Στο φουλ βρίσκονται οι μηχανές για τη ριζική ανάπλαση του ιστορικού συγκροτήματος που περιλαμβάνει τους κινηματογράφους «Αττικόν» και «Απόλλων» στη Σταδίου, την οποία έχει αναλάβει ο Γιάννης Περρωτής, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Atria, συνεργάτης της CBRE για την Ελλάδα. Αυτήν τη στιγμή στο «τραπέζι» βρίσκονται τρεις εκδοχές για την αξιοποίηση του ιστορικού κτιρίου, το οποίο πυρπολήθηκε το 2012 και φέρει εκτεταμένες ζημιές. Με πρώτη προτεραιότητα, ωστόσο, της εταιρείας να είναι η προσωρινή λειτουργία των δυο ιστορικών κινηματογράφων.
Στη συγκεκριμένη φάση, σύμφωνα με όσα δήλωσε στο powergame.gr o Γιάννης Περρωτής, ολοκληρώνονται οι εργασίες για την άρση της επικινδυνότητας του κτιρίου, με στόχο την αποκατάσταση της ασφάλειάς του. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν καθαιρέσεις στην όψη του κτιρίου, προκειμένου αυτό να μετατραπεί σε ένα ασφαλές ακίνητο, που θα επιτρέπει την ελεύθερη και ασφαλή κυκλοφορία των πεζών γύρω από το κτίριο, τόσο στην οδό Λάδα όσο και στην οδό Σταδίου. Η δημιουργία αυτών των πεζοδρομίων, που δεν υπήρχαν στο παρελθόν, αποτελεί σημαντική παρέμβαση για την ομαλή και ασφαλή πρόσβαση των πολιτών στην περιοχή.
Η εταιρεία ακόμη βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας για την έναρξη των μελετών, ενώ παράλληλα προχωρεί και στις απαραίτητες ενέργειες για την επίτευξη της προσωρινής λειτουργίας των κινηματογράφων. Σημειώνεται ότι αυτή η λειτουργία μπορεί να υλοποιηθεί εφόσον δημιουργηθούν οι κατάλληλες προσβάσεις απ’ όλες τις πλευρές του κτιρίου, μέσω των οδών Παρηγοπούλου, Παρνασσού και Χρήστου Λαδά. Η πλέον ευνοϊκή πρόσβαση φαίνεται να προκύπτει από τη γωνία Παρνασσού και Παπαρηγοπούλου, καθώς εκεί βρίσκεται ένα ακίνητο του ΕΦΚΑ, το οποίο αναμένεται να αξιοποιηθεί. Ωστόσο, η διαδικασία αυτή παρουσιάζει προκλήσεις. Παρά τις δυσκολίες, η εταιρεία θα καταβάλει προσπάθειες για να έρθει σε συνεννόηση με τον ΕΦΚΑ και να προχωρήσουν οι απαραίτητες διαδικασίες.
Η εταιρεία Core έχει αναλάβει τις εργασίες, που βρίσκονται σε εξέλιξη. Στο επόμενο στάδιο θα ακολουθήσει η αποτύπωση του παλαιού κτιρίου, ώστε να προχωρήσουν οι σχετικές μελέτες και να εκδοθούν οι απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις, πριν από την έναρξη της ανοικοδόμησης. Όπως υποστηρίζει ο κ. Περρωτής: «Το σενάριο που θα ακολουθηθεί από τα τρία που υπάρχουν στα πλάνα της εταιρείας θα εξαρτηθεί από τις επαφές που θα έχουμε με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, που δεν το ελέγχει, αλλά η πρόσοψη του κτιρίου είναι κηρυγμένη διατηρητέα, όπως και οι χρήσεις των δύο κινηματογράφων».
Το πρώτο σενάριο αφορά την ανακατασκευή πλήρως του κτιρίου, το οποίο θα λειτουργήσει ως κινηματογράφος με εμπορικά καταστήματα, κάτι που συνέβαινε και στο παρελθόν. Στο πλαίσιο της ανάπλασης, προβλέπεται το άνοιγμα των ακάλυπτων χώρων, ώστε να ενισχυθεί η «διαμπερότητα» του συγκροτήματος, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σύνδεσή του με τα γύρω κτίρια, με σκοπό την αναζωογόνηση της περιοχής. Το οικόπεδο όπου βρίσκεται το κτίριο είναι ήδη πλήρως δομημένο, γεγονός που καθιστά αναγκαία τη δημιουργία διόδων κυκλοφορίας. Για τον λόγο αυτόν σχεδιάζεται η διάνοιξη περασμάτων σε συνεργασία με τους γειτονικούς ιδιοκτήτες, ώστε να επιτραπεί η ροή των επισκεπτών μέσα από το οικοδομικό τετράγωνο.
Παράλληλα, το σχέδιο εξετάζει τη σύνδεση του κτιρίου με το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών, το οποίο βρίσκεται δίπλα στο οικόπεδο του ΕΦΚΑ. Στην περιοχή δεσπόζει και το ιστορικό κτίριο του «Παρνασσού», το οποίο φιλοξενεί στο ισόγειό του τον πολιτιστικό σύλλογο «Παρνασσός», καθώς και ένα καφέ με κήπο. Οι συζητήσεις, λοιπόν, επικεντρώνονται στις δυνατότητες σύνδεσης του κτιρίου με τους παρακείμενους χώρους, ώστε να δημιουργηθεί ένα ενιαίο πολιτιστικό και εμπορικό σύμπλεγμα. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί επίσης η γειτνίαση με τα κτίρια επί της οδού Χρήστου Λαδά, όπου βρίσκεται το πρώην συγκρότημα του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη (ΔΟΛ), το οποίο έχει ανακαινιστεί και πλέον στεγάζει τμήματα της ΔΕΗ. Στη γειτονική ιδιοκτησία εντοπίζεται και στοά, η οποία θα μπορούσε να ενταχθεί στο ευρύτερο σχέδιο σύνδεσης και ενοποίησης των χώρων.
