Έρχονται μεγάλες επενδύσεις στα ακίνητα του Λαυρίου

Μπαράζ πεντάστερων έργων αναμένεται να υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια γύρω από το λιμάνι του Λαυρίου. Ποιοι επενδύουν

Λιμάνι Λαυρίου © ΤΑΙΠΕΔ

Σε ισχυρό πόλο έλξης για ιδιωτικές επενδύσεις μεταμορφώνεται το Λαύριο, καθώς η επικείμενη αξιοποίηση του λιμανιού του -του τρίτου μεγαλύτερου στη χώρα- δημιουργεί νέες προοπτικές ανάπτυξης. Ειδικότερα, σύντομα οι εκτεταμένες εκτάσεις γύρω από τον λιμένα, που απέκτησαν τις απαραίτητες χρήσεις γης μετά την ολοκλήρωση του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ύστερα από δύο δεκαετίες, αναμένεται να φιλοξενήσουν πολυτελή επενδυτικά εγχειρήματα. Στόχος εξάλλου των ιδιωτών επενδυτών είναι να καταστήσουν το Λαύριο κέντρο οικονομικών και επιχειρηματικών εξελίξεων.

Η διπλή ανάπλαση της Dimand

Τον δρόμο για την αξιοποίηση των ακινήτων-φιλέτων του λιμανιού άνοιξε η Dimand, η οποία σε συνεργασία με την εταιρεία της Strix Holdings (θυγατρική της Πειραιώς) προχωρεί την ανάπλαση του ιστορικού εργοστασίου Καρέλλα, γνωστού και ως Κλωστοϋφαντουργία Αιγαίον. Η εταιρεία του Δημήτρη Ανδριόπουλου έχει ήδη εξασφαλίσει την άδεια κατεδάφισης του βιομηχανικού συγκροτήματος, το οποίο εκτείνεται σε συνολική επιφάνεια 125 στρεμμάτων.

Πρόκειται για μια επένδυση ύψους σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, η οποία αφορά την ανάπτυξη ενός πεντάστερου σύνθετου project. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται η κατασκευή 420 πολυτελών διαμερισμάτων, τα οποία θα λειτουργούν ως Airbnb, με τη μέση τιμή πώλησης να φτάνει περίπου τα 7.500 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Επιπλέον, θα ανεγερθούν 50 υπερπολυτελείς βίλες, οι οποίες διατίθενται σε τιμές αντίστοιχες με εκείνες της αθηναϊκής Ριβιέρας.

Άτομα με γνώση της επένδυσης αναφέρουν, μάλιστα, πως το ήμισυ των οικιστικών μονάδων έχει ήδη προπωληθεί, κυρίως σε αγοραστές από τη Βόρεια Ευρώπη, με ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον από τη Σουηδία, τη Νορβηγία και τη Δανία. Παράλληλα, στο έργο περιλαμβάνεται η κατασκευή δύο επιπλέον κτιρίων εμπορικής χρήσης, τα οποία αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής. Η ιδιοκτησία της έκτασης κατανέμεται κατά 70% στην Τράπεζα Πειραιώς και κατά 30% στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Τη θέση του σε μία ακόμη επένδυση υψηλών προδιαγραφών πρόκειται να δώσει και το δεύτερο ιστορικό εργοστάσιο της περιοχής, το οποίο ιδρύθηκε το 1939 από τους αδελφούς Αμπάζογλου και Δέδε, με την ονομασία Κλωστήρια Λαυρίου.

Η Dimand έχει αναλάβει επίσης τη ριζική ανάπλαση της έκτασης των 8 στρεμμάτων και έχει ήδη προχωρήσει στην έκδοση άδειας κατεδάφισης. Στη θέση του παλαιού εργοστασίου, το οποίο ανήκει στον εφοπλιστή Πάρι Δράγνη, σχεδιάζεται η ανάπτυξη ενός έργου μεικτής χρήσης. Το νέο συγκρότημα θα περιλαμβάνει ένα μικρό mall 5.000 τ.μ., καθώς και πολυτελή διαμερίσματα συνολικής επιφάνειας 10.000 τ.μ., συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της περιοχής.

