THEPOWERGAME
Τουλάχιστον 200.000 τ.μ. νέων μισθώσεων ακινήτων logistics προβλέπονται για το 2021 στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για μέγεθος σχεδόν διπλάσιο του αντίστοιχου των νέων ενοικιάσεων κτιρίων γραφείων και το οποίο καταδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή των logistics και στην εγχώρια αγορά ακινήτων. Έτσι, μετά από σειρά ετών, κατά τα οποία, υπήρξε υποεπένδυση, σήμερα καταγράφεται «φρενίτιδα».
Σε σχετική ανάλυσή της για το φετινό πρώτο τρίμηνο, η εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων ακινήτων Proprius, αναφέρει ότι οι αξίες των ακινήτων logistics αυξάνονται, με αποτέλεσμα να συμπιέζονται και οι αποδόσεις, που πλέον έχουν υποχωρήσει ακόμα και σε επίπεδο χαμηλότερο του 8%, όταν πριν από δύο-τρία χρόνια, η συγκεκριμένη κατηγορία ακινήτων προσέφερε αποδόσεις της τάξεως του 11-12%, ακόμα και 13% σε ορισμένες περιπτώσεις. Ασφαλώς ακόμα κι έτσι, τα logistics συγκαταλέγονται μεταξύ των επενδύσεων με τις υψηλότερες αποδόσεις, ξεπερνώντας τόσο τα γραφεία (6% – 7,5%), όσο και τα εμπορικά καταστήματα (5,5%-6,25%).
Σύμφωνα με την Proprius, παρότι τα ενοίκια για μεγάλες αποθήκες σύγχρονων προδιαγραφών διατηρήθηκαν σταθερά κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, οι αποδόσεις υποχώρησαν κατά 20 μονάδες βάσης, σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του 2020. «Η συνεχιζόμενη έλλειψη κτιρίων υψηλών προδιαγραφών, έχει ωθήσει τους επενδυτές στο να προχωρούν ακόμα και σε προσύμφωνα αγοράς ακινήτων, που βρίσκονται υπό κατασκευή. Με δεδομένο μάλιστα, το μέγεθος των κεφαλαίων από τις εταιρείες ακινήτων, που τοποθετούνται στον κλάδο, αναμένουμε περαιτέρω μείωση των αποδόσεων κατά την διάρκεια του 2021».
Όπως τονίζεται, η ζήτηση στρέφεται σε τοποθεσίες που βρίσκονται κοντά στο επίκεντρο της κατανάλωσης, είτε πρόκειται για οικόπεδα, είτε για έτοιμες κατασκευές. Κατά το πρώτο τρίμηνο επενδύθηκαν περί τα 15 εκατ. ευρώ για αγορές βιομηχανικών ακινήτων και logistics, με την Trastor ΑΕΕΑΠ να αποκτά αποθήκη στην περιοχή του Ασπροπύργου αντί 6,9 εκατ. ευρώ. Το ακίνητο των 11.634 τ.μ. είναι πλήρως μισθωμένο στην εταιρεία logistics Synergy. Ασφαλώς, αν υπήρχαν περισσότερα διαθέσιμα ακίνητα, ο όγκος των επενδύσεων θα ήταν πολλαπλάσιος, καθώς το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι δεδομένο. Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες ανάπτυξης αναζητούν νέα οικόπεδα, κατάλληλα για τέτοιες επενδύσεις, τόσο στην Αττική, όσο και στην Θεσσαλονίκη. Το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται να διατηρηθεί το ίδιο έντονο τόσο φέτος, όσο και τα επόμενα χρόνια.
Άλλωστε, δεν είναι μόνο οι εταιρείες ακινήτων που έχουν δραστηριοποιηθεί, αλλά και οι εταιρείες logistics και ασφαλώς και οι ίδιες οι εμπορικές αλυσίδες. Η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα κι επιτάχυνε εξελίξεις που αναμένονταν μετά από 4-5 χρόνια, κυρίως στο μέτωπο του ηλεκτρονικού εμπορίου και της διείσδυσής του στην ελληνική αγορά. Έτσι, για παράδειγμα, η Jumbo προχωρά σε μια πλήρη αναδιοργάνωση του συστήματος προμηθειών της, επενδύοντας σε νέες εγκαταστάσεις 5.000 τ.μ. στην Βοιωτία. Αντίστοιχα, η εισηγμένη έχει αποκτήσει κι ένα νέο οικόπεδο στην Θεσσαλονίκη για την δημιουργία ενός νέου κέντρου διανομής. Ο όμιλος Βεϊνόγλου πρόκειται να λειτουργήσει νέες υποδομές logistics 45.000 τ.μ., ενώ η ACS προβλέπεται να έχει ολοκληρώσει το νέο κέντρο διανομής της, επιφάνειας 31.000 τ.μ. στο Αιγάλεω. Εν τω μεταξύ, η DHL Express εγκαινίασε το νέο κέντρο διανομής της, μεγέθους 5.000 τ.μ. στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.
Αντίστοιχα, η Sarmed, ένας από τους σημαντικούς «παίκτες» στην αγορά των logistics, λειτούργησε μια νέα αποθήκη 9.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο στα τέλη του 2020 και μια ακόμα 23.000 τ.μ. στην Μάνδρα κατά τους πρώτους μήνες του 2021. Το προσεχές διάστημα θα ξεκινήσει και η τμηματική παράδοση των νέων αποθηκών του ομίλου, 60.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο, ενώ στη Θεσσαλονίκη δρομολογείται η επέκταση των εκεί αποθηκών κατά 20.000 τ.μ. Στόχος είναι ο διπλασιασμός των υποδομών του ομίλου σε 200.000 τ.μ..