Γ.Δ.
1448.86 -0,25%
ACAG
-2,05%
5.72
BOCHGR
-0,44%
4.52
CENER
+2,09%
9.3
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+2,30%
8
NOVAL
+0,66%
2.3
OPTIMA
+1,75%
12.78
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,74%
1.52
ΑΒΕ
-2,45%
0.438
ΑΔΜΗΕ
-0,38%
2.59
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,22%
1.576
ΑΝΔΡΟ
-1,25%
6.32
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.08
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-1,96%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-1,19%
0.662
ΑΤΤΙΚΑ
+1,83%
2.23
ΒΙΟ
+1,14%
5.33
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.89
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,72%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,21%
18.42
ΔΑΑ
-0,33%
7.974
ΔΑΙΟΣ
-1,68%
3.52
ΔΕΗ
+2,33%
11.87
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
-1,99%
1.72
ΕΕΕ
+1,37%
32.62
ΕΚΤΕΡ
+4,00%
1.82
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,29%
2.23
ΕΛΛ
+2,07%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,65%
1.97
ΕΛΠΕ
-1,58%
7.185
ΕΛΣΤΡ
-2,88%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.852
ΕΛΧΑ
-0,53%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.195
ΕΤΕ
-3,16%
7.592
ΕΥΑΠΣ
+2,18%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+1,03%
5.86
ΕΥΡΩΒ
-1,16%
2.224
ΕΧΑΕ
+1,12%
4.52
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.505
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+0,25%
1.98
ΙΝΚΑΤ
+1,24%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+2,20%
1.02
ΙΝΤΕΚ
+0,68%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,25%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
2.84
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,83%
1.2
ΚΕΠΕΝ
-8,11%
2.04
ΚΛΜ
-2,33%
1.465
ΚΟΡΔΕ
-0,70%
0.426
ΚΟΥΑΛ
+0,51%
1.186
ΚΟΥΕΣ
-0,34%
5.84
ΚΡΙ
-2,61%
14.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
+0,40%
0.994
ΛΑΒΙ
+3,12%
0.76
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
+1,90%
2.15
ΜΕΡΚΟ
-5,00%
38
ΜΙΓ
-0,53%
2.84
ΜΙΝ
+1,21%
0.5
ΜΟΗ
-1,95%
20.16
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,08%
25.16
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.17
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-0,66%
33.18
ΝΑΚΑΣ
+1,42%
2.86
ΝΑΥΠ
-1,70%
0.808
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
21.9
ΟΛΠ
+1,00%
30.35
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
-1,21%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,75%
0.812
ΟΤΕ
-0,88%
14.72
ΟΤΟΕΛ
-0,97%
10.26
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,95%
3.854
ΠΕΡΦ
+0,37%
5.41
ΠΕΤΡΟ
+0,49%
8.28
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-4,76%
14
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,34%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,82%
6.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
+2,34%
1.75
ΣΑΡ
+1,49%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.9
ΣΠΙ
-3,08%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,15%
19.99
ΤΖΚΑ
+1,69%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-1,74%
0.226
ΦΡΛΚ
+0,95%
3.735
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Η χρήση του διαδικτύου την περίοδο του lockdown

Κωνσταντίνος Μασσέλος
Πρόεδρος Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων

Μια σειρά από ενδιαφέροντα ευρήματα ανέδειξε η έρευνα «Εμπειρίας και Στάσεων απέναντι στις υπηρεσίες Internet στα ελληνικά νοικοκυριά την περίοδο της υγειονομικής καραντίνας», που διενέργησε η Metron Analysis για λογαριασμό της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Η έρευνα διεξήχθη πανελλαδικά, μεταξύ της 2ας και της 9ης Ιουλίου του 2020, επί δείγματος 1.205 ατόμων ηλικίας 16 ετών και άνω.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 40% των ερωτηθέντων χρησιμοποιούσε συνδυαστικά τα δίκτυα κινητής και σταθερής προκειμένου να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο την περίοδο της καραντίνας. Το ποσοστό αυτό φαίνεται ιδιαίτερα υψηλό για συνθήκες lockdown και ήδη διερευνάται περεταίρω. Για μια σειρά από λόγους που πολύ συνοπτικά θα λέγαμε ότι αφορούν στην καλύτερη χρήση των τηλεπικοινωνιακών μας μέσων, θα πρέπει να δούμε για ποιο λόγο προτιμάται το δίκτυο της κινητής από αυτό της σταθερής (μέσω WiFi) για χρήση σε εσωτερικούς χώρους.

Ακόμα και στο πλαίσιο μιας αυθαίρετης ερμηνείας του συγκεκριμένου ευρήματος, σύμφωνα με την οποία η απάντηση της συνδυαστικής χρήσης αφορούσε υπηρεσίες φωνής από το κινητό (και όχι δεδομένων), θεωρούμε και πάλι ότι αξίζει να δούμε για ποιο λόγο δεν υπάρχει ευρύτερη υιοθέτηση τεχνολογιών όπως το Voice over WiFi (VoWiFi) στην Ελλάδα.

