«Επενδύουμε πάνω από 400 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη μέσα από το HUB 26, το ΦΙΞ, τη ΒΑΛΚΑΝ και τα ακίνητα του project ‘Skyline’. Έρχεται ακόμη ένα μεγάλο έργο σε γραφειακούς χώρους, στα Δυτικά της πόλης, ενώ μας ενδιαφέρει η ανάπλαση της ΔΕΘ, βλέπουμε το σχέδιο τα τελευταία τρία χρόνια. Πρέπει το Υπερταμείο όμως να καταλάβει ότι η Θεσσαλονίκη, δεν είναι Μανχάταν οπότε το σχέδιο χρηματοδότησης πρέπει να προσαρμοστεί στις δυνατότητες της αγοράς».
Τα παραπάνω τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της DIMAND, Δημήτρης Ανδριόπουλος, από το 8ο Prodexpo North και σε συζήτηση με τον Εκτελεστικό Διευθυντή και Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. του Growthfund, Παναγιώτη Σταμπουλίδη.
Παίρνοντας το λόγο ο κ. Σταμπουλίδης δήλωσε, ότι τον επόμενο μήνα το Growthfund, που έχει ωριμάσει το διαγωνισμό για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ – Helexpo, θα παρουσιάσει τη μελέτη βιωσιμότητας για το έργο της ΔΕΘ, που συνολικά εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 370 εκατ. ευρώ. Το Δημόσιο βάζει έως 120 εκατ. ευρώ και επιπλέον 28 εκατ. διαθέτει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για τη διαμόρφωση του ενιαίου πάρκου που δημιουργείται.
Η ΔΕΘ είναι η τρίτη μεγάλη υποδομή -μετά την ανάπτυξη του Λιμανιού και την επέκταση του Μετρό- που πρέπει να προωθηθεί «για να αφήσει η Θεσσαλονίκη την αγρανάπαυση και να πάει μπροστά», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ανδριόπουλος, προσθέτοντας: «Αν από τα 160 στρέμματα της ΔΕΘ, αφαιρέσουμε τα 55.000-56.000 τ.μ., που θα καταλάβουν οι εκθεσιακοί χώροι, αν αφαιρέσουμε και το μεγάλο ενιαίο πάρκο, μένουν 25.000 τ.μ. δόμησης που θα μπορεί να αξιοποιήσει ο ιδιώτης. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι Μανχάταν, για να διαθέσουν ιδιώτες 220 εκατ. για 25.000 τετραγωνικά μέτρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αξιοποίηση ΦΙΞ: Έναρξη κατασκευής εντός 2025
Ως το Μάιο, η DIMAND θα παρουσιάσει στη Θεσσαλονίκη, την αρχιτεκτονική μελέτη για την αξιοποίηση του άλλοτε βιομηχανικού συγκροτήματος του ΦΙΞ, η οποία έχει ανατεθεί στο διεθνούς φήμης Αρχιτεκτονικό Γραφείο Foster+Partners. Όπως είπε ο κ. Ανδριόπουλος, παράλληλα με την αρχιτεκτονική μελέτη, προχωρούν και οι υπόλοιπες μελέτες που αφορούν στο έργο (νέα δόμηση και αποκατάσταση των διατηρητέων) , ώστε ως το τέλος του 2025 να έχει εκδοθεί η οικοδομική άδεια το έργο (σ.σ. έχουν ήδη πάρει ΦΕΚ οι χρήσεις και οι όροι δόμησης)
Έχοντας την άδεια οικοδόμησης, η έναρξη των εργασιών κατασκευής τοποθετείται μεταξύ Σεπτεμβρίου -Δεκεμβρίου 2025, ενώ το έργο θα ολοκληρωθεί τέλος 2027 με αρχές 2028.
Στο ακίνητο του ΦΙΞ (έκτασης 24 στρεμμάτων), θα ανεγερθεί ξενοδοχείο, κατοικίες που θα διαφέρουν από το ύφος που έχει το οικιστικό απόθεμα της Δυτικής Θεσσαλονίκης, αρκετές χρήσεις που θα έχουν σχέση με τον πολιτισμό αλλά και την εστίαση ενώ η DIMAND θα δημιουργήσει μία πλατεία, μεταξύ Λιμανιού, διατηρητέων κτισμάτων και νέας δόμησης.
Λιμάνι, Μετρό, ΔΕΘ και πολλές κατοικίες
«Είμαστε στη Θεσσαλονίκη έξι χρόνια και θα είμαστε εδώ και στα επόμενα 16. Η Αθήνα έχει λιγότερες δυνατότητες ανάπτυξης από τη Θεσσαλονίκη, λόγω μεγέθους. Ξένοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το Λιμάνι, την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, την αξιοποίηση των χερσαίων χώρων. Κάποια στιγμή, θα αρχίσει η ανοικοδόμηση της Ουκρανίας και αυτή δεν θα περάσει μόνο από ένα διάδρομο, το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης πρέπει να έχει ρόλο», επισήμανε ο κ. Ανδριόπουλος σκιαγραφώντας τη γενικότερη εικόνα ανάπτυξης της πόλης.
«Σε αυτά τα χρόνια που είμαστε στη Θεσσαλονίκη, δεν μας πλησίασε ποτέ η πόλη, εμείς πλησιάσαμε την πόλη. Δεν καταλάβαιναν γιατί πάμε στη Δυτική Είσοδο, δεν πίστευαν ότι θα γίνει το ΦΙΞ. Αποδείξαμε ότι μπορούν να γίνουν, το κάναμε με το HUB 26, θα το κάνουμε με το ΦΙΞ, με το άλλοτε ακίνητο της ΒΑΛΚΑΝ και με τα ακίνητα του project Skyline που υπάρχουν στην πόλη.