Τα σχέδια του Δήμου

Σε μια έκταση 5 στρεμμάτων, δίπλα στο εργοστάσιο Δέδε, που μέχρι πρόσφατα παρέμενε αδόμητη και χωρίς καθορισμένες χρήσεις, ανοίγει ο δρόμος για ένα ακόμη φιλόδοξο έργο μεικτής χρήσης. Ο Δήμος Λαυρίου προχώρησε στον χαρακτηρισμό της περιοχής ως ζώνης τουρισμού και αναψυχής, προσδίδοντας νέα αναπτυξιακή προοπτική στον χώρο.

Σύντομα η έκταση θα διατεθεί μέσω διαγωνισμού με παραχώρηση 50 ετών, προσελκύοντας ήδη έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Το σχέδιο προβλέπει την ανέγερση τετραώροφου κτιρίου με υπόγειο πάρκινγκ, το οποίο θα φιλοξενεί ποικίλες χρήσεις. Στους κάτω ορόφους, ενδιαφέρον για εμπορική εκμετάλλευση έχουν εκδηλώσει ο Όμιλος Σκλαβενίτη και ο Φουρλής, για τη δημιουργία σούπερ μάρκετ και ΙΚΕΑ, ενώ οι ανώτεροι όροφοι θα διαμορφωθούν σε γραφεία ναυτιλιακών εταιρειών και πολυτελή διαμερίσματα, δημιουργώντας έναν σύγχρονο, πολυλειτουργικό χώρο.

Παρ’ ότι η επίσημη προκήρυξη του διαγωνισμού δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες εναρμόνισης του ρυμοτομικού σχεδίου, ώστε το έργο να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις.

Μέσα στην επόμενη τριετία αναμένεται να ξεκινήσει η ανάπτυξη ενός σύγχρονου συνεδριακού κέντρου σε έκταση 80 στρεμμάτων που διατηρεί ο Δήμος Λαυρίου στο λιμάνι. Στο ακίνητο, το οποίο απέκτησε πρόσφατα χρήσεις γης για τουρισμό και αναψυχή, προβλέπεται η μακροχρόνια μίσθωσή του σε ιδιώτη επενδυτή μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας.

Παράλληλα, σε κοντινή απόσταση από το λιμάνι, ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο 5.000 τ.μ., που φιλοξενούσε παλαιότερα το Κέντρο Αλλοδαπών Λαυρίου, αναμένεται να αποκτήσει νέα χρήση. Το κτιριακό συγκρότημα, που λειτούργησε από το 1949 έως το 2011 ως το πρώτο επίσημο Κέντρο Υποδοχής Προσφύγων στην Ελλάδα, μεταβιβάστηκε τον Απρίλιο του 2003 από το Δημόσιο στον Δήμο Λαυρίου μέσω κυβερνητικής τροπολογίας.

Η δημοτική εταιρεία ακινήτων σχεδιάζει την αξιοποίηση των υφιστάμενων κτιρίων, τα οποία βρίσκονται σε καλή στατική κατάσταση. Έπειτα από εκτεταμένη ανακαίνιση, θα μετατραπούν σε ξενοδοχειακή μονάδα, ενισχύοντας περαιτέρω την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Σημαντική είναι η παρουσία και άλλων επενδυτών, όπως του ομίλου Φάις, που είναι ιδιοκτήτης βιομηχανικού οικοπέδου πρώην τσιμεντοβιομηχανίας κοντά στον λιμένα και εξετάζει επίσης την αξιοποίησή του.

Εκτός από τις επενδύσεις στη στεριά, το Λαύριο προσελκύει το ενδιαφέρον και στον τομέα του yachting, με την Olympic Marine να αποτελεί στρατηγικό σημείο δραστηριοποίησης του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου.

