Έρχεται μπαράζ αλλαγών στο νομοθετικό πλαίσιο των logistics

Σύντομα έρχεται η επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου των logistics. Οι αλλαγές στα υποψήφια σχήματα για τη Φυλή και το Γκόνου

Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ και Πρόεδρος Εθνικού Συμβουλίου Εφοδιαστικής, Θανάσης Ζηλιασκόπουλος © ΤΑΙΠΕΔ

Έως τον Ιούνιο, η κυβέρνηση σκοπεύει να καταθέσει στη Βουλή το νέο νομοσχέδιο για τα logistics, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης. Στόχος είναι η διαμόρφωση ενός σύγχρονου ρυθμιστικού πλαισίου που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κλάδου, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις της εποχής. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, που θεσπίστηκε το 2014, θεωρείται πλέον ξεπερασμένο και ακατάλληλο για τις τρέχουσες συνθήκες. Παράλληλα, προχωρούν οι διαγωνισμοί για τα logistics centers στη Φυλή και στο Γκόνου, όπου παρατηρούνται σημαντικές εξελίξεις, με νέες προσθήκες και αποχωρήσεις εταιρειών, ενόψει της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών.

Σύμφωνα με όσα δηλώνει στο powergame.gr ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Εφοδιαστικής και πρόεδρος της Hellenic Train,  «από το 2014 έχουν σημειωθεί σημαντικές εξελίξεις, όπως η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και παγκόσμιες αλλαγές στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν επηρεάσει επίσης  σημαντικά τον τομέα». Συνεπώς, όπως επισημαίνει, απαιτείται η επικαιροποίησή του, ώστε να απλοποιηθεί το αδειοδοτικό πλαίσιο, ειδικά για μεγάλους οργανωμένους υποδοχείς, είτε εθνικής είτε τοπικής εμβέλειας. Επιπλέον, χρειάζεται να αναθεωρηθούν οι προδιαγραφές ύψους στις αποθήκες, δεδομένης της αυξανόμενης χρήσης ρομποτικών αποθηκών. Παράλληλα, είναι απαραίτητη η βελτίωση της συνδεσιμότητας με σιδηροδρομικούς, οδικούς και λιμενικούς κόμβους.

Ψηφιοποίηση εγγράφων και νησιωτικά logistics

Ένα σημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό των logistics αφορά την ψηφιοποίηση των εγγράφων.  Κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνεδρίασης της κυβερνητικής επιτροπής υπό τον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο, τέθηκαν οι βάσεις για μια συνολική αναδιάρθρωση του κλάδου. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών, εργάζεται πάνω σε μια ψηφιακή πλατφόρμα που θα επιτρέπει τη χρήση ψηφιακών ευρωπαϊκών εγγράφων και στην Ελλάδα. «Έτσι, ένα φορτηγό από την Πολωνία θα μπορεί να εισέρχεται στη χώρα με ένα ψηφιακό έγγραφο αναγνωρισμένο από τις ελληνικές αρχές» όπως διευκρινίζει ο κ. Ζηλιασκόπουλος.

Επιπλέον, στην κυβερνητική ατζέντα υπάρχει και το ζήτημα των νησιωτικών logistics, τα οποία παρουσιάζουν προβλήματα λόγω έλλειψης οργανωμένων υποδοχέων. Η Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξετάζει τη δημιουργία μικρών, πιο οργανωμένων κέντρων logistics στα νησιά. Παράλληλα, το Υπουργείο Ναυτιλίας εξετάζει την αναθεώρηση του μεταφορικού ισοδύναμου, προκειμένου να στηρίξει τις μεταφορές και τις εφοδιαστικές αλυσίδες στις νησιωτικές περιοχές.

Στο πλαίσιο της νομοθετικής ρύθμισης, όπως επισημαίνει ο κ. Ζηλιασκόπουλος, προβλέπεται ότι, μόλις ολοκληρωθεί ο οργανωμένος υποδοχέας στη Φυλή, θα πρέπει να μετακινηθούν όλες οι μεταφορικές εταιρείες από την περιοχή του Ελαιώνα.

Το Logistics Center στη Φυλή

Το έργο προχωρά βάσει του αρχικού σχεδιασμού και βρίσκεται στη Β1 φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, η οποία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Στη διαδικασία συμμετείχαν και τα πέντε επενδυτικά σχήματα που είχαν εκφράσει ενδιαφέρον. Ο διάλογος διεξήχθη μεταξύ των επενδυτών, του δημάρχου και των μεταφορέων, ενώ πρόσφατα ολοκληρώθηκε και η τελευταία φάση, η οποία περιλάμβανε επιτόπια επίσκεψη στον χώρο.

Οι επενδυτές κατέθεσαν  τα υπομνήματά τους, στα οποία  αποτυπώνονται τα προβλήματα και τα ερωτήματά τους. Στη συνέχεια, το Υπερταμείο, σε συνεργασία με τους συμβούλους, θα διαμορφώσει το τεύχος για τη διακήρυξη των δεσμευτικών προσφορών, καθώς και ένα σχέδιο σύμβασης παραχώρησης, οι οποίες υπολογίζεται να έχουν κατατεθεί το Πάσχα.  Εάν δεν υπάρξουν ενστάσεις, μέχρι το καλοκαίρι θα έχει αναδειχθεί ο προτιμητέος ανάδοχος.

Στους υποψήφιους διεκδικητές ωστόσο πλέον εντάσσεται και η AKTOR και συγκεκριμένα με το σχήμα της Goldair Cargo. Οι διοικήσεις των δύο ομίλων έχουν ήδη ενημερώσει το Υπερταμείο, προκειμένου να λάβουν μια μικρή παράταση, ώστε να ολοκληρώσουν τη διαδικασία δημιουργίας του νέου σχήματος διεκδίκησης. Αρχικά η Goldair Cargo είχε εκδηλώσει αυτόνομα ενδιαφέρον, αλλά πριν από λίγες ημέρες συμφώνησε, ώστε να ενταχθεί στο σχήμα και η θυγατρική παραχωρήσεων του ομίλου AKTOR.

Υπενθυμίζεται πως μέχρι τώρα οι υποψήφιοι επενδυτές ήταν τα εξής σχήματα: η ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ, η Goldair Cargo, η Ορφέας Βεϊνόγλου, η FINCOP INFRASTRUCTURE LTD και η κοινοπραξία ΕΙΔΗΣΕΟΦΩΝΙΚΗ -CALL CENTER ΕΛΛΑΣ -ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ- ΛΕΒΑΝΤΕ ΕΞΠΡΕΣΣ – PLANNING ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» – «Π.ΒΑΡΒΑΡΙΓΟΣ & ΣΙΑ ΟΕ».

Υποδομές και συνδεσιμότητα για τη Φυλή

Για να στεφθεί ωστόσο με επιτυχία το νέο logistics center στη Φυλή οι αρμόδιοι φορείς έχουν συμφωνήσει στις απαραίτητες υποδομές που πρέπει να υλοποιηθούν για να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα στην περιοχή. Συγκεκριμένα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να δημοπρατηθεί το τριπλό έργο σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου και των παρεμβάσεων στους ανισόπεδους κόμβους Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων, όπως ανακοίνωσε στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταïκούρας.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της προαίρεσης, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η οδική σύνδεση με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο του Επιχειρηματικού Πάρκου Φυλής, μήκους 2,3 χλμ. το οποίο περιλαμβάνει αναβάθμιση δύο κόμβων σύνδεσης με τον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) και με τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ. Την κατασκευή τμήματος από τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ έως την είσοδο του πάρκου της Φυλής, με χρηματοδότηση ύψους 4,8 εκατομμυρίων ευρώ έχει αναλάβει η Περιφέρεια.

Οι  εξελίξεις στο στρατόπεδο Γκόνου

Στην επόμενη φάση περνά σύντομα ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη logistics pak στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Οι τέσσερις υποψήφιοι που είχαν εκδηλώσει αρχικά ενδιαφέρον για την επένδυση δημιουργίας επιχειρηματικού πάρκου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, μειώνονται σε τρεις, καθώς η Noval Property του ομίλου Βιοχάλκο αποφάσισε να αποσυρθεί. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να μην καταθέσει τελικά δεσμευτική προσφορά το τρίτο σχήμα, στο οποίο συμμετέχουν η Trade Estates του ομίλου Φουρλή και η κατασκευαστική εταιρεία ΙΝΤΕΡΚΑΤ του Πανουργιά Παπαϊωάννου. Έτσι πιθανότητα οι βασικοί διεκδικητές θα είναι  ο όμιλος Goldair του Καλλίνικου Καλλίνικου και ο ΟΛΘ του Ιβάν Σαββίδη.

Η Β Φάση αποτελείται από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και την υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών. Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ.. Η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και τυχόν παράτασης που δύναται να δοθεί, θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Με την αξιοποίηση του ακινήτου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, η Βόρεια Ελλάδα θα αποκτήσει ένα σύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο που θα αναβαθμίσει τον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών, με ουσιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και την εθνική οικονομία.

Το ακίνητο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, που θα λειτουργήσει ως υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας. Καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, καθώς βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους. Η εγγύτητα του ακινήτου με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία οδό, το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης και την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και η γειτνίασή του με τα Βαλκάνια, προσδίδουν σημαντικά γεωστρατηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και τις προβλεπόμενες χρήσεις.

