THEPOWERGAME
Η ναυτιλιακή αγορά ξηρού φορτίου απολαμβάνει σήμερα μια αναγέννηση, με τα ναύλα στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 10 ετών και τις προοπτικές για το εγγύς μέλλον να εμφανίζονται ολοένα και πιο λαμπρές. Παρότι τα ναύλα στα μεγάλα πλοία, τα Capesize, δεν ακολουθούν την εντυπωσιακή άνοδο των μικρότερων, ο δείκτης ναύλων Baltic Dry Index έχει ήδη ξεπεράσει τις 2.000 μονάδες, ένα όριο πάνω από το οποίο έχουμε βρεθεί λίγες μόνο ημέρες κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, με πιο πρόσφατο το καλοκαίρι του 2019. Τα μικρότερα σε μέγεθος πλοία Panamax, Supramax και ειδικά τα Handysize έχουν ήδη κέρδη πολύ μεγαλύτερα από το συνήθη μέσο όρο τους. Τα «μεγάλα αδέλφια» τους, τα Capesize, που εξαρτώνται κυρίως από την αγορά σιδηρομεταλλεύματος που αυτή την εποχή του έτους είναι σε χαμηλά επίπεδα, αναμένεται κι αυτά να αυξήσουν σταδιακά τη δραστηριότητά τους, τώρα που ο χειμώνας τελειώνει.
Πολλά ειπώθηκαν και γράφτηκαν για τους λόγους που οδήγησαν στο πρόσφατο ράλι στα ναύλα, αλλά καθώς κοιτάζουμε προς τα εμπρός, το φυσικό ερώτημα που προκύπτει για μια τέτοια κυκλική βιομηχανία είναι τι ακολουθεί τώρα.
Πιστεύουμε ότι οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές είναι λιγότερο αισιόδοξες, πάντα όμως στο πλαίσιο μιας ευρύτερης ανοδικής πορείας της αγοράς που αναμένουμε να διαρκέσει τουλάχιστον μερικά χρόνια. Οπότε, μια διόρθωση από τα τρέχοντα υψηλά επίπεδα των ναύλων θα αντικατοπτρίζει μόνο την, έτσι κι αλλιώς, έντονη, φυσική μεταβλητότητα της ναυτιλιακής αγοράς και δεν πρέπει να θεωρηθεί ως ουσιαστική αλλαγή στη θετική θεμελιώδη εικόνα.
Το υψηλό κόστος μεταφοράς προκαλεί ήδη προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού, και παρόλο που βραχυπρόθεσμα αυτό είναι αναπόφευκτο, η αγορά έχει πάντα έναν τρόπο να θέτει υπό έλεγχο τέτοιες ανωμαλίες. Έως βέβαια την επόμενη φορά που η προσφορά και η ζήτηση χάσουν ξανά την ισορροπία τους… Το γεγονός ότι οι ναυλωτές αναζητούν πλοία Capesize για τη μεταφορά φορτίων που προορίζονται για τα Supramax, που έχουν σχεδόν το 1/4 του μεγέθους των Capes, μόνο και μόνο για να εξοικονομήσουν κόστος, είναι μια μεγάλη απόδειξη της ταχέως αυξανόμενης σημασίας του κόστους μεταφοράς και του αντίκτυπου τόσο στους μεταφορείς όσο τελικά και στους καταναλωτές.
Για τα Capesize, το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης δεν φαίνεται ευνοϊκό βραχυπρόθεσμα. Υπάρχει ακόμη ένας μεγάλος αριθμός διαθέσιμων πλοίων στον Ατλαντικό, ενώ στον Ειρηνικό ο άσχημος καιρός, που πρόσφατα προκάλεσε ένα μίνι ράλι στις τιμές των ναύλων, μάλλον θα βελτιωθεί σύντομα. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης των ναύλων (freight futures) είναι πλέον σε υψηλά επίπεδα και η διαφορά με τις τρέχουσες spot τιμές μεγάλη, ακόμη και για ναυτιλιακά πρότυπα.
Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αισιοδοξία της αγοράς των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης των ναύλων αντικατοπτρίζει επίσης την ευρύτερη αγορά των εμπορευμάτων (commodities). Εξάλλου, η ναυτιλία και τα εμπορεύματα συμβαδίζουν. Ο Δείκτης Εμπορευμάτων (Bloomberg Commodities Index) είχε ήδη μια αξιοπρεπή άνοδο, αν και μεγάλο μέρος αυτής ήταν το συγκλονιστικό ράλι στο αργό πετρέλαιο (~ 22% του δείκτη είναι προϊόντα που σχετίζονται με το πετρέλαιο). Είμαστε ήδη πίσω στα επίπεδα του 2018, κάτι που δεν ακούγεται πολύ, έως ότου κοιτάξουμε συγκεκριμένα τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα φορτηγά πλοία. Εκεί, οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος, του κάρβουνου, των βιομηχανικών μετάλλων και των αγροτικών προϊόντων είναι στην πραγματικότητα στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων πολλών ετών.
Επιπλέον, αν κοιτάξει κανείς την εποχικότητα, ο δείκτης ναύλων ξηρού φορτίου (Baltic Dry Index) τείνει να έχει μια σύντομη κορυφή γύρω στα μέσα Μαρτίου, καθώς ολοκληρώνεται η συγκομιδή σιτηρών στη Νότια Αμερική που μεταφέρονται από μικρότερα πλοία, ενώ η εποχικότητα των μεγαλύτερων Capesize δεν ξεκινάει παρά αργότερα το Μάιο ή στις αρχές Ιουνίου. Και πάλι, αυτή τη φορά μπορεί τα πράγματα να είναι διαφορετικά, με τα πρωτοφανή δεδομένα της πανδημίας, αλλά η πρόσφατη άνοδος στα ναύλα φαίνεται να ολοκληρώνεται για τώρα, και παρόλο που οποιαδήποτε διόρθωση θα είναι ρηχή, σίγουρα θα ρίξει τόσο τις spot όσο και τις futures τιμές χαμηλότερα.
Τέλος, η αγορά ναύλων ξηρού φορτίου, λόγω της εποχικότητας και της έντονης μεταβλητότητάς της, ενδείκνυται για βραχυπρόθεσμες τοποθετήσεις και όχι για μακροπόθεσμες. Παρόλο που οι κύκλοι στη ναυτιλία τείνουν να είναι σχετικά μεγάλοι, η ενδιάμεση εποχικότητα διαρκεί μερικούς μήνες, και πιστεύουμε ότι αυτή η πρόσφατη άνοδος που ξεκίνησε στις αρχές Δεκεμβρίου πλησιάζει στο κορύφωμά της. Δυστυχώς, για τους πλοιοκτήτες υπάρχουν λίγα πράγματα που μπορούν να κάνουν, ενώ οι επενδυτές μετοχών σχεδόν δεν έχουν απολαύσει τα οφέλη της πρόσφατης ανάκαμψης εκτός από την ευρύτερη ευφορία στις χρηματιστηριακές αγορές που φυσικά παρέσυρε και τις ναυτιλιακές μετοχές υψηλότερα. Ωστόσο, τα συμβόλαια ναύλων μελλοντικής εκπλήρωσης έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν διαπραγματεύσιμες ευκαιρίες. Μια πιθανή διόρθωση θα μπορούσε να δημιουργήσει νέα ενδιαφέροντα δεδομένα και πιθανώς ένα ελκυστικό σημείο εισόδου προς την επόμενη εποχική άνοδο, αργότερα μέσα στο έτος.
Τίποτα δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, και οι παραδοχές και τα συμπεράσματά μας έχουν χαμηλό βαθμό εμπιστοσύνης αυτή τη φορά, δεδομένης της απαράμιλλης, ισχυρής ανόδου του πρώτου τριμήνου, αλλά μερικές φορές, απλά κοιτώντας τη μεγαλύτερη εικόνα είναι αποτελεσματικότερο από το να εστιάσεις στους εξειδικευμένους παράγοντες και τις καθημερινές διακυμάνσεις.
Τίποτα δεν πηγαίνει μόνο πάνω, και αυτό ισχύει ιδιαίτερα στη ναυτιλιακή αγορά ξηρού φορτίου.
*Το παρόν άρθρο είναι βασισμένο σε προσωπικές εκτιμήσεις και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή.