THEPOWERGAME
Το πρόβλημα του πάρκινγκ στις πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας παραμένει άλυτο εδώ και δεκαετίες, καθώς οι διαθέσιμες θέσεις δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες των κατοίκων, κυρίως του κέντρου. Η έλλειψη αυτή έχει μετατρέψει την απόκτηση χώρων στάθμευσης σε μία από τις πιο κερδοφόρες επενδύσεις στον τομέα των ακινήτων, εξασφαλίζοντας υψηλές αποδόσεις στους ιδιοκτήτες. Την ίδια στιγμή, ολοένα και περισσότεροι επενδυτές αγοράζουν ολόκληρα κτίρια στάθμευσης, αξιοποιώντας τη σταθερή ζήτηση και τη διαρκή άνοδο της αξίας τους.
Αυτή η επενδυτική τάση αποτυπώνεται ξεκάθαρα στις τιμές πώλησης και ενοικίασης των θέσεων στάθμευσης, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμα και την αξία ενός διαμερίσματος στο κέντρο της Αθήνας. Στο παρελθόν, παρά το γεγονός, ότι έγιναν προσπάθειες κατά τη διάρκεια της περιόδου 2000-2007, για την εκπόνηση μελετών για τη δημιουργία νέων πάρκινγκ, η υλοποίησή τους δεν προχώρησε. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου του ΣΕΣ, Θανάση Τσιάνου, στην ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, η ανάγκη για σημαντικές χρηματοδοτήσεις και η συχνή αναφορά σε Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) καθιστούν την υλοποίηση αυτών των πρωτοβουλιών δύσκολη στην πράξη, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να παραμένει άλυτο.
Έτσι, σήμερα οι διαθέσιμες θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο της Αθήνας μπορεί να ενοικιάζονται ακόμη και για 700 ευρώ μηνιαίως, ενώ αν κάποιος επιθυμεί να αγοράσει σε περιοχές όπως το Κολωνάκι ή το Παγκράτι, θα πρέπει να καταβάλλει σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και πάνω από 100.000 ευρώ.
Ποια είναι τα ακριβότερα πωλητήρια
Η εν λόγω αγορά στην Αθήνα παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις, με τις τιμές να διαμορφώνονται ανάλογα με την τοποθεσία και το εμβαδόν. Οι πιο ακριβές θέσεις εντοπίζονται στο Κολωνάκι, στο Παγκράτι, στο Μαρούσι και στην Κηφισιά, όπου η έλλειψη διαθέσιμων χώρων για τον μεγάλο όγκο οχημάτων οδηγεί σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές.
Σύμφωνα με τις αγγελίες των γνωστών μεσιτικών sites, η ακριβότερη καταγραφή αφορά parking 100 τ.μ. στο Κολωνάκι, το οποίο πωλείται προς 350.000 ευρώ, τιμή που αντικατοπτρίζει τόσο την τοποθεσία όσο και τη σπανιότητα τέτοιων θέσεων στην περιοχή. Στην ίδια γειτονιά, εντοπίζεται θέση 12 τ.μ. με κόστος 200.000 ευρώ, ενώ μία μεγαλύτερη θέση 30 τ.μ. στην ίδια περιοχή διατίθεται για 110.000 ευρώ.
Στο Μαρούσι, η τιμή των θέσεων είναι σαφώς χαμηλότερη, με parking 47 τ.μ. να πωλείται έναντι 100.000 ευρώ. Αντίστοιχα, στο Παγκράτι, θέση 24 τ.μ. διατίθεται επίσης για 100.000 ευρώ. Τέλος, στην Κηφισιά, όπου οι ανάγκες στάθμευσης είναι διαφορετικές, θέση 30 τ.μ. στον Προφήτη Ηλία πωλείται προς 85.000 ευρώ, κατατάσσοντάς την στις οικονομικότερες επιλογές αυτής της κατηγορίας.
Οι υψηλότερες πωλήσεις τον τελευταίο χρόνο
Σύμφωνα μάλιστα με το Μητρώο Αξιών Μεταβίβασης Ακινήτων τον τελευταίο χρόνο έχουν πωληθεί στον Δήμο Αθηναίων θέσεις πάρκινγκ σε εξωφρενικά κόστη. Η ακριβότερη καταγραφή αφορά θέση στάθμευσης 16,61 τ.μ. του 1995, η οποία πωλήθηκε προς 330.000 ευρώ. Ακολουθεί θέση 11 τ.μ. κατασκευής 2000, με τιμή 167.000 ευρώ, ενώ θέση 9,90 τ.μ. από το 1978 αγοράστηκε για 150.000 ευρώ. Στην ίδια αγορά, χώρος 12,22 τ.μ. του 1965, πωλήθηκε έναντι 140.000 ευρώ, ενώ η πιο οικονομική επιλογή είναι θέση 10 τ.μ. από το 1975, με τιμή 75.000 ευρώ.
”Χρυσάφι” οι τιμές για ενοικίαση πάρκινγκ
Οι διαθέσιμες θέσεις για ενοικίαση είναι επίσης ελάχιστες, ενώ οι τιμές σε ορισμένες περιοχές αγγίζουν εξωφρενικά επίπεδα. Παλιότερα οι εταιρείες νοίκιαζαν θέσεις με τον μήνα, όμως τώρα αυτό έχει αλλάξει, καθώς δεν συμφέρει τους ιδιοκτήτες να προχωρούν σε μακροχρόνιες συμφωνίες.
Συνολικά, αυτή τη στιγμή στην Αττική υπάρχουν 230 διαθέσιμες θέσεις πάρκινγκ προς ενοικίαση. Ωστόσο, όταν η αναζήτηση επικεντρώνεται στο Κολωνάκι και τις γειτονικές περιοχές, οι επιλογές περιορίζονται δραματικά. Σήμερα, καταγράφονται μόλις δύο διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης. Συγκεκριμένα, μία ανοιχτή θέση 12 τ.μ. στον Λυκαβηττό με ενοίκιο 220 ευρώ και μία υπόγεια θέση 12 τ.μ. στην Πλατεία Μαβίλη με ενοίκιο 200 ευρώ. Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη ούτε στο υπόλοιπο κέντρο της Αθήνας, καθώς η μοναδική διαθέσιμη θέση πάρκινγκ εντοπίζεται στο Γκάζι, όπου ένα parking πιλοτής 12 τ.μ. έχει ενοίκιο 80 ευρώ τον μήνα. Στα βόρεια προάστια, το πρόβλημα παραμένει επίσης έντονο, με ελάχιστες διαθέσιμες θέσεις και καμία στο κέντρο των δήμων. Στην Κηφισιά, για παράδειγμα στις αγγελίες υπάρχουν μόνο δύο θέσεις στάθμευσης προς ενοικίαση. Μία κλειστή θέση 11 τ.μ. στο Καστρί με ενοίκιο 100 ευρώ και μία υπόγεια θέση 13 τ.μ. στο κέντρο της Νέας Ερυθραίας με ενοίκιο 95 ευρώ.
Αντίθετα, σε λιγότερο κεντρικά και επιβαρυμένα σημεία των δήμων της Αττικής, υπάρχουν περισσότερες διαθέσιμες επιλογές, με τιμές που κυμαίνονται μεταξύ 10 και 20 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Όπως υποστήριξε στο powergame.gr η Άννα Μωκάκου, ιδιοκτήτρια της New Life Real Estate, οι υψηλές τιμές του κέντρου δεν αντικατοπτρίζουν γενικά την κατάσταση της αγοράς. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ίδια, όπου η ζήτηση είναι χαμηλότερη και δεν υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση, οι τιμές είναι σαφώς πιο προσιτές.
Τα βασικά αίτια του προβλήματος
Όπως υποστηρίζει η κ. Μωκάκου, η επιδείνωση του προβλήματος στην Αθήνα οφείλεται κυρίως στη σημαντική αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα, πολλοί οικονομικά ευκατάστατοι πολίτες, που παλαιότερα διέμεναν στα Βόρεια Προάστια, επιλέγουν πλέον να μετακομίσουν στο κέντρο προκειμένου να μειώσουν τις αποστάσεις από τον χώρο εργασίας τους. Ως αποτέλεσμα, καταλαμβάνουν μεγάλο αριθμό θέσεων, επιτείνοντας το ήδη οξυμένο ζήτημα.
Ένα ακόμη βασικό ζήτημα που επιδεινώνει την κατάσταση είναι η παλαιότητα των κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας. Οι περισσότερες πολυκατοικίες ανεγέρθηκαν πριν από το 1980, όταν η ύπαρξη θέσεων στάθμευσης δεν ήταν καν στη λογική του σχεδιασμού. Τότε, θεωρούνταν αυτονόητο ότι οι οδηγοί θα έβρισκαν χώρο να παρκάρουν στον δρόμο. Σήμερα, όμως, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Αντίθετα, στις σύγχρονες πολυκατοικίες, οι νέοι ιδιοκτήτες έχουν στη διάθεσή τους πάρκινγκ, καθώς η σχετική υποχρέωση είναι πλέον θεσμοθετημένη.
Οι προτάσεις των συγκοινωνιολόγων
Τέσσερις προτάσεις για να δοθεί ανάσα στο θέμα της στάθμευσης παρουσίασε ο πρόεδρος Θανάσης Τσιάνος, στο πλαίσιο της πρόσφατης Ημερίδας.
Η πρώτη πρόταση αφορούσε τη δημιουργία οργανωμένων χώρων εντός των αστικών κέντρων και κυρίως σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, μειώνοντας έτσι τη στάθμευση κατά μήκος του δρόμου. Επιπλέον, η εφαρμογή ενός συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης θα διασφάλιζε θέσεις τόσο για τους μόνιμους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση των δρόμων.
Η αξιοποίηση επίσης αδόμητων οικοπέδων και περιοχών εκτός σχεδίου, καθώς και χώρων στάθμευσης που λειτουργούν περιστασιακά, θα μπορούσε να προσφέρει άμεσες λύσεις. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι χώροι στάθμευσης του ΟΑΚΑ, οι οποίοι παρέχουν άμεση σύνδεση με μέσα σταθερής τροχιάς και θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως προσωρινή λύση για τους οδηγούς που επιθυμούν να συνεχίσουν τη μετακίνησή τους με μέσα μαζικής μεταφοράς.
Μία από τις μεγαλύτερες δυσλειτουργίες στο ζήτημα της στάθμευσης ωστόσο αφορά την παραχώρηση το 2011 στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. των Χώρων Εγκατάστασης – Υποστήριξης (Χ.Ε.Υ.). Πρόκειται για 16 οικόπεδα στα όρια της Αττικής Οδού, τα οποία είχαν απαλλοτριωθεί από το Ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να χρησιμοποιηθούν κατά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου και στη συνέχεια να αποδοθούν στις τοπικές κοινωνίες για κοινή χρήση, όπως χώροι στάθμευσης, σταθμοί μετεπιβίβασης και πάρκα. Ωστόσο, η παραχώρησή τους στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. εμπόδισε την αξιοποίησή τους για αυτούς τους σκοπούς, αφήνοντας ανεκμετάλλευτους πολύτιμους χώρους.
Η αναζήτηση λύσεων για το χρόνιο πρόβλημα της στάθμευσης στην Αττική απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό, αξιοποίηση διαθέσιμων εκτάσεων και συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών και η άμεση αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Διαβάστε επίσης
Μήπως τελικά η φρενίτιδα για τα κρυπτονομίσματα στην Αμερική καταλήξει σε καταστροφή;
Σοκολάτα Ντουμπάι: Ποια είναι η γυναίκα πίσω από το viral γλυκό
Το παιχνίδι των ενεργειακών διαδρόμων, κινητικότητα στα Βαλκάνια