THEPOWERGAME
Η εφαρμογή του Νόμου 4738/2020 για τη Ρύθμιση Οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους. Το νέο πλαίσιο, εισάγει καινοτομίες που υπόσχονται διαύγεια, ταχύτητα αποφάσεων και αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων, ώστε η εμπειρία των οφειλετών να είναι η καλύτερη δυνατή.
Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός, ένας από τους τρεις πυλώνες του νέου νόμου, βρίσκει τις δύο πλευρές, Χρηματοδοτικούς Φορείς και Οφειλέτες, ώριμους και αποφασισμένους, ώστε να εφαρμόσουν το νέο εργαλείο, προκειμένου να εντοπίσουν οριστικές και βιώσιμες λύσεις, ενώ η διαμόρφωσή του έλαβε σοβαρά υπ’ όψιν την εμπειρία του παρελθόντος σε αντίστοιχα εγχειρήματα.
Από την πλευρά μας οι Servicers – και στη συγκεκριμένη περίπτωση η Intrum Hellas που έχει ως στρατηγική της προτεραιότητα να συνεισφέρει στη διαμόρφωση μιας υγιούς οικονομίας – είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για να αξιολογήσουμε τις προτάσεις της Πλατφόρμας. Σχεδιασμένη για να συνεκτιμά την οικονομική δυνατότητα και την αξία της περιουσίας του οφειλέτη, η Πλατφόρμα θα διαμορφώνει κατάλληλες και βιώσιμες λύσεις, την ίδια στιγμή που σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο, μέσω της επιδότησης δόσεων, υπάρχει η απαραίτητη μέριμνα για τους ευάλωτους δανειολήπτες.
Ένα από τα στοιχεία που μας κάνουν αισιόδοξους για την επιτυχία του νέου πλαισίου είναι ότι στην Intrum Hellas, καθώς ερχόμαστε σε επαφή με χιλιάδες δανειολήπτες καθημερινά, διαπιστώνουμε ότι οι δανειολήπτες στην Ελλάδα, έχουν, σήμερα πιο πολύ από ποτέ, την πρόθεση να διευθετήσουν τις οφειλές τους, ώστε να «τελειώνουν» με το δυσβάσταχτο χρέος, που είναι εμπόδιο στα οικονομικά και προσωπικά τους σχέδια.
Εκτιμώ ότι αυτή η τάση αυτή οφείλεται στους εξής λόγους:
- Στη μακρά διάρκεια της οικονομικής κρίσης: για τουλάχιστον μια δεκαετία, ένα μεγάλο ποσοστό των δανειοληπτών αντιμετώπισε δυσκολίες στην αποπληρωμή των οφειλών του, επωμίστηκε επιπλέον βάρη, είδε το διαθέσιμο εισόδημα να συρρικνώνεται και κατέφυγε σε μέτρα που άλλα λιγότερο και άλλα περισσότερο, δεν κατάφεραν να λύσουν το πρόβλημα αποτελεσματικά.
- Στις αναδυόμενες ευκαιρίες: αναμφισβήτητα, η πανδημία του COVID-19, επιστέγασε τη δεκαετή οικονομική κρίση, με τραγικό απολογισμό σε ανθρώπινο και οικονομικό κεφάλαιο. Παράλληλα όμως, για τη χώρα μας, αποτέλεσε ευκαιρία για να δρομολογηθούν σπουδαία έργα υποδομών και άνοιξε σημαντικούς δρόμους ανάπτυξης, μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σε αυτό το κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, οι Έλληνες δανειολήπτες επανατοποθετούνται, ως προς την πρόθεσή τους να ξεκινήσουν από την αρχή, τακτοποιώντας τις οικονομικές εκκρεμότητες του παρελθόντος.
- Στην εξέλιξη του ρόλου των Servicers, οι οποίοι έχουν την εξειδίκευση, τη γνώση και τα εργαλεία, για να προσεγγίσουν το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων οφειλών, δίνοντας έμφαση στην ανάλυση των δυνατοτήτων των οφειλετών, ενώ παράλληλα εφαρμόζουν τις στρατηγικές κατευθύνσεις των Φορέων που εκπροσωπούν για την εξυγίανση του ιδιωτικού χρέους. Οι πρακτικές που εφαρμόζουμε, είναι ανθρωποκεντρικές και στηρίζονται στην εφαρμογή δίκαιων κανόνων, με προστασία των ευάλωτων. Με κατανόηση για όλους όσοι θέλουν να συνεργαστούν αλλά και με όλα τα αναγκαία μέτρα για τις μη βιώσιμες περιπτώσεις.
