THEPOWERGAME
Με αφορμή την πανδημία, που είχε ως συνέπεια το πάγωμα της αγοράς και κάθε επενδυτικού σχεδίου, και μετά το πέρας μιας δεκαετούς οικονομικής κρίσης, αποφάσισε το Δημόσιο να δώσει το παρόν και να στηρίξει την οικονομία ώστε να ορθοποδήσει, χωρίς μεγάλες απώλειες.
Με μία πολύπλευρη δέσμη μέτρων, οι ελληνικές επιχειρήσεις προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα και για την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα της πράσινης ανάπτυξης, του ψηφιακού μετασχηματισμού, της βιωσιμότητας.
Στο πλαίσιο αυτό, ιδιώτες αλλά κυρίως ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις, ενισχύθηκαν με ρευστότητα και βοηθήθηκαν με διάφορα μέτρα «προστατευτικού» χαρακτήρα για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από την πανδημία, όπως μεταξύ άλλων, οι αναστολές δανείων , τα γνωστά moratorium, τα οποία λειτούργησαν ως ασπίδα σε μία νέα εκτίναξη «κόκκινων» δανείων.
Εν προκειμένω, η αναστολή πληρωμών ήταν μία από τις εναλλακτικές που είχαν στη διάθεσή τους οι δανειολήπτες. Αντίστοιχης φιλοσοφίας ήταν και το μέτρο παγώματος της πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
Mιας άλλης λογικής, για την προστασία της απασχόλησης, ήταν και οι αναστολές στις συμβάσεις εργασίες που εξασφάλισαν τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων και αποζημίωση ειδικού σκοπού.
Παράλληλα, διοχετεύθηκε ρευστότητα και χορηγήθηκαν επιδοτήσεις μέσα από μια πληθώρα προγραμμάτων για κάθε κατηγορία δανειολήπτη. Τα προγράμματα της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, οι Γέφυρες Ι και ΙΙ, η επιστρεπτέα προκαταβολή, οι απευθείας πιστώσεις, τα πρόγραμμα επιδότησης παγίων κ.α
Και επειδή πίσω από τους αριθμούς είναι οι άνθρωποι, στη σκέψη αυτή, επιχειρούμε μια συνοπτική προσέγγιση όλου του φάσματος των μέτρων στήριξης, το δύσκολο διάστημα της πανδημίας. Έτσι, στο πλαίσιο αυτό:
— Πραγματοποιήθηκαν αναστολές καταβολής δόσεων ή χρεολυσίων, δανείων συνολικού ύψους 30 δισ. ευρώ που αφορούν 400.000 δανειολήπτες.
—- Μέσω ρυθμίσεων έχουν επίσης διευκολυνθεί δανειολήπτες για οφειλές ύψους 15 δισ. ευρώ (που αν ληφθούν υπόψιν και οι αναστολές, οι τράπεζες παρείχαν διευκολύνσεις για συνολικά δάνεια 45 δισ ευρώ).
— Πάγωσαν ως το τέλος του ‘21 οι φορολογικές υποχρεώσεις για τις πληγείσες επιχειρήσεις και τους εργαζομένους σε αναστολή, οι οποίοι θα μπορούν να τις εξοφλήσουν από τις αρχές του 2022 και μετά, σε 36 άτοκες ή 72 έντοκες (με χαμηλό επιτόκιο) δόσεις.
—Τα δύο προγράμματα Γέφυρα.
Ειδικότερα, το Γέφυρα Ι, που αποτέλεσε «ανάσα» για δεκάδες χιλιάδες δανειολήπτες στεγαστικών δανείων (υποβλήθηκαν 75.000 αιτήσεις ) ή το Γέφυρα ΙΙ που απευθυνόταν αμιγώς σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, αν και τελικά, για διάφορους λόγους, ικανοποίησε πολύ μικρότερο αριθμό από τον εν δυνάμει 100.000 επιχειρήσεων που ήταν ο αρχικός στόχος, καθώς υπεβλήθησαν μόλις 41.437 αιτήσεις
—-Οι τράπεζες έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο και στη διάθεση των κονδυλίων από αναπτυξιακά προγράμματα ( Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα -ΕΑΤ, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεως ΕΤΕπ κλπ) , προσφέροντας στην αγορά ρευστότητα. Κάτι που άλλωστε μετ’ επιτάσεως θα κάνουν το αμέσως προσεχές διάστημα, στηρίζοντας χρηματοδοτικά σχέδια επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
Συνολικά χρηματοδοτήθηκαν με 6,5 δισ ευρώ, 31.000 επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, μέσω διαφορετικών προγραμμάτων (ΤΕΠΙΧ, Εγγυοδοσίας). Παράλληλα, η απευθείας τραπεζική χρηματοδότηση έφτασε τα 15 δισ ευρώ
—Απευθείας πιστώσεις από την κυβέρνηση ύψους 7,3 δισ ευρώ σε 300.000 επιχειρήσεις, από πολύ μικρές ως μεσαίες μέσω της επιστρεπτέας ή μη προκαταβολής
— Τουλάχιστον 600.000 εργαζόμενοι διατήρησαν τις θέσεις εργασίας τους, έστω και για λίγους μήνες, λόγω της δέσμευσης των επιχειρήσεων που έλαβαν κρατική στήριξη να μην προχωρήσουν σε απολύσεις ( ρήτρα απασχόλησης )
–Για τις πάγιες δαπάνες των ζημιογόνων επιχειρήσεων το 2020 δημιουργήθηκε ειδικό πρόγραμμα, με τους 30.000 τελικούς δικαιούχους να λαμβάνουν συνολικά 500 εκατ. ευρώ. Στόχος της δράσης είναι να καλυφθεί τμήμα των σταθερών εξόδων του 2020 που δεν καλύφθηκε από τα κέρδη κάθε επιχείρησης και από τις ενισχύσεις που έλαβε από το κράτος.
Η ενίσχυση έχει τη μορφή πιστωτικού ορίου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εξόφληση φετινών ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων.