Γ.Δ.
1457.38 +0,59%
ACAG
+1,92%
5.83
BOCHGR
+1,11%
4.57
CENER
-0,54%
9.25
CNLCAP
+0,69%
7.25
DIMAND
+3,25%
8.26
NOVAL
+0,43%
2.31
OPTIMA
-1,41%
12.6
TITC
+0,38%
40.15
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,66%
1.53
ΑΒΕ
-1,83%
0.43
ΑΔΜΗΕ
+1,16%
2.62
ΑΚΡΙΤ
-0,71%
0.7
ΑΛΜΥ
-0,88%
4.52
ΑΛΦΑ
+0,25%
1.58
ΑΝΔΡΟ
-0,32%
6.3
ΑΡΑΙΓ
+0,20%
10.1
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.82
ΑΣΤΑΚ
+5,14%
7.36
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+1,21%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.2
ΒΙΟ
-0,19%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,06%
1.91
ΒΙΟΣΚ
+0,63%
1.61
ΒΙΟΤ
-6,98%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+0,92%
2.2
ΓΕΒΚΑ
+0,72%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,33%
18.48
ΔΑΑ
+0,33%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.52
ΔΕΗ
+0,25%
11.9
ΔΟΜΙΚ
-1,25%
2.765
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.306
ΕΒΡΟΦ
-0,58%
1.71
ΕΕΕ
+0,86%
32.9
ΕΚΤΕΡ
-2,20%
1.78
ΕΛΒΕ
-1,26%
4.72
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.22
ΕΛΛ
-0,34%
14.75
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+9,64%
2.16
ΕΛΠΕ
+3,83%
7.46
ΕΛΣΤΡ
+0,50%
2.03
ΕΛΤΟΝ
-0,76%
1.838
ΕΛΧΑ
+1,60%
1.9
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+1,26%
1.21
ΕΤΕ
+0,63%
7.64
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.28
ΕΥΔΑΠ
-0,51%
5.83
ΕΥΡΩΒ
+0,49%
2.235
ΕΧΑΕ
-0,44%
4.5
ΙΑΤΡ
-0,33%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-2,38%
0.328
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.98
ΙΝΚΑΤ
+0,20%
4.9
ΙΝΛΙΦ
-0,85%
4.66
ΙΝΛΟΤ
+2,94%
1.05
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
+2,82%
2.92
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.2
ΚΕΠΕΝ
-8,82%
1.86
ΚΛΜ
0,00%
1.465
ΚΟΡΔΕ
-2,35%
0.416
ΚΟΥΑΛ
+5,40%
1.25
ΚΟΥΕΣ
+1,88%
5.95
ΚΡΙ
+0,33%
15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
+0,40%
0.998
ΛΑΒΙ
+1,45%
0.771
ΛΑΜΔΑ
+0,42%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+1,32%
1.54
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-2,33%
2.1
ΜΕΡΚΟ
+5,26%
40
ΜΙΓ
-0,35%
2.83
ΜΙΝ
-0,40%
0.498
ΜΟΗ
+1,79%
20.52
ΜΟΝΤΑ
+2,98%
3.8
ΜΟΤΟ
-2,04%
2.635
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
+1,27%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.17
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.18
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.86
ΝΑΥΠ
-2,23%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+0,46%
22
ΟΛΠ
-0,49%
30.2
ΟΛΥΜΠ
-0,43%
2.33
ΟΠΑΠ
+1,03%
15.66
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,37%
0.815
ΟΤΕ
-0,14%
14.7
ΟΤΟΕΛ
+1,17%
10.38
ΠΑΙΡ
+0,60%
0.998
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,10%
3.85
ΠΕΡΦ
-0,74%
5.37
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.32
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.93
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14
ΠΡΔ
+5,19%
0.284
ΠΡΕΜΙΑ
+0,16%
1.276
ΠΡΟΝΤΕΑ
-2,94%
6.6
ΠΡΟΦ
+0,96%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-3,43%
1.69
ΣΑΡ
0,00%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.595
ΣΠΕΙΣ
+1,02%
5.96
ΣΠΙ
+5,95%
0.534
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,50%
19.89
ΤΖΚΑ
+0,33%
1.505
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.634
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-0,62%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+3,54%
0.234
ΦΡΛΚ
+1,20%
3.78
ΧΑΙΔΕ
+0,83%
0.605

Logistics: Τελευταία ευκαιρία να γίνει η Ελλάδα διαμετακομιστικός κόμβος

Η Ελλάδα έχει μια τελευταία ευκαιρία ώστε να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις και νομοθετικές παρεμβάσεις που θα της επιτρέψουν να παίξει ουσιαστικό ρόλο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ως κόμβος μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης. Αυτό ήταν το μήνυμα από το χθεσινό συνέδριο του Economist και της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (ΕΕΛ) και φαίνεται πως το έλαβαν τα κυβερνητικά στελέχη που συμμετείχαν.

Όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής η κυβέρνηση με αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) επιδιώκει να μετατρέψει την Ελλάδα σε κόμβο για την ευρύτερη Ανατολική Μεσόγειο.

Το σχέδιο, όπως είπε ο κ. Καραμανλής, έχει τρεις πυλώνες: Πρώτον, την αναβάθμιση των περιφερειακών λιμανιών (με αρχή από Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη και Καβάλα). Δεύτερον την προώθηση του μεγαλύτερου επενδυτικού προγράμματος για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Η αναβάθμιση της διασύνδεσης των λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο και – σε δεύτερο χρόνο – με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας θα ενισχύσει σημαντικά το ρόλο της χώρας μας είπε ο υπουργός Υποδομών. Τρίτον με την αναβάθμιση των τοπικών αεροδρομίων που παραμένουν στον έλεγχο του δημοσίου και των μικρότερων λιμανιών.

Τα έργα που ανακοινώνονται έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση

Ο κ. Καραμανλής παραδέχθηκε πως ένα από τα προβλήματα της χώρας είναι οι καθυστερήσεις και η αύξηση του κόστους ειδικά στα σιδηροδρομικά έργα. Εξήγησε, όμως, πως την τελευταία διετία «ανακοινώνουμε έργα που είναι βιώσιμα, εξυπηρετούν μια ευρύτερη στρατηγική και έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Είμαστε σε συνεργασία με Ε.Ε. πριν ανακοινώσουμε ένα σημαντικό έργο».

Η Επίτροπος Μεταφορών Adina Valean υπενθύμισε πως η επικράτηση των Ελλήνων εφοπλιστών έναντι των παγκόσμιων ανταγωνιστών κατά τις προηγούμενες δεκαετίες δείχνει πως μπορούν να υπάρξουν ανατροπές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τόνισε πως μετά την εμπειρία της πανδημίας στόχος της Ε.Ε. είναι η ενίσχυση της αντοχής της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και η ανάπτυξη του δικτύου στο τελευταίο μίλι (πριν την παράδοση στον καταναλωτή) με ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος.

«Χρειαζόμαστε δεδομένα (data) ώστε να μετρήσουμε την αποδοτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας» όπως η συνεργασία μεταξύ διαφόρων μέσων από τα λιμάνια μέχρι τα τρένα, κ.α. εξήγησε η κα Valean και πρόσθεσε πως από το 2024 θα τεθεί σε εφαρμογή και ο κοινοτικός κανονισμός για ανταλλαγή δεδομένων στον κλάδο. Οι υποδομές παίζουν κρίσιμο ρόλο, επίσης, και γι’ αυτό η Ε.Ε. αλλάζει τις οδηγίες για τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (ΤΕΝ). Οσο για την στροφή μακριά από τη βενζίνη και τα ορυκτά καύσιμα στις μεταφοράς η κοινοτική επίτροπος τόνισε πως η ηλεκτροκίνηση είναι μια τεχνολογία, αλλά ταυτόχρονα η Ε.Ε. δίνει βάρος και σε άλλες τεχνολογίες όπως το υδρογόνο. «Ψάχνουμε τις τεχνολογίες που θα αναπτύξει και θα υιοθετήσει η αγορά. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μία από αυτές και το βλέπουμε από τα σχέδια των εταιρειών που ανακοινώνονται» υποστήριξε.

Θαν. Ζηλιασκόπουλος: Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης

Στους τέσσερις στόχους της εθνικής στρατηγικής για τα logistics επικεντρώθηκε ο νέος πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Εφοδιαστικής Θανάσης Ζηλιασκόπουλος. Ο πρώτος στόχος είναι η ανάδειξη της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο, ο δεύτερος η βελτίωση των αποτελεσματικών των εθνικών logistics κάτι που θα έχει επίπτωση ακόμα και στο καλάθι της νοικοκυράς, όπως είπε. Ο τρίτος είναι η προώθηση της καινοτομίας και ο τέταρτος στόχος η αειφορία. «Κάθε στόχος σχετίζεται με συγκεκριμένες επενδύσεις» είπε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.

Εξήγησε πως στη χώρα μας οι εταιρείες 3PL (που παρέχουν υπηρεσίες logistics για τρίτους, δηλαδή για βιομηχανίες, εμπορικές επιχειρήσεις, κ.α.) διακινούν μόνο το 20% των συνολικών φορτίων της χώρας όταν το αντίστοιχο ποσοστό ακόμα και σε γειτονικές χώρες φτάνει το 60% και στην Γερμανία το 95%. Αυτό δείχνει την υστέρηση του κλάδου αλλά και τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Επιπλέον στη χώρα μας δεν έχουμε εμπορευματικά κέντρα και δεν έχουμε αποτελεσματικές εμπορευματικές μεταφορές. Γι’ αυτό προωθούνται επενδύσεις σε εμπορευματικά κέντρα (Θριάσιο, πρώην στρατόπεδο Γκόνου στην Θεσσαλονίκη ενώ εξετάζεται και το παλαιό εργοστάσιο ΕΒΖ στη Λάρισα που θα μπορούσε να είναι εξειδικευμένο σε αγροτικά Logistics).

