THEPOWERGAME
Ο τομέας των logistics αναδεικνύεται ως ένας από τους πιο ανθεκτικούς κλάδους στην αγορά ακινήτων, προσελκύοντας επενδύσεις που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Με πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά, ο κλάδος των logistics σημειώνει συνεχή άνοδο τόσο στη ζήτηση όσο και στις αξίες, ενισχυμένος από τη ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σε διεθνές επίπεδο.
Παρά τη δυναμική του, ο κλάδος αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Η περιορισμένη διαθεσιμότητα γης για νέες αναπτύξεις, η ανάγκη για χωροταξική οριοθέτηση και οργανωμένη ανάπτυξη, οι αυξημένες κατασκευαστικές δαπάνες, η συμβατότητα με τις αρχές βιώσιμης ανάπτυξης (ESG), καθώς και η αναβάθμιση υποδομών και δικτύων μεταφορών, συνιστούν εμπόδια που ενδέχεται να επιβραδύνουν την περαιτέρω εξέλιξή του.
Την ώρα που και οι ΑΕΕΑΠ επενδύουν σημαντικά στον εν λόγω τομέα. Συγκεκριμένα, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η Trade Estates, καθώς με εντατικούς ρυθμούς και βάσει χρονοδιαγράμματος προχωρούν οι εργασίες επί του ακινήτου στο οποίο θα ανεγερθεί το διεθνές logistics center της InterIKEA στον Ασπρόπυργο, ενώ την ίδια στιγμή σε εξέλιξη βρίσκεται και η άλλη μεγάλη επένδυση που αφορά την ανέγερση ενός νέου logistics center στην Ελευσίνα το οποίο θα μισθωθεί στην εταιρεία Κωτσόβολος.
Η Trastor έχοντας εδραιωθεί σημαντικά στην αγορά logistics, έχει ξεκινήσει και τις κατασκευές για το μεγαλύτερο μεμονωμένο κέντρο διανομής και αποθήκευσης που δημιουργείται σήμερα στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για ένα κτίριο 74.766 τ.μ., που θα στεγάσει τον όμιλο Σκλαβενίτη, επί οικοπέδου 185 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο, πολύ κοντά στο Θριάσιο Πεδίο. Η αξία του ακινήτου μόλις ολοκληρωθεί υπολογίζεται ότι θα ανέρχεται σε 85 εκατ. ευρώ. Η Trastor συνεπενδύει με την εταιρεία Karpathios Development, που είναι ο φορέας ανάπτυξης του έργου και παράλληλα λειτουργεί ως στρατηγικός συνεργάτης της εισηγμένης για έργα logistics. Το έργο θα ολοκληρωθεί προς τα τέλη του 2025. Η στρατηγική θέση του ακινήτου θα δημιουργήσει συνέργειες με την μελλοντική ανάπτυξη του εμπορευματικού σταθμού του Θριασίου.
Μεταξύ αυτών που επενδύουν σημαντικά κεφάλαια στον τομέα των logistics είναι η Prodea Investments ΑΕΕΑΠ, η οποία τοποθετείται στον Ασπρόπυργο, δημιουργώντας ένα συγκρότημα logistics επιφάνειας άνω των 40.000 τ.μ. Στόχος της εισηγμένης είναι έως το τέλος του 2025 το χαρτοφυλάκιο των logistics να είναι συνολικής αξίας 150 εκατ. ευρώ. Aκόμη, οι υπόλοιπες ΑΕΕΑΠ όπως η BriQ Properties, η Noval και η Premia έχουν σημαντική παρουσία στον κλάδο έχοντας στα χαρτοφυλάκιά τους σημαντικά τετραγωνικά μέτρα logistics.
Στον Ασπρόπυργο επένδυσε και η Skroutz, όπου απέκτησε νέες, σύγχρονες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, είναι στρατηγικά τοποθετημένες και εύκολα προσβάσιμες, με χώρους αποθήκευσης που φτάνουν τα 11.000 τ.μ. και υποδομές που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 30.000 μοναδικούς κωδικούς προϊόντων.