Όπως τόνισε ο κ. Περρώτης, θα ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμο να δημιουργηθεί μια σύνδεση μεταξύ των πίσω όψεων των κτιρίων, επιτρέποντας έτσι την απρόσκοπτη διέλευση των πεζών μέσα από το εσωτερικό του συγκροτήματος. Με αυτόν τον τρόπο, οι επισκέπτες θα μπορούν να διασχίζουν το κτίριο και να κατευθύνονται σε σημεία ενδιαφέροντος, όπως ο ιστορικός χώρος του «Παρνασσού».
Για τον κ. Περρωτή, ωστόσο, το ιδανικό σενάριο αξιοποίησης είναι η μετατροπή του ακινήτου σε ξενοδοχείο με την προσθήκη επιπλέον τετραγωνικών μέτρων. Η πρόταση περιλαμβάνει την ελαφρά υπέρβαση του υφιστάμενου ύψους του κτιρίου, ωστόσο οι πρόσφατες αλλαγές στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ) καθιστούν μια τέτοια επέκταση ιδιαίτερα δύσκολη. Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχει σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο που να επιτρέπει τέτοιου είδους παρεμβάσεις, πέραν ορισμένων εξαιρέσεων, όπως τα κλιμακοστάσια, αφήνοντας ανοιχτό το ερώτημα για τη μελλοντική εξέλιξη του σχεδίου.
«Βρισκόμαστε σε ένα σημείο όπου η ζωή και η κινητικότητα είναι ζωτικής σημασίας. Το βασικό μου μέλημα είναι να αναβιώσω το ακίνητο, να μη δημιουργηθεί ένα ακόμη νεκρό κτίριο που θα παραμένει κλειστό τα βράδια», υπογράμμισε. Μια βασική πτυχή της εν λόγω πρότασης περιλαμβάνει επιπλέον τη δημιουργία ενός κοινού χώρου, ο οποίος θα συνδεθεί με τον υφιστάμενο κήπο του Μουσείου της Πόλης των Αθηνών. Παράλληλα, αν διαμορφωθούν διάδρομοι που θα επιτρέπουν τη διέλευση πεζών από τη Σταδίου, το συγκρότημα θα αποκτήσει ζωντάνια, καθώς η συνύπαρξη του κινηματογράφου και του ξενοδοχείου θα ενισχύσει την κυκλοφορία των επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Στο σενάριο της ξενοδοχειακής χρήσης, το κτίριο προτείνεται να φτάσει τα 32 μέτρα ύψος, με δυνατότητα κατασκευής τεσσάρων επιπλέον ορόφων, που θα αποδώσουν περίπου 150 δωμάτια. Ωστόσο, δεδομένου ότι το έργο απαιτεί την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού και άλλων αρμόδιων Αρχών, εξετάζεται και ένα ενδιάμεσο σενάριο, που το ύψος του κτιρίου θα φτάνει τα 24 μέτρα, με όποιες παρεμβάσεις κριθούν εφικτές από τις ρυθμιστικές Αρχές.
Για την ιστορία, τα φώτα του ιστορικού κινηματογραφικού συγκροτήματος «Αττικόν» – «Απόλλων» έσβησαν βιαίως το 2012 από την πυρκαγιά που ξέσπασε έπειτα από ρίψεις Μολότοφ κατά τη διάρκεια διαδήλωσης, τη 12η Φεβρουαρίου, ημέρα που στη Βουλή ψηφιζόταν το δεύτερο μνημόνιο. Οι κινηματογράφοι παρέμειναν άθικτοι χάρη στη μεγάλη προσπάθεια της Πυροσβεστικής, αλλά και των διαχειριστών του κινηματογραφικού συγκροτήματος.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο που έβαζε φρένο στην προοπτική της αποκατάστασης και της επαναλειτουργίας των αιθουσών ήταν η κρίση που σοβούσε στο παρασκήνιο μεταξύ των δύο ιδρυμάτων, υπό τη σκέπη των οποίων βρίσκονται οι δύο κινηματογράφοι. Μια κρίση η οποία εξελίχθηκε σε μια δαιδαλώδη δικαστική διαμάχη. Πρόκειται για το Ίδρυμα Σταματίου Δεκόζη-Βούρου, στο οποίο ανήκουν οι δύο αίθουσες, και το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία. Το πρώτο ίδρυμα θα έπρεπε να αποδίδει μέρος των ετήσιων εσόδων από το σύνολο των περιουσιακών του στοιχείων στο δεύτερο, κάτι που δεν έκανε, με αποτέλεσμα να σωρεύσει χρέος προς το δεύτερο ίδρυμα ύψους 27 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό οδήγησε τους δύο φορείς σε μια ατέρμονη δικαστική διαμάχη. Λίγο πριν οι κινηματογράφοι βγουν στο σφυρί, καθώς υπήρχαν πια αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, η λύση δόθηκε με νομοθετική ρύθμιση, η οποία όριζε τη συγχώνευση των δύο ιδρυμάτων χωρίς τη δημιουργία νέου οργανισμού.