Γ.Δ.
1503.73 -0,48%
ACAG
+0,51%
5.95
BOCHGR
+0,42%
4.77
CENER
+0,40%
10.04
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
-0,24%
8.25
EVR
-1,66%
1.48
NOVAL
+0,63%
2.385
OPTIMA
+0,31%
12.8
TITC
+1,39%
40.2
ΑΑΑΚ
+7,14%
4.8
ΑΒΑΞ
-1,85%
1.698
ΑΒΕ
+2,72%
0.453
ΑΔΜΗΕ
-1,07%
2.77
ΑΚΡΙΤ
+7,89%
0.82
ΑΛΜΥ
-1,12%
4.425
ΑΛΦΑ
-0,29%
1.718
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-0,10%
10.37
ΑΣΚΟ
+0,31%
3.2
ΑΣΤΑΚ
-3,02%
7.06
ΑΤΕΚ
+9,33%
0.492
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,77%
0.774
ΑΤΤΙΚΑ
-0,44%
2.25
ΒΙΟ
-1,19%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,25%
1.995
ΒΙΟΣΚ
-1,84%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,54%
18.48
ΔΑΑ
-0,10%
8.22
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-1,26%
12.51
ΔΟΜΙΚ
+2,01%
3.045
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,90%
0.332
ΕΒΡΟΦ
-3,29%
2.06
ΕΕΕ
-1,37%
33.12
ΕΚΤΕΡ
+0,97%
1.868
ΕΛΒΕ
-1,78%
4.96
ΕΛΙΝ
-0,43%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,35%
2.19
ΕΛΠΕ
-1,30%
7.6
ΕΛΣΤΡ
-2,36%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+0,21%
1.886
ΕΛΧΑ
-3,80%
2.15
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+1,20%
1.26
ΕΤΕ
+0,02%
8.05
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.38
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.9
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.343
ΕΧΑΕ
-2,06%
4.75
ΙΑΤΡ
+1,21%
1.675
ΙΚΤΙΝ
-3,75%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-1,58%
1.87
ΙΝΚΑΤ
-1,66%
4.74
ΙΝΚΑΤΔ
-47,99%
0.031
ΙΝΛΙΦ
-0,85%
4.66
ΙΝΛΟΤ
-1,87%
1.052
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.12
ΙΝΤΕΤ
+0,41%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-2,68%
3.09
ΚΑΡΕΛ
+0,57%
350
ΚΕΚΡ
-3,62%
1.33
ΚΕΠΕΝ
+0,58%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-1,64%
0.479
ΚΟΥΑΛ
+2,00%
1.428
ΚΟΥΕΣ
-1,62%
6.06
ΚΡΙ
-1,25%
15.8
ΚΤΗΛΑ
-0,54%
1.85
ΚΥΡΙΟ
-2,39%
1.02
ΛΑΒΙ
-1,60%
0.802
ΛΑΜΔΑ
-2,04%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
+0,99%
1.02
ΛΕΒΚ
+7,52%
0.286
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
-0,63%
1.59
ΛΟΥΛΗ
+0,69%
2.91
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.83
ΜΕΝΤΙ
-0,84%
2.36
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
3.03
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
+0,47%
21.3
ΜΟΝΤΑ
-2,13%
3.68
ΜΟΤΟ
+1,47%
2.76
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
+0,78%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.15
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-0,88%
33.88
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+2,02%
0.808
ΞΥΛΚ
+4,91%
0.299
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+8,64%
23.9
ΟΛΠ
-0,17%
30.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.59
ΟΠΑΠ
-0,89%
15.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
-1,79%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,36%
11.14
ΠΑΙΡ
+0,93%
1.09
ΠΑΠ
-0,78%
2.55
ΠΕΙΡ
-0,12%
4.19
ΠΕΡΦ
-0,51%
5.82
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.34
ΠΛΑΘ
-1,66%
4.15
ΠΛΑΚΡ
-2,05%
14.3
ΠΡΔ
0,00%
0.288
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.41
ΡΕΒΟΙΛ
-0,57%
1.73
ΣΑΡ
+0,55%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,37%
0.36
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.59
ΣΠΕΙΣ
-1,29%
6.1
ΣΠΙ
-2,74%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.04
ΤΖΚΑ
-2,34%
1.67
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,85%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+0,98%
0.206
ΦΡΛΚ
-1,13%
3.955
ΧΑΙΔΕ
-6,25%
0.6

