εκατ. Δολάρια Χονγκ Κονγκ.
Το ασιατικό έδαφος έκανε την έκπληξη και στην αγορά διαμαντιών, καθώς ένα από τα πιο σημαντικά μπλε διαμάντα (The De Beers Blue) κατάφερε να αγγίξει τελική τιμή 450.925.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ, δηλαδή περίπου 55 εκατ. ευρώ.
Η μάχη ανάμεσα στους πλειοδότες διήρκησε οκτώ λεπτά, με τέσσερις bidders να διεκδικούν την πολύτιμη πέτρα μέχρι τέλους.
Θυμίζουμε πως εν μέσω πανδημίας COVID-19 η Κίνα, άρχισε να γυρίζει υπερ της το παιχνίδι στην παγκόσμια art market. Σιγά-σιγά, άρχισε να γίνεται παγκόσμιος leader στις πωλήσεις έργων τέχνης καταφέρνοντας να προσπεράσει τις ΗΠΑ, που για χρόνια ήταν στην πρώτη θέση.
Σύμφωνα με στοιχεία της Artprice η Κίνα κατάφερε να πάρει το 39% στις αγοραπωλησίες έργων τέχνης, ρίχνοντας στη δεύτερη θέση τις ΗΠΑ με ποσοστό 27% και στην τρίτη θέση το Ηνωμένο Βασίλειο με ποσοστό 15%.
Ακόμη, όταν όλες οι χώρες βίωναν ριζικές μεταβολές λόγω πανδημίας, η Κίνα κατέγραφε πολύ πιο ήπιους κραδασμούς στη δευτερογενή αγορά τέχνης. Σε πολλές κατηγορίες σημείωσε άνοδο 2% την ώρα που οι υπόλοιποι παίκτες (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία) έπεφταν στο -30 και -39% (σε σύγκριση με το 2019).
Παράλληλα, οι αναλυτές της παγκόσμια αγοράς art market κάνουν λόγο για ολοένα και περισσότερους Κινέζους επενδυτές και συλλέκτες έργων τέχνης που εισέρχονται στο κινεζικό χρηματιστήριο τέχνης και οι οποίοι είναι ηλικιών μεταξύ 30 και 40 ετών.