THEPOWERGAME
Ζούμε στη χώρα στην οποία ακόμα για κάποιους η επιχειρηματικότητα είναι ένας όρος «ποινικοποιημένος». Συγκεκριμένοι πολιτικοί χώροι δεν μπορούν να ξεπεράσουν τις ιδεοληψίες τους και προσπαθούν να τις επιβάλλουν στην κοινωνία. Από την άλλη, βέβαια, είναι γεγονός ότι στο παρελθόν, στο όνομα μίας στρεβλής λογικής «ανάπτυξης», δεν έλειψαν οι παθογένειες, γενικότερα αλλά και στον τομέα των έργων υποδομής.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, δουλεύει συστηματικά για να δημιουργεί το περιβάλλον και τις συνθήκες ώστε η υγιής επιχειρηματικότητα να αποδίδει καρπούς προς όφελος της κοινωνίας. Στην παράταξή μας, γνωρίζουμε ότι όταν διασφαλίζεται ο ανταγωνισμός και εφαρμόζονται κανόνες δίκαιοι, ξεκάθαροι και κοινοί για όλους, η επιχειρηματικότητα αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας, δημιουργεί θέσεις εργασίας και λειτουργεί υπέρ της πλειονότητας των πολιτών.
Ιδίως μάλιστα, σε μια αντικειμενικά κρίσιμη συγκυρία όπως αυτή που διανύουμε. Εν μέσω –ακόμα- της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης που προκάλεσε η πανδημία, αλλά και μετά από μια πολυετή οικονομική κρίση για τη χώρα μας. Αποτελεί διπλό κατόρθωμα, λοιπόν, ότι μέσα σε αυτή τη συγκυρία η ελληνική οικονομία πραγματοποιεί σπουδαία βήματα προόδου. Προχωράει ξανά με ασφάλεια στο δρόμο της ανάπτυξης και γίνεται ένας ασφαλής και ελκυστικός προορισμός για επενδυτικά κεφάλαια.
Σε αυτή την προσπάθεια, κεντρικό ρόλο διαδραματίζει και ο χώρος των υποδομών. Σήμερα, αλλά και στα επόμενα χρόνια. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουμε εκπονήσει και προχωράμε στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου πλάνου έργων συνολικού ύψους 13 δισ. Πρόκειται για έργα που ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες τοπικές και εθνικές ανάγκες, υπηρετούν την ανάπτυξη και, το κυριότερο, είναι ενταγμένα σε ένα ενιαίο σχέδιο.
Με δυο λόγια, τι προσπαθούμε να κάνουμε; Να επενδύσουμε στους τομείς στους οποίους η στρατηγική μας θέση μάς δημιουργεί σπουδαίες προοπτικές. Ώστε η Ελλάδα επιτέλους να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει.
Τέτοιοι τομείς είναι τα logistics. Οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα. Τα μετρημένα αλλά κρίσιμα μεγάλα οδικά έργα που απομένουν για να ολοκληρώσουν το οδικό μας δίκτυο. Και γενικότερα, έργα που υπηρετούν το νέο παραγωγικό μοντέλο, θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας.
Με τα έργα σε τόσο κεντρική θέση στο σχεδιασμό μας, αποτέλεσε πολιτική επιλογή και προτεραιότητά μας και ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου. Γι’ αυτό και αναθεωρήσαμε το νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις, δίνοντας λύση στη «μάστιγα» της υπερκοστολόγησης και ταυτόχρονα δημιουργώντας ένα ευέλικτο, «φιλικό στον χρήστη» και διαφανές θεσμικό πλαίσιο. Οι στόχοι μας με τον νέο νόμο 4782/21 είναι συγκεκριμένοι: έργα και διαγωνιστικές διαδικασίες με μεγαλύτερη ταχύτητα, διαφάνεια, ποιότητα και χαμηλότερο κόστος.
Έτσι λοιπόν με το νέο θεσμικό πλαίσιο :
- Επιταχύνονται και απλοποιούνται όλες οι διαδικασίες που έως σήμερα έχει διαπιστωθεί ότι καθυστερούσαν τη δημοπράτηση και την εκτέλεση των έργων.
- Ενισχύεται ο ρόλος των ιδιωτών στην παραγωγή των έργων σε όλα τα επίπεδα.
- Θεραπεύεται η παθογένεια των υψηλών εκπτώσεων.
- Εκσυγχρονίζονται και ψηφιοποιούνται διαδικασίες.
- Εισάγονται και ενισχύονται καινοτόμες πρακτικές.
Και συνεχίζουμε τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου παραγωγής έργων στη χώρα μας, με το νέο Σχέδιο Νόμου των Πρότυπων Προτάσεων. Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μια προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας που γίνεται πράξη και προωθεί τη καινοτομία και τη μεγαλύτερη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα, των επιχειρήσεων και της ίδιας της κοινωνίας των πολιτών στη σύλληψη και υλοποίηση των έργων στη χώρα.
Πρόκειται για ένα νέο μοντέλο σύλληψης και ωρίμανσης νέων έργων υποδομών, που θα υποβάλλονται από τον ίδιο τον Ιδιωτικό Τομέα -και φυσικά θα ελέγχονται από το έμπειρο στελεχιακό δυναμικό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Με την εφαρμογή του, επιτυγχάνεται η ωρίμανση έργων που η αγορά θεωρεί σημαντικά, ενώ παράλληλα δίνεται κίνητρο στον ιδιωτικό τομέα για την υποβολή πρότυπων τεχνικών λύσεων για την κατασκευή των έργων.
Βέβαια, τα θεσμικά πλαίσια δεν αρκούν. Γι’ αυτό και, ταυτόχρονα, δίνουμε έμφαση στα έργα ΣΔΙΤ. Μακριά από τις ιδεοληψίες που είχαν άλλοι στο παρελθόν, μέσα στο προσεχές διάστημα, θα βρίσκονται σε εξέλιξη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πάνω από 20 έργα ΣΔΙΤ με συνολικό προϋπολογισμό 5 δισ. ευρώ. Ενώνουμε δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα και σεβόμαστε κάθε ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου, αξιοποιώντας τη μόχλευση κεφαλαίων.
Νέο στρατηγικός σχεδιασμός, πλάνο 13 δισ., θεσμικές αλλαγές, πολιτικές πρωτοβουλίες, σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα: Γιατί δίνουμε τόσο μεγάλο βάρος στο χώρο των υποδομών; Διότι τα έργα υποδομών, όχι μόνο λύνουν προβλήματα της καθημερινότητας αλλά έχουν και μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Κι έτσι, δημιουργούν νέες δουλειές ακόμα και για αξιόλογους επιστήμονες που τα περασμένα χρόνια είχαν αναγκαστεί να φύγουν στο εξωτερικό. Ο κατασκευαστικός τομέας πρωταγωνιστεί στο brain gain επαναπατρίζοντας στελεχιακό δυναμικό που αποχώρησε από την χώρα μας τα τελευταία χρόνια της κρίσης. Ετσι, επιτυγχάνουμε όχι απλώς να ανακόψουμε αλλά να αναστρέψουμε το brain drain που τόσο μας είχε πληγώσει, και να δημιουργούμε μια νέα τάση στον τεχνικό κόσμο, το brain gain.
Ως κυβέρνηση, προσφέρουμε τα κίνητρα και το θεσμικό πλαίσιο, αλλά και ένα ενιαίο εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό για τις υποδομές, με συγκεκριμένη λογική και αναπτυξιακούς στόχους. Κάτι που έλειπε από την Ελλάδα.
Προσδοκούμε όμως ταυτόχρονα, ότι και ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας θα αξιοποιήσει το περιβάλλον αυτό, για να δημιουργήσει, να καινοτομήσει, να σχεδιάσει μακροπρόθεσμα, να συνδιαμορφώσει το μέλλον της χώρας. Η επιχειρηματικότητα, άλλωστε, ως έννοια είναι συνδεδεμένη με τις καινοτόμες ιδέες και τις αποδοτικές λύσεις.