Σε φάση κατασκευής μπαίνει από τους πρώτους μήνες του 2025 το πρώτο hull logistics park της χώρας, που υλοποιεί η H.I.G. Capital στον Ασπρόπυργο, που εξελίσσεται στον πυρήνα της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας. Η στρατηγική επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ στοχεύει όχι απλώς στη δημιουργία ενός διαμετακομιστικού κόμβου, αλλά μίας νέας «πόλης» στις παλιές εγκαταστάσεις της παλιάς Χαλυβουργίας, εξ ου και η πιθανή ονομασία είναι Hull Logistics City (HLC). Eπί του παρόντος βρίσκονται σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες, με στόχο στις αρχές του 2025 να ξεκινήσει η κατασκευή των πρώτων χώρων. Τα έργα όπως είχε ανακοινώσει και παλαιότερα θα ολοκληρώνονται και θα λειτουργούν σταδιακά. Οι εγκαταστάσεις του μοναδικού tri-modal πάρκου της χώρας, στο ακίνητο της πρώην Ελληνικής Χαλυβουργίας στον Ασπρόπυργο, θα συνδέουν το παράκτιο μέτωπο με οδικούς άξονες, σιδηροδρομική γραμμή και ένα συγκρότημα ρομποτικών αποθηκών 18 μ., εμβαδού 150.000 τ.μ.
Στη νέα μικρή πόλη που θα δημιουργηθεί με το hull logistics park πάνω στην Εθνική Οδό, πέρα από τις αποθήκες και τις λειτουργίες logistics, προστιθέμενη αξία στη μεγάλη επένδυση της H.I.G. Capital θα προσφέρει η δημιουργία ενός από τους πρώτους χώρους συναρμολόγησης προϊόντων στην Ελλάδα και μάλιστα σε απόσταση βολής από το λιμάνι του Πειραιά.
Σε συζητήσεις με υποψήφιους αναδόχους της 7ης κυρίως τάξης για την εκκίνηση των εργασιών του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου βρίσκεται το τελευταίο διάστημα η παραχωρησιούχος κοινοπραξία Goldair- ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Στόχος είναι μέσα στο 2025 να ξεκινήσουν επισήμως οι κατασκευαστικές εργασίες στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, καθώς έκλεισε με επιτυχία το σύνολο των αδειοδοτικών και εμπορικών της εκκρεμοτήτων. Η επένδυση έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τεσσάρων ετών, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου έχει ανέβει στα 260 εκατ. ευρώ. Το ΘΕΚ θα αποτελέσει το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, επιφανείας 265.000 τμ. εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων, το οποίο θα διαθέτει και σιδηροδρομική γραμμή, ενώ θα προσελκύει και διεθνείς μισθωτές. Ήδη, έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από τον Αμερικανικό Κρατικό Επενδυτικό βραχίονα, DFC.
Aκόμη, «τρέχει» ήδη από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για την περιοχή που θα αναπτυχθεί το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων, με το έργο να έχει χρηματοδότηση 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης ως κίνητρο προς τις εγκατεστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις, για την μετεγκατάστασή τους στον νέο Πάρκο της Φυλής.
Παράλληλα, ‘εξι μεγάλες εταιρείες, σε τέσσερα σχήματα, εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη δημιουργία logistics hub στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, δείχνοντας διατεθειμένες, σε πρώτη φάση, να επενδύσουν αρχικά περί τα 200 εκατ. ευρώ, για την αξιοποίηση, μετά από παραχώρηση της έκτασης των 672 στρεμμάτων στη δυτική Θεσσαλονίκη. Έτσι, στις 23/12/2024 ανακοινώθηκαν οι επωνυμίες των επίδοξων μνηστήρων που είναι οι:
- Ένωση Goldair Cargo – Aktor Όμιλος Εταιρειών
- Ένωση Νομικών Προσώπων Trade Logistics AEBE (Όμιλος Fourlis) – ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε.
- Noval Property Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία.
- Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε (ΟΛΘ).
Ο διαγωνισμός για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου αφορά παραχώρηση για περίοδο τουλάχιστον 30 ετών και διενεργείται σε δύο φάσεις. Η Α’ Φάση βρίσκεται σε εξέλιξη καθώς θα πρέπει να αξιολογηθούν οι υποβληθέντες φάκελοι και να προεπιλεγούν οι υποψήφιοι που θα περάσουν στη Β’ Φάση. Η Β’ Φάση χωρίζεται στο Β1 τμήμα του ανταγωνιστικού διαλόγου και στο Β2 τμήμα, της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών.
Διαβάστε επίσης
Τι φέρνει το 2025 στις εταιρείες πληροφορικής
Χρηματιστήριο: Οι δύο καταλύτες που κρίνουν την πορεία του Γενικού Δείκτη
Χρονιά εξελίξεων για τον μεταλλευτικό κλάδο στην Ελλάδα