Επιπλέον, οι επιχειρήσεις του κλάδου logistics είναι μικρές και δεν έχουν κρίσιμη μάζα και εξωστρέφεια. Ο κ. Ζηλιασκόπουλος είπε πως οι ελληνικές εταιρείες δε μπορούν να υποστηρίξουν το διερχόμενο φορτίο προς π.χ. Τσεχία, Ουγγαρία, Αυστρία και να αξιοποιήσουν έτσι την ισχυρή ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά. «Το διερχόμενο φορτίο είναι μια δραστηριότητα που έχει πολύ ψηλό ταβάνι, όταν βλέπουμε τα φορτία που ήδη έρχονται στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και στη Θεσσαλονίκη και σταδιακά στα αλλά λιμάνια. Μόνο 60.000 κοντέινερ που πάνε με τρένο και άλλα 120.000 με φορτηγά. Εδώ χρειάζονται επενδύσεις σε σιδηροδρομικές εταιρείες, σε ολοκληρωμένες υπηρεσίες για να εξυπηρετήσουν αυτό το φορτίο. Να αγοραστούν τρένα, να συντηρηθούν τρένα και να δημιουργηθούν πρόσθετα εμπορευματικά κέντρα. Ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να εκμεταλλευτεί την υστέρηση και να χτίσει πάνω σε αυτό» είπε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.

Ανέφερε, μάλιστα, την πρόταση για τακτοποίηση των άναρχων περιοχών, των άτυπων περιοχών Logistics, όπως τα πρακτορεία στον Ελαιώνα. Το Εθνικό Συμβούλιο έχει προτείνει τη δημιουργία οργανωμένης εγκατάστασης των πρακτορείων που θα έχει τεράστια οφέλη. Τέλος επισήμανε πως η χώρα μας θα μπορούσε να επωφεληθεί και από υπηρεσίες συναρμολόγησης εμπορευμάτων και άλλες λύσεις προστιθέμενης αξίας.

Ο γενικός γραμματέας ΣΔΙΤ και ιδιωτικών επενδύσεων Ορέστης Καβαλάκης είπε, μεταξύ άλλων, πως προωθείται αλλαγή του τελευταίου νόμου για την εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και θεσμικές παρεμβάσεις για θέματα όπως το χωροταξικό ενώ ο νέος αναπτυξιακός νόμος δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Βασίλειoς Ζεϊμπέκης, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics

«Ο τομέας της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελεί νευραλγικό πεδίο της οικονομίας και τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει σημαντική ανάκαμψη καθώς η πανδημία ήταν επιταχυντής εξελίξεων» είπε ο πρόεδρος της ΕΕΛ Βασίλης Ζεϊμπέκης. «Για την Ελλάδα είναι η τελευταία ευκαιρία ώστε να διαδραματίσει πρωτέυοντα ρόλο στην ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα. Εχει γεωγραφικό πλεονέκτημα αλλά αυτό δεν αποτελεί ικανή συνθήκη για να μετατραπεί σε διαμετακομιστικό κέντρο. Χρειάζονται δράσεις σε επίπεδο νομοθεσίας, όσο και σε επίπεδο υποδομών κυρίως στο τρένο και στη συνδυασμένη μεταφορά. Κρίσιμο σημείο η ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας».

Κατά τον κ. Ζεϊμπέκη, η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 42,7% στα 10,7 δισ. ευρώ το 2020 έχει οδηγήσει σε μεγάλη κινητοποίηση κεφαλαίων. Με βάση στοιχεία της αγοράς την επόμενη διετία έχουν δρομολογηθεί σημαντικές επενδύσεις για νέες υποδομές logistics και άλλες επενδύσεις στο Θριάσιο. Το μεγάλο στοίχημα για το τελευταίο μίλι το οποίο έχει ήδη δημιουργήσει ζήτηση για αποθήκες εντός του αστικού ιστού και ήδη αναπτύσσονται από μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Οι καταναλωτές ζητούν πλέον ένα πολυκαναλικό μοντέλο διανομής αγαθών για παραδόσεις υψηλής ταχύτητας.

Τέλος, ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας είπε πως «αν λάβει κανείς υπόψη τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της χώρας υπάρχουν πολλές δυνατότητες ανάκαμψης» αλλά πρόσθεσε πως υστερούμε σε επενδύσεις και στα logistics, όπως και σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Πρόκειται για επενδύσεις που, όπως εξήγησε, δεν είναι ευκαιριακές, είναι μακροπρόθεσμες και πέραν της θητείας μιας κυβέρνησης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!