Tα 2 σενάρια αναβάθμισης των κεντρικών αγορών Αθήνας και Θεσσαλονίκης

Στο πλαίσιο της συγχώνευσης και της πιθανής εισαγωγής των κεντρικών αγορών της Αθήνας (ΟΚΑΑ) και της Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ) στο Χρηματιστήριο Αθηνών, που περιλαμβάνεται στους νέους στόχους του στρατηγικού σχεδίου του Υπερταμείου, ο CEO, Γρηγόρης Δημητριάδης, αποκάλυψε ότι εξετάζονται δύο σενάρια για την αξιοποίσή τους, που αφορούν τόσο την ανάπλαση των υφιστάμενων χώρων τους, όσο και τη μετεγκατάστασή τους. Την ώρα που σε δύο χρόνια θα υπάρχει πλήρης και ξεκάθαρη εικόνα για τα 36.000 ακίνητα που έχει αναλάβει να καταγράψει η ΕΤΑΔ. Παράλληλα, η ΓΑΙΑΟΣΕ προετοιμάζεται για τη μετάβασή της σε εταιρεία εξειδικευμένης διαχείρισης σιδηροδρομικού real estate, με στόχο την εμπορική αξιοποίηση σιδηροδρομικών σταθμών και συναφών εγκαταστάσεων.

Σχετικά με το ζήτημα της μετεγκατάστασης των αγορών, αυτήν τη στιγμή οι αποφάσεις βρίσκονται σε φάση μελέτης, χωρίς να έχει ληφθεί κάποια τελική απόφαση. Σύμφωνα μάλιστα με όσα υποστήριξε η Μάχη Βάνη, ως Chief Strategy Officer του Υπερταμείου, στο πλαίσιο της χθεσινής ενημέρωσης του Τύπου, «η περιοχή της Φυλής για τη μεταφορά της ΟΚΑΑ είναι μία από τις πιθανές επιλογές που εξετάζονται, κυρίως λόγω του ότι οι μεταφορικές εταιρείες φεύγουν από την περιοχή. Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός οργανωμένου hub».  Ωστόσο, υπογράμμισε «πως υπάρχει ακόμη και ως σενάριο η αξιολόγηση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για αναβάθμισή τους».

Με τη σειρά του, ο κ. Δημητριάδης σημείωσε ότι «κάθε διαδικασία μετεγκατάστασης γεννά εύλογες ανησυχίες», φέρνοντας ως παράδειγμα τη μετακίνηση της ΠΑΘ από το κέντρο της Θεσσαλονίκης το 1974. Τόνισε χαρακτηριστικά: «Παρά την αρχική αγωνία και τις αντιδράσεις, η απόφαση εκείνη αποδείχθηκε ωφέλιμη και εξυπηρέτησε την πόλη για δεκαετίες».

Ο κ. Δημητριάδης υπογράμμισε ακόμη ότι «το ενδεχόμενο ανάπλασης των αγορών παραπέμπει σε διεθνή παραδείγματα, όπως μια παρόμοια αγορά στο Λονδίνο», επισημαίνοντας παράλληλα ότι «οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις υποβαθμίζουν τις δυνατότητες ανάπτυξης των επιχειρήσεων που στεγάζονται σε αυτές». Διευκρίνισε, ωστόσο, πως «στόχος δεν είναι η μετεγκατάσταση για τη δημιουργία ενός έργου χωρίς σαφές όφελος, αλλά μια συνολική στρατηγική που θα ενισχύσει τις αγορές και θα εξασφαλίσει καλύτερες συνθήκες για τις επιχειρήσεις».

