Γ.Δ.
1405.08 +0,25%
ACAG
-0,19%
5.34
BOCHGR
+2,06%
4.45
CENER
+1,90%
8.56
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+1,10%
8.29
NOVAL
-0,87%
2.29
OPTIMA
+1,73%
12.94
TITC
+1,06%
38.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,00%
1.382
ΑΒΕ
-0,22%
0.459
ΑΔΜΗΕ
+0,85%
2.365
ΑΚΡΙΤ
+1,46%
0.695
ΑΛΜΥ
-0,14%
3.655
ΑΛΦΑ
+0,56%
1.539
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.36
ΑΡΑΙΓ
+1,25%
9.7
ΑΣΚΟ
+1,98%
2.58
ΑΣΤΑΚ
+2,03%
7.02
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.78
ΑΤΤ
-2,28%
0.6
ΑΤΤΙΚΑ
+0,46%
2.18
ΒΙΟ
+1,35%
5.26
ΒΙΟΚΑ
+0,57%
1.765
ΒΙΟΣΚ
+1,47%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,96%
2.08
ΓΕΒΚΑ
-0,76%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,45%
18.16
ΔΑΑ
+0,28%
8.012
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,34%
11.69
ΔΟΜΙΚ
-0,37%
2.69
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,76%
0.298
ΕΒΡΟΦ
-2,84%
1.37
ΕΕΕ
+0,06%
33.76
ΕΚΤΕΡ
+0,97%
1.46
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,76%
1.965
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,43%
1.688
ΕΛΠΕ
+1,95%
6.805
ΕΛΣΤΡ
-2,44%
2
ΕΛΤΟΝ
+1,20%
1.86
ΕΛΧΑ
+2,00%
1.836
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,77%
1.11
ΕΤΕ
-1,21%
6.84
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
+0,54%
2.047
ΕΧΑΕ
+1,86%
4.38
ΙΑΤΡ
+2,60%
1.58
ΙΚΤΙΝ
+0,49%
0.307
ΙΛΥΔΑ
+2,30%
1.78
ΙΝΚΑΤ
+0,74%
4.785
ΙΝΛΙΦ
+0,93%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+4,72%
0.932
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+4,91%
2.78
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+1,71%
1.19
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+2,93%
0.422
ΚΟΥΑΛ
+5,10%
1.072
ΚΟΥΕΣ
+1,27%
5.59
ΚΡΙ
-1,05%
14.15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+1,95%
0.942
ΛΑΒΙ
+0,97%
0.726
ΛΑΜΔΑ
-0,69%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
+0,83%
3.65
ΜΕΝΤΙ
+2,97%
2.08
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+2,36%
3.04
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,30%
19.45
ΜΟΝΤΑ
-1,33%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.545
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,08%
24.68
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,48%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-1,83%
31.12
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-3,86%
0.798
ΞΥΛΚ
0,00%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,91%
21.3
ΟΛΠ
+2,85%
30.7
ΟΛΥΜΠ
+2,22%
2.3
ΟΠΑΠ
-0,19%
15.77
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.792
ΟΤΕ
-0,53%
15.13
ΟΤΟΕΛ
+0,20%
10.12
ΠΑΙΡ
+3,78%
0.988
ΠΑΠ
-1,68%
2.34
ΠΕΙΡ
+0,08%
3.592
ΠΕΡΦ
-0,19%
5.37
ΠΕΤΡΟ
+0,51%
7.9
ΠΛΑΘ
-0,76%
3.93
ΠΛΑΚΡ
-2,88%
13.5
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,78%
5.09
ΡΕΒΟΙΛ
-1,57%
1.57
ΣΑΡ
+0,75%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,31%
0.326
ΣΙΔΜΑ
+1,97%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-1,93%
0.508
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
+1,41%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.624
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+3,13%
8.25
ΦΡΙΓΟ
-1,89%
0.208
ΦΡΛΚ
+2,39%
3.635
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Η παγίδα του Greenwashing στα ESG στοιχεία

Ευαγγελία Λουροπούλου
Διδάκτωρ Φυσικών Επιστημών (Biogeochemistry), Christian-Albrechts University of Kiel (Γερμανία), Επικεφαλής Υπηρεσιών Βιωσιμότητας E - ON INTEGRATION A.E

