Γ.Δ.
1464.48 0,00%
ACAG
0,00%
5.74
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
0,00%
9.32
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
0,00%
8.3
NOVAL
0,00%
2.345
OPTIMA
0,00%
12.9
TITC
0,00%
38.9
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.508
ΑΒΕ
0,00%
0.458
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.515
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
0,00%
4.51
ΑΛΦΑ
0,00%
1.6075
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.44
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.35
ΑΣΚΟ
0,00%
2.9
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.18
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.68
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.25
ΒΙΟ
0,00%
5.52
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.865
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.48
ΒΙΟΤ
0,00%
0.3
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.355
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.42
ΔΑΑ
0,00%
8.02
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.92
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.795
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.329
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.595
ΕΕΕ
0,00%
33.6
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.732
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
0,00%
2.02
ΕΛΛ
0,00%
14.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.91
ΕΛΠΕ
0,00%
7.35
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.05
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.856
ΕΛΧΑ
0,00%
1.96
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.16
ΕΤΕ
0,00%
7.72
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.83
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.203
ΕΧΑΕ
0,00%
4.59
ΙΑΤΡ
0,00%
1.505
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.345
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.93
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.75
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.99
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.07
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.93
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
0,00%
1.205
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.421
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.144
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.82
ΚΡΙ
0,00%
15.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.98
ΛΑΒΙ
0,00%
0.759
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.6
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.85
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.75
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.1
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
2.91
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
20.56
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.6
ΜΟΤΟ
0,00%
2.7
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.12
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.73
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.12
ΜΠΤΚ
0,00%
0.6
ΜΥΤΙΛ
0,00%
34.36
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.9
ΝΑΥΠ
0,00%
0.836
ΞΥΛΚ
0,00%
0.274
ΞΥΛΠ
0,00%
0.364
ΟΛΘ
0,00%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.36
ΟΠΑΠ
0,00%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.785
ΟΤΕ
0,00%
14.93
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.988
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.884
ΠΕΡΦ
0,00%
5.49
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.22
ΠΛΑΘ
0,00%
3.95
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.29
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.176
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.9
ΠΡΟΦ
0,00%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.67
ΣΑΡ
0,00%
10.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.338
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.92
ΣΠΙ
0,00%
0.548
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.644
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.15
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.226
ΦΡΛΚ
0,00%
3.78
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.565

Στέγη: Η Μικτή Επιτροπή για τα ακίνητα των servicers και ο Φορέας Ακινήτων

Πιο επίκαιρο από ποτέ, το τεράστιο πρόβλημα στέγασης που όλοι ανεξαιρέτως οι θεσμοί διαπιστώνουν αναζητώντας λύσεις, αποτέλεσε το «πυροβολικό» των μέτρων που εξήγγειλε η κυβέρνηση, παράλληλα με το θέμα των τραπεζικών προμηθειών.

Με μηνύματα οριακής… απόγνωσης προσπαθεί η αγορά να καλύψει τις ανάγκες της. Δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά δεν μπορούν να βρουν στέγη στην περιοχή που διαμένουν ή στα βαλάντια που τους αναλογούν. Αλυσιδωτά, το πρόβλημα αυτό καθηλώνει τη ζήτηση στεγαστικής πίστης, όπως πολύ συχνά έχει αναφερθεί. Με αφορμή αυτή την κατάσταση, που πλέον παγιώνεται ολοένα και περισσότερο, το οικονομικό επιτελείο «πέταξε το γάντι» στις τράπεζες και τους servicers για τα 21.458 ακίνητα που είναι στο stock των τραπεζών και τα άλλα 9.604 ακίνητα -εκ των οποίων τα 6.100 είναι οικιστικά- που είναι παρκαρισμένα στους servicers.

Ένα «γάντι» που βρίσκεται στον αέρα καθώς οι νέοι «ιδιοκτήτες» των εν λόγω ακινήτων δεν έχουν κανέναν λόγο να τα διατηρήσουν. Το αντίθετο. Τόσο οι τράπεζες όσο και οι servicers θα ήθελαν άμεσα να μπορούν να διαθέσουν στην αγορά αρκετά από αυτά τα ακίνητα, που πολύ χοντρικά τα 15.000 – 20.000 είναι οικιστικά και ελεύθερα βαρών. Δεν τους ενδιαφέρει ούτε να τα κρατήσουν, ούτε όμως και να τα νοικιάσουν, όπως θα ήθελε η κυβέρνηση, καθώς μέσω του ενοικίου «δεσμεύονται» χωρίς λόγο σε μακρόχρονες συμβάσεις.

