THEPOWERGAME
To τρίτο crash test στη… μετά Brexit εποχή, έρχεται σε μερικές ημέρες, για την ελληνική αγορά τέχνης, καθώς στις 18 Μαϊου θα διεξαχθεί η δημοπρασία Greek Sale, από το saleroom του οίκου Bonhams στο Παρίσι.
Θα είναι η τρίτη δοκιμασία μετά αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, που ανάγκασε το γνώριμο saleroom της New Bond Street στο Λονδίνο, να μεταφερθεί εκτός «έδρας», στα γραφεία του οίκου Bonhams στη γαλλική πρωτεύουσα.
Η ψυχολογία των επενδυτών και συλλεκτών παραμένει θετική, ως αποτέλεσμα των δύο τελευταίων αναμετρήσεων επιβεβαιώνουν την επιστροφή των επενδυτών τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά και την ξεκάθαρη εμπιστοσύνη σε μία low risk, μακροπρόθεσμη επένδυση που ανέκαθεν λειτουργούσε ως καταφύγιο σε ταραχώδεις περιόδους.
Όμως, στο σύνολό της, η παρτίδα των 117 έργων, κρίνεται από τους εμπόρους έργων τέχνης λιγότερο δυναμική σε σχέση με τις τρεις τελευταίες δημοπρασίες, με το φράγμα των 4 εκατ. ευρώ (τζίρος Νοεμβρίου 2021) να γίνεται ένα δύσκολο στοίχημα.
Αυτό ίσως σχετίζεται με τη διάρκεια των γεωπολιτικών εντάσεων που ξέσπασαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία και που όπως όλα δείχνουν εντείνονται. Και αυτό, σε συνδυασμό με το κύμα ακρίβειας και την ενεργειακή κρίση που ήδη επιδρά αρνητικά σε οικονομικό επίπεδο.
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, τα πολύ καλά έργα κρατιούνται ακόμη στους τοίχους με στόχο να εμφανιστούν στο «ταμπλό» σε μια πιο ομαλή περίοδο διεθνώς.
Στις 300 χιλιάδες το low estimate για Μόραλη
Στην κορυφή των τιμών εκτιμήσεων είναι ο πίνακας του Γιάννη Μόραλη με τίτλο «Pleine Lune I». Είναι ακρυλικό σε καμβά (146×124εκ.) με περιγραφή στα ελληνικά, υπογραφή και χρονολογία στο δεξί μέρος χαμηλά και στην πίσω όψη. Η τιμή της εκτίμησής του κυμαίνεται από 300.000 έως 500.000 ευρώ.
Θυμίζουμε πως η αγορά έργων του Μόραλη, κινείται σε ανοδική τροχιά και στις τελευταίες αναμετρήσεις της ελληνικής τέχνης στο εξωτερικό, συγκαταλέγεται πάντα ένα έργο φαβορί της βαριάς αυτής ελληνικής υπογραφής.
Στο αμέσως προηγούμενο Greek Sale του οίκου Bonhams, το έργο του Μόραλη «Près de la mer» (λάδι σε καμβά,132×82εκ) με χρονολογία το 2006 και υπογραφή στο πίσω μέρος ως ”Yannis Moralis’ είχε αγγίξει 225.312 ευρώ, αφήνοντας αρκετά πίσω τις τιμές εκτίμησης των 80.000 και 120.000 ευρώ.
Χαμηλότερα Λύτρας και Παρθένης
Δεύτερο ακριβότερο σε τιμή εκτίμησης είναι ο πίνακας του Νικηφόρου Λύτρα με τίτλο «Jeune fille à la toilette» (λάδι σε καμβά, 87,5×67,5εκ.). Προέρχεται από τη συλλογή Μουρατίδη στην Ελβετία και η αξία του έχει εκτιμηθεί μεταξύ 220.000 και 280.000 ευρώ.
Ακολουθεί λίγο πιο χαμηλά ο πίνακας του Κωνσταντίνου Παρθένη «Vierge à l’Enfant» (λάδι σε καμβά, 84,5×78,3εκ.) το οποίο έχει προέλευση τη συλλογή του γιου του καλλιτέχνη, Νίκου Παρθένη. Οι τιμές εκτίμησης κυμαίνονται από 150.000 έως 200.000 ευρώ και ακολουθούν την τελευταία επιτυχημένη πώληση (Νοέμβριος 2021) μέσω του οίκου Bonhams: το έργο «L’ Apotheose de Athanasios Diakos» (λάδι σε καμβά, 117,5×117εκ.) με υπογραφή ‘C. Parthenis’ στο κάτω αριστερό μέρος είχε αρχική τιμή εκτίμησής τα 350.000 ευρώ αλλά πωλήθηκε προς 644.312 ευρώ μαζί με τις προμήθειες του οίκου.
Ηταν μία από τις υψηλότερες τιμές που έχει πετύχει η αγορά έργων του Παρθένη την τελευταία δεκαετία, διορθώνοντας την ανισορροπία που επικράτησε από το 2012, έπειτα από τη δικαστική διαμάχη μεταξύ του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη και του οίκου Sotheby’s μέσω του οποίου, όπως ισχυρίστηκε στην αγωγή, είχε χτυπήσει και αγοράσει πλαστά έργα του Κ. Παρθένη.
Ένα από τα πιο σημαντικά έργα των blue-chips του επερχόμενου ραντεβού, είναι ο πίνακας του Κωνσταντίνου Βολανάκη «L’artiste regarde la mer» (λάδι σε καμβά, 68×96εκ.), υπογεγραμμένο στα ελληνικά, στο αριστερό μέρος χαμηλά. Εκτιμάται μεταξύ 50.000 και 70.000 ευρώ και προέρχεται από τη συλλογή Καλλιμασιώτη στον Πειραια.