DIMAND
1.88%
8.66
ΕΛΣΤΡ
-1.28%
2.31
ΚΥΡΙΟ
1.74%
0.94
ΟΛΠ
2.63%
33.20
CENER
-0.75%
9.27
ΙΝΤΕΤ
-2.22%
1.10
ΕΕΕ
1.19%
40.70
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.50
ΙΚΤΙΝ
2.11%
0.34
ΣΠΥΡ
0.00%
0.15
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
0.63%
38.20
ΟΤΟΕΛ
1.36%
11.94
ΕΒΡΟΦ
3.24%
1.91
ΡΕΒΟΙΛ
1.81%
1.69
ΜΟΝΤΑ
1.65%
3.69
ΠΑΙΡ
1.06%
0.95
ΚΟΥΕΣ
0.00%
6.24
ΑΡΑΙΓ
3.43%
11.76
ΜΙΝ
-1.92%
0.51
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.85
ΤΕΝΕΡΓ
-0.70%
20.00
ΑΣΤΑΚ
3.99%
7.30
ΙΝΛΙΦ
1.26%
4.84
ΔΡΟΜΕ
4.04%
0.34
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.77%
1.31
ΠΕΙΡ
3.87%
5.18
ΠΡΔ
-2.78%
0.28
ΦΡΛΚ
1.25%
4.07
AKTR
1.86%
5.48
ΛΑΜΔΑ
1.38%
6.62
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.37%
1.62
ΚΑΡΕΛ
-0.62%
320.00
ΙΝΤΚΑ
0.65%
3.10
ΚΤΗΛΑ
2.97%
2.08
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-2.54%
0.58
ΒΙΟΚΑ
-0.59%
1.70
ΟΛΘ
0.72%
28.00
ΚΟΥΑΛ
-0.78%
1.27
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.02
ΙΝΤΕΚ
-0.48%
6.17
ΝΑΥΠ
-3.10%
0.75
ΜΕΒΑ
-0.25%
4.05
ΠΕΤΡΟ
0.00%
7.92
ΚΕΚΡ
-4.38%
1.20
ΠΡΟΦ
0.98%
5.16
BOCHGR
0.73%
5.54
ΕΥΔΑΠ
0.67%
5.98
ΜΟΤΟ
2.56%
2.81
ΦΡΙΓΟ
-6.90%
0.22
ΜΠΡΙΚ
0.42%
2.40
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
6.00
ΔΟΜΙΚ
-0.39%
2.56
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
0.47%
0.43
ΜΕΝΤΙ
-2.18%
2.24
ΜΕΡΚΟ
2.16%
37.80
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
1.21%
3.35
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.39
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0.25%
0.79
ΟΤΕ
1.71%
15.50
ΔΕΗ
1.42%
13.57
ΕΛΙΝ
0.47%
2.14
ΛΟΓΟΣ
-1.20%
1.65
ΜΠΤΚ
0.00%
0.61
AEM
-0.38%
4.67
ΑΣΚΟ
0.00%
3.22
ΙΝΛΟΤ
0.58%
1.04
ΛΑΒΙ
1.02%
0.79
ΕΣΥΜΒ
0.92%
1.10
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
-0.69%
8.66
ΑΝΔΡΟ
0.62%
6.54
ΔΑΑ
0.00%
8.81
ΒΟΣΥΣ
0.00%
2.36
EVR
1.88%
1.63
ΚΡΙ
3.55%
16.05
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
1.57%
5.16
ΠΛΑΘ
3.76%
4.00
ΙΛΥΔΑ
1.80%
1.70
ΕΚΤΕΡ
-2.40%
2.03
ΒΙΟ
1.23%
5.75
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
TITC
1.73%
41.20
ΜΟΗ
2.19%
22.38
ΣΙΔΜΑ
-4.00%
1.44
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
4.04%
2.71
ΒΙΟΣΚ
0.68%
1.47
ΙΑΤΡ
-1.79%
1.92
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.00%
0.59
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
0.33%
6.02
ΕΧΑΕ
2.29%
5.37
ΠΑΠ
0.00%
2.60
ΟΠΑΠ
1.04%
17.50
ΑΒΑΞ
0.24%
2.10
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
1.08%
2.34
ΜΠΕΛΑ
0.81%
27.32
ΣΑΡ
4.40%
13.30
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΕΛΠΕ
0.52%
7.80
ΕΥΡΩΒ
0.31%
2.63
ΜΑΘΙΟ
4.80%
0.70
ΑΛΜΥ
3.51%
4.42
NOVAL
0.20%
2.51
ΑΤΤ
0.82%
0.74
ΧΑΙΔΕ
3.62%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
0.86%
2.34
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
1.41%
2.16
ΒΙΟΤ
9.17%
0.24
OPTIMA
0.13%
14.96
ΓΕΒΚΑ
0.34%
1.46
ΦΛΕΞΟ
0.67%
7.50
ΑΤΕΚ
-8.00%
0.92
ΠΡΕΜΙΑ
1.26%
1.29
ΣΠΕΙΣ
1.80%
5.66
ΕΛΛ
0.00%
14.70
CNLCAP
0.71%
7.05
ΑΚΡΙΤ
6.76%
0.79
ΜΙΓ
0.89%
2.82
ΑΛΦΑ
0.81%
2.24
ΤΖΚΑ
1.45%
1.40
ΕΛΤΟΝ
0.11%
1.82
ΣΕΝΤΡ
0.00%
0.34
ΛΕΒΚ
-6.96%
0.21
ΑΒΕ
2.88%
0.43
ΞΥΛΚ
0.77%
0.26
ΕΤΕ
1.98%
10.29
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.11%
18.80
ΠΛΑΚΡ
-0.67%
14.90