Ειδικά για την αγορά της Θεσσαλονίκης, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε ότι «υπάρχει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα χώρου», ενώ εξετάζονται κι άλλες επιλογές, όπως η μεταφορά της στο Στρατόπεδο Γκόνου. Όπως εξήγησε, το στρατόπεδο αποτελεί «ένα ήδη δομημένο περιβάλλον logistics, που μπορεί να ενισχύσει δραστηριότητες όπως η εφοδιαστική αλυσίδα και οι εξαγωγές».

Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη δημιουργίας ενός συντονιστικού φορέα για την καλύτερη διαχείριση των αγορών, προτείνοντας την πιθανότητα εισαγωγής τους στο Χρηματιστήριο. «Αυτή η κίνηση θα απαιτούσε εξορθολογισμό και διαφάνεια στη λειτουργία τους, προσφέροντας έναν μοχλό περαιτέρω ανάπτυξης», υπογράμμισε.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Στέφανος Γιουρέλης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, σημείωσε ότι «οι κεντρικές αγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε τροχιά ανάπτυξης, με έμφαση στην αύξηση των εσόδων και στον ψηφιακό μετασχηματισμό». Ειδικά για την αγορά της Θεσσαλονίκης, ανέφερε: «Έχουμε υλοποιήσει ηλεκτρονική τιμολόγηση και εισάγουμε τεχνολογία RFID για την είσοδο στις εγκαταστάσεις. Αυτά τα μέτρα βοήθησαν στη μείωση του χρόνου εισόδου και εξόδου, βελτιώνοντας τη συνολική λειτουργία της. Παράλληλα, δημιουργήσαμε ένα mobile app για ηλεκτρονικές πληρωμές, το οποίο χρησιμοποιούν ήδη 10.000 πελάτες, απλοποιώντας τις διαδικασίες».

Πώς η ΕΤΑΔ θα εξελιχθεί σε έναν πραγματικό φορέα real estate

Η συζήτηση επεκτάθηκε και στη στρατηγική αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, με τον κ. Δημητριάδη να υπογραμμίζει τη σημασία της. «Το έργο της ΕΤΑΔ είναι ίσως το πιο κρίσιμο έργο για τη δημόσια περιουσία, καθώς περιλαμβάνει περισσότερα από 72.000 ακίνητα. Από αυτά, ένα σημαντικό ποσοστό είναι καταπατημένα ή χωρίς ακριβή καταγραφή, γεγονός που εμπόδιζε την αξιοποίησή τους επί δεκαετίες», δήλωσε, τονίζοντας την ανάγκη για καταγραφή και αξιοποίηση.

Ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι η ΕΤΑΔ πρέπει να επικεντρωθεί στον πυρήνα της αποστολής της, δηλαδή στη διαχείριση και αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας. «Η ΕΤΑΔ οφείλει να εξελιχθεί σε έναν πραγματικό φορέα real estate, με κύριο στόχο τη σωστή και αποδοτική διαχείριση των ακινήτων που έχει στην κατοχή της», δήλωσε χαρακτηριστικά. Βασικός στόχος είναι η πλήρης χαρτογράφηση και αποτίμηση των ακινήτων, αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, για να επιτευχθεί η βέλτιστη αξιοποίηση της περιουσίας.

Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της λειτουργίας της, η ΕΤΑΔ σχεδιάζει να απομακρυνθεί από την άμεση διαχείριση συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων, όπως ξενοδοχειακές μονάδες ή άλλες εγκαταστάσεις. Αυτή η αρμοδιότητα, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, θα ανατεθεί σε εξειδικευμένους διαχειριστές, που διαθέτουν την απαιτούμενη εμπειρία και τεχνογνωσία. «Δεν είναι έργο της ΕΤΑΔ να διαχειρίζεται μονάδες όπως η Ακτή Βουλιαγμένης. Αυτή η δουλειά μπορεί να γίνει πολύ πιο αποτελεσματικά από operators που έχουν την εξειδίκευση και τη γνώση για τέτοιες δραστηριότητες», εξήγησε.

