THEPOWERGAME

Η τουριστική δυναμική της Αθήνας συνεχίζει να εξελίσσεται, προσελκύοντας το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2024 ο αριθμός των ξενοδοχείων στην Αττική ξεπέρασε τα 700, με 715 καταγεγραμμένες μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με το 2023. Παράλληλα, ο αριθμός των διαθέσιμων δωματίων αυξήθηκε κατά 3%, αντανακλώντας τη γενικότερη ανάπτυξη της ξενοδοχειακής αγοράς. Αυτά αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των αποτελεσμάτων των ετήσιων ερευνών ικανοποίησης επισκεπτών που πραγματοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, με την GBR Consulting και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η ενίσχυση των υψηλών κατηγοριών
Η ανάπτυξη της ξενοδοχειακής αγοράς στην Αθήνα συνοδεύεται από μια σαφή αναβάθμιση του προσφερόμενου προϊόντος. Ο αριθμός των ξενοδοχείων στις κατηγορίες 1 και 2 αστέρων εμφανίζει μείωση, ενώ τα 4 και 5 αστέρων αυξάνονται σημαντικά. Χαρακτηριστικά, το 43% των ξενοδοχείων και το 52% των δωματίων ανήκουν σε πεντάστερες μονάδες που διαχειρίζονται διεθνείς αλυσίδες, ενώ στις τετράστερες κατηγορίες τα ποσοστά ανέρχονται σε 12% και 25% αντίστοιχα.
Η κυριαρχία των διεθνών brands ξενοδοχείων στην Αθήνα
Η είσοδος διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Αθήνα είναι ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Από το 2017 11 νέες αλυσίδες έχουν εισέλθει στην αθηναϊκή αγορά, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 23, οι οποίες διαχειρίζονται συνολικά 40 διαφορετικά brands. Αυτή η τάση ενισχύει την πολυτέλεια και την αναγνωρισιμότητα της ξενοδοχειακής σκηνής της πόλης, γεγονός που λειτουργεί θετικά και για τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία, τα οποία καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Το κέντρο της Αθήνας συνεχίζει να αποτελεί τον βασικό πόλο έλξης για ξενοδοχειακές επενδύσεις. Αυτήν τη στιγμή λειτουργούν 307 ξενοδοχεία, που προσφέρουν συνολικά 18.700 δωμάτια. Στο εμπορικό τρίγωνο της πόλης λειτουργούν 45 ξενοδοχεία, ενώ ταυτόχρονα δραστηριοποιούνται περισσότερες από 65 μονάδες που προσφέρουν ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, σουίτες και καταλύματα έως 5 κλειδιά.
Η εξάπλωση των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Αθήνα συμπίπτει με την έντονη ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Το 2024 η δραστηριότητα στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκε κατά 16%. Παρ’ όλα αυτά, ο νέος νόμος που περιορίζει την έκδοση νέων αδειών βραχυχρόνιας μίσθωσης αποτελεί μια κρίσιμη παράμετρο, που ενδέχεται να αλλάξει το τοπίο της φιλοξενίας στην πρωτεύουσα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, σήμερα υπάρχουν περίπου 15.000 τέτοια καταλύματα στην Αττική, αριθμός που επηρεάζει άμεσα τον ξενοδοχειακό κλάδο.
Η αυξανόμενη ζήτηση για διαμονή στην Αθήνα αντικατοπτρίζεται και στις τιμές. Η μέση τιμή δωματίου αυξήθηκε κατά 10%, ενώ το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο αυξήθηκε κατά 12%. Σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές πρωτεύουσες, η Αθήνα καταγράφει υψηλή πληρότητα, με μόνο τη Βαρκελώνη να την ξεπερνά. Αντίθετα, η Ρώμη αυξάνει το προβάδισμά της λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης πολυτελών καταλυμάτων.
Η αλλαγή στο προφίλ των επισκεπτών
Η Αθήνα εξακολουθεί να προσελκύει μεγάλο αριθμό τουριστών που παραμένουν για λίγες ημέρες προτού αναχωρήσουν για άλλους προορισμούς, κυρίως τα νησιά. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των επισκεπτών που επιλέγουν να παραμείνουν περισσότερο στην πρωτεύουσα, ιδιαίτερα κατά τους off-season μήνες. Μια σημαντική αλλαγή αφορά τη συνειδητοποίηση της Αθηναϊκής Ριβιέρας ως τουριστικού προορισμού. Το 2017 μόλις το 45% των επισκεπτών γνώριζε για την ύπαρξή της, ενώ σήμερα 1 στους 2 τουρίστες την επισκέπτεται, προσφέροντας νέες ευκαιρίες ανάπτυξης.
Η σημασία των υποδομών και των συνεδριακών εγκαταστάσεων
Με τη ραγδαία άνοδο του τουρισμού στην Αθήνα, η ανάγκη για βελτίωση των υποδομών καθίσταται επιτακτική. Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, η ανάπτυξη πρέπει να γίνει με σχέδιο, ώστε να αποφευχθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν άλλοι κορεσμένοι τουριστικοί προορισμοί. Επιπλέον, ένα σημαντικό ζήτημα είναι η έλλειψη ενός μητροπολιτικού συνεδριακού κέντρου, το οποίο θα ενίσχυε περαιτέρω τον συνεδριακό τουρισμό της πρωτεύουσας.
Διαβάστε επίσης
Μπουμ στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις το 2024: Δεύτερη καλύτερη επίδοση 20ετίας με 5,98 δισ.
Πώς πρέπει να απαντήσει η Ευρώπη ενόσω Τραμπ και Πούτιν συντρίβουν τη μεταπολεμική τάξη πραγμάτων
Ρεύμα: Βαρίδι 2,42 δισ. οι ληξιπρόθεσμες οφειλές το 2023