Υπό αυτό το πρίσμα, το νέο πλαίσιο ρύθμισης, με τους νεωτερισμούς που εισάγει, έρχεται την κατάλληλη στιγμή, στο κατάλληλο έδαφος, για να επιτύχει το προσδοκώμενο: να παράσχει οριστικές λύσεις ρύθμισης, βιώσιμες και κατάλληλες.
Επιγραμματικά, τα πλεονεκτήματα που μπορεί να αποκομίσει ένας οφειλέτης, από τη νέα διαδικασία είναι πολλά και σημαντικά:
- Μια λύση βιώσιμη και στα μέτρα του: με βάση τις οικονομικές του δυνατότητες, ώστε να μπορεί να την αποπληρώνει ομαλά και χωρίς να ανατρέπει τον προγραμματισμό του
- Ταυτόχρονη ρύθμιση όλων των οφειλών του προς χρηματοδοτικούς Φορείς και Δημόσιο
- Ανέξοδη, ταχεία και αναβαθμισμένη διαδικασία: αποφεύγοντας τις μετακινήσεις, τις πολλαπλές επισκέψεις στο χώρο καθενός πιστωτή και τη γραφειοκρατία
- Διαύγεια ως προς τους όρους ρύθμισης και τις προϋποθέσεις απαλλαγής
Μέσα από την ειδική Πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Δημόσιου και Ιδιωτικού Χρέους, ο αιτών Φυσικό ή Νομικό Πρόσωπο, που οφείλει σε περισσότερους από έναν Χρηματοδοτικούς Φορείς ή/και στο Δημόσιο, λαμβάνει προτάσεις ρύθμισης των οφειλών του, ειδικά σχεδιασμένες για την οικονομική του δυνατότητα σε συνδυασμό με την αξία της περιουσίας του.
Για πρώτη φορά, επιτυγχάνεται μία ολοκληρωμένη προσέγγιση στη διαχείριση του χρέους, σε συνδυασμό με ελκυστικούς όρους (π.χ. έως 240 δόσεις στις οφειλές του δημοσίου και έως 420 δόσεις στις οφειλές από δάνεια), οι οποίοι δεν αποκλείουν ακόμα και τη μείωση της οφειλής, εάν το διαθέσιμο εισόδημα και η περιουσία του οφειλέτη το επιβάλλουν.
Είναι επίσης σκόπιμο, εκτιμώ, να σταθούμε στην αξία της ψηφιακής εμπειρίας, η οποία διακρίνει τη διαδικασία του νέου Εξωδικαστικού Μηχανισμού. Ακολουθώντας και εξελίσσοντας τη ραγδαία εξέλιξη της ψηφιοποίησης της σχέσης των πολιτών με το Δημόσιο, η διαχείριση του ιδιωτικού χρέους γίνεται ψηφιακά.
Με λειτουργίες που παρέχουν ύψιστη ασφάλεια, οι αιτούντες-οφειλέτες εξουσιοδοτούν την ηλεκτρονική πλατφόρμα, να αντλεί τα εισοδηματικά και περιουσιακά τους στοιχεία, τις οφειλές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτών, ώστε να τα εντάσσει στο υπολογιστικό εργαλείο, το οποίο παράγει αυτόματα λύσεις διευθέτησης του χρέους τους. Η ταχύτητα και η ευκολία μεγεθύνονται και ως αποτέλεσμα, διαδικασίες που στο παρελθόν θα έπαιρναν μήνες για να ολοκληρωθούν και μάλιστα χωρίς ενιαίους κανόνες, τώρα θα παράγουν λύσεις κατά μέγιστο σε 2 μήνες.
Το νέο πλαίσιο αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο, ώστε με αμοιβαία συνεννόηση και ειλικρίνεια να γίνει η δεύτερη ευκαιρία μια πραγματικότητα: προς όφελος των οφειλετών, ιδιωτών και επιχειρήσεων, που θα απαλλαγούν από τα βαρίδια του παρελθόντος και θα επιστρέψουν στην κανονικότητα, και προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας.
Για όλους εμάς στην Intrum Hellas, προτεραιότητα αποτελεί η υποστήριξη των πελατών μας, η δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης και καλής συνεργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, στηρίζουμε την εφαρμογή του νέου πλαισίου, πάντα με ειδικές προβλέψεις για τους ευάλωτους δανειολήπτες, ενημερώνοντας τους πελάτες μας για τις δυνατότητες που τους δίνονται και ενθαρρύνοντας τους να συμμετάσχουν ενεργά στη νέα διαδικασία.