Από το 2020 ο επιχειρηματίας έχει επενδύσει σημαντικά σε υποδομές που επιτρέπουν στη μαρίνα να φιλοξενεί και να επισκευάζει μεγαλύτερα σκάφη, αξιοποιώντας τις αναβαθμισμένες λιμενικές και ναυπηγοεπισκευαστικές της εγκαταστάσεις.

Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός για το Λιμάνι

Επίκεντρο, ωστόσο, των μεγάλων επενδύσεων που έρχονται είναι το ιστορικό λιμάνι, το οποίο αποτελεί και κομβικό σημείο της Αττικής. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι εξελίξεις στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε. Σύμφωνα με πληροφορίες, τον Απρίλιο αναμένεται να ανακοινωθεί ο νικητής της διαδικασίας, καθώς θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών.

Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα (6 από τα 8 που αρχικά συμμετείχαν) είναι τα εξής: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine (Γ. Προκοπίου) – MSC Cruises, Jet Plan Shipping (μέλος της γνωστής ακτοπλοϊκής SE AJETS) – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries, ΙΝΤΕΡΚΑΤ. Μένει να φανεί τελικά πόσα και ποια σχήματα θα δώσουν δεσμευτικές προσφορές.

Συγκεκριμένα, προγραμματίζεται η επέκταση του λιμανιού προς τη θάλασσα με την κατασκευή νέων προβλήτων, η αύξηση του διαθέσιμου χώρου για ελλιμενισμό πλοίων και η ανάπτυξη σημαντικών τουριστικών χρήσεων και μαρίνας.

Η εταιρεία Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E. (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει μέχρι το έτος 2062). Στο Λιμάνι του Λαυρίου λειτουργεί επίσης μαρίνα γιοτ με εκτιμώμενη χωρητικότητα 160 θέσεων (σήμερα) και επιπλέον 195 θέσεις ελλιμενισμού (με μελλοντική επέκταση). Το λιμάνι θεωρείται λιμάνι «εθνικής σημασίας» και βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας.