Στον οικονομικό τομέα, η στρατηγική της ΕΤΑΔ είναι φιλόδοξη, με στόχο την αύξηση του ενεργητικού της κατά 40% μέχρι το 2027, αγγίζοντας τα 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, σχεδιάζεται ο διπλασιασμός του αριθμού των αποτιμημένων ακινήτων, από 3.000 σε 6.000. Ο κ. Δημητριάδης υπογράμμισε ότι η χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στη διαδικασία, διευκολύνοντας τη λεπτομερή καταγραφή και την ακριβή αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων, καθιστώντας την ΕΤΑΔ πιο αποτελεσματική και στρατηγικά προσανατολισμένη.

Σχετικά με την αντιδικία της ΕΤΑΔ με τον Μαντωνανάκη για το Grand Resort στο Λαγονήσι, ο κ. Δημητριάδης παραδέχθηκε τη δυσκολία της υπόθεσης, δηλώνοντας ότι «βρισκόμαστε σε φάση διαπραγματεύσεων με τον Αττικό Ήλιο». Εξέφρασε την αισιοδοξία ότι «μια λύση μπορεί να βρεθεί μέσα από διάλογο», αφήνοντας ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για την επίλυση του ζητήματος.

Όσον αφορά την υπόθεση του Αλίμου, ο κ. Δημητριάδης αναφέρθηκε στις «σημαντικές διαφωνίες που υπάρχουν μεταξύ της ΕΤΑΔ και του Δήμου», υπογραμμίζοντας την ανάγκη η ΕΤΑΔ να προστατεύσει και να αξιοποιήσει την περιουσία της με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο. Παράλληλα, δήλωσε ότι η πρόθεση της ΕΤΑΔ είναι «να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση μέσω συνεννόησης με τον δήμαρχο Αλίμου», δείχνοντας διάθεση συνεργασίας για την εξομάλυνση της κατάστασης.

Επίσης, έγινε ειδική αναφορά και για τα Ξενία, τα οποία θεωρούνται εμβληματικά λόγω της αρχιτεκτονικής και ιστορικής τους σημασίας, με τον κ. Δημητριάδη να επισημαίνει ότι υπάρχει σκέψη να ομαδοποιηθούν, ώστε να προωθηθεί μια ενιαία στρατηγική αξιοποίησής τους. Ωστόσο, εξήγησε ότι, παρά τη στρατηγική τους θέση, πολλά από τα Ξενία αντιμετωπίζουν λειτουργικά προβλήματα. Τα μικρά δωμάτια που χαρακτηρίζουν τα περισσότερα από αυτά τα ξενοδοχεία δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της τουριστικής αγοράς. Παράλληλα, απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις για την ανακαίνιση και την αναστήλωσή τους, καθώς ορισμένα από αυτά βρίσκονται σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση. Έφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ξενία στην Άνδρο, το οποίο, λόγω έλλειψης συντήρησης, έχει υποστεί σοβαρές φθορές, δημιουργώντας μεγάλα εμπόδια στην προσπάθεια αξιοποίησής του.

Ειδική αναφορά έκανε στο Παλατακί της Θεσσαλονίκης, το οποίο πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων. «Το Παλατάκι είναι ένα εμβληματικό έργο, που αναδεικνύει τη δέσμευσή μας να προχωράμε σε αναπτυξιακές δράσεις με κοινωνικό πρόσημο. Μέσα από τέτοια έργα, όχι μόνο αναβαθμίζουμε την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, αλλά δημιουργούμε προστιθέμενη αξία για τις τοπικές κοινωνίες», τόνισε.

«Η ΕΤΑΔ έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Έχουμε καταγράψει αύξηση 23% στις ενεργές μισθώσεις, γεγονός που αποδεικνύει τη στρατηγική μας προσέγγιση στη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας. Για το 2024, τα έσοδα της εταιρείας αναμένεται να ξεπεράσουν τα 60 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια έχουν εκτιναχθεί από τα 280 εκατ. ευρώ το 2016 στο 1,1 δισ. ευρώ σήμερα. Αυτή η εξέλιξη καταδεικνύει την αποτελεσματικότητα των δράσεών μας», ανέφερε.