Από την άλλη πλευρά, η λογική της πίεσης της κυβέρνησης μέσω του διπλάσιου ΕΝΦΙΑ για ακίνητα στην κατοχή του πιστωτικού συστήματος για τη χρήση 2025 (θα καταβληθεί το 2026 για όσα ακίνητα δεν έχουν ενεργείς συμβάσεις) έγκειται στο να δώσει ένα… αντίστροφο κίνητρο για άμεση απελευθέρωση κάποιων εκ των ακινήτων αυτών.

«Αν και οι δύο λοιπόν πλευρές -κυβέρνηση και τράπεζες- θέλουν την άμεση διάθεση ακινήτων στην αγορά, γιατί υπάρχει πρόβλημα;» αναρωτιέται ο μέσος πολίτης, που παρακολουθεί αυτές τις μέρες τα τεκταινόμενα με αφορμή τις δωρεάν ή απειροελάχιστες προμήθειες σε καθημερινές τραπεζικές συναλλαγές. Και εδώ επανέρχεται στο προσκήνιο ένα θέμα που πολύ πρόσφατα έθιξε το powergame.gr, των νομικών και δικαστικών κωλυσιεργιών (όπως με τις ανακοπές του 2024 που εκδικάζονται το 2031 και μετά). Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τα ακίνητα που περιήλθαν στα assets τραπεζών και servicers από πλειστηριασμούς. Πολλά εξ αυτών, δυστυχώς τα περισσότερα, έχουν αυθαιρεσίες πολεοδομικές και διάφορες παραβάσεις που δεν έχουν τακτοποιηθεί και αυτό καθιστά πολύ δύσκολη- ή καλύτερα ανέφικτη- τη πώληση τους (πόσο μάλλον την ενοικίαση, κι ας μοιάζει πιο εύκολο εγχείρημα, καθώς θεωρητικά δεν απαιτείται η ρύθμιση πολεοδομικών αυθαιρεσιών)

O ρόλος της Μικτής Επιτροπής

Πέραν των προτάσεων που κατά καιρούς έχει υποβάλει η Ένωση servicers που θέλει και με το παραπάνω να «διώξει» τα παρκαρισμένα ακίνητα, με το θέμα αυτό θα ασχοληθεί και η Μικτή Επιτροπή που θα συστηθεί για αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Πολύ σύντομα τα μέλη της νέας Επιτροπής που θα προέρχονται από το υπουργείο Οικονομίας, το υπουργείο Περιβάλλοντος, τον τραπεζικό χώρο και άλλους συναφείς φορείς, θα ασχοληθούν με την άμεση διευθέτηση των ζητημάτων καταγράφοντας την κατάσταση και αποφασίζοντας λύσεις. «Να τα νοικιάσουν εντός του 2025» προτείνει το οικονομικό επιτελείο. «Ό,τι είναι έτοιμο και τακτοποιημένο διατίθεται απευθείας σε πώληση» επισημαίνουν στο powergame.gr πηγές των servicers. «Δεν κρατάμε ακίνητα. Δεν υπάρχει λόγος ή όφελος από αυτό. Όταν έχουν ολοκληρωθεί οι μεταγραφές και οι νομιμοποιήσεις τα βγάζουμε άμεσα στην αγορά προς πώληση» αναφέρει παράγοντας με γνώση της διαδικασίας των πλειστηριασμών.

«Είναι πολύ λίγα σε αριθμό όσα είναι άμεσα προς διάθεση» υπογραμμίζει έτερη πηγή από τον χώρο. «Άλλωστε, τα περισσότερα είναι προς τακτοποίηση, μπλοκαρισμένα σε καθυστερήσεις στα υποθηκοφυλακεία, το Κτηματολόγιο και άλλους φορείς» προσθέτει.

Δεύτερες σκέψεις αλλά και λύσεις για τον Φορέα Ακινήτων

«Πρέπει να λυθούν προβλήματα και να αναλάβει συντονιστικό ρόλο η Πολιτεία» τονίζουν τραπεζικοί παράγοντες, φωτίζοντας για άλλη μια φορά τη νομική δυσλειτουργία που χαρακτηρίζει την αγορά. Την ίδια στιγμή, που αυτή η Πολιτεία καλεί τις τράπεζες πάλι να συμμετάσχουν στην ίδρυση του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων, αν αποτύχει το πλαίσιο του διαγωνισμού και αποβεί άγονος (κάτι τόσο πιθανό όσο και απίθανο).