«Το μεγαλύτερο ζήτημα δεν είναι οι σημειακές, μεμονωμένες επενδύσεις ιδιωτών. Το ζήτημα είναι προς τα πού πηγαίνει η πόλη, γιατί προς τα εκεί πηγαίνουμε και όλοι εμείς. Για να πάει μπροστά η χώρα, πρέπει να γίνει επίσπευση και συντονισμός των μεγάλων υποδομών. Η Θεσσαλονίκη, στο μέλλον θα κριθεί από το mobility. Αυτή τη στιγμή θα πρέπει να την απασχολεί το πόσο γρήγορα θα γίνουν οι επόμενες επεκτάσεις του Μετρό. Θα πάει το Μετρό στο αεροδρόμιο; Το επόμενο που πρέπει να την απασχολεί, είναι το Λιμάνι. Το Λιμάνι χρειάζεται μέγεθος, χρειάζεται όραμα, πρέπει να εφοδιάζει τα Βαλκάνια.
«Ο τρίτος σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης, είναι το τι, το πότε και το πώς θα συμβεί με τη ΔΕΘ. Τώρα αποφασίζουμε τι θα γίνουν, μετά τόσα χρόνια, τα 160 στρέμματα της ΔΕΘ και ευτυχώς που με το Υπερταμείο και τη μονάδα PPF, προωθείται το έργο. Η Πόλη πρέπει να ασχοληθεί με τη μεγάλη εικόνα της, οραματικά. Όχι στα «σου είπα, μου είπες», να δούμε επιτέλους τι θα γίνει.
Πού θα «πατήσουν» Γκόνου και ΒΑΛΚΑΝ
Καταλήγοντας ο κ. Ανδριόπουλος υπογράμμισε ότι για να γίνουν τα logistics centers σε Γκόνου και ΒΑΛΚΑΝ, χρειαζόμαστε το Λιμάνι. Το στρατόπεδο Γκόνου για να γίνει, για να αξιοποιηθεί το ΒΑΛΚΑΝ, χρειαζόμαστε ένα μεγάλο λιμάνι. «Αν δεν έχεις μεγάλο λιμάνι, τι να κάνεις τα logistics centers;»
Και αυτή η Θεσσαλονίκη, πέρα από τα παραπάνω τρία, χρειάζεται επίσης πολλές κατοικίες και πολλών ειδών, κατοικίες για τη μεσαία τάξη αλλά και πολυτελείς κατοικίες για τους ξένους που αγαπούν την πόλη.
Σταμπουλίδης: Βιώσιμο σχέδιο για την ανάπλαση της ΔΕΘ
Ο εκτελεστικός διευθυντής του Growthfund, ο άνθρωπος που έτρεξε τα προηγούμενα χρόνια τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF), Παναγιώτης Σταμπουλίδης, τόνισε ότι έχει ήδη συμβασιοποιηθεί η σχέση με τον project manager για το έργο της ΔΕΘ, επικαιροποιείται το μοντέλο χρηματοδότησης στη βάση της feasibility study, ώστε τον επόμενο μήνα να υπάρξει και το feed back από την αγορά.
«Έχουμε ήδη το Προεδρικό Διάταγμα για τη ΔΕΘ, προετοιμάζουμε τα τεύχη δημοπράτησης για το διαγωνισμό προκειμένου μέχρι τον Ιούνιο του 2025 να είμαστε σε θέση να αναζητήσουμε επενδυτή», πρόσθεσε ο κ. Σταμπουλίδης.
Τα σχέδια για Φυλής και Γκόνου
Για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου ο κ. Σταμπουλίδης είπε ότι τέσσερις υποψήφιοι επενδυτές έχουν συμμετάσχει στη Φάση Α’ του διαγωνισμού, έχουν ήδη αξιολογηθεί και στο επόμενο διάστημα προχωράει η Φάση Β’ του ανταγωνιστικού διαλόγου, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως το καλοκαίρι.
«Θέλουμε το έργο αυτό να συναντήσει το άλλο μεγάλο έργα που γίνεται στη Φυλή, στην Αττική. Προχωράμε στη δημιουργία δύο οργανωμένων υποδοχέων για logistics, στη χώρα. Αυτή τη φορά θα έχουμε οικονομική προσφορά για τη Φυλή», τόνισε ο κ. Σταμπουλίδης.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στο Γκόνου, ο κ. Σταμπουλίδης επισήμανε ότι στα «συν» της συγκεκριμένης έκτασης είναι η θέση του, η σύνδεση με το δίκτυο του σιδηροδρόμου. «Προσφέρουμε γη με πολύ λογικό αντάλλαγμα. Ο χρήστης ή οι χρήστες του Λιμανιού, θα μπορούν να είναι και χρήστες του Γκόνου και το αντίστροφο. Πιστεύουμε ότι το Γκόνου, πέραν των logistics, θα προσελκύσει και άλλες δραστηριότητες, αφού ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να διαθέσει χώρους και σε άλλες επιχειρήσεις».
Η Μονάδα PPF, επισήμανε ο κ. Σταμπουλίδης, έχει ωριμάσει έργα 8 δις. για την Ελληνική Δημοκρατία και μέχρι το καλοκαίρι του 2026 θα παραδώσει έργα 3,5 δις. Ευρώ, ενώ για τη Μακεδονία ωριμάζει έργα 700 εκατ. ευρώ.