Η κερδοφόρα ΔΕΘ και τα σχέδια ανάπλασης

Για το θέμα της ΔΕΘ, ο Δημητριάδης σχολίασε το εξής: «Η ΔΕΘ έχει εισέλθει σε μια δυναμική φάση ανάπτυξης. Το όραμά μας είναι να μετατραπεί σε έναν σύγχρονο προορισμό για επαγγελματίες, επισκέπτες και κατοίκους της Θεσσαλονίκης. Η ανάπλαση του χώρου, που έχει ήδη ξεκινήσει, θα αλλάξει ριζικά την εικόνα του κέντρου της πόλης. Μέχρι το 2031 θα δημιουργηθεί ένας ολοκληρωμένος χώρος με 100.000 τ.μ. πράσινου και 3.000 θέσεις στάθμευσης, ανοικτός και φιλικός για όλους», ανέφερε.

Αναφερόμενος στις επιδόσεις της ΔΕΘ τα τελευταία χρόνια, τόνισε ότι η Διεθνής Έκθεση έχει καταφέρει να γίνει κερδοφόρα, σημειώνοντας σημαντική πρόοδο. «Τα τελευταία τρία χρόνια η ΔΕΘ κατέγραψε κερδοφόρες χρήσεις. Πραγματοποίησε για πρώτη φορά εκθέσεις όπως η Forward Green και η New Abroad Energy Tech, ενώ διοργάνωσε πάνω από 15 εκθέσεις και 100 εκδηλώσεις με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα. Αυτό αποδεικνύει τη δέσμευσή μας για βιώσιμη ανάπτυξη και καινοτομία», σημείωσε.

H ανάπλαση δεν είναι μόνο μια αρχιτεκτονική αλλαγή, αλλά και μια στρατηγική επένδυση για την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας της Θεσσαλονίκης. «Αυτή η ανάπλαση θα δώσει νέα πνοή στο κέντρο της πόλης, προσελκύοντας περισσότερες εκθέσεις, συνέδρια και επισκέπτες. Παράλληλα, θα λειτουργήσει ως μοχλός για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της διεθνούς παρουσίας της Θεσσαλονίκης», δήλωσε.

Ποιο είναι το μέλλον της ΓΑΙΑΟΣΕ

Η ΓΑΙΑΟΣΕ διατηρεί τον έλεγχο του κομματιού που αφορά τη διαχείριση του real estate, ενώ το τροχαίο υλικό αναμένεται να μεταφερθεί στον ΟΣΕ. Όσον αφορά το σιδηροδρομικό real estate, υπάρχει ένα μεγάλο περιθώριο αξιοποίησης, με τη διεθνή εμπειρία να παρέχει σημαντικά παραδείγματα προς μίμηση. Ο κλάδος αυτός έχει εξελιχθεί σε εξειδικευμένο τομέα, με εταιρείες όπως η British Rail να έχουν αναπτύξει μοντέλα αναπλάσεων σιδηροδρομικών σταθμών, δημιουργώντας νέες εμπορικές και κοινωνικές αξίες.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ σκοπεύει να ακολουθήσει μια παρόμοια προσέγγιση για αναπλάσεις σταθμών, όπως στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη. Η στρατηγική αυτή δεν θα περιλαμβάνει την εμπλοκή ιδιωτών επενδυτών σε αυτές τις περιπτώσεις, αλλά θα εστιάσει στη δική της ανάπτυξη των εν λόγω ακινήτων. Στόχος είναι τα ακίνητα που βρίσκονται ήδη στο χαρτοφυλάκιό της να αναβαθμιστούν και να αρχίσουν να αποφέρουν σημαντικά εμπορικά έσοδα.

Διαβάστε επίσης            

Αίγλη Ζαππείου: Επίσημη πρώτη για το project των Γεωργάτου και Κοπελούζου

Δώρο Χριστουγέννων ΔΥΠΑ: Πότε μπαίνει τελικά στο ΑΤΜ

Argus: Ένταξη των τιμών αερίου της Ελλάδας στις αξιολογήσεις της

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!