«Τα 100 εκατ. ευρώ με τα οποία οι τράπεζες θα συμβάλουν στη σύσταση του Φορέα (απαραίτητου για την προστασία στέγης ευάλωτων πτωχευμένων νοικοκυριών) είναι ένα είδος κοινωνικής παροχής, όπως θα κάνουν για τα άλλα 100 εκατ. ευρώ για την ανακατασκευή των σχολείων και όπως έκαναν ως αρωγή για διάφορα έκτακτα γεγονότα» επισημαίνουν ανώτατα στελέχη της αγοράς, μιλώντας για μια συνολική συνεισφορά 400 εκατ. ευρώ την τελευταία πενταετία.

Τα 4 ενδιαφερόμενα funds πιθανόν δεν θα υποβάλουν οριστική προσφορά. Σενάριο πιθανό καθώς εξαρχής ζητούσαν συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτό για να μην βάλουν όλα τα κεφάλαια σε μια επένδυση ίσως εξ αρχής χαμένη από πλευράς απόδοσης. Για το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο έχει διευκρινίσει ότι δεν δύναται να βάλει ούτε ένα ευρώ, για λόγους πέραν της δικαιοδοσίας του, η σύσταση του Φορέα είναι πρωταρχικής σημασίας. Για να μην χαθεί το δικαίωμα στέγασης νοικοκυριών που χάνουν το σπίτι τους σε πλειστηριασμό.

Στο πλαίσιο αυτό, αν τα funds απέχουν, το project θα υλοποιηθεί. Αντί για ιδιώτες επενδυτές, θα μπουν οι τέσσερις συστημικές και θα συνεισφέρουν έως 100 εκατ. ευρώ, με διττό σκοπό: να χρηματοδοτήσουν ή να συμμετάσχουν, όπως έγραψε χθες το Game Over, μέσα από ένα μοντέλο που ήδη τελεί υπό συζήτηση και υπό διαπραγμάτευση μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων πλευρών. «Έχουμε κάνει και δυσκολότερα» είπε χθες ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης επ’ αυτού με τη γενική γραμματέα χρηματοπιστωτικών, Θεώνη Αλαμπάση να διευκρινίζει ότι «το υπουργείο θα μείνει πιστό στο χρονοδιάγραμμα και στα τέλη Δεκεμβρίου με αρχές Ιανουαρίου θα γίνει ο διαγωνισμός, ώστε το πρώτο τρίμηνο του 2025 να υπάρχει αποτέλεσμα. Ίσως χρειαστούν 1-2 μήνες ή και λίγο παραπάνω για να κυρωθεί από τη Βουλή», ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία του Φορέα.

Η οριακή ανταπόκριση στο Ενδιάμεσο Πρόγραμμα

Βέβαια για διάφορους άλλους λόγους, οι ευάλωτοι δανειολήπτες και τα πτωχευμένα νοικοκυριά δεν εκμεταλλεύτηκαν ως έπρεπε το Ενδιάμεσο Πρόγραμμα (που τους επιτρέπει να διατηρήσουν το δικαίωμα στη στέγαση σε μεταβατικό στάδιο μέχρι να συσταθεί ο Φορέας). Ελάχιστοι έχουν μπει στην προστασία του Ενδιάμεσου Προγράμματος -κάπου γύρω στα 280 νοικοκυριά- τα οποία κάνουν χρήση του επιδόματος στέγασης (ισόποδου του ενοικίου) και κάποιοι από αυτούς μάλιστα αποπληρώνουν σταδιακά δόσεις δανείων μέσω της επιδότησης.

Η συμμετοχή των τραπεζών με τα 100 εκατ. ευρώ μπορεί δυνητικά να προστατεύσει περίπου 2.000 κατοικίες μέσω του Φορέα. Βασική στόχευση της κυβέρνησης είναι να λυθεί γρήγορα το θέμα της στέγασης, αλλά το μέτρο με τον διπλασιασμό του ΕΝΦΙΑ δεν έχει συνάρτηση ή στόχευση με το επιδοτούμενο πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ», που είναι σε προετοιμασία για την έναρξη υποβολής ενδιαφέροντος.

Διαβάστε επίσης

Μυτιληναίος: Η είσοδος της Metlen στο LSE θα ωφελήσει εταιρεία και μετόχους

Κομισιόν: Κινείται κατά της Ελλάδας για τους σιδηροδρόμους

Με ρυθμούς χελώνας η εγκατάσταση τηλεχειρισμού στα μικρά έργα ΑΠΕ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!