Τα στοιχεία Περιβάλλοντος, Κοινωνίας και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Environment, Social, Governance – ESG) και η δημοσιοποίηση τους έχουν αρχίσει να μπαίνουν ταχύτατα στην κορυφή της ατζέντας των διοικητικών συμβουλίων των επιχειρήσεων και άλλων οργανισμών σε όλο τον κόσμο. Μέτοχοι, κυβερνήσεις, πολίτες και πολλά άλλα ενδιαφερόμενα μέρη περιμένουν σίγουρα να δουν περισσότερες και ουσιαστικές  λεπτομέρειες και στοιχεία σχετικά με το πώς οι επιχειρήσεις σχεδιάζουν να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους για την επίτευξη των στόχων τους για βιώσιμη ανάπτυξη. Σε αυτούς τους στόχους συχνά συμπεριλαμβάνεται και ο στόχος για το περιβάλλον και το κλίμα για “net-zero”, δηλαδή, μηδενικές εκπομπές άνθρακα, ένας στόχος που μεταξύ άλλωνσυνεπάγεται την υιοθέτηση περιβαλλοντικά φιλικών πρακτικών. Ας μην ξεχνάμε επίσης τον ευρύτερο κοινωνικό ρόλο των επιχειρήσεων, που είναι πλέον απαραίτητη συνθήκη στη ζωή και τις προσδοκίες των ενδιαφερομένων stakeholders και φαίνεται από την καθημερινή δράση επιχειρήσεων και οργανισμών κάθε είδους.

Παρά όμως το γεγονός ότι η πρακτική παρακολούθησης και δημοσιοποίησης δεικτών ESGυπόσχεται τη διαφάνεια και αποδεικνύει τις περισσότερες φορές την προσπάθεια επιχειρήσεων και οργανισμών για αντιμετώπιση των καίριων ζητημάτων ESGκαι για βελτίωση των επιδόσεων τους σε αυτά, δεν είναι λίγες οι φορές που οι αναφορές σε ESGαποτελούν προϊόν μάρκετινγκ ενώ οι δημοσιοποιήσεις τους στους ετήσιους απολογισμούς δεν συνάδουν με μετρικά στοιχεία.

Ιδίως όσον αφορά τα ζητήματα Περιβάλλοντος (Ε), παρουσιάζεται το φαινόμενο του “Greenwashing”. Στα ελληνικά μεταφράζεται ως “Πράσινο Ξέπλυμα” και αναφέρεται στην πρακτική των εταιρειών/οργανισμών να παρουσιάζουν με έξυπνες τεχνικές μάρκετινγκ τις δραστηριότητες και τα προϊόντα τους ως πιο οικολογικά και πιο φιλικά προς το περιβάλλον ή το κλίμα. Εστιάζουν για παράδειγμα στην πιο φυσική προέλευση των υλικών τους, στο ότι μπορεί να είναι πιο υγιεινά σε σχέση με αντίστοιχα της κατηγορίας τους, στο ότι δεν χρησιμοποιούν χημικές ουσίες, στο ότι κάνουν ανακύκλωση ή στο ότι οι συσκευασίες τους είναι ανακυκλώσιμες, και πολλά άλλα.

Στην πράξη, οι δηλώσεις αυτές δεν αποτελούν μετρικά στοιχεία της επίδοσης τους στα ζητήματα περιβάλλοντος, ούτε συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης! Με άλλα λόγια, μπορεί μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός να δηλώνει “πράσινος” αλλά, όταν δεν υπάρχουν μετρικά στοιχεία να υποστηρίξουν τα λεγόμενα, εξακολουθεί να υπάρχει το ενδεχόμενο οι δραστηριότητες και παραγωγικές διαδικασίες τους να ρυπαίνουν το περιβάλλον και να βλάπτουν το κλίμα.

Το Greenwashingκάνει κατάχρηση μιας πολύ υποσχόμενης τάσης δημοσιοποίησης δεικτών απόδοσης για το περιβάλλον (στο πλαίσιο του ESG) ενώ ταυτόχρονα είναι παραπλανητικό διότι επιτρέπει στον εκάστοτε οργανισμό να παρουσιάζεται ως πιο “πράσινος” σε σχέση με την πραγματικότητα και να τοποθετείται αθέμιτα στον ανταγωνισμό.

Φαίνεται ότι, όταν ένας οργανισμός ξοδεύει περισσότερους πόρους στη διαφήμιση και επικοινωνία των “πράσινων” προϊόντων ή υπηρεσιών του αντί να τους διοχετεύει στην πραγματική υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών και τεχνολογιών, τότε μάλλον πρόκειται για Greenwashing.

Για να υποστηριχτεί το ESG, δεν αρκεί το μάρκετινγκ. Ειδικά για το περιβάλλον και το κλίμα, η συμμόρφωση ως προς την προστασία του περιβάλλοντος αποδεικνύεται με ποσοτικά δεδομένα και μετρήσεις που υποστηρίζουν τα σχέδια μετάβασης των εταιρειών και που ενσωματώνονται στα υφιστάμενα επενδυτικά μοντέλα.

