THEPOWERGAME
Θα επιστρέψουμε στις συνήθειες της προ πανδημίας εποχής ή μήπως η αμεσότητα του Διαδικτύου και το ηλεκτρονικό εμπόριο θα επιμείνει σε βάθος χρόνου; Οι καταναλωτές θα καθιερώσουν τις online αναζητήσεις και αγορές του ή θα κάνουν ξανά μεγάλους περιπάτους στους εμπορικούς δρόμους των πόλεων; Θα υπάρξει, μήπως, ένας συνδυασμός και των δυο τάσεων;
Η CBRE, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον τομέα των εμπορικών ακινήτων με περσινά έσοδα 23,8 δισ. δολαρίων, εκτιμά πως θα χρειαστούν στην Ευρώπη ακόμα 27,8 εκατ. τετραγωνικά μέτρα ή 300 εκατ. τετρ. πόδια σε αποθηκευτικούς χώρους (logistics) μέχρι το 2025. Σε παγκόσμια κλίμακα, οι ανάγκες πρόσθετων αποθηκευτικών χώρων προσδιορίζονται στα 138 εκατ. τ.μ., με τις πωλήσεις προϊόντων μέσω του Διαδικτύου να φθάνουν τα 3,9 τρισ. δολάρια. Είναι επακόλουθο να υπάρχει και αύξηση των ενοικίων για την εκμετάλλευση αποθηκευτικών χώρων, εκτιμούν αναλυτές της αγοράς.
Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Ακόμη και πριν την πανδημία υπήρξε στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο αν και τα παραδοσιακά καταστήματα εξακολουθούν να καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στις καταναλωτικές δαπάνες. Παρόλα αυτά οι αλλαγές στις τάσεις είναι θεματικές. Από το 2015 μέχρι το 2020, οι καταναλωτικές δαπάνες μέσω του Διαδικτύου έχουν υπερδιπλασιαστεί από το ένα τρισ δολάρια στα 2,4 τρισ. Παράλληλα, οι καταναλωτικές δαπάνες στα καταστήματα έχουν μειωθεί από τα 11,6 τρισ. δολάρια στα 11,1 τρισ. κατά τη διάρκεια αυτής της πενταετίας.
Η έλλειψη προϊόντων εν μέσω της πανδημίας επίσης επαναφέρει στην επιφάνεια την ανάγκη για αποθηκευτικούς χώρους. Προ πανδημίας, οι εμπορικές επιχειρήσεις διατηρούσαν χαμηλά αποθέματα και στηρίζονταν πλήρως στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Δεν υπήρχε λόγος για τη δέσμευση μεγάλων ποσοτήτων στο εμπόρευμα του καθενός διότι ήταν εύρυθμη η λειτουργία των οδών στο παγκόσμιο εμπόριο. Σήμερα, όμως, το σκηνικό έχει αλλάξει δραματικά καθώς διάφοροι κλάδοι της παγκόσμιας οικονομίας πάσχουν από μεγάλες ανεπάρκειες σε προϊόντα από είδη τεχνολογίας μέχρι ποδήλατα.
Στην κορυφή των καταναλωτικών δαπανών μέσω Διαδικτύου
Οι χώρες που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό σε καταναλωτικές δαπάνες μέσω του Διαδικτύου και με αυξητική τάση είναι η Νότια Κορέα, η Ινδονησία, η Κίνα, η Βρετανία, η Ολλανδία, οι ΗΠΑ, η Σιγκαπούρη, η Τσεχία, ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Γερμανία και η Πολωνία. Μόνον στη Βρετανία, η CBRE εκτιμά πως είναι απαραίτητο να διασφαλιστούν ακόμη 5,6 εκατ. τ.μ. ή 60 εκατ. τετραγωνικά πόδια. Ειδήμονες στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου επισημαίνουν πως τα προϊόντα που διατίθενται μέσω του Διαδικτύου απαιτούν τριπλάσιο αποθηκευτικό χώρο από τα καταστήματα. Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν τελικά το παγκόσμιο εμπόριο επιστρέψει στις προ πανδημίας νόρμες της ή εάν επιβεβαιωθούν προβλέψεις σαν αυτές τις CBRE.