Η κυριαρχία της επικοινωνίας κειμένου

Αν και οι εξελίξεις στην αγορά των τηλεπικοινωνιών κινούνται αναμφίβολα στους ρυθμούς που επιβάλει η μετάδοση video μέσω του διαδικτύου – και ειδικότερα η μετάδοση video υψηλής ευκρίνειας – σχεδόν το 50% της χρήσης που τελικά κάνουμε σήμερα αφορά στην αναζήτηση πληροφοριών και την πλοήγηση σε ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα. Δηλαδή κυρίως στην online ανάγνωση και γραφή κειμένου. Η ταχύτητα αλλά και ο όγκος δεδομένων που απαιτείται για την μετάδοση κειμένου σε σχέση με την μετάδοση video διαφοροποιούνται σε εξαιρετικό βαθμό και ενώ το αίτημα για την όσο το δυνατόν καλύτερη και οικονομικότερη πρόσβαση σε video περιεχόμενο είναι απολύτως λογικό, καλό είναι να σταθμίζουμε κάθε φορά τα πράγματα με γνώμονα τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν.

Το σημείο που πρέπει να προσέξουμε εδώ είναι το πως επενδύουμε σε δίκτυα ικανά για την μετάδοση video υψηλής ανάλυσης, ενώ το 50% της χρήσης που επιφυλάσσουμε για αυτά είναι μετάδοση κειμένου. Η λύση σε αυτό δεν μπορεί να είναι άλλη από την δημιουργία αξίας για την Ελληνική οικονομία από τη χρήση των δικτύων αυτών. Χρειαζόμαστε κίνητρα από την πλευρά της ζήτησης (demand-side incentives), και χρειαζόμαστε το επερχόμενο δίκτυο 5G και τα δίκτυα οπτικών ινών να αφορούν τις Ελληνικές επιχειρήσεις (όχι μόνο τα νοικοκυριά). Να παράγουν έσοδα γι’ αυτές. Μόνο έτσι θα βρεθούν συνδρομητές που θα έχουν συμφέρον να υιοθετήσουν, με επιπλέον κόστος, γρήγορες συνδέσεις αρχικά, προκειμένου να αιτιολογήσουν τις επενδύσεις των παρόχων, οι οποίες με τη σειρά τους καθώς θα αποσβένονται, θα μειώνουν το κόστος προκειμένου να αποκτούν πρόσβαση ολοένα και περισσότεροι συνδρομητές σε αυτές.

Όσο τα «υπερ-γρήγορα» δίκτυα προορίζονται μόνο για την κατανάλωση δεδομένων (σε εθνικό επίπεδο), τόσο πιο αργά και με περισσότερες δυσκολίες θα αναπτύσσονται.

Μεγάλη ικανοποίηση για συνδέσεις 50Mbps

Οι συνδέσεις των 50 Mbps συγκέντρωσαν τα καλύτερα ποσοστά απόλυτης ικανοποίησης σε επίπεδο επιδόσεων του παρόχου (71%). Σημαντικά υψηλότερο από τις συνδέσεις 24 Mbps (46%) και μετρήσιμα υψηλότερο (πέραν του προβλεπόμενου στατιστικού σφάλματος της έρευνας) από τις συνδέσεις 100Mbps και άνω (64%). Τα 24 Mbps φαίνεται να έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους στην Ελληνική αγορά.

Αυτή τη στιγμή οι γραμμές των 50 Mbps είναι κατά μόλις 3-4 ευρώ ακριβότερες από αυτές των 24 Mbps, ενώ σε ορισμένα σενάρια αλλαγής παρόχου, οι συνδέσεις 50 Mbps μπορεί να είναι οριακά φθηνότερες από αυτές των 24 Mbps. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η μετάβαση από τα 24 στα 50 Mbps διαφοροποιεί, εκτός από την ταχύτητα, και γενικότερα την ποιότητα  της προσφερόμενης υπηρεσίας καθώς ο συνδρομητής μεταβαίνει από το ADSL στο νέας γενιάς VDSL δίκτυο.

Το αίτημα για περισσότερα δεδομένα (data) στην κινητή βρέθηκε στη δεύτερη θέση των σημαντικότερων αναγκών με 26%, ενώ τα περισσότερα λεπτά δωρεάν χρόνου ομιλίας στην τρίτη θέση με 21%. Σε ότι αφορά τα δεδομένα της κινητής, ένα ακόμα ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας αφορούσε την χρήση/ανάγκη που θα επιθυμούσαν να καλύψουν οι άνθρωποι που συμμετείχαν στην έρευνα αν είχαν πρόσβαση σε περισσότερα δεδομένα.

Σε πολύ μεγάλο ποσοστό (56%) η επιθυμητή χρήση αφορούσε στην διενέργεια video-κλήσεων (αντί απλών κλήσεων φωνής/τηλεφωνικών) προς συγγενικά πρόσωπα και φίλους. Ενώ το 34% την παρακολούθηση video/ταινιών εκτός σπιτιού.