Για παράδειγμα, κολοσσός στον κλάδο των ταχυφαγείων (fastfood) έχει κατηγορηθεί για Greenwashing επειδή διαφημίζει ότι ένα (!) υποκατάστημα του έχει μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα τη στιγμή κατά την οποία όλο του το μενού βασίζεται στο βοδινό κρέας και στα γαλακτοκομικά. Σημειώνεται εδώ ότι, το βοδινό κρέας στο σύνολό του (παγκόσμια παραγωγή, συμπεριλαμβανομένων και των γαλακτοκομικών) ευθύνεται για περίπου 8.5% των παγκόσμιων εκπομπών σε αέρια θερμοκηπίου[1]. Ταυτόχρονα αποτελεί το 65% των εκπομπών που προέρχονται από την κτηνοτροφία. Επομένως, κοιτώντας την αλυσίδα εφοδιασμού αυτής της επιχείρησης και τις εκπομπές Scope 3 (σε όρους ESG) μάλλον δύσκολα γίνεται πιστευτός ο ισχυρισμός ότι υπάρχει μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, έστω και για ένα υποκατάστημα.

Βέβαια, πέραν της εκμετάλλευσης της τάσης από ορισμένους, κάποιοι από τους λόγους που παρουσιάζεται το Greenwashing είναι η συνεχώς αυξανόμενη περιβαλλοντική συνείδηση του καταναλωτικού κοινού, η συχνά ασφυκτική πίεση από διεθνείς οργανισμούς, κυβερνήσεις και λοιπούς φορείς (π.χ. τράπεζες, ασφαλιστικές κλπ.) και η συνεχής ρευστότητα των προτύπων αναφοράς για δημοσιοποίηση στοιχείων ESGκαιγια στροφή σε πιο περιβαλλοντικά φιλικές πρακτικές. Αυτά “μπερδεύουν” τα ζητήματα, και αφενός δημιουργούν ασάφεια στο διαχωρισμό μεταξύ εταιρικής επικοινωνίας/μάρκετινγκ και πραγματικών επιδόσεων, αφετέρου ωθούν τις επιχειρήσεις στο να προσπαθούν να καλύψουν μόνο με λόγια τα ζητούμενα σε σύντομο χρονικό διάστημα και υπό πίεση. Έτσι μοιραία εμφανίζονται περιπτώσεις οντοτήτων που ισχυρίζονται ότι έχουν πράσινες πρακτικές, ενώ στην πραγματικότητα δεν κάνουν τίποτε για το περιβάλλον ή την κλιματική αλλαγή.

Δυστυχώς όμως φαίνεται ότι, όσο αυξάνονται οι περιπτώσεις Greenwashing, τόσο αυξάνεται και ο σκεπτικισμός των καταναλωτών ως προς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σε συνάρτηση με το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.  Αυξάνεται επίσης η καχυποψία των ενδιαφερομένων Stakeholders(τραπεζών, επενδυτών, ρυθμιστών) προς τα αναφερόμενα στοιχεία. Κατά συνέπεια, ο σκεπτικισμός και η καχυποψία επηρεάζουν αρνητικά και προϊόντα, που πραγματικά έχουν μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, άρα κατ’ επέκτασίν και τις επιχειρήσεις που τα παράγουν, οι οποίες όντως εφαρμόζουν φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές. Επίσης, επιβάλλουν τον ανεξάρτητο έλεγχο των στοιχείων ESGαπό ελεγκτές, οι οποίοι με την υπογραφή τους θα πρέπει να βεβαιώνουν ότι αυτά τα στοιχεία είναι ορθά και προκύπτουν από πραγματικές επιδόσεις σε όλο το φάσμα της παραγωγικής και εφοδιαστικής αλυσίδας. Τέλος, διαιωνίζουν τη δυσπιστία του ευρέος καταναλωτικού κοινού στις δράσεις και στις υποσχέσεις που αναλαμβάνουν διεθνείς οργανώσεις, δημόσιες αρχές και πρόσωπα για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών και κλιματικών προβλημάτων. Και έτσι απομακρυνόμαστε ακόμα περισσότερο από το στόχο της προστασίας του περιβάλλοντος και της κλιματικής ουδετερότητας.

[1] Gerber, P.J., Steinfeld, H., Henderson, B., Mottet, A., Opio, C., Dijkman, J., Falcucci, A. &Tempio, G. 2013. Tackling climate change through livestock – A global assessment of emissions and mitigation opportunities. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), Rome.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!