Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Καινοτομία και διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις

Νίκος Παπαθανάσης
Ο Νίκος Παπαθανάσης είναι Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Η αναμόρφωση του νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις αποτελεί τη σημαντικότερη τομή στο συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο. Mε σύγχρονες, καινοτόμες μεταρρυθμίσεις, προσαρμοσμένες στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Με γνώμονα τις ανάγκες του νέου επιχειρηματικού περιβάλλοντος για γρήγορες και αποτελεσματικές διαδικασίες, την εξασφάλιση της διαφάνειας και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου.

Ήταν αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που διήρκησε έναν ολόκληρο χρόνο και είχε ξεκινήσει αμέσως μετά τις εκλογές και την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας. Επρόκειτο για έναν νόμο με πάρα πολλά προβλήματα, αποτέλεσμα αποσπασματικής επεξεργασίας που δεν ενίσχυε την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας καθώς ανακύκλωνε την αναποτελεσματικότητα, τη γραφειοκρατία και τις χρονοβόρες δικαστικές διαδικασίες. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος νόμος υπέστη συνολικά 385 αλλαγές από το 2016 μέχρι και τις εκλογές. Ποια, όμως, ήταν η σημαντικότερη επίπτωση της προβληματικής αυτής νομοθεσίας στην οικονομία και την κοινωνία; Τον Ιούλιο του 2019 η Ελλάδα ήταν ουραγός στις επενδύσεις παγίου κεφαλαίου με ποσοστό 10% όταν η υπόλοιπη Ευρώπη βρισκόταν μεσοσταθμικά στο 22%. Είναι δεδομένο ότι αυτό έχει οδηγήσει μαθηματικά τόσο σε αύξηση της ανεργίας όσο και στην απώλεια ανθρώπινου κεφαλαίου υψηλής εξειδίκευσης προς αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό, το γνωστό brain drain.

Ήταν, λοιπόν, απολύτως σαφές ότι ο συγκεκριμένος νόμος έπρεπε όχι μόνο να βελτιωθεί αλλά να γίνουν παρεμβάσεις τέτοιας έκτασης ώστε να αλλάξει ολοκληρωτικά. Και ακριβώς αυτό κάναμε. Αλλάξαμε τη λειτουργία ολόκληρου του νόμου με βασικά κριτήρια την ταχύτητα, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα και με γνώμονα την ενίσχυση και την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος υπό το πρίσμα και του ενωσιακού Δικαίου. Ένας νόμος σύγχρονος που βελτιστοποιεί τις διοικητικές προϋποθέσεις του επιχειρείν με το Δημόσιο αλλά και εξασφαλίζει στο έπακρο τα συμφέροντα της Πολιτείας και των φορολογουμένων.

Ένα σημαντικό βήμα προς τη διαφάνεια αλλά και με ισχυρό κοινωνικό αντίκτυπο στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα είναι η υποχρεωτική χρήση ψηφιακών εργαλείων διαχείρισης και εν προκειμένω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) κάθε σύμβασης άνω των 30.000 ευρώ. Παλαιότερα το ποσό αυτό ήταν αρκετά υψηλότερο. Αυτό σημαίνει ότι ανοίγει ο δρόμος και για τη συμμετοχή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις διαδικασίες των δημοσίων συμβάσεων και ότι αυτές εντάσσονται στα ίδια πλαίσια διαφάνειας που προβλέπονται για όλες τις επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο της επίσπευσης των διαδικασιών, χαρακτηριστικό της μεταρρύθμισης είναι το ότι μειώνουμε αισθητά την γραφειοκρατία κατά την διαδικασία ανάθεσης, περιορίζοντας όλα τα μέχρι τώρα προβλεπόμενα στάδια σε: ένα μόνο στάδιο όταν κριτήριο ανάθεσης είναι η βέλτιστη οικονομική προσφορά βάσει μόνο της τιμής και σε δύο μόνο στάδια όταν κριτήριο ανάθεσης είναι η βέλτιστη οικονομική προσφορά βάσει σχέσης τιμής-ποιότητας.

Μία ακόμη καινοτομία συνιστά και το γεγονός ότι εκτός από την αρμόδια τεχνική υπηρεσία προβλέπεται ανάλογος ρόλος στο επίπεδο της επίβλεψης ενός έργου και από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα με εξειδικευμένες γνώσεις. Με αυτόν τον τρόπο το Δημόσιο αποδεσμεύει πολύτιμες δυνάμεις και επικεντρώνεται στον έλεγχο και την επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς ο εξορθολογισμός και η απλοποίηση όλων των περίπλοκων και αναποτελεσματικών μεθόδων ήταν εξαρχής στόχος της μεταρρύθμισης που προωθήσαμε. Θα πρέπει να τονιστεί προς όλες τις κατευθύνσεις ότι σε καμία περίπτωση το ελληνικό Δημόσιο δεν αποποιείται τον ρόλο του, δεν χάνει τον έλεγχο των συμβάσεων ούτε και παραχωρεί καθ΄ οιονδήποτε τρόπο δημόσια εξουσία σε ιδιώτη. Η αρμόδια διευθύνουσα υπηρεσία θα εξακολουθεί να ελέγχει την πορεία υλοποίησης του έργου, ο ιδιώτης μηχανικός απλώς θα υποβοηθά το έργο της με άμεση θετική συνέπεια τη δραστική μείωση των καθυστερήσεων κάθε είδους ενώ θα προσφέρεται και απασχόληση στους μηχανικούς του ιδιωτικού τομέα. Ένας κλάδος που πλήττεται συνολικά από την οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια και όχι μόνο από τις συνέπειες της πανδημίας στην αγορά.

Σχετικά με την ενίσχυση της διαφάνειας, θα πρέπει να επισημανθεί, επίσης, και το εξής: Για έργα άνω του 1 εκ. € η αναθέτουσα αρχή υποχρεούται να αναρτά τη μελέτη κατασκευής του τουλάχιστον δύο μήνες πριν από τη διενέργεια του διαγωνισμού. Έτσι, παρέχεται επαρκής χρόνος στους υποψηφίους να μελετήσουν το έργο, να διατυπώσουν τις απόψεις τους και να αποφασίσουν αν θα συμμετάσχουν. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα της διενέργειας προκαταρκτικών διαβουλεύσεων για διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων υψηλής εκτιμώμενης αξίας. Ουσιαστικά, καλούμε την ίδια την αγορά να διατυπώσει τις απόψεις της – ακόμα και τις ενστάσεις της- για ένα έργο. Έτσι το ίδιο το έργο προάγεται, προβάλλεται και ελέγχεται αν, για παράδειγμα, βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση. Παράλληλα, αυστηροποιείται η αντιμετώπιση ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών, καθώς κάθε προσφορά που αποκλίνει άνω του 10% από τον μέσο όρο του συνόλου των προσφορών αντιμετωπίζεται, πλέον, ως ύποπτη και απαιτείται αιτιολόγηση που συναρτάται στη σύμβαση.

Το μεταρρυθμιστικό έργο της ελληνικής Κυβέρνησης συνεχίζεται χωρίς καθυστερήσεις. Η επόμενη ημέρα της πανδημίας θα βρει την ελληνική οικονομία έτοιμη να επιταχύνει τα βήματα της στο νέο περιβάλλον των επενδύσεων και του επιχειρείν.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!