Gaming για νέους και …συνταξιούχους

Ένα ακόμα ενδιαφέρον εύρημα αφορά στις υπηρεσίες που οι ερωτηθέντες προσδιόρισαν ως τις καλύτερες για την αξιοποίηση μελλοντικής διαθεσιμότητας υψηλότερων ταχυτήτων σύνδεσης με το διαδίκτυο (σταθερές συνδέσεις). Εδώ είδαμε την «καλύτερη εμπειρία gaming» να φτάνει το 34% στους νέους/φοιτητές έως 24 ετών, ενώ στη συνέχεια το ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη υπηρεσία να μειώνεται δραματικά (έως το 6%) για να αυξηθεί και πάλι, μόνο στις ηλικίες άνω των 65 ετών, σε ένα διόλου αμελητέο 16%.

Αν και η ΕΕΤΤ παρακολουθεί την ικανότητα των παρεχόμενων συνδέσεων να προσφέρουν «απαιτητικές» υπηρεσίες, μέχρι τώρα το ενδιαφέρον μας στρέφονταν κυρίως στις υπηρεσίες video streaming. Γι’ αυτές γνωρίζαμε τα τυπικά bit-rates και κατά πόσο ακόμα και μια 24 Mbps σύνδεση μπορεί να τα υποστηρίξει. Η «δυναμική» εμφάνιση του διαδικτυακού παιχνιδιού στην έρευνά μας δείχνει την ανάγκη να εντάξουμε και αυτή την κατηγορία εφαρμογών σε αυτές που παρακολουθούμε.

Σε αντίθεση με τις εφαρμογές video streaming που έχουν (στο σύνολό τους) ένα τυπικό προφίλ χρήσης bandwidth (εύρους ζώνης) και δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από το latency (καθυστέρηση απόκρισης) των γραμμών, οι gaming εφαρμογές φαίνεται να διαφοροποιούνται σημαντικά, τόσο στον γενικό τύπο (παιχνίδια στρατηγικής ή δράσης), όσο και σε ειδικά στοιχεία (φόρτωση «σκηνών» ή επικοινωνία κινήσεων των παικτών) με κάποια πιο «ευαίσθητα» στο bandwidth και άλλα στο latency. Στενότερη παρακολούθηση λοιπόν από την ΕΕΤΤ στο μέλλον γι’ αυτή την κατηγορία εφαρμογών.

Video και ΟΤΤ υπηρεσίες

Το μεγάλο ζητούμενο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, από την ταχύτητα στις σταθερές συνδέσεις με το διαδίκτυο είναι βέβαια η παρακολούθηση ταινιών.

Αν προσθέσουμε το αίτημα «παρακολούθησης video/ταινιών υψηλότερης ευκρίνειας» με αυτό του «downloading ταινιών», το άθροισμα που προκύπτει πλησιάζει το 70% αφήνοντας το «gaming» στο 14%. Το ότι περίπου ένας στους τέσσερις ερωτηθέντες ηλικίας μεταξύ 25 και 64 ετών προκρίνει τις υπηρεσίες downloading ταινιών ως σημαντική ανάγκη (τυπικά εκτός των νομίμων καναλιών διανομής ψηφιακού περιεχομένου) είναι κάτι που με προβληματίζει και θα έπρεπε να προβληματίζει και όσους προσφέρουν OTT (Over The Top) υπηρεσίες περιεχομένου στην Ελλάδα για την τιμολογιακή τους πολιτική.

Έχω αναφερθεί στο παρελθόν στην ανάγκη δημιουργικών παρεμβάσεων σε αυτό το ζήτημα και είχα προτείνει την υιοθέτηση άλλων, πιο ευέλικτων μοντέλων πρόσβασης σε περιεχόμενο, χωρίς δυστυχώς να εισακουστώ. Συγκεκριμένα είχα προτείνει την υιοθέτηση «pay-per-view» λύσεων όπου οι συνδρομητές θα διαμορφώνουν δυναμικά το κόστος των OTT υπηρεσιών που θα λαμβάνουν. Σε αντίθεση με τις συνδρομητικές υπηρεσίες που επιβαρύνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό με ένα πάγιο κόστος από 10 έως και 20+ Ευρώ μηνιαίως, οι pay-per-view λύσεις μπορούν να προσαρμόζονται ευέλικτα στις ανάγκες των συνδρομητών κατά περίσταση. Οι εναλλακτικές προτάσεις στην προσφορά ψηφιακού περιεχομένου δηλαδή δεν πρέπει να είναι ή μια σημαντικού κόστους μηνιαία συνδρομή ή «δωρεάν» παράνομο downloading. Χρειαζόμαστε και κάποια προϊόντα ενδιάμεσα.

Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος ότι η προσπάθεια που έγινε κατά την περίοδο του lockdown και αφορούσε στη δωρεάν παροχή πρόσβασης σε περιεχόμενο, θα «σχηματοποιηθεί» σε κάτι πιο συγκεκριμένο το επόμενο διάστημα. Ελπίζω σε ένα νέο, και ευέλικτο σε ότι αφορά την τιμολόγηση του, προϊόν περιεχομένου. Σίγουρα υπάρχει η ζήτηση, πιστεύω ότι θα ωριμάσει και η προσφορά.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!