Γ.Δ.
1423.56 +1,17%
ACAG
+1,72%
5.9
CENER
+1,02%
9.9
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
-0,02%
2.7195
OPTIMA
-0,50%
11.84
TITC
+0,87%
28.9
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+1,42%
1.426
ΑΒΕ
+2,49%
0.453
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+20,55%
0.88
ΑΛΜΥ
+0,19%
2.665
ΑΛΦΑ
+3,21%
1.61
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.46
ΑΡΑΙΓ
+2,31%
11.52
ΑΣΚΟ
+1,02%
2.98
ΑΣΤΑΚ
+0,90%
6.7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
+0,45%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
+7,92%
2.59
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+3,49%
5.93
ΒΙΟΚΑ
-1,21%
2.45
ΒΙΟΣΚ
+0,39%
1.295
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-4,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,22%
16.6
ΔΑΑ
+0,57%
7.76
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+1,25%
11.32
ΔΟΜΙΚ
-1,30%
3.81
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,52%
0.323
ΕΒΡΟΦ
+1,69%
1.505
ΕΕΕ
+1,59%
32
ΕΚΤΕΡ
+0,12%
4.205
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+2,68%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,01%
2.54
ΕΛΠΕ
+0,13%
7.85
ΕΛΣΤΡ
+2,84%
2.17
ΕΛΤΟΝ
-0,59%
1.686
ΕΛΧΑ
+0,54%
1.87
ΕΝΤΕΡ
-1,26%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,79%
1.27
ΕΤΕ
+1,07%
7.78
ΕΥΑΠΣ
+0,65%
3.1
ΕΥΔΑΠ
+0,18%
5.42
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.055
ΕΧΑΕ
-1,86%
4.755
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,87%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+0,40%
5.06
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.73
ΙΝΛΟΤ
+3,27%
1.2
ΙΝΤΕΚ
+0,54%
5.55
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,83%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+3,29%
1.255
ΙΝΤΚΑ
+2,94%
3.325
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-1,10%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,48%
1.57
ΚΟΡΔΕ
+0,63%
0.479
ΚΟΥΑΛ
-1,30%
1.214
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.28
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,78%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+1,79%
1.14
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.859
ΛΑΜΔΑ
+2,37%
6.9
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
+2,17%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
+2,14%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-3,35%
2.6
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,11%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
+0,28%
3.63
ΜΙΝ
-7,58%
0.61
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,26%
23
ΜΟΝΤΑ
+5,16%
3.26
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.725
ΜΟΥΖΚ
-2,17%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+1,42%
27.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
+1,35%
1.875
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,65%
36.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.262
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+1,95%
20.9
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
-0,81%
2.46
ΟΠΑΠ
+0,89%
14.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,89%
0.894
ΟΤΕ
+1,77%
13.8
ΟΤΟΕΛ
+0,70%
11.48
ΠΑΙΡ
+5,12%
1.13
ΠΑΠ
+1,22%
2.48
ΠΕΙΡ
+2,10%
3.592
ΠΕΤΡΟ
+2,45%
8.38
ΠΛΑΘ
+0,26%
3.825
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+1,25%
1.136
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,87%
6.85
ΠΡΟΦ
+2,43%
4.645
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
-2,68%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+0,32%
1.56
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
+3,18%
0.648
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,97%
19.7
ΤΖΚΑ
+7,19%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
+5,26%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,49%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-3,36%
0.23
ΦΡΛΚ
+0,78%
3.9
ΧΑΙΔΕ
-2,27%
0.645

Τριτοβάθμια εκπαίδευση και αγορά εργασίας: Ένα μεγάλο στοίχημα

Στάθης Ευσταθόπουλος
Καθηγητής Ιατρικής ΕΚΠΑ & Αντιπρόεδρος ΕΑΠ

Η σύνδεση των αποφοίτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας αποτελεί ακόμα και στις μέρες μας ζητούμενο, την ίδια ώρα που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες πρόκειται για την αυτονόητη πραγματικότητα! Μεγάλοι χαμένοι του χάσματος αυτού, είναι πρωτίστως οι ίδιοι οι απόφοιτοι και ακολούθως τα ίδια τα πανεπιστήμια, αλλά και η ελληνική οικονομία.

Μια σύντομη αναφορά στα πιθανά αίτια που παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση αυτής της κατάστασης επί δεκαετίες, θα μπορούσε ίσως να οδηγήσει στην καλύτερη κατανόηση του προβλήματος, αλλά και στην εύρεση των ενδεδειγμένων λύσεων.

Ζήτηση & προσφορά

Ο κανόνας της ζήτησης και της προσφοράς ειδικοτήτων, αποτελεί έναν από τους βασικούς κρίκους στη «σπασμένη αλυσίδα» μεταξύ αγοράς εργασίας και πανεπιστημίων.

Για παράδειγμα, όταν η αγορά εργασίας ζητά αποφοίτους πληροφορικής, την ίδια ώρα που από το ελληνικό πανεπιστήμιο αποφοιτούν μαζικά πτυχιούχοι γνωστικών πεδίων όπου τα ποσοστά ανεργίας είναι πολύ μεγάλα, τότε επηρεάζεται αρνητικά το ισοζύγιο ζήτησης – προσφοράς, καθώς και οι εταιρίες δε βρίσκουν αποφοίτους πληροφορικής και οι πτυχιούχοι δυσκολεύονται να αποκατασταθούν επαγγελματικά, αλλά και τα ποσοστά ανεργίας αυξάνονται.

Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο κανόνας ζήτησης-προσφοράς αποτελεί το μοναδικό οδηγό για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη σύγχρονων και ελκυστικών προγραμμάτων σπουδών.

Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός 

Ο σωστός προγραμματισμός και η σωστή ενημέρωση των μαθητών και αυριανών φοιτητών, σχετικά με τα προγράμματα σπουδών και τις απαιτήσεις της κάθε πανεπιστημιακής σχολής, την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά εργασίας, τις προβλέψεις για την επόμενη δεκαετία, τις ενδεχόμενες ανάγκες σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο, την αξιολόγηση των ιδιαίτερων ικανοτήτων του κάθε υποψηφίου φοιτητή, τη διαδικασία επιλογής πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής εκπαίδευσης, αποτελούν τα σημαντικότερα στοιχεία σε ένα δομημένο σχέδιο σύνδεσης πανεπιστημίου και αγοράς εργασίας.

Ποιότητα και εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών

Σε πολλές περιπτώσεις παρατηρείται ανακολουθία προγραμμάτων πανεπιστημιακών σχολών σε σχέση με τους αντίστοιχους κλάδους εργασίας.

Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο των «απαρχαιωμένων» προγραμμάτων σπουδών, καθώς δεν υπάρχει ένα ευρύτερο θεσμικό πλαίσιο που να εξασφαλίζει τη συνεχή ανανέωση και το διαρκή εκσυγχρονισμό τους, μέσω μιας τυποποιημένης διαδικασίας αξιολόγησης.

Έτσι, η όποια αναβάθμιση στα προγράμματα σπουδών, επαφίεται «στον πατριωτισμό των πανεπιστημιακών».

Τρόπος διδασκαλίας

Μέσα στην πανδημία ανακαλύψαμε νέους τρόπους επικοινωνίας και εξ αποστάσεως διδασκαλίας, με τα θετικά και τα αρνητικά τους.

Σίγουρα όμως, θα πρέπει να αναθεωρήσουμε το στερεότυπο των συνεχών εξεταστικών περιόδων και της πρόσκαιρης αποστήθισης που ξεκινά από το Δημοτικό και συνεχίζεται έως και το Πανεπιστήμιο.

Θα πρέπει να εξετάσουμε την ένταξη νέων μεθόδων εκπαίδευσης αξιοποιώντας σύγχρονες καλές πρακτικές που ακολουθούν μερικά από τα κορυφαία πανεπιστήμια στον κόσμο, με πληθώρα εργασιών, με πρακτική στην πραγματική αγορά εργασίας, με αξιολόγηση των ιδιαίτερων ικανοτήτων του κάθε φοιτητή κλπ.

Χαμένες ώρες μαθημάτων 

Σημαντικό παράγοντα βέβαια αποτελεί ακόμα μια ελληνική πρωτοτυπία, αυτή των συνεχών καταλήψεων και της κάθε είδους παραβατικότητας εντός των πανεπιστημίων, που κοστίζει σε όλους, αλλά κυρίως στους ίδιους τους φοιτητές! Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο της παρεμπόδισης των μαθημάτων στα αμφιθέατρα από κάθε μορφής «συλλογικότητες»!

Έλλειψη πόρων… ο μεγάλος μύθος;

Η διασφάλιση της αυτονομίας στην πράξη και η λειτουργία βάσει των αναγκών της κοινωνίας των αποφοίτων και της πραγματικής οικονομίας θα επιτρέψει την απελευθέρωση δυνάμεων που θα διαμορφώσουν στην κυριολεξία το ελληνικό πανεπιστήμιο.

Το πρώτο βήμα για την επίτευξη της πραγματικής αυτονομίας είναι η οριοθέτηση της οικονομικής αυτονομίας μέσω της θέσπισης κριτηρίων χρηματοδότησης, τα οποία θα καθορίζονται βάσει των υπηρεσιών που παρέχει το ελληνικό πανεπιστήμιο στην Πολιτεία.

Αυτό σε συνδυασμό με την ουσιαστική αξιολόγηση του ακαδημαϊκού έργου θα προσδώσει νέα δυναμική στο ελληνικό πανεπιστήμιο και θα επιτρέψει την αξιοποίηση του ιδιαίτερου ανθρώπινου κεφαλαίου που υπάρχει τόσο στο επίπεδο του διδακτικού προσωπικού όσο και στο επίπεδο των φοιτητών.

Συμπέρασμα 

Η πραγματική αυτονομία-αυτοτέλεια του ελληνικού πανεπιστημίου, η συστηματική αξιολόγηση και λογοδοσία και η καθιέρωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου που θα διασφαλίζει τα αυτονόητα (απρόσκοπτη λειτουργία πανεπιστημίων, όχι διαρκείς αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής κλπ), θα διαμορφώσουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε ο κάθε απόφοιτος να βρίσκει τη δική του θέση στην εγχώρια αγορά εργασίας αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του! Αυτά μπορεί και πρέπει να επιτευχθούν μέσα από έναν Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία, γιατί το θέμα της Παιδείας είναι εθνικής σημασίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!