DIMAND
-0.35%
8.49
ΕΛΣΤΡ
0.43%
2.31
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.93
ΟΛΠ
0.15%
33.70
CENER
0.97%
9.39
ΙΝΤΕΤ
-1.35%
1.10
ΕΕΕ
0.05%
41.24
ΟΛΥΜΠ
-2.00%
2.45
ΙΚΤΙΝ
-2.57%
0.36
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.05%
38.86
ΟΤΟΕΛ
0.00%
12.42
ΕΒΡΟΦ
1.88%
1.90
ΡΕΒΟΙΛ
-2.67%
1.64
ΜΟΝΤΑ
-0.80%
3.70
ΠΑΙΡ
-3.73%
0.93
ΚΟΥΕΣ
-0.64%
6.18
ΑΡΑΙΓ
-0.49%
12.12
ΜΙΝ
-10.83%
0.49
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.86
ΤΕΝΕΡΓ
-0.79%
20.00
ΑΣΤΑΚ
0.57%
7.08
ΙΝΛΙΦ
-1.24%
4.78
ΔΡΟΜΕ
-0.30%
0.33
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1.53%
1.29
ΠΕΙΡ
-0.79%
5.25
ΠΡΔ
-1.52%
0.26
ΦΡΛΚ
-0.12%
4.10
AKTR
-1.10%
5.39
ΛΑΜΔΑ
-1.18%
6.68
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.12%
1.62
ΚΑΡΕΛ
0.64%
314.00
ΙΝΤΚΑ
0.63%
3.18
ΚΤΗΛΑ
0.00%
2.04
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-2.61%
0.56
ΒΙΟΚΑ
-0.28%
1.81
ΟΛΘ
1.07%
28.30
ΚΟΥΑΛ
0.92%
1.31
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-0.32%
6.16
ΝΑΥΠ
1.72%
0.83
ΜΕΒΑ
0.49%
4.08
ΠΕΤΡΟ
-0.50%
7.96
ΚΕΚΡ
-2.75%
1.24
ΠΡΟΦ
1.36%
5.21
BOCHGR
2.01%
6.08
ΕΥΔΑΠ
0.00%
6.06
ΜΟΤΟ
-1.08%
2.75
ΦΡΙΓΟ
-0.87%
0.23
ΜΠΡΙΚ
-0.80%
2.48
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΔΟΜΙΚ
1.48%
2.75
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
1.36%
0.45
ΜΕΝΤΙ
-3.06%
2.22
ΜΕΡΚΟ
-1.60%
37.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
0.00%
3.36
ΕΥΑΠΣ
-2.55%
3.44
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.51%
0.79
ΟΤΕ
0.07%
14.96
ΔΕΗ
0.07%
13.80
ΕΛΙΝ
-0.93%
2.13
ΛΟΓΟΣ
-3.03%
1.60
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-0.48%
4.56
ΑΣΚΟ
0.60%
3.35
ΙΝΛΟΤ
0.00%
1.10
ΛΑΒΙ
-3.07%
0.85
ΕΣΥΜΒ
0.44%
1.14
ΛΑΜΨΑ
1.66%
36.80
ΑΤΡΑΣΤ
0.45%
8.84
ΑΝΔΡΟ
-1.50%
6.58
ΔΑΑ
1.47%
9.00
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
EVR
0.61%
1.66
ΚΡΙ
-0.63%
15.90
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.79%
5.13
ΠΛΑΘ
0.00%
4.17
ΙΛΥΔΑ
-2.28%
1.72
ΕΚΤΕΡ
-2.20%
2.00
ΒΙΟ
-0.65%
6.14
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.93
TITC
-1.08%
41.05
ΜΟΗ
-0.36%
21.88
ΣΙΔΜΑ
2.04%
1.50
ΛΕΒΠ
-4.46%
0.21
ΞΥΛΠ
8.89%
0.39
ΑΔΜΗΕ
-1.09%
2.72
ΒΙΟΣΚ
1.99%
1.54
ΙΑΤΡ
0.77%
1.98
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.35%
0.58
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
1.67%
6.10
ΕΧΑΕ
-0.74%
5.40
ΠΑΠ
-1.92%
2.55
ΟΠΑΠ
2.68%
17.60
ΑΒΑΞ
-1.12%
2.20
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3.31%
2.34
ΜΠΕΛΑ
-1.71%
26.50
ΣΑΡ
1.75%
12.80
ΔΑΙΟΣ
2.82%
3.64
ΕΛΠΕ
-0.91%
7.62
ΕΥΡΩΒ
0.00%
2.65
ΜΑΘΙΟ
3.03%
0.68
ΑΛΜΥ
-2.06%
4.75
NOVAL
0.81%
2.50
ΑΤΤ
0.96%
0.84
ΧΑΙΔΕ
2.11%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-1.69%
2.32
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
1.35%
2.26
ΒΙΟΤ
-3.36%
0.23
OPTIMA
-0.77%
15.44
ΓΕΒΚΑ
0.34%
1.46
ΦΛΕΞΟ
0.66%
7.65
ΑΤΕΚ
8.99%
1.03
ΠΡΕΜΙΑ
0.78%
1.29
ΣΠΕΙΣ
-2.38%
6.56
ΕΛΛ
0.00%
14.55
CNLCAP
-0.71%
7.00
ΑΚΡΙΤ
-0.65%
0.76
ΜΙΓ
-0.88%
2.81
ΑΛΦΑ
0.00%
2.30
ΤΖΚΑ
-0.35%
1.44
ΕΛΤΟΝ
-0.67%
1.79
ΣΕΝΤΡ
-0.87%
0.34
ΛΕΒΚ
0.00%
0.23
ΑΒΕ
-1.93%
0.41
ΞΥΛΚ
-1.50%
0.26
ΕΤΕ
0.67%
9.95
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
1.81%
19.10
ΠΛΑΚΡ
0.00%
15.00